ste

Εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις πολλών ετών που η εφορία κρατούσε ανοικτές με συνεχείς επανελέγχους, έκλεισαν σήμερα μετά την δημοσίευση της ομόφωνης απόφασης υπ΄ αριθμ. 1738/2017 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία η παραγραφή των φορολογικών αξιώσεων είναι πενταετής και οι συνεχείς παρατάσεις μη παραγραφής είναι αντισυνταγματικές.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ ασχολήθηκε με το θέμα της συνταγματικότητας της παραγραφής μετά την υπ΄ αρθμ. 675/2017 απόφαση του Β΄ Τμήματος του ίδιου δικαστηρίου (με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαίρη Σάρπ) που παρέπεμψε το όλο θέμα προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.

Μάλιστα, οι σύμβουλοι Επικρατείας καταγράφουν στην απόφασή τους το πως πρέπει να προσδιορίζεται η παραγραφή προκειμένου να σταματήσει το κυβερνητικό γαϊτανάκι των αλλεπάλληλων παρατάσεων. Δηλαδή με το που πλησιάζει να λήξη ο χρόνος μίας παραγραφής, αμέσως παρατείνεται και πάλι με νέα νομοθετική ρύθμιση.

Η απόφαση της Ολομέλειας σε γενικές γραμμές κινήθηκε στο πνεύμα της απόφασης του Β΄ Τμήματος του ΣτΕ.

Ειδικότερα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν ότι εν όψει της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας (άρθρο 25 του Συντάγματος) «η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια ενόψει μάλιστα του ότι πλέον διευκολύνεται η διαδικασία ελέγχου τόσο λόγω των σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων ελέγχου όσο και λόγω του γεγονότος ότι πολλά δεδομένα που αφορούν την πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα των φορολογουμένων (π.χ. εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, τόκους καταθέσεων, κ.λπ.) εισάγονται στο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος, χωρίς να χρειάζονται καμία ενέργεια εκ μέρους των φορολογουμένων, έτσι δεν δικαιολογείται ο καθορισμός μακρού χρόνου παραγραφής πέραν των χρονικών ορίων που όριζαν οι προισχυουσες διατάξεις, σε χρόνο κατά τον οποίο η φορολογική διοίκηση δεν διέθετε τα εργαλεία αυτά».

Άλλωστε, συνεχίζει το ΣτΕ, «η ταχύτητα των εξελίξεων σε όλους τους τομείς μεταξύ των οποίων και ο οικονομικός και ο επιχειρηματικός επιβάλλει προς προστασία του δημοσίου συμφέροντος την ταχύτητα κατά το δυνατόν εκκαθάρισης των υποχρεώσεων των φορολογουμένων, προκειμένου να προγραμματίζουν την οικονομική τους δραστηριότητα, να γνωρίζουν τις οφειλές τους επικαίρως και κατά τακτά και σχετικώς μικρά χρονικά διαστήματα διότι η συσσώρευση των οφειλών πολλών ετών, λόγω μη της παρόδου μακρού χρόνου διενέργειας ελέγχου για περισσότερα έτη και εκδόσεως των σχετικών καταλογιστικών πράξεων και η αξίωση συγχρόνου καταβολής αυτών, μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα σε φυσικά και νομικά πρόσωπα».

Η Ολομέλεια υπογραμμίζει στην επίμαχη απόφασή της ότι οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων αντίκειται στην αρχή της ασφάλειας δικαίου διατάξεις του άρθρου 78 του Συντάγματος (που απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου), γιατί παρατείνουν την προθεσμία παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου αναγομένων σε ημερολογικά έτη προγενέστερα του προηγουμένου της δημοσίευσης των σχετικών νόμων ετών».

Με άλλα λόγια οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής παραβιάζουν τις συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας, του κράτους δικαίου και της αρχής της ασφάλειας δικαίου, όπως και το άρθρο 78 του Συντάγματος περί φορολογίας.

Σε άλλο σημείο της αποφάσεως αναφέρεται ότι παρατείνεται διαδοχικώς ο χρόνος παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου λίγο πριν από την λήξη είτε της αρχικής παραγραφής είτε της προηγούμενης παρατάσεως αυτής ώστε η θεσπιζόμενη με το άρθρο 84 παρ. 1 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος ως κανόνας πενταετής παραγραφή να φαίνεται ότι δεν έχει πλέον σε καμία περίπτωση εφαρμογή για τις φορολογικές υποχρεώσεις που γεννήθηκαν κατά τις χρήσεις στις οποίες αφορούν.

Παράλληλα, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν για την επιβολή φορολογικών επιβαρύνσεων απαιτείται να εφαρμόζεται προθεσμία παραγραφής, η οποία πρέπει να ορίζεται εκ των προτέρων και να είναι επαρκώς προβλέψιμη από τον φορολογούμενο.

Η παραγραφή αυτή πρέπει, επίσης, να έχει, συνολικά, εύλογη διάρκεια, δηλαδή να συνάδει προς την αρχή της αναλογικότητας, ενώ η μεταβολή της με την πρόβλεψη επιμηκύνσεως είναι δυνατή μόνον υπό τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος, δηλαδή με διάταξη θεσπιζόμενη το αργότερο το επόμενο της γενέσεως της φορολογικής υποχρεώσεως έτος.

Ακόμη, αναφέρουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, ότι διάταξη νόμου περί παρατάσεως χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων, των οποίων η έναρξη του χρόνου παραγραφής είναι προγενέστερη του προηγουμένου της δημοσιεύσεως του νόμου αυτού ημερολογιακού έτους, είναι ανίσχυρη ως αντίθετη στην απορρέουσα από την αρχή του κράτους δικαίου αρχή της ασφάλειας δικαίου.

Τους συμβούλους Επικρατείας τους απασχόλησε η περίπτωση εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων στην οποία, μετά από έλεγχο στα εισοδήματά της του έτους 2002, ο προϊστάμενος της Διαπεριφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου (ΔΕΚ) Αθηνών ο προϊστάμενος του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων επέβαλε σε βάρος της κύριο φόρο 3.986.826 ευρώ και πρόσθετο φόρο 11.102.850 ευρώ, λόγω ανακριβούς δήλωσης.

Από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών ακυρώθηκε το από 13.12.2010 φύλλο ελέγχου φόρου για το εισόδημα του 2002 και το Ελληνικό Δημόσιο άσκησε αναίρεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Το Β΄ Τμήμα του ΣτΕ παρέπεμψε την υπόθεση προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ για να κριθεί η συνταγματικότητα των νόμων 3513/2005, 3697/2008, 3790/2009 και 3842/2010 ως προς το σκέλος εκείνο που παρέτειναν συνεχώς το χρόνο παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων.

eforiakoi grafeio

Από τις 4 Αυγούστου τίθεται σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ιδιωτικών χρεών.

Οι φορολογούμενοι θα μπορούν να μπαίνουν στην πλατφόρμα με τους κωδικούς που έχουν στο taxisnet, να ενημερώνονται για τις οφειλές τους και να υπολογίζουν σε ποιες ρυθμίσεις μπορούν να προχωρήσουν.

Κάθε υπερχρεωμένος επιχειρηματίας θα μπορεί μέσα σε 86 μέρες να ρυθμίσει συνολικά τα χρέη του σε τράπεζες, εφορία ή ταμεία, αρκεί να ξεπερνούν τις 20.000 ευρώ.

Το πιο σημαντικό είναι ότι από την ημέρα που θα ειδοποιηθούν οι πιστωτές και για διάστημα 70 ημερών αναστέλλονται αυτοδικαίως τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη.

ix

Το Υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζοντας τα προβλήματα που προκλήθηκαν ανά την Επικράτεια ύστερα από την εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων, προχωρά στην παράταση πληρωμής των τελών κυκλοφορίας για τέσσερις ακόμα ημέρες.

Η παράταση θα ισσχύει μέχρι και την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017.

Διευκρινίζεται ότι η παράταση αφορά αποκλειστικά στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας και όχι  στην κατάθεση πινακίδων.

kartees
Εξαιρούνται οι φορολογούμενοι 70 ετών και άνω από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής προκειμένου να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο καθώς και άτομα με αναπηρία άνω του 80%.

Διευκρινίζεται ότι για το χτίσιμο του αφορολόγητου με πλαστικό χρήμα ο φορολογούμενος απαιτείται να πραγματοποιήσει δαπάνες απόκτησης αγαθών και λήψης υπηρεσιών στην ημεδαπή ή σε κράτη μέλη της ΕΕ ή του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου.

Από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής εξαιρούνται οι φορολογούμενοι από 70 ετών και άνω, άτομα με αναπηρία 80% και άνω , όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, οι φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε και του Ε.Ο.Χ που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών.

Εξαιρούνται επίσης τόσο από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής όσο και την προσκόμιση αποδείξεων για την πραγματοποίηση δαπανών, οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στο εξωτερικό, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ε.Ε, όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας ή σε ψυχιατρικό κατάστημα και οι φυλακισμένοι.

Οι φορολογούμενοι που εξαιρούνται από την υποχρέωση πληρωμών με πλαστικό χρήμα, πρέπει να προσκομίσουν αποδείξεις ίσης αξίας , με βάση την ίδια κλίμακα.

Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι εξαιρούμενες δαπάνες ( αυτές που δεν θα αναγνωρίζονται για το χτίσιμο του αφορολογήτου) όπως και άλλες κατηγορίες φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

eyro epidoma

Στο ΚΕΑΟ πλέον περνά το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ασφαλισμένων προς τα Ταμεία που δεν έχουν ρυθμιστεί ανοίγοντας έτσι το δρόμο των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών ακόμα και για μικροποσά.

Συγκεκριμένα με υπουργική απόφαση, που υπογράφει ο Υφυπ. Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως πλέον «στο Κ.Ε.Α.Ο. διαβιβάζονται από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ανεξαρτήτως ύψους και εισπραξιμότητας, οι οποίες κατά την έκδοση της παρούσας δεν βρίσκονται σε καθεστώς ενεργούς ρύθμισης».

Μάλιστα υπογραμμίζεται ότι προηγούμενη υπουργική απόφαση του 2014 (13822/1089/2.5.2014 - ΦΕΚ Β'1227) που καθόριζε τα «κριτήρια προσδιορισμού των «εισπράξιμων» ληξιπροθέσμων για τη διαβίβαση στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.) των οφειλετών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ του ΟΑΕΕ, του ΕΤΑΑ και του ΟΓΑ» καταργείται.

Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση του ΚΕΑΟ που θα δημοσιευτεί τις επόμενες ημέρες κατά το δ' τρίμηνο οι οφειλές αυξήθηκαν κατά 540 εκατ. ευρώ. Η αύξηση των χρεών είναι η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί (το τρίμηνο Ιουλίου –Σεπτεμβρίου είχε σημειωθεί αύξηση 300 εκατ.) και δίνει μια πρόγευση για τη στάση πληρωμών που θα ακολουθήσει το 2017.

Υπολογίζεται πως χρέη έως 5.000 ευρώ έχουν 320.000 οφειλέτες του ΙΚΑ και 210.000 οφειλέτες του ΟΑΕΕ (από τους οποίους οι 130.000 έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους). Το προφίλ του οφειλέτη αυτής της κατηγορίας είναι νέος επιχειρηματίας ή ελεύθερος επαγγελματίες που συσσώρευσε τις οφειλές του μέσα στην κρίση από το 2010 μέχρι σήμερα.

Η αδυναμία του να πληρώσει τις τρέχουσες εισφορές και τουλάχιστον δυο- τρεις ληξιπρόθεσμες δόσεις τον «έβγαλε» εκτός ρυθμίσεων με αποτέλεσμα να βρεθεί στη λίστα των οφειλετών. Άλλωστε οι μισές ρυθμίσεις των οφειλετών του ΟΑΕΕ που είχαν ενταχθεί στις 100 δόσεις βάσει του ν.4321/2015 έχουν απωλεσθεί με αποτέλεσμα ένας στους δύο ασφαλισμένους να οφείλει στο ταμείο.

Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι το 2017 μπορεί να εισπραχθούν πάνω από 1 δισ. ευρώ. Για να επιτευχθεί αυτό, αναμένεται να επικεντρώσει τις προσπάθειές του αφενός στα νέα χρέη, πριν αυτά προλάβουν να συσσωρευτούν και αφετέρου, στη διασταύρωση των στοιχείων, ελέγχοντας κυρίως μεγαλοοφειλέτες που πραγματοποιούν σημαντικούς τζίρους και διακινούν μεγάλα κεφάλαια.

Ειδικότερα το ΚΕΑΟ στοχεύει κατά προτεραιότητα στις ηλεκτρονικές κατασχέσεις εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων που απέφεραν 24.279.216 καθώς πολλοί ήταν οι οφειλέτες που έσπευσαν να ενταχθούν στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, προκειμένου να “ξεμπλοκάρουν” τους λογαριασμούς τους.

Το Κέντρο Είσπραξης διεκδικεί μερίδιο ακόμη και από τις αγοραπωλησίες ακινήτων σε περίπτωση ύπαρξης οφειλών.

Σε πρόσφατη εγκύκλιο αποσαφηνίζει ότι αν υπάρχει οφειλή μη ρυθμισμένη, η μεταβίβαση του ακινήτου δεν είναι δυνατή και δεν δίνεται ασφαλιστική ενημερότητα. Αλλά και στην περίπτωση ρύθμισης, ο οφειλέτης που μεταβιβάζει το ακίνητο θα πρέπει να υποβάλει αίτηση χορήγησης «διασφάλισης της οφειλής», προσκομίζοντας στο ΚΕΑΟ βεβαίωση Οφειλής ή Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας

Σημειώνεται ότι το 2016 το ΚΕΑΟ είχε στείλει 40.000 ηλεκτρονικά κατασχετήρια μέσω τραπεζών σε οφειλέτες άνω των 5.000 ευρώ ο καθένας, οι οποίοι δεν είχαν ρυθμίσει την οφειλή τους. Σε συνδυασμό με τα χιλιάδες mail που έστελναν οι υπηρεσίες του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών κάθε μήνα στους οφειλέτες, για να τους ενημερώσουν για το ύψος της οφειλής τους και να τους υπενθυμίσουν τους τρόπους αποπληρωμής, η ηλεκτρονική διαδικασία, αποτέλεσε το πιο ισχυρό μέσο άσκησης πίεσης.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 2016, μαζί με τις ελεγκτικές υπηρεσίες του ΙΚΑ, το ΚΕΑΟ κατάφερε να συγκεντρώσει έσοδα της τάξης του 1,2 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία 1.160 μεγαλοοφειλέτες, με ατομικές οφειλές τουλάχιστον 1 εκατ. ευρώ, εμφανίζονται σήμερα να χρωστούν συνολικά 3,4 δισ ευρώ. Επίσης στην κατηγορία 500 χιλ. ευρώ έως 1 εκατ. ευρώ, υπάρχουν 1.900 οφειλέτες, με χρέος έως 1,3 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, για οφειλή από 200 χιλ. ευρώ έως 500 χιλ. ευρώ έχουν εντοπιστεί 6.150 οφειλέτες με συνολικά χρέη 1,8 δισ. ευρώ και για χρέη από 100 χιλ. ευρώ έως 200 χιλ. ευρώ, υπάρχουν 4.800 οφειλέτες με συνολική οφειλή 800 εκατ. ευρώ.

newmoney

ix

«Όσοι έχοντες οχήματα, να προσέλθετε για τα τέλη κυκλοφορίας μέχρι την τελευταία ημέρα του τρέχοντος έτους» λέει το υπουργείο Οικονομικών, γιατί παράταση στην πληρωμή των τελών δεν θα δοθεί!

Κάθε χρόνο βέβαια, έστω και σιωπηλά...δίδεται ολιγοήμερη παράταση.

Ωστόσο η ΓΓΔΕ επισημαίνει πως μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου θα πρέπει να πληρωθούν τα τέλη κυκλοφορίας, ακόμα και σε όσες περιοχές έχουν δοθεί παρατάσεις προθεσμιών για την καταβολή φόρων και οφειλών, λόγω καιρικών συνθηκών.

Όπως διευκρινίζει η γενική γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, οι παρατάσεις αυτές δεν αφορούν τα τέλη κυκλοφορίας.

Την ίδια ώρα περίπου 150.000 ιδιοκτήτες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη χώρα μας, που η εισαγωγή τους έγινε μετά το 2010, αλλάζουν τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας με αυξομειώσεις στο ποσό.

Ο λόγος είναι ότι άλλαξε ο τρόπος υπολογισμού το περασμένο καλοκαίρι και από εκεί που υπολογίζονταν  με την εκπομπή ρύπων πάνε πλέον με το έτος πρώτης κυκλοφορίας στην Ε.Ε.

Συγκεκριμένα σε σύνολο 134.066 αυτοκινήτων που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή, τα τέλη κυκλοφορίας δεν αλλάζουν για τα 60.234 από αυτά,  αυξάνονται για τα 31.854 και μειώνονται για τα 41.978 από αυτά.

katasxeis400

Χωρίς τη φυσική παρουσία εφοριακών θα γίνονται οι κατασχέσεις από το 2017 καθώς το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα θα εντοπίζει τους οφειλέτες του δημοσίου και θα λαμβάνει μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του δημοσίου.

Τι σημαίνει αυτό; ότι το νέο λογισμικό με το που περάσει η ημερομηνία πληρωμής κάποιου φόρου θα το καταχωρεί ως ληξιπρόθεσμη οφειλή και σε 15 μέρες θα στέλνεται σήμα προς τις τράπεζες για κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και στα δικαστικά τμήματα των εφοριών προκειμένου να αναζητηθεί η περιουσία του (ακίνητα, σκάφη κ.λ.π.).

Σε συνδυασμό με το αυτοματοποιημένο σύστημα πλειστηριασμών βγαίνει επί της ουσίας από τη μέση ο ανθρώπινος παράγοντας ή διαφορετικά η κρίση του εφόρου, με την οποία σήμερα μπορεί να ανασταλεί η κατάσχεση για λόγους ανωτέρας βίας.

Όπως αναφέρει το Liberal.gr με βάση το προσχέδιο του επικαιροποιημένου μνημονίου η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται για:

– Τη δημιουργία ειδικού λογισμικού για την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών με μία πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία κατασχέσεων.

– Τον διαχωρισμό των ληξιπρόθεσμων σε εισπράξιμα και μη και διαγραφή όσων κρίνονται ανεπίδεκτα είσπραξης.

– Ενεργοποίηση διατάξεων νόμου έως τον Μάρτιο του 2017, η οποία θα περιλαμβάνει «ελάφρυνση χρέους» για ανείσπρακτο ΦΠΑ που σχετίζεται με απλήρωτα τιμολόγια αγαθών και υπηρεσιών.

– Μελέτη, έως τον Μάρτιο του 2017, της πιθανότητας εισαγωγής ενός συστήματος τακτικών μηνιαίων πληρωμών, των φόρων μεμονωμένων φορολογούμενων.

– Η Φορολογική Διοίκηση και το ΚΕΑΟ θα πρέπει έως το Φεβρουάριο του 2017 να κατηγοριοποιήσουν τους οφειλέτες με βάση την οικονομική τους κατάσταση σε συνάρτηση με την ικανότητα να πληρώσουν, κάνοντας μία λίστα των μεγαλύτερων οφειλετών. Η ιεράρχηση των υποθέσεων θα γίνει με βάση τις προοπτικές είσπραξης. Διαφορετικά δεν θα μπορέσει να τεθεί σε εφαρμογή η διαδικασία είσπραξης φόρων και εισφορών από τη φορολογική διοίκηση.

enikonomia

Περισσότερα Άρθρα...