Το Βυζάντιο «ταξιδεύει» με... διαβατήριο την τέχνη του στην Ουάσινγκτον. Και όχι όπου κι όπου, αλλά στο μεγαλύτερο πολιτιστικό ίδρυμα της αμερικανικής πόλης, την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον, που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τον Λόφο του Καπιτωλίου, έναν οργανισμό ο οποίος για πρώτη φορά «υποκλίνεται» στο μεγαλείο των βυζαντινών αριστουργημάτων, αποφασίζοντας να αφεθεί στην ορμητική δύναμη ενός πολιτισμού που διαδραμάτισε σημαίνοντα ρόλο στην παγκόσμια Ιστορία.

Η έκθεση, που φέρει τον τίτλο «Ουρανός και Γη. Η τέχνη του Βυζαντίου από ελληνικές συλλογές» (Heaven and Earth, Art of Byzantium from Greek Collections», θα εγκαινιαστεί επισήμως στις 2 Οκτωβρίου, ωστόσο θα ανοίξει τις πύλες της για το κοινό λίγες ημέρες αργότερα, στις 6 του ίδιου μήνα. Περισσότερα από 180 έργα, όπως ψηφιδωτά, εικόνες, γλυπτά, κεραμικά, τοιχογραφίες, χειρόγραφα, κοσμήματα καθώς και λειτουργικά και οικιακά σκεύη, περιμένουν υπομονετικά να πάρουν τις θέσεις τους στις προθήκες για τις ανάγκες της παρουσίασης που χαρακτηρίζεται για την Πινακοθήκη «εικαστικό γεγονός» της χρονιάς.

Βέβαια το ίδιο ισχύει και για εμάς, καθότι η εν λόγω έκθεση αποτελεί, εκτός από μια μεγάλη πολιτιστική πρόκληση, και μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για προβολή της χώρας μας στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.

Η διοργάνωσή της γίνεται από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού αλλά και το Μουσείο Μπενάκη, ενώ με έργα τους συμμετέχουν μεγάλα εγχώρια μουσεία και συλλογές, καθώς και το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας.

Να σημειωθεί δε ότι μετά την ολοκλήρωσή της στην Ουάσινγκτον, στις 2 Μαρτίου του 2014 η έκθεση θα μεταφερθεί στη Βίλα Γκετί του Μουσείου Ζαν Πολ Γκετί στο Μαλιμπού του Λος Αντζελες, όπου θα παραμείνει έως και τον Αύγουστο του 2014.

Το πλούσιο αυτό αφιέρωμα στην Πινακοθήκη -έχει μέση ετήσια επισκεψιμότητα 6.000.000-8.000.000 ανθρώπους- καλύπτει μια μακρά περίοδο που ξεκινάει από τις απαρχές της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 330 μ.Χ. και φτάνει έως την Αλωση του 1453, ενώ για την καλύτερη κατανόησή του από τους επισκέπτες θα είναι διαρθρωμένο σε πέντε θεματικές ενότητες.

Η πρώτη, που τιτλοφορείται «Από τον αρχαίο στον βυζαντινό κόσμο», μιλάει μέσα από τα εντυπωσιακά εκθέματά της για τη μετάβαση από την αρχαιότητα στους πρώιμους βυζαντινούς χρόνους. Εδώ οι επισκέπτες θα μπορούν να θαυμάσουν αντιπροσωπευτικά έργα γλυπτικής και περίτεχνα ψηφιδωτά, μέσα από τα οποία καταδεικνύεται με τον πλέον πασιφανή τρόπο πώς ο αρχαίος κόσμος -τουλάχιστον για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, συνυπήρχε με τον νέο χριστιανικό. Μεταξύ των εκθεμάτων που φιλοξενούνται στην εν λόγω ενότητα είναι το τραπεζοφόρο «Ο Ορφέας με τη λύρα του μαγεύει τα ζώα» του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, αλλά μια επιβλητική προτομή αξιωματούχου που δάνεισε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ο (εντυπωσιακός) αργυρός σταυρός και η ψηφιδωτή εικόνα της Παναγίας

Τον «θρησκευτικό βίο» αναδεικνύει η δεύτερη θεματική ενότητα της πλούσιας έκθεσης, η οποία επιχειρεί να προβάλλει τη χριστιανική ταυτότητα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέσα από βασικές και ιδιωτικές εκφάνσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού βίου. Αλλωστε η επίδραση της επίσημης θρησκείας του κράτους στη διαμόρφωση της πολιτικής ιδεολογίας του αλλά και η στενή σχέση του με την Εκκλησία ήταν καταλυτικές, κάτι που άλλωστε φανερώνεται με την παρουσίαση μιας σειράς πολύτιμων χρυσών νομισμάτων.

Εκτενής αναφορά γίνεται και στον τρόπο άσκησης της δημόσιας λατρείας μέσα από μια μεγάλη γκάμα εκθεμάτων. Εδώ θα μπορεί να δει κανείς γλυπτά αρχιτεκτονικά μέλη, φορητές εικόνες, μεγαλειώδη εικονογραφημένα χειρόγραφα αλλά και λειτουργικά υφάσματα, όλα τους αναπόσπαστα αντικείμενα ενός βυζαντινού ναού. Χαρακτηριστικό είναι ότι χάρη σε αυτά επιχειρείται να τονιστεί η υψηλή τέχνη των εργαστηρίων της Κωνσταντινούπολης, ενώ παράλληλα αναδεικνύεται η ιδιαίτερη καλλιτεχνική φυσιογνωμία σημαντικών αστικών κέντρων της Ελλάδας όπως η Θεσσαλονίκη, η Βέροια αλλά και η Καστοριά.

Σε αυτήν τη θεματική έχει ενταχθεί και ο εντυπωσιακός αργυρός σταυρός λιτανείας που χρονολογείται από τον 10ο αιώνα και προέρχεται από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, αλλά και η Παναγία «η Επίσκεψις», μια εκπληκτική ψηφιδωτή εικόνα από τα τέλη του 13ου αιώνα.

Πρόκειται για ένα ιερό κειμήλιο του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας, το οποίο απεικονίζει τη Θεοτόκο να κρατεί τον μικρό Χριστό με το δεξί της χέρι, ενώ με το αριστερό τον ικετεύει για τη σωτηρία των ανθρώπων. Χαρακτηριστικό είναι ότι η εν λόγω εικόνα προέρχεται από την Τρίγλια της Βιθυνίας, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, και κατέληξε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ως ένα από τα «Κειμήλια Προσφύγων» που έφθασαν στην Ελλάδα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή (1922) και την ανταλλαγή των πληθυσμών (1923).

Η βυζαντινή σκέψη κυριαρχεί στον τρίτη ενότητα, που έχει τίτλο «Η πνευματική ζωή». Μια σειρά από πολυτελή χειρόγραφα υπογραμμίζει την απόλυτη υπεροχή της ελληνικής γλώσσας, εκθέτοντας ταυτόχρονα και βασικές πτυχές της πνευματικής ζωής του Βυζαντίου. Ως γνωστόν άλλωστε, εκτός από τα θρησκευτικά κείμενα, στα βιβλιογραφικά εργαστήρια της Πόλης οι υπάλληλοι συνήθιζαν να αντιγράφουν και κείμενα των Ελλήνων κλασικών καθώς και επιστημονικά έργα που διαδραμάτισαν σπουδαίο ρόλο στην διάδοση της αρχαιοελληνικής παιδείας.

Μεταξύ των κειμένων που θα θαυμάσει κανείς στην έκθεση της Ουάσινγκτον είναι και ένα μοναδικά εικονογραφημένο χειρόγραφο του 14ου αιώνα, «Το μυθιστόρημα του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Το κειμήλιο αυτό ανήκει στις συλλογές του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας. Η ενότητα συμπληρώνεται με φορητές εικόνες, οι οποίες έχουν προέλευση τα καλλιτεχνικά εργαστήρια της Κωνσταντινούπολης.

 

Οικιακός εξοπλισμός,κοσμήματα και γλυπτά

Αφιερωμένη στις «Χαρές της ζωής» είναι η τέταρτη θεματική, στην οποία ξετυλίγονται ποικίλες όψεις της καθημερινότητας στο Βυζάντιο, μια σημαντική πτυχή που παραμένει σχετικά άγνωστη στο διεθνές κοινό.

Στην αρχή αυτής της ενότητας παρουσιάζεται ο ιδιωτικός χώρος των Βυζαντινών με ενδεικτικά αντικείμενα του εξοπλισμού αλλά και διακοσμητικά είδη από το εσωτερικό των κατοικιών τους. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται και στον ατομικό καλλωπισμό, με την επίδειξη βυζαντινών κοσμημάτων που ξεχωρίζουν για την ποικιλομορφία, τη σχεδιαστική λεπτότητα και την τεχνική αρτιότητά τους, ενώ παρουσιάζονται και κάποια σπάνια δείγματα....αξεσουάρ από τους αριστοκράτες της βυζαντινής κοινωνίας.

Ανάμεσα στα πλέον αντιπροσωπευτικά εκθέματα της εν λόγω ενότητας είναι ένα επιβλητικό χρυσό περιδέραιο με πολύτιμους λίθους του 4ου αιώνα μ.Χ (από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης), αλλά και ένα ζευγάρι χρυσών ενωτίων -κοινώς σκουλαρίκια- από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη.

Η πέμπτη και τελευταία ενότητα, «Το Βυζάντιο μεταξύ Ανατολής και Δύσης», παρουσιάζει τις γόνιμες επιδράσεις που δέχτηκε η βυζαντινή τέχνη από τον πολιτισμό των λαών με τους οποίους συναντήθηκε κατά τη μακρόχρονη πορεία της. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο μέρος ο φιλίστωρ επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει αρχιτεκτονικά γλυπτά και κοσμήματα που φέρουν έκδηλες τις επιρροές από τον περσικό και τον αραβικό πολιτισμό. Στο δεύτερο μέρος, από την άλλη, φιλοξενούνται πολύτιμα εκκλησιαστικά σκεύη, τοιχογραφίες και φορητές εικόνες, που αποκαλύπτουν με σαφήνεια πώς ο δυτικός κόσμος επηρέασε την καλλιτεχνική έκφραση του Βυζαντίου.

Γιώτα Βαζούρα

Εκπληκτικά ευρήματα πολιτισμού από μία πόλη μύθο, την οποία κατάπιε η Μεσόγειος Θάλασσα και θάφτηκε κάτω από τόνους άμμου και λάσπης, φέρνουν στο φως συνέχεια οι αρχαιολόγοι στην περιοχή της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου.

 

 

Το λιμάνι Θώνις - Ηράκλειο φέρεται να λειτουργούσε σαν μια «Αλεξάνδρεια πριν την Αλεξάνδρεια», μια υποχρεωτική πύλη εισόδου στην Αίγυπτο του 1.000 π.Χ. ενώ οι έρευνες αποκαλύπτουν απίστευτα διατηρημένα ναυάγια, άγκυρες, αγάλματα, χρήματα, και τεράστιες επιγραφές.
 


 
 

Η χαμένη πόλη που ήταν γνωστή ως Θώνις στους Αιγύπτιους και Ηράκλειο στους Ελληνες ανακαλύφθηκε το 2000 από τον Γάλλο αρχαιολόγο Φρανκ Γκοντιό και έπειτα από 13 χρόνια επίπονων ανασκαφών χιλιάδες ευρήματα έρχονται στο φως.
 






Μέχρι τώρα έχουν βρεθεί περισσότερα από 64 ναυάγια, 700 άγκυρες, χρυσά νομίσματα, «βάρη» από την Αθήνα (είναι η πρώτη φορά που βρέθηκαν σε Αιγυπτιακό έδαφος) και τεράστιες επιγραφές γραμμένες στα αρχαία ελληνικά και αιγυπτιακά αναδεικνύοντας τη σπουδαία εμπορική σημασία της πόλης.

atia-ufo

ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ ΠΑΕΙ ΘΕΑΤΡΟ…

Νικομάχου 18, Ηλιούπολη

Τηλ: 210 9940699 /Φαξ: 210 9940105

Site:www.politismos-ilioupoli.gr

Email:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 

 

Καλοκαίρι 2013

Β’ κύκλος εκδηλώσεων,  από 26/8 έως 16/9

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

ΕΚΔΗΛΩΣΗ

ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ

ΔΕΥΤΕΡΑ 26/8

«Μίκης Θεοδωράκης. Ποιος τη ζωή μου…» του Θέμη Μουμουλίδη

Περισσότερα από 50 τραγούδια - σταθμοί του Μίκη Θεοδωράκη συνδέονται με την ιστορία της νεότερης Ελλάδας σε μια μουσική παράσταση, γεμάτη μνήμες και συγκίνηση που ακουμπά στο σήμερα. Περισσότεροι από 60 συντελεστές συνεργάζονται σε ένα κορυφαίο γεγονός, σε παραγωγή της «ADaM Productions» και της «5ης Εποχής Τέχνης».

Σενάριο - Σκηνοθεσία: Θέμης Μουμουλίδης

Παίζουν: Γρηγόρης Βαλτινός, Άρης Λεμπεσόπουλος, Φιλαρέτη Κομνηνού/Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Ελισάβετ Μουτάφη, Χρήστος Πλαΐνης κ.ά.

Τραγουδούν: Κώστας Μακεδόνας, Γιώτα Νέγκα, Κώστας Θωμαΐδης & Άννα Σαραντοπούλου

20 €, 15 € & 10 €

Προπώληση:Viva.gr, καταστήματα Public, Βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου

 

ΠΕΜΠΤΗ 29/8

«Οι περιπέτειες του Μάικ» της Μαρί Κυριακού

Μια συναρπαστική ιστορία, γεμάτη τρυφερότητα και αγάπη, σε μια παράσταση που τα ευφάνταστα κοστούμια, τα πολύχρωμα σκηνικά και η μελωδική μουσική, μαγεύουν τους μικρούς αλλά και τους μεγάλους θεατές.

Σκηνοθεσία: Θέμις Μαρσέλλου

Φιλική συμμετοχή: Σάκης Ρουβάς Παίζουν: Αργύρης Αγγέλου, Βανέσα Αδαμοπούλου κ.ά.

10 €

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 30/8

30/8 ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

«Ελένη» του Ευριπίδη

Η παράσταση των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας και Αγρινίου κινείται ακριβώς πάνω στη διαχωριστική γραμμή κωμικού και τραγικού, κρατώντας τις λεπτές ισορροπίες που ένα τέτοιο έργο απαιτεί, ενώ τονίζεται η «Πιραντελική» διάσταση του με το παιχνίδι μεταξύ του «είναι» και του «φαίνεσθαι».

Σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαΐδης

Παίζουν: Πέμη Ζούνη, Αντώνης Καφετζόπουλος, Νίκος Αρβανίτης, Αντώνης Καρυστινός, Νίκη Παλληκαράκη

 15 €, 12 € & 10 €

ΤΕΤΑΡΤΗ 4/9

«Υπάρχει και φιλότιμο» των Α. Σακελλάριου και Χ. Γιαννακόπουλου

Ένας υπουργός μιας προδικτατορικής κυβέρνησης προσγειώνεται ανώμαλα, όταν διαπιστώνει πόσο μακριά βρίσκεται από τα προβλήματα του "λαού" που τόσο εύκολα επικαλείται κάθε τόσο και κυρίως από τη συμπεριφορά των παρατρεχάμενών του που εκμεταλλεύονται τη θέση τους για προσωπικό όφελος. Μία επίκαιρη κωμωδία από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης.

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Παρτσαλάκης, Τάκης Παπαματθαίου,  Θανάσης Βισκαδουράκης, Τάσος Γιαννόπουλος, Ευγενία Δημητροπούλου κ.ά.

 

                          15 € & 10 €

Ηλεκτρονική προπώληση: Viva.gr

 

ΠΕΜΠΤΗ 5/9

&

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 6/9

«Πλούτος» του Αριστοφάνη

OΔιονύσης Σαββόπουλος προσεγγίζει ύστερα από πολλά χρόνια το αριστοφανικό κείμενο, με τέσσερις, πλέον, διαφορετικές ιδιότητες: του μεταφραστή, του ηθοποιού, του μουσικοσυνθέτη αλλά και για πρώτη φορά, εκείνη του σκηνοθέτη, σε μία παραγωγή του Θεατρικού Οργανισμού Ακροπόλ.

Μετάφραση – Σκηνοθεσία - Μουσική: Διονύσης Σαββόπουλος

Πρωταγωνιστούν: Νίκος Κουρής, Χρήστος Λούλης, Αμαλία Μουτούση, Μάκης Παπαδημητρίου, Διονύσης Σαββόπουλος κ.ά.

   20 €, 15 € & 10

Ηλεκτρονική προπώληση: Ticketservices.gr

ΔΕΥΤΕΡΑ 9/9 & ΤΡΙΤΗ 10/9

«Βάκχες» του Ευριπίδη

Η Καλλιτεχνική Εταιρεία ΑΡΓΩ παρουσιάζει  ένα από τα πληρέστερα και πιο ολοκληρωμένα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, που μπορεί να διαβαστεί και να παρασταθεί με τρόπο που να ανταποκρίνεται στα δεδομένα και τις ανάγκες της εποχής μας.

Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης

Παίζουν: Δημήτρης Λιγνάδης, Σάκης Ρουβάς, Ρούλα Πατεράκη, Γιάννης Καρατζογιάννης, Μαρία Κίτσου, Δημήτρης Πασσάς, Γιώτα Βέη κ.ά.

20 €, 15 € & 12 €

Προπώληση:Tickethour.gr, καταστήματα Γερμανός, Τράπεζα Πειραιώς

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13/9

«Τραχίνιες» του Σοφοκλή

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει μια συγκλονιστική τραγωδία με θέμα το απόλυτο πάθος της  Δηιάνειρας για τον Ηρακλή και τις ακραίες συνέπειές του. Ένας κόσμος όπου ο έρωτας κινεί ορμητικά και ανεξέλεγκτα τις πράξεις των ηρώων, αλλά αναδεικνύεται δηλητηριώδης και καταστροφικός, καθώς οι θεοί εκδικούνται και η γνώση δεν οδηγεί στο φως.

Σκηνοθεσία - Απόδοση: Θωμάς Μοσχόπουλος

Πρωταγωνιστούν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Αργύρης Ξάφης, Άννα Μάσχα, Θάνος Τοκάκης, Κώστας Μπερικόπουλος, Γιώργος Χρυσοστόμουκ.ά.

12 €

ΣΑΒΒΑΤΟ 14/9

«Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» του Πέτρου Ζούλια

Η CultureFactoryπαρουσιάζει μία παράσταση-σταθμό, που έχει αγαπηθεί από κοινό και κριτικούς και ζωντανεύει τη συγκινητική ιστορία της μεγάλης στιχουργού & ποιήτριας του ελληνικού τραγουδιού. Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου εκπροσωπεί τον Έλληνα που η ψυχή του έχει δύναμη, στέκεται στα πόδια του, χαμογελάει και αγωνίζεται να ξεπεράσει τη σκληρή πραγματικότητα.

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας

Πρωταγωνιστεί η Νένα Μεντή.

13 €

Ηλεκτρονική προπώληση: Viva.gr

 

ΔΕΥΤΕΡΑ 16/9

«Κύκλωψ» του Ευριπίδη

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει  το μοναδικό αρχαίο ελληνικό σατυρικό δράμα που έχει διασωθεί ολοκληρωμένο και πραγματεύεται τις περιπέτειες του Οδυσσέα στο νησί του κύκλωπα Πολύφημου. Μια ιστορία γεμάτη κωμικά στοιχεία με τον χορό των σατύρων να δίνει τον τόνο, όπου η ανθρώπινη ευφυΐα, η ευστροφία και η επινοητικότητα κατατροπώνουν την κτηνώδη δύναμη και τη στυγνή βία.

Σκηνοθεσία-μετάφραση: Βασίλης Παπαβασιλείου

Πρωταγωνιστούν: Νίκος Καραθάνος, Δημήτρης Πιατάς , Νίκος Χατζόπουλος κ.ά.

12 €

 

Ώρα έναρξης εκδηλώσεων: 21:00

Χώρος εκδηλώσεων: Δημοτικό Θέατρο του Άλσους «Δημήτρης Κιντής»

Πληροφορίες: 210 9940699

www.politismos-ilioupoli.gr

 

Εισιτήρια μπορείτε να προμηθεύεστε από τα παρακάτω σημεία:

Π.Α.Ο.Δ.ΗΛ.-Γρηγόρης Γρηγορίου

Νικομάχου 18, Ηλιούπολη, τηλ. 210 9940699

Δευτέρα-Παρασκευή, 9.00-13.00

 

Δημοτικός Κινηματογράφος «Μελίνα Μερκούρη»

Λ. Ειρήνης 50, Ηλιούπολη, τηλ. 210 9937870

Καθημερινά εκτός Τρίτης, 21.00-22.30

 

Δημοτικό Θέατρο του Άλσους «Δ. Κιντής»

Γαρδίκη & Σμόλικα, Ηλιούπολη, τηλ. 210 9923840

Τις ημέρες των εκδηλώσεων, 19.30-22.00, κεντρικό ταμείο


Η πρόσβαση στο Δημοτικό Θέατρο του Άλσους "Δημήτρης Κιντής" 

εξυπηρετείται από τις παρακάτω γραμμές του ΟΑΣΑ, που σας αφήνουν σχεδόν μπροστά στο θέατρο:
• Γραμμή 237 (αφετηρία Μετρό Δάφνης), στη στάση Ταχυδρομείο,
• Γραμμή 140 (αφετηρία Πολύγωνο), στάση τέρμα (Πλατεία Παλαιών Πατρών Γερμανού-ΙΚΑ) 
• Γραμμή 218 (αφετηρία Πειραιάς), στάση τέρμα (Πλατεία Παλαιών Πατρών Γερμανού-ΙΚΑ) 

 

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ:

ΛΟΓΟΤΥΠΟ CULTURENOWhttp://www.politismos-ilioupoli.gr/Fotos/ilioupolisonline_logo3_2.jpg

ΔΙΕΣΗ

Eνα θαυμάσιο βίντεο διάρκειας 45' του Ισπανού Pedro Olalla σχετικό με τη μεγάλη σημασία του ελληνικού στοιχείου στη διαμόρφωση της δξτικής και παγκόσμιας κουλτούρας.

Προετοιμάσθηκε με εξαιρετική επιμέλεια και γνώση από τον Pedro Olalla για τη Διάσκεψη Οπτικοακουστικών Μέσων της Ισπανίας.

Δημοσιεύθηκε στην "Ημέρα X Sagunto Classic" (Sagunto, Ισπανία, 17/11/2012), σε ένα κλίμα που χαρακτηρίζεται από τη νέα ισπανική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, που μειώνει την παρουσία των ανθρωπιστικών επιστημών και, ειδικότερα, τη μελέτη των Λατινικών και των Λατινικών.

Οπως ο ίδιος ο δημιουργός του βιντέο υπογραμμίζει με έμφαση: "Οι περικοπές στην εκπαίδευση - και μάλιστα στις ανθρωπιστικές σπουδές - δεν στοχεύουν ΠΟΤΕ στην δημοσιονομική εξοικονόμηση πόρων, αλλά στην υπονόμευση της όποιας ... αντικαθεστωτικής σκέψης.."

 

Ποιος είναι Pedro Olalla González de la Vega

Ο Pedro Olalla González de la Vega (Οβιέδο, Ισπανία 1966) είναι συγγραφέας, ελληνιστής, καθηγητής φιλόλογος, μεταφραστής, φωτογράφος και κινηματογραφιστής, και σε αυτούς τους τομείς συνεργάζεται τακτικά με εκδοτικούς οίκους, πανεπιστήμια και πολιτιστικούς φορείς από διάφορες χώρες του κόσμου.

Εδώ και είκοσι οκτώ χρόνια, διατηρεί μια έντονη σχέση με την Ελλάδα και το 1994 μετοίκησε στην Αθήνα με σκοπό να ασχοληθεί με την έρευνα, τη δημιουργία και τη διδασκαλία. Η κύρια απασχόλησή του είναι η συγγραφή: 27 πρωτότυπα έργα λογοτεχνικού και πολιτιστικού περιεχομένου (βιβλία, σενάρια, οπτικοακουστικό υλικό) σε διάφορες γλώσσες, καθώς και μια μακρά σειρά από δημοσιογραφικά άρθρα και μεταφράσεις Ελλήνων και Ισπανών συγγραφέων.

Δίδαξε νέα ελληνικά στο Πανεπιστήμιο του Οβιέδο και, στην Ελλάδα πλέον, διατέλεσε για χρόνια διευθυντής του Πολιτιστικού Δελτίου της Ισπανικής Πρεσβείας, αρχισυντάκτης του δίγλωσσου μηνιαίου περιοδικού "El Sol de Atenas" και καθηγητής στο «Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μετάφρασης-Μεταφρασεολογίας» του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1994 έως σήμερα, εργάζεται ως καθηγητής στο Instituto Cervantes της Αθήνας και στη Βουλή των Ελλήνων.

Ως φωτογράφος έχει πραγματοποιήσει εκδόσεις, οπτικοακουστικές παραγωγές, ντοκιμαντέρ και περισσότερες από σαράντα ατομικές εκθέσεις σε διάφορες χώρες. Ως λεξικογράφος, είναι συγγραφέας του «Νέου Ελληνο-Ισπανικού Λεξικού» (εκδ. Texto), για το οποίο δούλεψε για χρόνια με υποτροφία του Ιδρύματος «Α. Γ. Λεβέντη». Ως ερευνητής και φωτογράφος, έχει συνεργαστεί με εξειδικευμένους εκδοτικούς οίκους όπως National Geographic, Thames & Hudson, Altaïr, Planeta, Road Editions, κ.α. καθώς και με διάφορα τηλεοπτικά κανάλια και εταιρείες παραγωγής.

Τα τελευταία χρόνια δημοσιεύει τακτικά σε ξένες εφημερίδες άρθρα για την κοινωνική κατάσταση στην Ελλάδα.

Για τη δουλειά του στο χώρο της μελέτης και της προώθησης του ελληνικού πολιτισμού, αναγορεύτηκε Πρεσβευτής του Ελληνισμού από το ελληνικό κράτος, Associate Member του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Harvard University, Επίτιμος Δημότης Κλείτορος Αρκαδίας και υπήρξε προσκεκλημένος ομιλητής από πλήθος φορέων και ΜΜΕ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αιγαίου, Θράκης, College Year in Athens, Onassis Foundation New York, Fulbright Foundation, Universidad Autónoma de México, Διεθνές Πανεπιστήμιο Menéndez Pelayo, Πρεσβεία της Ελλάδος στη Σουηδία, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, Εθνικό Κέντρο Βιβλίου κ.α.) Επίσης υπήρξε ιδρυτικό μέλος και διευθυντής της International Society for Arcadia και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Υποτρόφων του Ιδρύματος Α. Σ. Ωνάσης.
 

 

Εκτελούνται μεταφορές βυζαντινών ευρημάτων όχι μόνο για το Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και για το Μετρό της Κωνσταντινούπολης.

Μεταφέρθηκαν από το Γενί Καπί, όπου έχουν βρεθεί εδώ και οκτώ χρόνια, τα 37 βυθισμένα πλοία στο πάλαι ποτέ λιμάνι του Θεοδοσίου, απ' όπου περνάει η νέα σιδηροδρομική γραμμή.

«Το σκάφος αυτό είναι ένα είδος χρονοκάψουλας. Το βρήκαμε με όλο του το φορτίο μέσα» λέει η αν. καθηγήτρια Ισίλ Οσαϊζάτ «Το σκάφος αυτό είναι ένα είδος χρονοκάψουλας. Το βρήκαμε με όλο του το φορτίο μέσα» λέει η αν. καθηγήτρια Ισίλ Οσαϊζάτ «Το παλαιότερο βυθισμένο πλοίο που βρέθηκε είναι περίπου 1.500 ετών, ενώ όλα έχουν υποστεί φθορές από τις δυνάμεις της φύσης» είπε ο επικεφαλής του Τμήματος Ναυτικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης και του σχετικού περί βυθισμένων πλοίων προγράμματος του Γενί Καπί, Ουφούκ Κοτζαμπάς, ανακοινώνοντας την ολοκλήρωση των ερευνών στη θέση αυτή, προκειμένου να συνεχιστεί η εργολαβία.

Για την αποκατάσταση των βυζαντινών πλοίων, που είναι πλέον και το ζητούμενο, γιατί δεν έχουν βρεθεί πουθενά τόσα πολλά μαζί, ανέφερε πως «θα είναι μια ευαίσθητη και μακροχρόνια διαδικασία. Τα πλοία θα ενισχυθούν, με χημικές ουσίες, και θα μπορούν να φιλοξενούν τους επισκέπτες τους». Εξέφρασε επίσης την πεποίθηση ότι «η ανεκτίμητη αυτή συλλογή που τράβηξε την προσοχή τόσο της κοινής γνώμης όσο και του επιστημονικού κόσμου κατά την ανασκαφή αναμένεται να ενισχύσει πολύ τον πολιτιστικό τουρισμό της Τουρκίας».

Σε αυτή την ανασκαφή, που ήταν μία από τις μεγαλύτερες που έγιναν τα τελευταία χρόνια στην Τουρκία, έχουν βρεθεί εκτός των πλοίων 10.000 αντικείμενα, καθώς ήταν ένα από τα σπουδαιότερα λιμάνια της πρωτεύουσας του Βυζαντίου. Το αρχαιολογικό αυτό σύνολο συνιστά τη μεγαλύτερη συλλογή μεσαιωνικής ναυσιπλοΐας στον κόσμο.

Οι μελέτες για το πολύτιμο αυτό ανασκαφικό υλικό βρίσκονται σε εξέλιξη είπε ο κ. Κοτζαμπάς, επισημαίνοντας ότι τα ευρήματα στο Γενί Καπί έχουν εμπνεύσει άλλα συναφή προγράμματα, όπως το «LIMEN: πολιτιστικά λιμάνια από το Αιγαίο στη Μαύρη Θάλασσα», το οποίο στοχεύει να δημιουργήσει έναν κατάλογο αντικειμένων πολιτισμού σε πολλές παράκτιες πόλεις του Αιγαίου και της Μαύρης Θάλασσας. Το κέντρο των επιστημονικών εργασιών που παρήχθησαν ήταν φυσικά η Κωνσταντινούπολη, ενώ ξεκίνησαν ήδη κάποια πιλοτικά έργα στην Πόλη για να προωθήσουν ένα δίκτυο πολιτιστικού τουρισμού που δημιουργείται.

Το πρόγραμμα έχει χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση με 1,2 εκατ. ευρώ και θα διαρκέσει δύο χρόνια. Ενα από τα έργα του προγράμματος θα είναι και η κατασκευή ενός πιστού αντιγράφου βυθισμένου πλοίου από αυτά που βρέθηκαν σε αυτή την ανασκαφή. Εχει επιλεγεί το σκάφος υπ. αριθμόν 12, γιατί είναι ένα από τα καλύτερα διατηρημένα, σύμφωνα με την υπεύθυνη της ανακασκευής του πλοίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ισίλ Οσαϊζάτ. «Το σκάφος αυτό είναι ένα είδος χρονοκάψουλας όπως το βρήκαμε, με όλο το φορτίο που μετέφερε. Αυτό το δεκάμετρο σκαρί θα ξανανοίξει πανιά στον Μαρμαρά ύστερα από περίπου 1.000 χρόνια».

Η κατασκευή του υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί σε ένα εξάμηνο. Εχουν άλλωστε αναπτύξει εμπειρία στην κατασκευή αντιγράφων αρχαίων πλοίων μετά το πρώτο που κατασκεύασαν, το οποίο παρουσιάστηκε μαζί με το σχετικό βίντεο στην έκθεση που οργάνωσε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης της Ντόλλης Γουλανδρή στο Μουσείο Σακίπ Σαπαντζί στον Βόσπορο με τίτλο «Κυκλάδες - δυτική Μικρά Ασία».

Στην εκπληκτική αυτή έκθεση είχαμε δει το ακριβές αντίγραφο ενός προϊστορικού πλοίου όπως αυτό απεικονίζεται σε ένα τηγανόσχημο ελληνικό αγγείο. Το ξύλινο προϊστορικό σκαρί, με τα κατάλληλα φωτιστικά εφέ έμοιαζε να πλέει στα νερά του Αιγαίου. Είχε μήκος 14 μέτρων, και κατασκευάστηκε από το Ερευνητικό Κέντρο Ενάλιας Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Αγκυρας στο πλαίσιο του «Προγράμματος επανεκκίνησης των κυκλαδικών πλοίων». Το «χτίσιμό» του έδειχνε ότι τα κυκλαδικά πλοία κατασκευάζονταν όπως και τα ιστιοπλοϊκά σήμερα, χωρίς συνδετικά υλικά και καρφιά. Εκμεταλλεύονταν την ιδιότητα του ξύλου να φουσκώνει όταν έρχεται σε επαφή με το νερό.

ενετ

Μέρες Αυγούστου, στιγμές γιορτής και ραστώνης. Μέρες δεκαπενταύγουστου, στιγμές  χαράς και συμφοράς. Μέρες λύπης και οργής. Μέρες μνήμης για τους χιλιάδες συνανθρώπους μας που έβαλαν τραγικό τέλος στη ζωή τους, χτυπημένοι στα χρόνια των "σωτήριων" μνημονίων.

Ενα μικρό αφιέρωμα για το 18χρονο παιδί που χάθηκε, αλλά και για όλους εκείνους τους αδικοχαμένους που έσμιξε στο θανατό του!

 

Οι χαμένες ζωές

Ο θάνατος και η ζωή
Αντάμωσαν ξαφνικά
Στο τρέλεϊ της πόλης

Λουλούδια μην αφήσεις
Στο στύλο του δρόμου
Ούτε κεριά ν’ ανάψεις
Για το νεκρό παιδί

Η θλίψη δεν αρμόζει
Στη νιότη που χάθηκε
Μόνο θυμός και οργή

Πως μέτρησαν οι αθλιοι
Τα δεκαοχτώ του χρόνια;
Μόνο μ’ ενάμισυ ευρώ!

Πόσο μετρήθηκε η ζωή
Στο τέλος των αυτόχειρων
Μεσ΄την απελπισία τους;

Κανείς δεν την εκτίμησε
Κανείς δεν ασχολήθηκε
Κανείς δεν τους θυμάται

Γίναν οι άνθρωποι αριθμοί
Στις λίστες του χρήματος
Κατάστοιχα του θανάτου

Αναλώσιμα υλικά ζωής
Στο βωμό του κέρδους
Αδλιστακτων δανειστών

Ολα τα παιδιά που άδικα
Χάθηκαν είναι τα δικά σου
Ολες οι ζωές που σβήσαν
Είναι οι δικές σου ζωές

Λουλούδια μην αφήνεις
Σε δρόμους και πλατείες
Κανείς δεν ασχολείται
Μ'αυτές τις χαμένες  ζωές

Χαμένη Ελλάδα
Χαμένες ψυχές
Χαμένες μνήμες
Ιστορικές ...

Αρα, πως το ανέχεσε;
Πως το παραβλέπεις;
Γιατί να το επιτρέπεις;

 


 

dwdeka theoi

Οι περιγραφές του Ομήρου στην «Ιλιάδα» και την «Οδύσσεια» και του Ησίοδου στη «Θεογονία» και στα «Έργα και Ημέραι», είναι απλά και μόνο αποκυήματα της ζωηρής φαντασίας τους;

Ο Ηλίας Μαριολάκος, καθηγητής γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καταθέτει την πολύ ενδιαφέρουσα επιστημονική του άποψη.

«Πολλοί πιστεύουν ότι οι ελληνικοί μύθοι είναι φανταστικές ιστορίες. Κατά τη γνώμη μου, η άποψη αυτή είναι εσφαλμένη, τουλάχιστον σχετικά με το θέμα των γεωγραφικών και φυσικών-ωκεανογραφικών χαρακτηριστικών του Ατλαντικού Ωκεανού και γενικότερα των ωκεανών, όπως αυτά περιγράφονται κυρίως από τον Όμηρο, τον Ησίοδο, τα Ορφικά και τον Πλούταρχο», υποστηρίζει στην έρευνά του, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.

Η μελέτη καταλήγει σε πολλά συναρπαστικά συμπεράσματα, όπως ότι οι αρχαίοι Έλληνες που έζησαν την 3η και 2η χιλιετία π.Χ. γνώριζαν τους Υπερβόρειους, τη Βαλτική Θάλασσα, την Ιρλανδία, τη Βρετανία, την Ισλανδία και την απόστασή της από τη Βρετανία.

Επίσης, ότι δυτικά της Ισλανδίας υπήρχαν τρία νησιά, στα οποία ο ήλιος δύει για μόνο μία ώρα την ημέρα και ότι πέρα από αυτά τα νησιά και προς τα δυτικά υπάρχει μια μεγάλη ήπειρος, η οποία περιβάλλει τον Ωκεανό.

«Είναι δυνατόν για κάποιον (ή για περισσότερους ) να περιγράψουν όλα αυτά τα μέρη, εάν δεν είχαν επισκεφτεί ή διασχίσει τον Ωκεανό;», αναρωτιέται ο καθηγητής στο τέλος της εργασίας του, παραθέτοντας, μαζί με το σκεπτικό του, αποσπάσματα αρχαίων έργων αλλά και αναλύσεις, που τον οδηγούν στα παραπάνω.

 

Μύθος ή πραγματικότητα

Μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, αρχαιολόγοι και ιστορικοί πίστευαν πως από κάθε γραπτό αρχαίων συγγραφέων, όπως του Ησίοδου, του Πλάτωνα, του Στράβωνα, του Διόδωρου του Σικελιώτη και κυρίως του Ομήρου, που συνδέονταν με τη μυθολογία, έλειπε κάθε «σπέρμα» αλήθειας.

Μετά τις ανασκαφές του Σλήμαν, όμως, αποδείχθηκε ότι όλα όσα έγραψε ο Όμηρος για την Τροία ήταν αληθινά, ότι οι Μυκήνες υπήρχαν και ήταν αντίπαλες των Τρώων και πολλά ακόμα.

Ο κ. Μαριολάκος μελέτησε αποσπάσματα από έργα αρχαίων συγγραφέων, μεταφρασμένα και αξιολογημένα από διακεκριμένους επιστήμονες, πριν καταλήξει στα συμπεράσματα που αναφέρει.

Όπως ότι ο Όμηρος και ο Ησίοδος έγραψαν πως ο Ωκεανός είναι ένα «ποτάμι» που ρέει συνεχώς, ότι αυτό το ποτάμι περιβάλλει τη Γη και ότι η ροή του είναι τυρβώδης (στροβιλώδης), όχι μόνο στην επιφάνεια, αλλά και στο βάθος του, γεγονός που παραπέμπει στα ωκεάνια ρεύματα, τα οποία, όπως είναι γνωστό σήμερα, εκτείνονται σε βάθος περίπου 800 – 1200 μ.

«Δυστυχώς, όμως, όλη αυτή η γνώση σταδιακά ξεχάστηκε από όλους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Οδύσσεια θεωρείται απλώς ένα ψυχαγωγικό ποίημα και ο νόστος του Οδυσσέα μια φανταστική ιστορία, χωρίς ίχνη ιστορικής πραγματικότητας», υποστηρίζει.

Τα σύνορα ανάμεσα στον μύθο και την πραγματικότητα είναι ασαφή. Γι" αυτό, σύμφωνα με τον καθηγητή, «ορισμένοι από τους μυθικούς ήρωες είναι ιστορικά πρόσωπα, ενώ κάποιοι άλλοι δεν είναι. Όμως, σχεδόν όλοι και όλα εκπροσωπούν κάτι που περιγράφει κάποια δραστηριότητα του προϊστορικού ανθρώπου σε σχέση με το γεωπεριβάλλον του ή με το φυσικογεωλογικό γίγνεσθαι του χώρου του».

«Πιστεύω ότι είναι λάθος να θεωρούμε την ελληνική μυθολογία ως ένα όμορφο παραμύθι. Η ελληνική μυθολογία είναι στην πραγματικότητα η πιο αρχαία ιστορία των λαών που έζησαν στη γη η οποία, πολύ αργότερα, ονομάστηκε Ελλάς (Ελλάδα). Αυτή η γη είναι το Αιγαίο και ο Περι-Αιγαιακός χώρος. Η ελληνική μυθολογία επομένως αποτελεί την κρυπτογραφημένη προ-ιστορία των πρώτων Ελλήνων και κυρίως τις αγωνίες του και τον αγώνα του για επιβίωση αρχικά και την ανάπτυξή του στη συνέχεια», καταλήγει.

strangehellas

Περισσότερα Άρθρα...