Παγίδες που οδηγούν σε πληρωμή έξτρα φόρων κρύβουν τα τεκμήρια διαβίωσης που αποτελούν φορολογικό εφιάλτη για χιλιάδες φορολογούμενους.

Τα τεκμήρια, σε μια εποχή που τα εισοδήματα έχουν μειωθεί δραματικά, επιβαρύνουν δυσανάλογα τους φορολογούμενους, και δημιουργούν πονοκεφάλους.

Υπολείπονται λίγες ημέρες έως τις 31 Δεκεμβρίου προκειμένου οι φορολογούμενοι να αποφύγουν τις παγίδες των τεκμηρίων.

Το Έθνος παρουσιάζει την λίστα με τους φορολογούμενους οι οποίοι επηρεάζονται από «τσουχτερά» τεκμήρια διαβίωσης:

Μισθωτοί – συνταξιούχοι με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Κινδυνεύουν να φορολογηθούν το επόμενος έτος με βάση το τεκμαρτό εισόδημα που θα προκύψει εάν διαθέτουν μια κατοικία και παράλληλα ένα αυτοκίνητο

Φορολογούμενοι με μηδενικά εισοδήματα. Ακόμη και εάν δεν έχουν κανέναν περιουσιακό στοιχείο θα φορολογηθούν με βάση το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης που ανέρχεται σε 3.000 ευρώ για τον άγαμο, ή 2.500 ευρώ για τον έγγαμο στο οποίο θα προστεθεί και το τεκμήριο της κατοικίας το οποίο βαρύνει κάθε φορολογούμενο μόνο και μόνο επειδή απλώς διαμένει σε μια κατοικία είτε είναι δική του είτε είναι ενοικιαζόμενη είτε είναι δωρεάν παραχωρούμενη,

Ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες που φέτος θα εμφανίσουν ζημιές ή έβαλαν «λουκέτο» στην επιχείρηση τους

Για ποιους μειώνονται τα τεκμήρια

Σε συνταξιούχους άνω των 65 ετών, δηλαδή γεννηθέντες μέχρι την 31.12.1946, για τους οποίους τα τεκμήρια μειώνονται κατά ποσοστό 30%

Δεν εφαρμόζονται τα τεκμήρια σε φυσικά πρόσωπα που έχουν την κατοικία ή διαμένουν στο εξωτερικό, εφόσον δεν αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα

Σε άνεργο χωρίς περιουσιακά στοιχεία που φιλοξενείται δεν θα υπολογιστεί ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης για 3.000 ευρώ

Σε άγαμο μισθωτό χωρίς περιουσιακά στοιχεία που φιλοξενείται, θα υπολογιστεί ελάχιστον τεκμήριο διαβίωσης 3.000 ευρώ

ethnos

Με στόχο τη συνολική είσπραξη 3,9 δισ. ευρώ κατατίθεται την Πέμπτη στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων.

Τα ερωτηματικά παραμένουν πολλά αναφορικά με το πώς θα εισπραχθούν 1,25 δισ. ευρώ περισσότερα από τον στόχο των εσόδων που συμφώνησαν οι βουλευτές των Νέας Δημοκρατίας και του ΠαΣοΚ για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων.

Σύμφωνα με το κείμενο που είχε δοθεί στη δημοσιότητα μετά τις αντιδράσεις κυβερνητικών βουλευτών για τα αρχικά σχέδια φορολογίας των ακινήτων, το τελικό ποσό που θα εισπραχθεί από τον νέο φόρο ανέρχεται σε 2,65 δισ. ευρώ. Ωστόσο ο προϋπολογισμός αναγράφει ότι από τους φόρους περιουσίας μέσα στο 2014 θα εισπραχθούν 3,9 δισ. ευρώ.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας έδωσε στη Βουλή τη δική του απάντηση στο ερώτημα που έχει τεθεί από πολλούς, δηλαδή ότι «το 2014 προβλέπεται να εισπραχθούν περίπου 1,2 δισ. ευρώ περισσότερα από φόρους περιουσίας, επιβαρύνοντας υπέρμετρα την ακίνητη περιουσία». Σύμφωνα με τον ίδιο, «η πραγματική αύξηση, το 2014 έναντι του 2013, είναι του ύψους των 250 εκατ. ευρώ. Οφείλεται δε στο γεγονός ότι τους πρώτους μήνες του 2014 θα εξοφληθούν και οι τελευταίες δόσεις του Εκτακτου Ειδικού Τέλους Ακινήτων (ΕΕΤΑ) του 2013».

Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρει επίσης ότι το 2013 εισπράττονται ΦΑΠ τριών ετών, συνολικού ύψους περίπου 900 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως, ακριβώς επειδή αφορούν φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών, καταγράφονται στους άμεσους φόρους Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (ΠΟΕ).

Ετσι, ο ίδιος υποστηρίζει ότι το 2013 το σύνολο των φόρων περιουσίας που καταβάλλουν οι φορολογούμενοι, ανεξάρτητα από τους κωδικούς του Προϋπολογισμού που καταγράφονται, είναι συγκρίσιμο με αυτό που θα καταβάλουν το 2014.

Από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη Βουλή προκύπτει λοιπόν ότι με το νέο νομοσχέδιο το υπουργείο Οικονομικών δεν σκοπεύει να εισπράξει μόνο 2,65 δισ. ευρώ αλλά πολύ περισσότερα καθώς τα ποσά που πρόκειται να εισπραχθούν μέσα στο 2014 και αφορούν τις υπόλοιπες δόσεις του χαρατσιού της ΔΕΗ του 2013 καθώς και του ΦΑΠ του τρέχοντος έτους σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να ανέλθουν στο 1,2 δισ. ευρώ προκειμένου τελικά τα έσοδα του προϋπολογισμού του 2013 από τους φόρους στην περιουσία να διαμορφωθούν στα 3,9 δισ. ευρώ.

Τα συνολικά έσοδα του ΕΝΦΑ, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, εκτιμώνται σε 2,65 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, ενώ ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων μειώνεται περίπου κατά 75% με στόχο την τόνωση της αγοράς ακινήτων. Υπάρχει δηλαδή μεγάλη απόσταση των εσόδων που προβλέπει το νομοσχέδιο από τον τελικό στόχο του προϋπολογισμού.

Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο των ακινήτων αναμένεται να ψηφιστεί από τη Βουλή πριν από την ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού, δηλαδή πριν από τις 7 Δεκεμβρίου.

Πάντως, το νομοσχέδιο για τα ακίνητα δεν θα περιλαμβάνει πρόβλεψη διόρθωσης των πλασματικών αντικειμενικών αξιών σε σύγκριση με τις πραγματικές.

Ο κ. Στουρνάρας για το θέμα των αντικειμενικών αξιών δήλωσε ότι χρησιμοποιούνται στον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων για την κατάταξη των ακινήτων και δεν επιβάλλεται ο φόρος πάνω σε αυτές. Τόνισε δε ότι δεν ήταν δυνατόν να αναπροσαρμοστούν οι αντικειμενικές αξίες τώρα διότι θα έπρεπε να αυξηθούν στις λαϊκές γειτονιές, όπως το Κερατσίνι και η Δραπετσώνα, και να μειωθούν στα βόρεια προάστια. 

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την αποπληρωμή του ενιαίου φόρου ακινήτων και του συμπληρωματικού φόρου σε 6 μηνιαίες δόσεις, από τον Ιούλιο έως και τα τέλη Δεκεμβρίου. Ωστόσο το 2015 ο ενιαίος φόρος θα καταβληθεί σε 9 μηνιαίες δόσεις. 

HeliosPlus

Ποιες περιοχές ''καίνε'' τους ιδιοκτήτες ακινήτων

Τις λεπτομέρειες του σχεδίου για τη φορολόγηση στα ακίνητα αναμένουν οι ιδιοκτήτες, προκειμένου να υπολογίσουν εάν και πόσο θα επιβαρυνθούν από τον συμπληρωματικό φόρο, δηλαδή το νέο ΦΑΠ, που θα εφαρμόζεται σε ατομική περιουσία από 300.000 ευρώ και πάνω.

Παραδείγματα για τον νέο φόρο ακινήτων

Οι λεπτομέρειες του νέου σχεδίου για τη φορολόγηση των ακινήτων θα συζητηθούν με την τρόικα μέσα στο Σαββατοκύριακο και αναμένεται να φτάσουν στα κόμματα στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Για διαμέρισμα 100 τ.μ. αυτοί που θα πρέπει να ανησυχούν είναι όσοι κατοικούν σε περιοχές με τιμή ζώνης από 3.000 ευρώ και πάνω.



Αν το διαμέρισμα είναι 120 τ.μ. η κόκκινη γραμμή ξεκινά από τιμή ζώνης περίπου 2.600 ευρώ.



Το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζουν ιδιοκτήτες ακινήτων, δανειολήπτες αλλά και τράπεζες αποτυπώνεται στο ότι τα ακίνητα έχουν χάσει το ένα τρίτο της αξίας τους την τελευταία τριετία, μετά τη νέα βουτιά που πραγματοποίησαν οι τιμές στο τρίτο τρίμηνο του 2013.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Τράπεζα της Ελλάδος, οι τιμές των διαμερισμάτων την περίοδο αυτήν υποχώρησαν κατά 11,6%, ανεβάζοντας τις απώλειες μέχρι στιγμής από την αρχή της χρονιάς στο 10,9%. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αναθεωρημένα στοιχεία, το 2012 οι τιμές υποχώρησαν κατά 11,7% και το 2011 κατά 5,5%. Συνεπώς η μείωση της αξίας σωρευτικά μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου 2013 είναι 28,1%.

Εξάλλου, οι δημόσιες επενδύσεις θα πληρώσουν όπως φαίνεται το σχέδιο για τον φόρο ακινήτων, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται στο να «ψαλιδίσει» τα περίπου 300 εκατ. ευρώ που λείπουν, από τα προγραμματισμένα 7 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων για το 2014.

ρεαλ

Εξαιρετικά προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι φορολογούμενοι αναφορικά με το μέτρο των αποδείξεων, καθώς οι «παγίδες» που κρύβει μπορεί να τους οδηγήσουν σε φοροποινές σε ποσοστό της τάξεως του 22%.

Την ίδια ώρα ο χρόνος που τους απομένει προκειμένου να συγκεντρώσουν το απαραίτητο ποσό αποδείξεων δεν ξεπερνά τις 50 ημέρες, καθώς θα πρέπει να τις έχουν συλλέξει έως το τέλος του 2013.

Μεταξύ άλλων οι φορολογούμενοι μπορούν να συμπεριλάβουν στο «πακέτο» αποδείξεις που σχετίζονται με δαπάνες για ένδυση, τρόφιμα, ποτά, υπόδηση, είδη νοικοκυριού, επισκευή ή συντήρηση κατοικίας, αναψυχή και πολιτιστικές δραστηριότητες, μεταφορές (σ.σ.: ανταλλακτικά αυτοκινήτου, λιπαντικά, καύσιμα κ.λπ.), εστιατόρια-καφετέριες, υπηρεσίες όπως κομμωτήρια, οίκους ευγηρίας και μεσιτικά γραφεία.

Επίσης, σύμφωνα με το «Έθνος», στη λίστα συμπεριλαμβάνονται και δαπάνες εκπαίδευσης.

Κίνδυνοι και «τρικ»

Διαβάστε παρακάτω τους κινδύνους που εγκυμονεί το μέτρο οι οποίοι μπορεί να σας επιβαρύνουν με φοροποινή ακόμη και 22%, αλλά και «τρικ» για να τους αποφύγετε:

1) η υποχρέωση συλλογής αποδείξεων αξίας έως και του 25% του συνολικού εισοδήματος αφορά αποκλειστικά μισθωτούς και συνταξιούχους και μόνο για τα εισοδήματά τους από μισθωτές υπηρεσίες

2) υποχρέωση να παρουσιάσουν δαπάνες με αποδείξεις θα έχουν από το 2014 και οι επιτηδευματίες που θα φορολογηθούν με την κλίμακα των μισθωτών

3) επιβάλλεται φορολογική «ποινή» 22% σε όσους δεν συγκεντρώνουν το απαραίτητο ποσό αποδείξεων - επί παραδείγματι, μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 30.000 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις 7.500 ευρώ, διαφορετικά, εάν συλλέξει π.χ. 5.000 ευρώ, τότε στη διαφορά που προκύπτει μεταξύ των αποδείξεων που απαιτούνται και αυτών που έχουν συγκεντρωθεί (σ.σ.: 2.500 ευρώ) επιβάλλεται έξτρα φόρος 22%, δηλαδή 550 ευρώ

4) το μέτρο συγκέντρωσης αποδείξεων αξίας έως 25% του εισοδήματος αφορά σε εισοδήματα έως 42.000 ευρώ - για μεγαλύτερα, οι αποδείξεις που πρέπει να συγκεντρωθούν αγγίζουν τα 10.500 ευρώ

5) στις αποδείξεις που πρέπει να συγκεντρώσουν μισθωτοί και συνταξιούχοι συμπεριλαμβάνονται και αυτές για δίδακτρα φροντιστηρίων αλλά και δαπάνες αγορών από χώρες του εξωτερικού

6) για την κάλυψη του 25% του εισοδήματος δεν μετράνε οι αποδείξεις για:

- προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης
- ενοίκια κύριας κατοικίας και ενοίκια παιδιών που σπουδάζουν σε άλλες πόλεις
- ασφάλιστρα
- αποχέτευση
- ηλεκτρικό ρεύμα
- δημοτικά τέλη
- ύδρευση
- ιατρικές υπηρεσίες
- νοσοκομειακή περίθαλψη
- αγορά αυτοκινήτων
- αγορά ακινήτων
- εισιτήρια λεωφορείων, τρένων, πλοίων, αεροπλάνων και άλλων μέσων μεταφοράς
- συνδρομητική τηλεόραση
- τυχερά παιχνίδια
- τέλη κυκλοφορίας

7) εάν πρόκειται για συζύγους, οι δαπάνες υπολογίζονται αθροιστικά εφόσον έχουν περιληφθεί στην εμπρόθεσμη δήλωση και επιμερίζονται μεταξύ των συζύγων ανάλογα με το φορολογούμενο και δηλωμένο εισόδημα.

zougla

Αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων φέρνει η κυβέρνηση, έχοντας μάλιστα υποβάλει το σχέδιο στο μικροσκόπιο της τρόικας.

Στα χέρια του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη βρίσκεται -σύμφωνα με πληροφορίες- εδώ και μερικές ημέρες το πόρισμα ειδικής επιτροπής που είχε συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών αναφορικά με την φορολόγηση των αυτοκινήτων.

Η μελέτη είχε παραγγελθεί από την ηγεσία του υπουργείου με στόχο να γίνει πιο δίκαια η φορολόγηση καθώς έχει διαπιστωθεί ότι το σημερινό σύστημα φορολόγησης που βασίζεται κατά κύριο λόγο στον κυβισμό του αυτοκινήτου δημιουργεί αδικίες.

Το πόρισμα περιλαμβάνει μια σειρά από προτάσεις όπου το στοιχείο του κυβισμού δεν θα είναι το μοναδικό που θα λαμβάνεται υπόψη για τον καθορισμό της αξίας κάθε οχήματος. Θα λαμβάνεται υπόψη η αρχική εργοστασιακή του αξία, όταν δηλαδή ταξινομήθηκε («πήρε πινακίδες») για πρώτη φορά η οποία και θα απομειώνεται με βάση την παλαιότητα του αυτοκινήτου αλλά και με βάση τη εμπορική του αξία όπως προκύπτει από ανεξάρτητες πηγές εκτίμησης τιμών (π.χ. βάσεις δεδομένων ειδικού τύπου).

Αλλάζει και ο τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης και των τελών κυκλοφορίας

Με την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της αξίας των ΙΧ θα αλλάξει και ο τρόπος υπολογισμού των ετήσιων τεκμηρίων διαβίωσης τα οποία σήμερα εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τον κυβισμό (υπάρχει μόνο έκπτωση 30% γα τα οχήματα ηλικίας από 5 έως 10 ετών και 50% για οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών).

Το άλλο σημαντικό τμήμα του πορίσματος, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι αυτό που αφορά στα τέλη κυκλοφορίας. Εντός του 2014 αναμένεται να αλλάξει το σύστημα υπολογισμού των τελών καθώς θα δίνεται η δυνατότητα στους φορολογούμενους που έχουν υποβάλει δήλωση ακινησίας («έχουν καταθέσει πινακίδες») να παίρνουν πίσω τις πινακίδες και να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας μόνο για τους μήνες που υπολείπονται έως το τέλος του έτους. Με το σημερινό καθεστώς ακόμη και το Δεκέμβριο να άρει την ακινησία ενός ΙΧ ο φορολογούμενος, καταβάλει τέλη κυκλοφορίας για το σύνολο του έτους.

Έρχεται «σφαλιάρια» και για 1.600-1.800 κυβικά!

Όλες οι επερχόμενες αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων έχουν ήδη τεθεί υπόψη των τεχνικών κλιμακίων της τρόικας για διαπραγμάτευση και έγκριση καθώς θα έχουν, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, και δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Με άλλα λόγια θα επηρεάσουν την πορεία των φορολογικών εσόδων. Αυτό που έχει τονισθεί είναι ότι δεν θα υπάρξει σημαντική διαφορά, ωστόσο, η τρόικα έχει ξεκαθαρίσει στο υπουργείο Οικονομικών ότι οι αλλαγές δεν θα πρέπει να ανοίξουν τρύπες στον προϋπολογισμό.

Σε κάθε περίπτωση, από τις αλλαγές πρόκειται να επιβαρυνθούν οχήματα σημαντικής εργοστασιακής αξίας τα οποία όμως είναι μεσαίου ή σχετικά υψηλότερου κυβισμού (π.χ. 1.600 έως 1800 κυβικά) ενώ θα υπάρξουν σχετικές ελαφρύνσεις για αυτοκίνητα πολύ μεγάλου κυβισμού και κάποιας ηλικίας τα οποία σήμερα βρίσκονται λόγω φορολογικών επιβαρύνσεων ουσιαστικά εκτός αγοράς.

Star
 

ΟΥΔΕΝ ΜΟΝΙΜΟΤΕΡΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΥ

Σε παράταση οδηγείται η είσπραξη του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ακινήτων (ΕΕΤΑ), στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, παρά τις εξαγγελίες περίτου αντιθέτου!

Παρά την επιμονή του Γιάννη Στουρνάρα και του συνεργάτη του, Ν. Καραβίτη, για αντικατάσταση του από τον Ενιαίο Φόρο, το «χαράτσι» θα παραμείνει και το 2014, αφού ούτε η τρόικα διαφωνεί στη μονιμοποίησή του ούτε υπάρχει μνημονιακή πρόβλεψή για αντικατάσταση από τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων το 2014.

Όπως αναφέρει ο «Ελεύθερος Τύπος», το πρόγραμμα που υπεγράφη τον Ιούλιο από τον υπουργό Οικονομικών και τους εκπροσώπους των δανειστών, δίνει την εναλλακτική δυνατότητα στη χώρα μας να διατηρήσει το «χαράτσι» σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι η εφαρμογή του νέου φόρου για τα ακίνητα δε θα φέρει τα προσδοκώμενα έσοδα στα δημόσια ταμεία.

Αυτό επιβάλλεται και από τις περιστάσεις, καθώς οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ακινήτων θα υπερφορολογηθούν και δε θα καταφέρουν να εξοφλήσουν και τα ποσά του ΕΝΦΑ.

Διπλό χαράτσι για τους κατόχους ΙΧ

Διπλό χαράτσι περιμένει εκατομμύρια κατόχους ΙΧ οι οποίοι -εκτός από τα τέλη κυκλοφορίας για το νέο έτος- θα πρέπει ταυτόχρονα εξοφλήσουν και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης.


Πρόκειται για το φόρο που πρέπει να πληρώσουν όσοι έχουν στην κατοχή τους ιδιωτικής χρήσης επιβατικό αυτοκίνητο άνω των 1929 κυβικών. Η «λυπητερή» που τους περιμένει θα ξεκινά από 947 και φτάνει έως και τα 5.140 ευρώ!

Για παράδειγμα, ένας ιδιοκτήτης ΙΧ εξαετίας 2000 κυβικών εκατοστών, θα πρέπει να πληρώσει 660 ευρώ για τα τέλη (με τα σημερινά δεδομένα) και φόρο πολυτελούς διαβίωσης 287 ευρώ. Συνολικά δηλαδή 947 ευρώ.

Τα τέλη κυκλοφορίας του έτους 2014 φθάνουν μέχρι και τα 1.320 ευρώ για όσα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά μέχρι 31/10/2010, ενώ ο νέος φόρος πολυτελούς διαβίωσης υπολογίζεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης για το αυτοκίνητο έως 2500 κυβικά και αυξάνεται σε 10% για μεγαλύτερου κυβισμού ΙΧ.

Ο συγκεκριμένος φόρος, θα επιβληθεί σε οχήματα παλαιότητας έως 10 χρόνων, μειωμένος για όσα έχουν κλείσει 5ετία.

Θα φθάνει έτσι στα 3.820 ευρώ για ΙΧ 5ετίας 4.700 κυβικών, ενώ όσοι κατέχουν ΙΧ αυτοκίνητα πάνω από 3.000 κυβικά και μέχρι 4.700 κ.εκ. θα πληρώσουν «χαράτσι» από 2.346 έως 5.140 ευρώ.

σταρ

Περισσότερα Άρθρα...