faliro geranoi

Ένα πρωτότυπο δρώμενο παρουσιάστηκε το βράδυ της Τετάρτης στο χώρο του εργοταξίου του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στο Δέλτα Φαλήρου: οι γερανοί άφησαν για λίγο το έργο κι άρχισαν να χορεύουν!

Ο λόγος για το πρωτότυπο δρώμενο -την πρώτη μεγάλη χορογραφία- που εξελίχθηκε στο υπό κατασκευή πολυαναμενόμενο έργο, η οποία βασίστηκε σε μια ιδέα του διάσημου αρχιτέκτονά του Ρέντσο Πιάνο και παρουσιάστηκε με την επεξεργασία του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρωνα Μιχαηλίδη.

Φωτισμένοι ατμοσφαιρικά, έτσι ώστε να «δένουν» εντυπωσιακά με το τοπίο καθώς το σούρουπο έδινε τη θέση του στη νύχτα, οι γερανοί κινήθηκαν σε μια εντυπωσιακή χορογραφία του διευθυντή του μπαλέτου της ΕΛΣ Ρενάτο Τζανέλα με μουσική συνοδεία τους «Πλανήτες» του Γκούσταφ Χολστ, που ερμηνεύθηκαν από την Ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη.

Στον σύντομο χαιρετισμό του, αμέσως μετά την ομιλία του προέδρου του Ιδρύματος Ανδρέα Δρακόπουλου, ο αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο χαρακτήρισε την εκδήλωση «μια έκφραση ομορφιάς και μια γιορτή της ενέργειας».

Σε ό,τι αφορά την πορεία του έργου, η εξέλιξή του προχωρά με ταχείς ρυθμούς και η παράδοσή του αναμένεται την άνοιξη ή το καλοκαίρι του 2016.

mikri agglia voulg

Οι Κινέζοι λάτρεψαν τη «Μικρά Αγγλία». Η ταινία του Παντελή Βούλγαρη, σε σενάριο της Ιωάννας Καρυστιάνη, απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας (Χρυσό Κύπελλο) στο 17ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σανγκάης.

Κι όχι μόνο: ο Παντελής Βούλγαρης, που ήταν εκεί, σήκωσε το βραβείο σκηνοθεσίας και η Πηνελόπη Τσιλίκα απέσπασε το βραβείο καλύτερης ερμηνείας.

Επικεφαλής της κριτικής επιτροπής ήταν η διάσημη Κινέζα ηθοποιός Γκονγκ Λι - υπήρξε μάλιστα η πρώτη γυναίκα που βρέθηκε σε αυτήν τη θέση. Το Grand Prix του φεστιβάλ κέρδισε το μοναδικό κινέζικο φιλμ που συμμετείχε στο διαγωνιστικό: «The Uncle Victory» του Zhang Meng, ενώ ο Φόλκερ Σλέντορφ αρκέστηκε στο βραβείο Σεναρίου («Diplomacy»).

Να, λοιπόν, που η «Μικρά Αγγλία» δεν απευθύνεται μόνο στο ελληνικό κοινό. Μπορεί να προκαλέσει συγκίνηση και στην άλλη άκρη της γης.

Το φετινό φεστιβάλ της Σαγκάης είχε άρωμα και από το Χόλιγουντ, αφού έκαναν την παρουσία τους σταρ διεθνούς φήμης, όπως η Natalie Portman, John Cusack και η Nicole Kidman.

Η "Μικρά Αγγλία" του Παντελή Βούλγαρη είχε κερδίσει συνολικά 6 Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας (Κατερίνα Χελιώτη, Γιάννης Ιακωβίδης), Βραβείο Φωτογραφίας (Σίμος Σαρκετζής), Βραβείο Σκηνογραφίας (Αντώνης Δαγκλίδης), Βραβείο Ενδυματολογίας (Γιούλα Ζωιοπούλου), Βραβείο Ήχου (Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Τάκης Γιαννόπουλος), Βραβείο Μακιγιάζ (Εύη Ζαφειροπούλου)

ΕΥ.Β.

konstantatos biblia

Όπως έγινε γνωστό, το Δ.Σ. της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, μετά από πρόταση την αρμόδιας Κριτικής Επιτροπής της, έκανε επίσημα μέλος της το νεοεκλεγέντα δήμαρχο Ελληνικού-Αργυρούπολης, κ. Γιάννη Κωνσταντάτο.

Η απόφαση του ιστορικού και πνευματικού αυτού Σωματείου, ήρθε ως αναγνώριση του μέχρι σήμερα συγγραφικού έργου του Γιάννη Κωνσταντάτου, που περιλαμβάνει τα εξής τρία “best sellers”: «Η τελευταία Ευκαιρία», «Απέναντι στο Πεπρωμένο» και «Ο Ελληνας Αντιβασιλέας του Σιάμ».

Τα τρία αυτά βιβλία του συγγραφέα – δημάρχου είχαν επίσημα παρουσιασθεί με τη σειρά τους, παρουσία πλήθους κόσμου και προσωπικοτήτων, στο Συνεδριακό – Πολιτιστικό Κέντρο «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ» της Αργυρούπολης.   

Να σημειωθεί ότι στο μακροχρόνιο βίο της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών έχουν διατελέσει Πρόεδροι, Αντιπρόεδροι και Μέλη της οι κορυφαίοι των ελληνικών γραμμάτων. όπως οι Κωστής Παλαμάς, Γρηγόρης Ξενόπουλος,  Νίκος Καζαντζάκης, Ηλίας Βενέζης, Μυρτιώτισσα, Αγγελος Σικελιανός, Δημήτρης Φωτιάδης, Μάριος Πλωρίτης, Ελλη Αλεξίου, Αγγελος Τερζάκης, Μενέλαος  Λουντέμης κ.α., ενώ σημερινά μέλη της είναι όλοι οι σύγχρονοι έλληνες λογοτέχνες ποιητές.

Για το τιμητικό αυτό γεγονός στον άνθρωπο και συγγραφέα, ο νεοκλεγείς  Δήμαρχος Ελληνικού - Αργυρούπολης, κ.  Γιάννης Κωνσταντάτος δήλωσε τα εξής: «Είναι μεγάλη χαρά για μένα και θέλω να ευχαριστήσω την Επιτροπή και φυσικά τα μελή και το ΔΣ της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, του κορυφαίου αυτού πνευματικού Σωματείου της χώρας μας για την τιμή που μου έκαναν».

Το καλοκαίρι πλέον είναι γεγονός, ακόμα και αν ο καιρός μας το παίζει δύσκολος, εμείς ήδη μετράμε αντίστροφα για τις διακοπές μας, σε κάποιο όμορφο ελληνικό νησί…

Άλλωστε, η χώρα μας διακρίνεται για τον «καυτό» ήλιο, τα καταγάλανα νερά και τα πλακόστρωτα σοκάκια!

Και δεν το λέμε μόνο εμείς αλλά και οι μεγαλύτερες τουριστικές ιστοσελίδες, οι οποίες έπειτα από έρευνα κατέληξαν στα 20 καλύτερα και γραφικότερα σοκάκια του κόσμου, με τρία ελληνικά σοκάκια να φιγουράρουν στην λίστα, ενώ την κορυφή κατέκτησε η όμορφη Σύμη.

Δείτε τα παραμυθένιας ομορφιάς σοκάκια και ταξιδέψτε…

20. Αντίμπ, Γαλλία

20.jpg
19. Χερέθ, Ισπανία

19._3ellinikasokakia.jpg
18. Εγκισχάϊμ, Γαλλία

18._3ellinikasokakia.jpg
17. Αλμπερομπέλο, Ιταλία

17._3ellinikasokakia.jpg
16. Κούντα, Τουρκία

16._3ellinikasokakia.jpg
15. Βενετία, Ιταλία

15._3ellinikasokakia.jpg
14. Ζιβερνί, Γαλλία

14._3ellinikasokakia.jpg
13. Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ

13._3ellinikasokakia.jpg
12. Βόννη, Γερμανία

12._3ellinikasokakia.jpg
11. Ορβιέτο, Ιταλία

11._3ellinikasokakia.jpg
10. Βοστώνη, ΗΠΑ

10.jpg
9. Βίσμπι, Σουηδία

9.jpg
8. Μήθυμνα, Ελλάδα

8._3ellinikasokakia.jpg
7. Φριγιλιάνα, Ισπανία

7._3ellinikasokakia.jpg
6. Καρταχένα, Κολομβία

6._3ellinikasokakia.jpg
5. Παρίσι, Γαλλία

5._3ellinikasokakia_.jpg
4. Ζαγοροχώρια, Ελλάδα

4._3ellinikasokakia.jpg
3. Βαλένθια, Ισπανία

3._3ellinikasokakia.jpg
2. Κινσέϊλ, Ιρλανδία

2._3ellinikasokakia.jpg
1. Σύμη, Ελλάδα

1.3ellinikasokakia.jpg

 

Οι κάτοικοι της Γλυφάδας και του Ελληνικού πρέπει να ξέρουν πως στα ίδια χώματα που παίζουν τα παιδιά τους σήμερα, ζούσαν και περπατούσαν κάποιοι άλλοι κατά την 4η και 3η χιλιετία π.Χ., δηλαδή πριν από 6.000 χρόνια.

Γενική άποψη του ακρωτηρίου Αγίου Κοσμά

Γενική άποψη του ακρωτηρίου Αγίου Κοσμά

Και ότι στα Αστέρια της Γλυφάδας έκαναν τα μπάνια τους, εγκατεστημένοι μάλιστα σε μόνιμες κατοικίες, άνθρωποι της πρωτοελλαδικής εποχής. Η περιήγηση στα λείψανα που άφησαν πίσω τους αυτοί οι μακρινοί μας πρόγονοι από το Παλαιό Φάληρο ώς τα Αστέρια της Γλυφάδας είναι πλέον δυνατή μετά το πλήθος των ευρημάτων που ήρθαν στο φως με την ευκαιρία διαφόρων έργων τα τελευταία χρόνια.

Με οδηγό τον περιηγητή Παυσανία, ο οποίος περιγράφει το τοπίο που αντίκρισε βγαίνοντας από τον Πειραιά στα μέσα του 2ου μ.Χ. αιώνα., αλλά και τον Στράβωνα, έναν αιώνα νωρίτερα, η αρχαιολόγος Ντίνα Καζά, υπεύθυνη των ανασκαφών αυτής της περιοχής, αναγνώρισε οικίες, δρόμους, ιερά και μνημεία, ανθρώπινες δραστηριότητες, συνήθειες, λατρείες, έθιμα και παραδόσεις.

Νεκροταφείο στο Μετρό Αργυρούπολης

Νεκροταφείο στο Μετρό Αργυρούπολης

Επειτα από 28 χρόνια ανασκαφικής έρευνας με την ΚΣΤ' Εφορεία Αρχαιοτήτων (1983-2011), η κ. Καζά ήταν σε θέση να αφηγηθεί τη διαχρονική ιστορία του δυτικού παραλιακού μετώπου της Αττικής, πράγμα που έκανει τη Δευτέρα (31/3), 6 μ.μ., στις διαλέξεις των Φίλων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (Τοσίτσα 1).

Ξενάγησε το κοινό νοερά ξεκινώντας από το Φάληρο, θα ακολουθήσει την πορεία των περιηγητών με ενδιάμεσες στάσεις στις σημαντικότερες αρχαιολογικές και ιστορικές θέσεις και σε εντυπωσιακά ευρήματα, πολλά από τα οποία έχουν διατηρηθεί ορατά, όπως η ίδια επισημαίνει.

Πάντως, εκεί όπου βρίσκονται σήμερα οι δήμοι Παλαιού Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης και Γλυφάδας, στην αρχαιότητα είχαν αναπτυχθεί με την ίδια ακριβώς ακολουθία οι αττικοί δήμοι του Φαλήρου, του Αλιμούντος, του Ευωνύμου και της Αιξωνής.

Μάρτυρας, ο Στράβωνας που γράφει: «Μετά δε τον Πειραιά, Φαληρείς δήμος εν τη εφεξής παραλία. Είθ' Αλιμούσιοι, Αιξωνείς, Αλαιείς Αιξωνικοί... και κατά τους Αιξωνέας δ' εστίν Υδρούσσα» (Στρ. ΙΧ 398).

Προϊστορικός περίβολος στα Αστέρια Γλυφάδας

Προϊστορικός περίβολος στα Αστέρια Γλυφάδας

Ποιος ήταν όμως ο δήμος του Ευωνύμου που δεν αναφέρεται από τους περιηγητές; «Κατείχε ενδότερη θέση δεξιά και αριστερά της σημερινής λεωφόρου Βουλιαγμένης και περιλαμβάνει ένα μέρος από το σύγχρονο δήμο της Ηλιουπόλεως», σύμφωνα με την κ. Καζά. «Οι αρχαίοι αττικοί δήμοι που διαμορφώθηκαν στα τέλη του 6ου αι. π.Χ. στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων του Κλεισθένη, αποτέλεσαν συνέχεια προγενέστερων εγκαταστάσεων που ανάγονται στα προϊστορικά χρόνια.

Αγγεία από αποθέτη Πρωτοελλαδικού νεκροταφείου στα Αστέρια Γλυφάδας

Αγγεία από αποθέτη Πρωτοελλαδικού νεκροταφείου στα Αστέρια Γλυφάδας

Κι αυτό προκύπτει γιατί στην περιοχή του Αλίμου και της Γλυφάδας βρέθηκαν ίχνη κατοίκησης από τα τέλη της 4ης και καθ' όλη τη διάρκεια της 3ης χιλιετίας π.Χ., ενώ πενιχρά στοιχεία αυτών των εποχών δεν λείπουν και από το Ελληνικό». Κάτι που σημαίνει ότι μπορούν να «σκοντάψουν» σε αρχαία όσοι επιθυμούν να αξιοποιήσουν με νέα κτήρια την περιοχή του παλαιού αεροδρομίου.

Πρωτοελλαδικά και μεσοελλαδικά λείψανα έχουν βρεθεί από τον Αγιο Κοσμά, το Κοντοπήγαδο Αλίμου μέχρι και τα Αστέρια της Γλυφάδας, ενώ κατά τα μυκηναϊκά χρόνια από τον 14ο έως τον 12ο αι. π.Χ. κατοικούνταν το Φάληρο, τα Λουτρά Αλίμου, ο Αγιος Κοσμάς και η Αλυκή Γλυφάδας-Βούλας.

Ηταν επίσης σε χρήση η ακτή του φαληρικού λιμένα στο Δέλτα Φαλήρου, ενώ στο Κοντοπήγαδο εκτός από τα οικιστικά συγκροτήματα βρέθηκαν και εργαστήρια κατεργασίας λιναριού, ψαθοπλεκτικής, καλαθοπλεκτικής και παραγωγής κεραμικών. Το ενδιαφέρον είναι ότι το Φάληρο, ο Αγιος Κοσμάς και το Κοντοπήγαδο είχαν αναπτύξει σχέση και εξάρτηση (13ο και 12ο αι. π.Χ.) με την εξουσία των Αθηνών. Η Ακρόπολη φαίνεται πως διαχειριζόταν την παραγωγή και διακίνηση των προϊόντων τους μέσω του φαληρικού λιμένα.

Οστεοδόχος κάλπη από την Αεροπορική Βάση Ελληνικού

Οστεοδόχος κάλπη από την Αεροπορική Βάση Ελληνικού

Τα χρόνια που ακολούθησαν (από τον 8ο-4ο αι. π.Χ.) οι ίδιες περιοχές συνέχισαν να κατοικούνται όπως αποδεικνύουν τα μεγάλα νεκροταφεία που έχουν ανασκαφεί στο Δέλτα Φαλήρου, στον Αλιμο (κτήμα Γερουλάνου, πλατεία Παναγούλη, άλλα οικόπεδα), στην Αργυρούπολη και το Ελληνικό (αμαξοστάσιο του Τραμ, Αεροπορική Βάση, σταθμός του Μετρό Αργυρούπολης, πλατεία Λευκωσίας Αργυρούπολης κ.ά.). Ανεπτυγμένο ήταν και το οδικό δίκτυο. Βασικοί οδικοί άξονες, ήταν η αστική οδός και η παραλιακή που συνέδεαν το άστυ, τον Πειραιά και το Φάληρο με τη μεταλλοφόρο Λαυρεωτική και το Σούνιο.

Στα κλασικά χρόνια ήταν πολύ καλά οργανωμένοι οι δήμοι. Κάθε δήμος διέθετε δικά του ιερά όπως και το δικό του δημοτικό θέατρο. Στον σημερινό Αλιμο η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως το θέατρο του Ευωνύμου και του Αλιμούντος. Το θέατρο της Αιξωνής, όμως, που μαρτυρείται επιγραφικά, δεν έχει ακόμη εντοπιστεί. Οσο για τους ναούς και τα ιερά των τεσσάρων δήμων που μαρτυρούνται φιλολογικά, η κ. Καζά υποστηρίζει ότι «γνωρίζουμε τη θέση του Θεσμοφορίου του Αλιμούντος, ενώ οι ναοί και τα ιερά του Φαλήρου που αναφέρει ο Παυσανίας, όπως και αυτά των άλλων δήμων δεν έχουν εντοπισθεί.

»Η θεμελίωση ενός κτηρίου μικρών διαστάσεων εντός του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου του Αγίου Κοσμά ίσως ανήκει σε μικρό ναό, άγνωστης θεότητας. Το Ακρωτήρι του Αγίου Κοσμά, ως γνωστόν από τα τέλη του 19ου αιώνα έχει ταυτιστεί με την Κωλιάδα των αρχαίων, αν και τελευταία επανεξετάζεται το θέμα της συγκεκριμένης ταύτισης, χωρίς όμως να υπάρχουν ανασκαφικά στοιχεία που θα έλυναν διά παντός το ζήτημα». Αυτό σημαίνει πως οι αρχαιολόγοι έχουν ανακαλύψει τον κορμό. Η συνέχιση της μελέτης θα προσθέσει και τα φύλλα.


Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ,enet

balta
 
Το παράσημο του Τάγματος της Αριστείας απονεμήθηκε από τον Πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας Αμπντουλάχ Γκιουλ στην Ευαγγελία Μπαλτά για την προσφορά της στα γράμματα και τον πολιτισμό των Ελλήνων της Μικράς Ασίας.

Η Ευαγγελία Μπαλτά είναι Ιστορικός, εργάζεται στο Εθνικό Ίδρυμα Μελετών και έχει ηγετική θέση στην μελέτη των λεγόμενων "Καραμανλίδικων", του γλωσσικού ιδιώματος των ορθόδοξων χριστιανών της Μικράς Ασίας (αποτελεί παραλλαγή της τουρκικής και γράφεται με το ελληνικό αλφάβητο).

Στην τελετή της απονομή που έγινε στο προεδρικό μέγαρο στην Άγκυρα, ο Πρόεδρος Αμπντουλάχ Γκιουλ τόνισε ότι η Τουρκική Δημοκρατία δεν τιμά μόνο όσους ασχολούνται με τον πρόσφατο πολιτισμό που συνδέεται με την Τουρκική Δημοκρατία, αλλά όλη την προηγούμενη πολιτιστική ιστορία.

«Δεν αναφερόμαστε μονάχα στην Τουρκική Δημοκρατία, αλλά και σε όλους εκείνους τους πολιτισμούς που άνθησαν στο παρελθόν σε αυτόν τον γεωγραφικό χώρο, καθώς όλοι αποτελούν πολιτισμική κληρονομιά της Τουρκίας», είπε ο Τούρκος Πρόεδρος και προσέθεσε: «Είναι σημαντικό να δείξουμε την ευγνωμοσύνη μας σε αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι συνέχισαν ακόμα και κάτω από δύσκολες συνθήκες, και να τους ευχαριστήσουμε που προωθούν και μελετούν τον τουρκικό πολιτισμό».

Μεταξύ των υπολοίπων ακαδημαϊκών που τιμήθηκαν από τον Πρόεδρο της Τουρκίας ήταν η γνωστή οθωμανολόγος Suraiya Faroqhi από τη Γερμανία, ο ιστορικός Cornell Fleischer από τις ΗΠΑ, ο τουρκολόγος και ιδρυτής του τμήματος Τουρκολογίας στην Κύπρο György Hazai από την Ουγγαρία, η γλωσσολόγος Claudia Römer από την Αυστρία, ο ιστορικός Machiel Kiel από την Ολλανδία, ο τουρκολόγος Dimitry Mihailovic Nasilov από τη Ρωσία, ο ιστορικός Fehim Nametak από τη Βοσνία Ερζεγοβίνη, ο καθηγητής Ισλαμικής Τέχνης Julian Raby από τις ΗΠΑ, ο τουρκολόγος Tadashi Suziki από την Ιαπωνία, ο τουρκολόγος Abdeljelil Temimi από την Τυνησία και ο γλωσσολόγος Abudurexiti Yakufu από την Κίνα.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο Λάκης Βίγκας, ο οποίος στο όνομα της ομογένειας της Πόλης εξέφρασε τα θερμά συγχαρητήριά του στην κ. Μπαλτά γι' αυτή την εξαιρετική διάκριση και το πολύ σημαντικό έργο της, που αφορά την ιστορία των ορθόδοξων πληθυσμών της Μικράς Ασίας και της Πόλης.

Η κ. Μπαλτά είχε φέτος οργανώσει μια σημαντική επιστημονική ημερίδα για τα καραμανλίδικα και τις άλλες μορφές γραφής των γλωσσών (αρμενική, λαντίνο ισπανοεβραϊκή, ελληνική) της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, στο Σισμανόγλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Γενικού Προξενείου της Κωνσταντινούπολης.

imerisia

lykeio aristotelous

Οι Αθηναίοι αλλά και οι τουρίστες από όλο τον κόσμο θα μπορούν πλέον να επισκεφθούν ένα από τα αρχαιότερα και σημαντικότερα γυμνάσια της Αθήνας, το Λύκειο του Αριστοτέλη.

Θα λειτουργεί τις καθημερινές 08:00 -20:00, ενώ προβλέπεται να είναι ανοιχτό και το Σαββατοκύριακο, με είσοδο είτε από την οδό Ρηγίλλης είτε από το Βυζαντινό-Χριστιανικό Μουσείο επί της Βασιλίσσης Σοφίας.

Πρόκειται για 11 στρέμματα αδόμητης γης τα οποία μπορούν οι πολίτες να εντάξουν στην καθημερινότητα τους.

Το εν λόγω Λύκειο ήταν ένα από τα τρία αρχαιότερα γυμνάσια της Αθήνας, μαζί με αυτό της Ακαδημίας Πλάτωνος και του Κυνοσάργους.

Ενημερωτικές πινακίδες πληροφορούν για τη λειτουργία του χώρου, όπου το 335 π.Χ. ιδρύθηκε η Περιπατητική Σχολή του Αριστοτέλη, σε μια κατάφυτη εκτός των τειχών της πόλης περιοχή, μεταξύ των ποταμών Ηριδανού και Ιλισού.

Ο νέος αρχαιολογικός χώρος -από τους πιο σημαντικούς- προστίθεται έτσι στη πρωτεύουσα. Οι Αθηναίοι έχουν πλέον τη δυνατότητα να εντάξουν στην καθημερινότητά τους έναν χώρο εξαιρετικά σημαντικό από αρχαιολογική άποψη -το Λύκειο ήταν ένα από τα τρία αρχαιότερα γυμνάσια της πόλης, μαζί με αυτό της Ακαδημίας Πλάτωνος και του Κυνοσάργους-αλλά και να "ξαναδούν" το κομμάτι αυτό του πολεοδομικού ιστού με διαφορετική οπτική.

Ενημερωτικές πινακίδες πληροφορούν για τη λειτουργία του χώρου, όπου το 335 π.Χ. ιδρύθηκε η Περιπατητική Σχολή του Αριστοτέλη, σε μια κατάφυτη εκτός των τειχών της πόλης περιοχή, μεταξύ των ποταμών Ηριδανού και Ιλισού, που συνεχίζουν ακόμα και σήμερα το "ταξίδι" τους κάτω από την πυκνοδομημένη πόλη.

Στην περιοχή βρίσκονταν επίσης δύο ναοί, του Ηρακλή Παγκράτους και το ιερό του Λυκείου Απόλλωνος, από το οποίο ονομάστηκε και η Σχολή.

Πριν από περίπου έναν μήνα, το κοινό πήρε μια γεύση από τον χώρο, καθώς στο πλαίσιο των Πράσινων Πολιτιστικών Διαδρομών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση από την προϊσταμένη της Γ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Ελένη Μπάνου.



Οι επισκέπτες απόλαυσαν τότε (όπως θα έχουν την ευκαιρία να το κάνουν και στο εξής), μέσα σε ένα ήσυχο και γεμάτο ενδημικά φυτά τοπίο τα "ταπεινά" αλλά τόσο σημαντικά μνημεία, που προστατεύουν με μη ανταγωνιστικό τρόπο τρία χαμηλά στέγαστρα.

Πρόκειται για τμήματα της παλαίστρας του γυμνασίου από τη φάση των ρωμαϊκών χρόνων, καθώς και δύο υποκαύστων, δεξαμενών, φρεατίου και πηγαδιού, που υπογραμμίζουν τη χρήση δωματίων.

Οι επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν στον χώρο, να κατατοπιστούν από τις ενημερωτικές πινακίδες και να ξαποστάσουν σε μία από τις στάσεις, ατενίζοντας τον χώρο όπου δίδαξε ο πολυεπιστήμων φιλόσοφος, ο οποίος διακρινόταν για τη ρεαλιστική του σκέψη, τη μελέτη της γνώσης για χάρη της γνώσης και τη δημιουργία ενός "καθολικού συστήματος» που εξηγούσε τον κόσμο μέσα από μια σφαιρική και εξαιρετικά πλούσια εικόνα. Το έργο του, που θεωρείται ως το αποκορύφωμα της ελληνικής φιλοσοφίας, χρησιμοποιήθηκε ως τις μέρες μας ως ένα είδος «γενικής εγκυκλοπαίδειας".

 

Περισσότερα Άρθρα...