STE 
Οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για κύριες και επικουρικές συντάξεις, εισφορές, ποσοστά αναπλήρωσης και ΕΦΚΑ, δημιουργούν εύλογα ερωτήματα για ασφαλισμένους και συνταξιούχους, για το λόγο αυτό και το Ε.Β.Ε.Π. προχωρά σε ενημέρωση σχετικά με τις αλλαγές στο Ν. 4387/2016 για ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό. 

Οι 10 βασικές ερωτήσεις που τίθενται σήμερα και οι απαντήσεις που δίδονται μέχρι στιγμής από τους ειδικούς, είναι, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, οι ακόλουθες:

1. Για ποιους έκρινε το ΣτΕ αντισυνταγματικό τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών;

Για τους μη έχοντες εργοδότη, αυτοαπασχολούμενους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες σε σύγκριση με τους μισθωτούς, καθώς αντίκειται στην αρχή της ισότητας.

2. Ποιο ποσοστό θεωρεί το ΣτΕ ότι είναι εκτός του συνταγματικού πλαισίου;

Το όριο του 20% που προέβλεπε αρχικά ο νόμος, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για τους μισθωτούς είναι 6%, αφού το υπόλοιπο ποσοστό καταβάλλεται από τους εργοδότες. Το ποσοστό του 20% με νεότερη νομοθετική ρύθμιση έχει πλέον μειωθεί στο 13,33%.

3. Η Ολομέλεια του ΣτΕ ποιες διατάξεις του Νόμου έκρινε συνταγματικές;

Με οριακή πλειοψηφία, και ειδικότερα με ψήφους 13-12, έκρινε συνταγματική τη διάταξη του νόμου που ορίζει ως βάση για τον επανυπολογισμό των συντάξεων την 31.12.2014. Συνταγματικές, κατά πλειοψηφία, κρίθηκαν και οι διατάξεις του νόμου για τις κύριες συντάξεις, διότι κρίθηκε επαρκής η αναλογιστική μελέτη για τη βιωσιμότητα του ΕΦΚΑ από την Αναλογιστική Αρχή, καθώς και έγγραφο από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας που πιστοποιούσε το περιεχόμενό της.

4. Παλαιοί και νέοι συνταξιούχοι θα διαχωρίζονται πλέον από τον νόμο;

Το δικαστήριο έκρινε ότι στις διατάξεις του νόμου υπάγονται όλοι, και οι παλιοί και οι νέοι και οι μελλοντικοί συνταξιούχοι, ανεξάρτητα από το πότε ξεκίνησε ο ασφαλιστικός τους βίος. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πλέον ασφαλισμένοι πολλών ταχυτήτων, όπως για παράδειγμα ασφαλισμένοι πριν και μετά το 1993, καθώς το δικαστήριο θεωρεί ότι όλοι πρέπει να επωμιστούν το βάρος για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος στο πλαίσιο της αλληλεγγύης των γενεών.

5. Ποιες διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές για τις επικουρικές συντάξεις;

Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, για τις 260.000 επικουρικές συντάξεις δεν υπήρχε καμία αναλογιστική μελέτη και οι σχετικές διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ακυρωθεί ο τρόπος υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων, και των νυν και των μελλοντικών. Αυτό σημαίνει πως η πολιτεία πρέπει να νομοθετήσει εκ νέου στη βάση αναλογιστικής μελέτης καθώς και ανταπόδοσης παροχών.

6. Γιατί έκρινε το ΣτΕ αντισυνταγματικό το όριο των 1.300 ευρώ που τίθεται ως πλαφόν για περικοπές στο άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων;

Είναι αντισυνταγματική η περικοπή των επικουρικών αν το άθροισμα είναι άνω των 1.300 ευρώ μεικτά γιατί αντίκειται στην αρχή ισότητας, αναλογικότητας και ανταποδοτικότητας. Οι διατάξεις μείωσης των επικουρικών συντάξεων κρίθηκαν αντισυνταγματικές διότι δεν υπήρχαν οι απαραίτητες αναλογιστικές μελέτες.

7. Ποιες διατάξεις έκρινε αντισυνταγματικές στον τρόπο υπολογισμού των κύριων συντάξεων;

Είναι αντισυνταγματικός ο τρόπος υπολογισμού της αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων, καθώς το ΣτΕ θεωρεί ότι είναι εξαιρετικά χαμηλό το ποσοστό έως 46,80% για 42 έτη ασφάλισης, κυρίως για όσους εργαζομένους έχουν μακρύ ασφαλιστικό βίο και καταβάλλουν πολύ υψηλές εισφορές.

8. Είναι δυνατή η αναδρομική διεκδίκηση των περικοπών;

Οι συνταξιούχοι που υπάγονται στη κατηγορία περικοπής για τις άνω των 1.300 ευρώ συντάξεις ως άθροισμα κύριας και επικουρικής, μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά του δεκάμηνου ανάμεσα στην τελευταία απόφαση του ΣτΕ τον Ιούνιο του 2015 και στην ψήφιση του νόμου τον Μάιο του 2016. Αναδρομικά παλαιότερων ετών δεν μπορούν να διεκδικηθούν.

9. Συνεπάγεται από την απόφαση αυξήσεις στις συντάξεις;

Η απόφαση του ΣτΕ συνεπάγεται και αυξήσεις, αφού οι συντάξεις θα πρέπει να αποκατασταθούν στα προηγούμενα επίπεδα. Η αναδρομικότητα των αυξήσεων εξαρτάται από τη βούληση του νομοθέτη.

10. Τα νέα δεδομένα απαιτούν σχεδιασμό νέου ασφαλιστικού;

Νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, με σημαντικές αλλαγές, θα πρέπει να φέρει στη Βουλή, εντός του έτους, το υπουργείο Εργασίας μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ. Το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα πρέπει να αλλάξει τους συντελεστές για την ανταποδοτική σύνταξη, καθώς και το σύστημα υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, αποσυνδέοντάς το από το μεταβαλλόμενο, φορολογικό ετήσιο εισόδημα.

Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. & Π.Ε.Σ.Α., Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά:

«...Είναι γεγονός ότι η κυβέρνηση μας είχε προειδοποιήσει ότι ο υφιστάμενος νόμος είναι προβληματικός σε πολλά σημεία και κυρίως σε ό,τι αφορά την ανταποδοτικότητα και στο τρόπο υπολογισμού των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυτοαπασχολούμενων και των αγροτών. Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ είναι λάθος να δουλεύει κανείς περισσότερο και τελικά να βλέπει ότι αυτός ο πρόσθετος κόπος του δεν ανταποκρίνεται σε αξιοπρεπή σύνταξη.

Επιπλέον η στρεβλή σύνδεση των εισφορών με το εισόδημα, οδήγησε σε μία δυσανάλογη «ασφαλιστική φορολογία». Η κυβέρνηση θα πρέπει τώρα να σεβαστεί τις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου και να διορθώσει προσεκτικά όλες τις στρεβλώσεις του ασφαλιστικού συστήματος. Είναι επιβεβλημένο να σχεδιάσει μεταρρυθμίσεις και να φέρει ένα αλλαγμένο ασφαλιστικό, αλλά με γνώμονα πάντοτε την κοινωνική δικαιοσύνη, τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και βεβαίως τη διασφάλιση της δημοσιονομικής ισορροπίας, σύμφωνα με τις αντοχές της εθνικής μας οικονομίας...».

reporter

 

syntaxioyhoi

Νέα αναδρομικά 2,5 ετών που θα µπορούσαν να αφορούν περίπου 200.000 συνταξιούχους µε κύρια και επικουρική σύνταξη αθροιστικά πάνω από 1.000 ευρώ «βλέπουν» ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης.

Τα... κρυφά αναδροµικά προκύπτουν εξαιτίας του τρόπου µε τον οποίο υπολογίστηκαν οι κρατήσεις του νόµου 4093 του 2012 στην κύρια σύνταξη, την περίοδο από το καλοκαίρι του 2016 (όταν επανυπολογίστηκαν οι επικουρικές) µέχρι και τον ∆εκέµβριο του 2018.

Όπως αναφέρουν ειδικοί, ενώ 215.000 επικουρικές συντάξεις µειώθηκαν το καλοκαίρι του 2016 λόγω του επανυπολογισµού, οι κρατήσεις του νόµου 4093 του 2012 συνέχισαν να υπολογίζονται µε βάση το παλαιό ύψος της επικουρικής, σαν να µην είχε γίνει µείωση.

Υπενθυµίζεται πως οι µειώσεις του µνηµονιακού νόµου 4093 του 2012 επιβάλλονταν µε κλίµακες 5%, 10%, 15% και 20% στο άθροισµα των κύριων συντάξεων, επικουρικών και µερισµάτων άνω των 1.000 ευρώ.

Και ενώ µε την περικοπή των επικουρικών το 2016 πολλοί θα έπρεπε να αλλάξουν κλίµακα στο «ψαλίδι» του 4093 ή να γλιτώσουν από την περικοπή επειδή άλλαξε το άθροισµα του συνταξιοδοτικού τους εισοδήµατος, η µνηµονιακή παρακράτηση του 2012 συνέχισε να επιβάλλεται στην κύρια σύνταξη µε βάση το παλαιό ύψος της επικουρικής.

Αυτό είχε ως αποτέλεσµα να επιβάλλεται για 2,5 χρόνια µια µείωση που δεν ανταποκρινόταν στο πραγµατικό εισόδηµα του συνταξιούχου.

Υπενθυµίζεται πως τον Ιούνιο του 2016 µε τον νόµο Κατρούγκαλου όλες οι επικουρικές συντάξεις επανυπολογίστηκαν µε βάση το νέο σύστηµα υπολογισµού. Οσοι συνταξιούχοι είχαν άθροισµα κύριας και επικουρικής σύνταξης πάνω από 1.300 ευρώ, είχαν περικοπή στην επικουρική τους µε βάση τα νέα ποσά του επανυπολογισµού.

Προσωπική διαφορά

Οι υπόλοιποι συνταξιούχοι που είχαν άθροισµα κάτω από 1.300 ευρώ έλαβαν και διατήρησαν προσωπική διαφορά. Συνολικά µειώθηκαν τότε 215.000 επικουρικές συντάξεις. Ωστόσο οι κρατήσεις του νόµου 4093, που υπολογίζονται κλιµακωτά µε βάση το ύψος του συνταξιοδοτικού εισοδήµατος, παρέµειναν αµετάβλητες.

Για παράδειγµα, συνταξιούχος µε κύρια σύνταξη 1.200 ευρώ το 2016 και επικουρική 350 ευρώ, είχε µείωση βάσει του ν. 4093/2012 στο άθροισµα των 1.550 ευρώ µε κλίµακα 10%. Από την κύρια έχανε 120 ευρώ και από την επικουρική 35 ευρώ. Με τον επανυπολογισµό του 2016 η επικουρική µειώθηκε στα 127 ευρώ και το συνταξιοδοτικό του εισόδηµα έπεσε έτσι στα 1.327 ευρώ. Η κράτηση όµως του 4093 συνέχισε να επιβάλλεται στο παλαιό άθροισµα των 1.550 ευρώ, δηλαδή σε ποσοστό 10%, ενώ θα έπρεπε να πέσει στο 5%, που αντιστοιχεί σε άθροισµα συντάξεων από 1.000 έως 1.500 ευρώ.

Η υπόθεση, ωστόσο, δεν είναι εύκολη. Το «κλειδί» στην ιστορία που θα κρίνει αν θα δικαιωθούν οι εν λόγω διεκδικήσεις των συνταξιούχων ή όχι βρίσκεται για άλλη µία φορά στις ρήτρες του νόµου Κατρούγκαλου και στα χέρια της Ολοµέλειας του ΣτΕ. Οι επίµαχες αποφάσεις του Ανώτατου Ακυρωτικού ∆ικαστηρίου θα δείξουν και το εύρος των οφειλών. Εφόσον ο νόµος Κατρούγκαλου και κυρίως τα άρθρα 14, 33 και 96 που αφορούν τον επανυπολογισµό των παλαιών συντάξεων -κύριων και επικουρικών- κριθούν συνταγµατικά, τότε δεν θα µείνει µεγάλο περιθώριο για διεκδίκηση αναδροµικών για την περίοδο µετά το καλοκαίρι του 2016.

Εξαιρετικά κρίσιµο θα είναι το σκεπτικό των επίµαχων αποφάσεων, δεδοµένου ότι ο νόµος Κατρούγκαλου ενσωµατώνει ρήτρες που επιχειρούν να «καλύψουν» νοµικά την περίοδο από τον Μάιο του 2016 µέχρι και τον ∆εκέµβριο του 2018. Μένει να διευκρινιστεί αν η πολυαναµενόµενη απόφαση του ΣτΕ θα τις «αγγίζει» ή όχι, πολύ περισσότερο επειδή οι αντισυνταγµατικές περικοπές των νόµων 4051 και 4093 επιβάλλονταν στην πράξη στις κύριες συντάξεις µέχρι 31 ∆εκεµβρίου 2018 (ο επανυπολογισµός έκανε πρεµιέρα την 1η Ιανουαρίου 2019).

Ειδικότερα, στο άρθρο 14 που αφορά τον επανυπολογισµό των παλαιών κύριων συντάξεων αναφέρεται ρητά πως «µέχρι την 31η.12.2018, οι συντάξεις συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαµορφωθεί κατά τις 31.12.2014, σύµφωνα µε τις τότε ισχύουσες διατάξεις».

Η ρύθµιση αυτή επιχειρεί να κλείσει το «κενό» µέχρι τον επανυπολογισµό που έκανε πρεµιέρα τον περασµένο Ιανουάριο. Στις 31 ∆εκεµβρίου 2014 ούτε είχε πραγµατοποιηθεί ο επανυπολογισµός των επικουρικών, ούτε είχε εκδοθεί η απόφαση-βόµβα του ΣτΕ (εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2015).

Λόγοι δημόσιου συμφέροντος

Η τροπολογία για τα αναδροµικά των συνταξιούχων ενστόλων που ψηφίστηκε αρχές του περασµένου Νοεµβρίου αναφέρεται στην εν λόγω ρήτρα, λέγοντας πως ο νοµοθέτης έλαβε ως σηµείο αναφοράς τις συνταξιοδοτικές διατάξεις όπως ίσχυαν στις 31/12/2014, αποκλείοντας εφεξής κάθε έµµεση τροποποίηση του ύψους του καταβαλλόµενου ποσού.

«Η πρόβλεψη αυτή εξυπηρετεί πρωτίστως λόγους δηµοσίου συµφέροντος, που συνίστανται στη διασφάλιση της βιωσιµότητας του ασφαλιστικού συστήµατος» αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας. Μένει να αποδειχθεί αν το ΣτΕ θα δεχθεί τους λόγους δηµοσίου συµφέροντος και θα κρίνει συνταγµατικές τις επίµαχες ρήτρες. ∆ιαφορετικά ο λογαριασµός των αναδροµικών θα µεγαλώσει.

 Έθνος της Κυριακής

EFKA pc

Στον ΕΦΚΑ ανεβαίνουν από 25/9 τα αναλυτικά εκκαθαριστικά σημειώματα των κύριων συντάξεων με τις προσωπικές διαφορές που προέκυψαν μετά τον επανυπολογισμό, βάσει του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016).

Την Τετάρτη αναμένεται στον ιστότοπο του ΕΦΚΑ να «ανέβουν» τα εκκαθαριστικά για τους δικαιούχους του τ. ΟΑΕΕ και του ΕΕΤΑΑ και την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου για όσους ανήκουν στο τ. ΙΚΑ, στο τ. ΝΑΤ και στους υπόλοιπους πρώην ασφαλιστικούς φορείς.

Δεν θα λάβουν εκκαθαριστικά περίπου 230.000 συνταξιούχοι διάφορων πρώην ταμείων, των οποίων οι συντάξεις δεν είχε καταστεί εφικτό να επανυπολογιστούν (λόγω έλλειψης στοιχείων).

Στα εκκαθαριστικά σημειώματα που θα δοθούν αναμένεται να εμφανίζονται:

Το «παλαιό» (προ του δήθεν επανυπολογισμού της 31ης Δεκεμβρίου 2018) ποσό της σύνταξης, μεικτό και καθαρό μετά τις παρακρατήσεις,

το νέο ποσό, όπως διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο του ’19, και

το ύψος των προσωπικών διαφορών (θετικές ή αρνητικές).

Μέσω της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας αυτής «Ενημερωτικό Σημείωμα Συντάξεων», έχετε τη δυνατότητα πληκτρολογώντας τα απαιτούμενα ασφαλιστικά σας στοιχεία να ενημερώνεστε σε μηνιαία βάση, από την ημερομηνία πίστωσης του τραπεζικού σας λογαριασμού και μετά, για το πώς διαμορφώνεται η μηνιαία πληρωμή της σύνταξης σας αναλυτικά.

Η υπηρεσία αυτή απευθύνεται στους συνταξιούχος του ΕΦΚΑ (τέως ΙΚΑ- ΕΤΑΜ, τ.ΤΑΠ-ΟΤΕ, τ.ΤΣΠ-ΑΤΕ, τ.ΤΑΠ-ΕΤΒΑ, τ.ΤΥΔΚΥ, τ.ΤΑΠ ΔΕΗ, τ.ΤΑΠΙΛΤ, τ.ΤΑΠΤΠ, τ.ΤΕΑΠΕΤΕ, τ.ΤΣΑΥ) καθώς και του ΕΤΕΑ(τ.ΕΤΕΑΜ) – έως 08/2016.

money

«Αυτό που δεν έκαναν τρία ολόκληρα χρόνια, δηλώνοντας ότι δεν πρόλαβαν, το έκανε η σημερινή κυβέρνηση μέσα σε λίγες μόνο ημέρες, δείχνοντας αντανακλαστικά και αποφασιστικότητα. Μετά τη νομοθετική διάταξη, που ψηφίστηκε, πριν από λίγες ημέρες, με την οποία βάλαμε οροφή (πλαφόν) στις καταβαλλόμενες συντάξεις, την οποία ας σημειωθεί δεν ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, ακολουθεί η σημερινή εγκύκλιος που καθιερώνει πλέον με όρους αναδιανομής, ανταποδοτικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης, το νέο πλαίσιο προσδιορισμού του ύψους των συντάξεων. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια προς όφελος των ανέργων, των εργαζομένων και των συνταξιούχων, για να επουλώσουμε τις ανοιχτές πληγές που μας άφησε βαριά κληρονομιά η πολιτική ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ στο υπουργείο Εργασίας».

Αυτό αναφέρει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης, σε γραπτή δήλωσή του υπό τον τίτλο «Οι "χρυσές" συντάξεις του ΣΥΡΙΖΑ από σήμερα αποτελούν παρελθόν», με αφορμή την εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας που υπεγράφη σήμερα και με την οποία θεσπίζεται ανώτατο όριο στο συνολικό ακαθάριστο ποσό κάθε μηνιαίας κύριας σύνταξης ή περισσοτέρων της μίας συντάξεων, λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, που χορηγούνται από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).

Υπενθυμίζεται ότι ως ανώτατο όριο μηνιαίας κύριας σύνταξης ή συντάξεων ορίζεται το ακαθάριστο ποσό που αντιστοιχεί στο δωδεκαπλάσιο της πλήρους εθνικής σύνταξης της παραγράφου 6 του άρθρου 7 του ν. 4387/2016 που αντιστοιχεί σε 20 χρόνια ασφάλισης, όπως το ποσό αυτής ισχύει κάθε φορά. Το ανώτατο όριο, κατά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, ανέρχεται σε 4.608 ευρώ (= 12 * 384).

Επί του ακαθάριστου ποσού των 4.608,00 ευρώ, εφαρμόζεται αρχικώς η κράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) υπέρ ΑΚΑΓΕ - όπου αυτή επιβάλλεται - και η οποία ΕΑΣ αντιστοιχεί στο ποσό αυτό, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 38 του ν. 3863/2010, όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 10 του αρθ. 44 του ν. 3986/2011, καθώς και η κράτηση της παρ. 11 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011. Δηλαδή: 4.608 * 14% = 645,12 ευρώ. Στη συνέχεια, στο εναπομείναν ποσό της σύνταξης, μετά την αφαίρεση της ΕΑΣ, παρακρατείται η εισφορά υγειονομικής περίθαλψης, ύψους 6% (άρθ. 44 του ν. 4387/2016). Δηλαδή: 4.608 - 645,12 = 3.962,88 ευρώ. 3.962,88 * 6% = 237,77 ευρώ.

Συνεπώς, το καθαρό προ φόρου ποσό σύνταξης ή αθροίσματος συντάξεων, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 3.725,11 ευρώ.

syntaxi portofoli

Δυο βασικούς πίνακες με όλα τα επίμαχα ποσά -παλαιά και νέα - περιλαμβάνουν τα ενημερωτικά σημειώματα των νέων επανυπολογισμένων συντάξεων. Εντός της εβδομάδας, πιθανότατα την Τρίτη 1η Οκτωβρίου, αναρτώνται στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ τα ενημερωτικά για 1,77 εκατομμύρια συνταξιούχους του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.

Τα εκκαθαριστικά αφορούν όλους όσοι είχαν ήδη πάρει σύνταξη στις 13 Μαΐου 2016, εκτός από 600.000 συνταξιούχους του πρώην ΟΓΑ και της ΤτΕ, που έχουν τεθεί εκτός επανυπολογισμού.

Αφορούν δηλαδή σε δύο εκατομμύρια παλαιούς συνταξιούχους. Αυτά που αναρτώνται τώρα αποτυπώνουν την πληρωμή του περασμένου Ιανουαρίου για 1,77 εκατομμύρια δικαιούχους. Για τους υπόλοιπους 223.000 τα σημειώματα θα αναρτηθούν σταδιακά τους επόμενους μήνες.

 Οι επανυπολογισμένες συντάξεις πληρώνονται από 1/1/2019 σε όλους τους παλαιούς συνταξιούχους. Η πλειονότητα, δηλαδή περισσότεροι από ένα εκατομμύριο, λαμβάνουν στην τσέπη τα ίδια ποσά μετά την κατάργηση των περικοπών του 2019.

Οι υπόλοιποι είτε έχουν μηδενική μετατροπή στη σύνταξή τους είτε έχουν λάβει μια μικρή αύξηση στο προ φόρου ποσό. Κανείς όμως δεν είχε λάβει εκκαθαριστικό για τις καταβολές από τον περασμένο Ιανουάριο. Συνεπώς κανείς δεν γνωρίζει το αποτέλεσμα του επανυπολογισμού και το νέο μεικτό ποσό της σύνταξής του.

Εθνική και ανταποδοτική

Στον πρώτο πίνακα γίνεται η σύγκριση των δύο ποσών σύνταξης, δηλαδή του παλαιού ποσού (όπως δινόταν στις 31/12/2014 και μέχρι 31/12/2018) και του νέου ποσού, όπως προκύπτει από τον υπολογισμό του νόμου Κατρούγκαλου.

Στα παλαιά μεικτά ποσά αθροίζονται η βασική σύνταξη, τα οικογενειακά επιδόματα, η ειδική προσαύξηση, τα επιδόματα απολύτου αναπηρίας και λοιπά ποσά. Στις κρατήσεις αθροίζονται όλες οι μνημονιακές περικοπές και η εισφορά υγείας.

Το νέο ποσό προκύπτει από τον υπολογισμό του νόμου Κατρούγκαλου. Στα μεικτά ποσά αθροίζονται η εθνική σύνταξη, η ανταποδοτική σύνταξη, τα τυχόν επιδόματα απολύτου αναπηρίας και λοιπά ποσά. Η εθνική σύνταξη είναι 384 ευρώ για όλους όσοι συνταξιοδοτήθηκαν με 20ετία ασφάλισης και πάνω. Τα 384 ευρώ μειώνονται 2% για κάθε έτος που υπολείπεται της 20ετίας και μέχρι τη 15ετία, οπότε ανέρχεται σε 345,60 ευρώ.

Μειώσεις από τα 384 ευρώ ισχύουν και στις περιπτώσεις καταβολής μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος ή λόγω αναπηρίας. Όσοι έχουν αποχωρήσει με δύο πλήρεις κύριες συντάξεις θα δουν μία εθνική σύνταξη (το υπόλοιπο ποσό ενσωματώθηκε στην προσωπική διαφορά).

Η ανταποδοτική υπολογίστηκε με τις συντάξιμες αποδοχές με τις οποίες αποχώρησε ο ασφαλισμένος σε τιμές 2016, τον χρόνο ασφάλισής του και τα ετήσια ποσοστά αναπλήρωσης. Από τις κρατήσεις έχουν εξαφανιστεί οι μνημονιακές περικοπές των νόμων 4051 και 4093, που κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015 από το ΣτΕ, και παραμένουν μόνο η εισφορά αλληλεγγύης και η εισφορά υγείας.

Η διαφορά που προκύπτει ανάμεσα στο παλαιό καταβλητέο ποσό προ φόρου και το νέο ποσό προ φόρου (υπολογισμός του νόμου Κατρούγκαλου) είναι η προσωπική διαφορά. Οικογενειακά επιδόματα και λοιπές παροχές έχουν συμπεριληφθεί στην προσωπική διαφορά.

Θετική προσωπική διαφορά σημαίνει πως η αναπροσαρμογή της σύνταξης είχε αρνητικό αποτέλεσμα, καθώς το νέο ποσό προέκυψε μικρότερο από το παλαιό. Σε αυτές τις περιπτώσεις η προσωπική διαφορά διατηρείται ολόκληρη ως «μαξιλάρι» για τις παλιές συντάξεις. Με τον μηχανισμό αυτό, το καθαρό ποσό που μπαίνει στην τσέπη δεν έχει μείωση, ενώ τα μεικτά ποσά αλλάζουν και μειώνονται σημαντικά.

Ο νόμος προβλέπει πως το ποσό της προσωπικής διαφοράς θα συμψηφίζεται με τις γενικότερες αυξήσεις που θα δίνονται από το 2023 με βάση την εξέλιξη του ΑΕΠ και του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Για παράδειγμα, αν το 2023 δοθεί αύξηση στις συντάξεις 50 ευρώ και ο συνταξιούχος λαμβάνει προσωπική διαφορά 200 ευρώ, τότε θα μειωθεί η προσωπική του διαφορά κατά 50 ευρώ. Μέχρι αυτή η προσωπική διαφορά να εξαλειφθεί δεν θα λάβει αύξηση.

Αύξηση της σύνταξης, επειδή το νέο επανυπολογισμένο ποσό με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου προέκυψε μεγαλύτερο από το καταβλητέο τον Δεκέμβριο του 2014.

Η αύξηση προβλέπεται να αποδοθεί σε πέντε ετήσιες δόσεις, αρχής γενομένης από φέτος και έως το 2023. Το πρώτο 20% της αύξησης στα προ φόρου ποσά δόθηκε τον περασμένο Ιανουάριο.

Υψηλή θετική προσωπική διαφορά που μπορεί να ξεπερνά τα 100, τα 200 ή και τα 350 ευρώ έχουν κυρίως οι ασφαλισμένοι του πρώην ΤΕΒΕ με πολλά χρόνια ασφάλισης, δημόσιοι υπάλληλοι ΠΕ με 35ετίες και υψηλό συντάξιμο μισθό, γιατροί, δικηγόροι, πανεπιστημιακοί και κάποιοι εργαζόμενοι σε πρώην ΔΕΚΟ με πολλά έτη ασφάλισης και υψηλούς μισθούς.

Με αρνητικές διαφορές διασώζονται συνταξιούχοι ειδικών Ταμείων που είχαν καταβάλει πολύ υψηλές εισφορές (τράπεζες, ΔΕΚΟ, διπλοασφαλισμένοι κ.ά.), χαμηλοσυνταξιούχοι ΙΚΑ με 15-20 έτη ασφάλισης, συνταξιούχοι ΙΚΑ µε µέσες αποδοχές και από 20 έως 30 έτη ασφάλισης κ.λπ.

Έθνος της Κυριακής

syntaxi portofoli

Στο ενημερωτικό σημείωμα που θα δουν οι παλαιοί συνταξιούχοι θα εμφανίζεται το νέο ποσό της σύνταξης όπως διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο του 2019 μετά τον επαναυπολογισμό με βάση το νόμο Κατρούγκαλου. Τα εκκαθαριστικά του Φεβρουαρίου και των υπόλοιπων μηνών του 2019 θα αναρτηθούν αργότερα εντός του έτους.

Ωστόσο όπως αποκάλυψε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Γιάννης Βρούτσης δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ο επαναυπολογισμός περίπου 222.983 συντάξεων.

Πρόκειται για συντάξεις των πρώην ευγενών ταμείων, του πρώην ΕΤΑΑ, ειδικές κατηγορίες συντάξεων χηρείας και ορφανικές , συντάξεις του ΝΑΤ για τις οποίες δεν υπάρχουν στοιχεία ηλεκτρονικά, διεθνείς συντάξεις αλλά και των ασφαλισμένων με παράλληλη ασφάλιση. Μιλώντας ανεπίσημα στελέχη του ΕΦΚΑ , αποκαλύπτουν ότι αυτές οι συντάξεις επαναυπολογίστηκαν αυθαίρετα και έχουν εντοπιστεί λάθη τα οποία θα διορθωθούν.

Πάντως, η συντριπτική πλειοψηφία των εκκαθαριστικών θα δημοσιοποιηθεί, κάτι που απέφυγε ο ΣΥΡΙΖΑ για να μην επωμιστεί το αρνητικό αντίκτυπο από τις μεγάλες προσωπικές διαφορές οι οποίες πάντα θα αποτελούν πηγή ανησυχίας για τους συνταξιούχους. Σύμφωνα με πληροφορίες , οι περίπου 223.000 συνταξιούχοι θα λάβουν μήνυμα με το οποίο θα εξηγούνται οι λόγοι για τους οποίους δεν είναι δυνατόν να ενημερωθούν.

Οι προσωπικές διαφορές που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν τα 300 ευρώ κυμαίνονται στα εξής ποσοστά :

Έως 40% για τους συνταξιούχους του πρώην ΤΕΒΕ

Έως 30% για συνταξιούχους του Δημοσίου (πολιτικούς και ειδικών μισθολογίων).

5% ως 20% για τους απόστρατους.

Έως 30 % για συνταξιούχους του ΙΚΑ.

40% για τις επικουρικές συντάξεις.

Για 600.000 συντάξεις προέκυψε θετική προσωπική διαφορά ( κυρίως λόγω των υψηλών εισφορών που είχαν καταβληθεί) με αποτέλεσμα να δοθούν αυξήσεις , μικρές στις περισσότερες περιπτώσεις. Η χορήγηση των αυξήσεων θα ολοκληρωθεί σε 5 ετήσιες δόσεις.

Ωστόσο η πλειονότητα των συνταξιούχων λαμβάνουν στην τσέπη το ίδιο καταβαλλόμενο καθαρό ποσό αλλά δεν έχουν λάβει ενημερωτικά σημειώματα, με αποτέλεσμα να μη γνωρίζουν το αποτέλεσμα του επανυπολογισμού.

Στα εκκαθαριστικά θα δουν δύο ποσά την εθνική και την ανταποδοτική σύνταξη.

Η εθνική σύνταξη είναι 384 ευρώ για όλους όσοι συνταξιοδοτήθηκαν με 20ετία ασφάλισης και πάνω. Το ποσό της εθνικής σύνταξης μειώνεται ως εξής: α) 2% για κάθε έτος που υπολείπεται των 20 ετών ασφάλισης και μέχρι τα 15 έτη ασφάλισης, οπότε ανέρχεται σε 345,60 ευρώ.

Το ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης εξαρτάται από τις εισφορές που είχε πληρώσει ο συνταξιούχος στον βίο του ως ασφαλισμένος. Ειδικότερα το ποσό της ανταποδοτικής υπολογίζεται με βάση τις συντάξιμες αποδοχές, τον χρόνο ασφάλισης και τα ετήσια ποσοστά αναπλήρωσης. Για τον επανυπολογισμό ελήφθησαν υπόψη οι συντάξιμες αποδοχές με τις οποίες είχε συνταξιοδοτηθεί ο κάθε ασφαλισμένος σε τιμές 2016.

newmoney

syntaxi portofoli
 
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ετοιμάζει πλάνο αποπληρωμής για τα αναδρομικά. Το κόστος των διεκδικούμενων αναδρομικών ποσών ανέρχεται σε 2,5 με 3 δισ. ευρώ, Οι συνταξιούχοι διεκδικούν ποσά που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν τα 7.000 ευρώ το άτομο
 
Τι αναφέρουν οι δανειστές να υπάρξουν δικαστικές αποφάσεις που ανατρέπουν τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις - κλειδιά. Πως η αντισυνταγματικότητα του νόμου Κατρούγκαλου μπορεί να οδηγήσει σε δημοσιονομική βόμβα.

Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη συνταγματικότητα ή μη του νόμου Κατρούγκαλου, που αναμένεται να εκδοθεί το αργότερο έως τον Οκτώβριο του 2019, θα «ξεκλειδώσει» το εύρος των αναδρομικών που θα κληθεί να επιστρέψει το δημόσιο. Εξ ου και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, σύμφωνα με δημοσίευμα της κυριακάτικης Realnews, φέρεται να ετοιμάζει το πλάνο αποπληρωμής και προσβλέπει στο θετικό σενάριο επιστροφής αναδρομικών για το δεκάμηνο Ιουλίου 2016 – Μαΐου 2016. 

Σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα, οι επιστροφές αφορούν δυνητικά 1,2 εκατ. συνταξιούχους ενώ εάν συμπεριληφθεί και η κατάργηση των δώρων που είχαν διαμορφωθεί σε 800 ευρώ ετησίως, τότε τα αναδρομικά διεκδικούν 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχοι. «Κλειδωμένο» αυτήν την στιγμή για επιστροφή αναδρομικών, σύμφωνα με νομικούς κύκλους, θεωρείται το παραπάνω δεκάμηνο.

Σε αυτήν την περίπτωση το δημοσιονομικής κόστος μιας δυνητικής επιστροφής των αναδρομικών περιορίζεται σημαντικά και καθίσταται πιο εύκολη η επιστροφή χρημάτων σε 72 δόσεις, δηλαδή σε 6 χρόνια, όπως είναι σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, ο βασικός σχεδιασμός της κυβέρνησης, ώστε να μην υπονομευτεί η υλοποίηση της μείωσης της φορολογίας.

Για το δεκάμηνο το κόστος των διεκδικούμενων αναδρομικών ποσών ανέρχεται σε 2,5 με 3 δισ. ευρώ, δηλαδή οι επιστροφές -πλην των δώρων- υπολογίζεται ότι κοστίζουν 180 εκατ. το μήνα.

Με δεδομένα ότι θεωρείται απαγορευτικό για το Δημόσιο να επιστρέψει ένα επιπλέον ποσό αυτού του του ύψους μηνιαίας, έχει επικρατήσει η άποψη να μοιραστεί σε βάθος περίπου 6 ετών ώστε να περιοριστεί το κόστος επιπλέον επιβάρυνσης.

Ποιες είναι οι διεκδικήσεις

Οι συνταξιούχοι διεκδικούν ποσά που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν τα 7.000 ευρώ το άτομο. Οι επιστροφές για ένα δεκάμηνο για τους συνταξιούχους διαμορφώνονται ως εξής:

Αναδρομικά έως 7.338 ευρώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου

Αναδρομικά έως 6.770 ευρώ για τους συνταξιούχους ΔΕΚΟ-Τραπεζών

Αναδρομικά έως 6.402 ευρώ για συνταξιούχους του ΙΚΑ

Αναδρομικά έως 3.300 ευρώ για τους συνταξιούχους του ΟΑΕΕ

Αναδρομικά έως 1.300 ευρώ για τους χαμηλοσυνταξιούχους (με άθροισμα συντάξεων έως 1.000 ευρώ)

Αναδρομικά έως 3.850 ευρώ για συνταξιούχους του ΝΑΤ. Αν επιστραφεί και η μείωση του 7% που κρίθηκε αντισυνταγματική για τις συντάξεις του ΝΑΤ με απόφαση του Εφετείου τότε τα αναδρομικά ξεπερνούν τα 7.000 ευρώ.

Να σημειωθεί ότι στον ΕΦΚΑ εκτιμούν ότι πάνω από 1,6 εκατ. ηλεκτρονικές αιτήσεις έχουν υποβληθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα, ενώ υπολογίζεται ότι 1,5 εκατ. Συνταξιούχοι έχουν καταθέσει αγωγές. Μάλιστα η προηγούμενη κυβέρνηση είχε διαβεβαιώσει πως αν υπάρξει απόφαση υπέρ των συνταξιούχων θα δοθούν αναδρομικά σε όλους και όχι μόνο σε αυτούς που έχουν καταφύγει στη Δικαιοσύνη.

Η πρόσφατη πάντως απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου που είπε «όχι» στα επιδόματα και στα Δώρα κάνει τα στελέχη της κοινωνικής ασφάλειας να είναι προσγειωμένα. Δεν αποκλείουν κάτι τέτοιο να αποτελέσει πιλότο και για τα δώρα των συνταξιούχων.

Σύμφωνα με το σκεπτικό των σχετικών αποφάσεων που είναι πιθανόν και για την εν αναμονή δικαστική απόφαση, η κατάργηση των τριών επιδομάτων «τεκμηριώνεται επαρκώς» και δεν παρίσταται απρόσφορο μέτρο – και μάλιστα προδήλως – για «την επίτευξη των επιδιωκόμενων σκοπών ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν ήταν αναγκαίο, δεδομένου ότι με αυτό το μέτρο το οποίο εφαρμόζεται γενικά σε όλους τους μισθωτούς του Δημοσίου Τομέα, γίνεται προσπάθεια εξοικονόμησης και περιορισμού των διογκομένων δαπανών της γενικής κυβέρνησης, η οποία υπαγορεύεται από επιταγές της ΕΕ για μείωση του υπερβολικού δημοσίου ελλείμματος. Κατά τη λήψη του επίμαχου μέτρου ο νομοθέτης είχε πλήρη επίγνωση όχι μόνο του εν γένει επιπέδου διαβίωσης του πληθυσμού της χώρα, αλλά και ειδικά του επιπέδου διαβίωσης των δημοσίων υπαλλήλων». 

Στο υπουργείο Οικονομικών δεν κρύβουν ότι η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί μια από τις πιο σοβαρές εστίες δημοσιονομικού ελλείμματος. Και αυτό διότι μια απόφαση υπέρ των συνταξιούχων θα προκαλέσει κλυδωνισμού της σχεδιαζόμενη πολιτική και θα επιφέρει κλυδωνισμούς και στο σχέδιο του προϋπολογισμού. Το θέμα παρακολουθούν και οι εκπρόσωποι των δανειστών που δεν έχουν κρύψει τον προβληματισμό τους από την επιστροφή στους συνταξιούχους δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ.

Ζητούν ισοδύναμα μέτρα οι δανειστές

Δεν αποκλείεται κατά την έναρξη της τέταρτης μεταμνημονιακής αξιολόγησης στα τέλη του Σεπτέμβρη να έχει εκδοθεί η συγκεκριμένη απόφαση οπότε η κυβέρνηση θα έχει και έτοιμο το σχέδιο της επιστροφής των αναδρομικών. Στην τρίτη έκθεση της Κομισιόν αναφέρονταν και το ενδεχόμενο να υπάρξουν δικαστικές αποφάσεις που ανατρέπουν τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις – κλειδιά. Ουσιαστικά τόνιζαν την ανάγκη για λήψη ισοδύναμων μέτρων κάτι το οποίο ξορκίζει το οικονομικό επιτελείο την ώρα που επιδιώκει ανακούφιση των πολιτών από τα φορολογικά βάρη.

Ενας ακόμα προβληματισμός έχει να κάνει με τις δημοσιονομικές επιπτώσεις ως προς την υποχρέωση για διαμόρφωση πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5%. Οι πληροφορίες πάντως αναφέρουν πως αν υπάρξει τελεσίδικη απόφαση για την επιστροφή των αναδρομικών στους συνταξιούχους θα γίνουν συζητήσεις με τους δανειστές προκειμένου τα αναδρομικά να αντιμετωπιστούν «ως εξωγενής και μη προβλέψιμος παράγοντας».

Αν μετά τις διαβουλεύσεις οι δανειστές δεχτούν την επιχειρηματολογία της κυβέρνησης και καταλήξουν σε συμφωνία, η όποια δαπάνη θα λαμβάνεται με υπόψη στο πρωτογενές πλεόνασμα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής όχι όμως και στο μνημονιακό πλεόνασμα βάσει του οποίου ελέγχεται και αν η Ελλάδα εκπληρώνει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για την παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξεως του 3,5%.

Δημοσιονομική «βόμβα» αν ο νόμος Κατρούγκαλου κριθεί αντισυνταγματικός

Αν τελικά ο νόμος Κατρούγκαλου κριθεί αντισυνταγματικός τα αναδρομικά που θα επιστρέψει το Δημόσιο σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς το ποσό θα φτάσει τα 12 δισεκ. ευρώ. Πρόκειται για μια δημοσιονομική βόμβα η οποία αν «εκραγεί» μπορεί να τινάξει συθέμελα το σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης και να οδηγήσει την χώρα σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό.

Ο νόμος Κατρούγκαλου ενσωματώνει ρήτρες στο πλαίσιο του επανυπολογισμού των κύριων συντάξεων επιχειρώντας να καλύψει την περίοδο μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2018, καθώς από 1/1/2019 εφαρμόστηκε ο επανυπολογισμός.

Για τον λόγο αυτόν θεωρείται βέβαιη μόνο η επιστροφή αναδρομικών για το δεκάμηνο. Το Ανώτατο Δικαστήριο θα κρίνει ακόμα και τον επανυπολογισμό των παλιών συντάξεων κύριων και επικουρικών, την ενοποίηση όλων των ταμείων σε έναν ασφαλιστικό οργανισμό και τις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών.

Η απόφαση όμως για τη συνταγματικότητα του επαναυπολογισμού των κύριων συντάξεων είναι η πιο σημαντική λόγω του δημοσιονομικού κόστους, ενώ μεγάλη σημασία έχει και η απόφαση για τις επικουρικές, καθώς ο επανυπολογισμός συνδυάστηκε με περικοπές για 250.000 συνταξιούχους.

Realnews

Περισσότερα Άρθρα...