ilissos Telegraph

Ο Ιλισσός αποκαλύπτεται ξανά για να ομορφύνει την αρχαιότερη πρωτεύουσα της Ευρώπης, την Αθήνα! Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές για να κυλήσει ξανά στην επιφάνεια της πόλης ο ποταμός. Ειδικό αφιέρωμα στον ιστορικό δεσμό της Αθήνας με τον Ιλισσό από την βρετανική εφημερίδα The Telegraph.

Η Αθήνα είναι μια από τις λιγότερο πράσινες πόλεις στην Ευρώπη, όμως οι αρχές προσδοκούν ότι αυτό θα το αλλάξει ο Ιλισσός ποταμός που ρέει κάτω από το ιστορικό κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας, γράφει η βρετανική Telegraph.

Κατά την αρχαιότητα ο Ιλισσός ήταν μια ειδυλλιακή ποτάμια διαδρομή σκιασμένη από πεύκα, όπου κάποτε δίδαξε ο Σωκράτης.

Την δεκαετία του 1930 όμως, κατά την διάρκεια της ραγδαίας ανάπτυξης της πόλης, ο ποταμός καλύφθηκε και αργότερα κατασκευάστηκε γραμμή τραμ.

Η ανεπαρκής συντήρηση και οι κραδασμοί των συρμών του Τραμ, επισημαίνει το δημοσίευμα της Telegraph, προκάλεσαν ζημιές στην σήραγγα κάτω από την γραμμή με αποτέλεσμα την αναστολή, τον Οκτώβριο του 2018, της λειτουργίας του από την περιοχή του Νέου Κόσμου μέχρι το Σύνταγμα.

Οι πολεοδόμοι πρότειναν αντί για το δαπανηρό έργο ενίσχυσης της σήραγγας και επισκευής της γραμμής, αυτή να μεταφερθεί σε άλλη διαδρομή και να αποκαλυφθεί ο ποταμός. Προτείνεται η δημιουργία πάρκου μήκους 1,5 χιλιομέτρου κατά μήκος της κοίτης.

Ιλισσός: Ειδυλλιακές εικόνες από το απώτερο παρελθόν στο εγγύς μέλλον

Η Αθήνα χρειάζεται περισσότερο πράσινο – το κέντρο έχει ελάχιστα πάρκα και κήπους – εξάλλου κατατάσσεται 22η στον κατάλογο των 30 πόλεων του European Green City Index που κατάρτισε ο Economist Intelligence Unit. Η Κοπεγχάγη είναι πρώτη και το Λονδίνο 11ο. Προτείνεται η δημιουργία πάρκου μήκους 1,5 χιλιομέτρου κατά μήκος της κοίτης.

“Η ανακατασκευή της γραμμής του Τραμ θα είναι εξαιρετικά δαπανηρή. Προτείνουμε να μην επισκευαστεί η σήραγγα, αλλά να αποκαλυφθεί το ποτάμι και να κατασκευαστεί πεζόδρομος από την Ακρόπολη μέχρι το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που θα διασχίζει την καρδιά της πόλης”, δήλωσε στην Telegraph η Κατερίνα Χριστοφάκη, πολεοδόμος που πρωτοστατεί στην πρωτοβουλία.

Η πρόταση αυτή μοιάζει στην σύλληψή της με το φημισμένο High Line της Νέας Υόρκης, ένα εξαιρετικά πετυχημένο γραμμικό πάρκο κατασκευασμένο κατά μήκος της ιστορικής εναέριας σιδηροδρομικής γραμμής στο West Side του Μανχάταν. Η Αθήνα ξεχωρίζει από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις επειδή δεν έχει ποταμό που να την διαρρέει, τουλάχιστον όχι έναν ορατό ποταμό.

“Στην πραγματικότητα έχουμε δύο ποτάμια, τον Ιλισσό και τον Κηφισό, όπως έχουν καλυφθεί και είναι σχεδόν αόρατοι”, είπε η Χριστοφοράκη.

Δεδομένου του ξηρού και θερμού κλίματος της Ελλάδας, κανείς από τους δύο δεν είναι μεγάλος και δεν συγκρίνονται με τον Τάμεση ή τον Τίβερη. Το σχέδιο έχει την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης και των τοπικών αρχών, όμως η υλοποίησή του δεν θα είναι άμεση. Οι μελέτες σκοπιμότητας έχουν αρχίσει να εκπονούνται.

“Μόλις έχουμε ανοίξει τον διάλογο. Πιστεύουμε ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί μέσα σε μια δεκαετία. Θεωρούμε ότι είναι κάτι που θα αρέσει στους περισσότερους Αθηναίους”, ανέφερε η κ. Χριστοφοράκη.

The Telegraph
@Telegraph
 
 

The proposed river walk has been likened in concept to New York’s celebrated High Line – the hugely successful linear park that was built on a historic freight rail line

Athens hatches ambitious plan to uncover fabled river, once the haunt of Socrates, and turn it into...

It is one of the least green cities in Europe, but Athens hopes to change that by opening up a long-hidden river that flows through the historic heart of the capital.

telegraph.co.uk
 
See The Telegraph's other Tweets

«

The Telegraph

 

 

tsiknopempti

Η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου ονομάζεται Τσικνοπέμπτη ή Τσικνοπέφτη, επειδή την ημέρα αυτή όλα τα σπίτια ψήνουν κρέας ή λιώνουν το λίπος από τα χοιρινά και ο μυρωδάτος καπνός (τσίκνα) είναι διάχυτος παντού.

Γιορτάζεται 11 ημέρες πριν την Καθαρά ∆ευτέρα, την Πέμπτη της 2ης εβδομάδας της Αποκριάς, γνωστή και ως Κρεατινή.

Το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις «τσίκνα», η μυρωδιά δηλαδή του καμένου ψημένου κρέατος και την ημέρα Πέμπτη.

Για τους Ελληνορθόδοξους προμηνύει την έναρξη της Σαρακοστής. Της 40ήμερης  περιόδου νηστείας πριν από το Πάσχα.

Λέγεται, ότι επιλέχτηκε η Πέμπτη ως ημέρα κρεατοφαγίας, καθώς παραδοσιακά οι ημέρες νηστείας των Ελληνορθόδοξων είναι η Τετάρτη και η Παρασκευή.

Στη σημερινή εποχή, θεωρείται, ότι η Τσικνοπέμπτη είναι η «επίσημη» ημέρα έναρξης της αποκριάτικης περιόδου.

Η «Τσικνοπέφτη», όπως είναι επίσης γνωστή, ήταν η μέρα που ετοίμαζαν σε παλαιότερες εποχές, το «παστό». Έβραζαν δηλαδή το λίπος με λίγο νερό και το ράντιζαν ταυτόχρονα με νερό, πριν το σουρώσουν.

Μια εβδομάδα πριν από την Τσικνοπέμπτη, ξεκινούσε η διαδικασία της σφαγής των γουρουνιών, τα λεγόμενα «χοιροσφάγια». Γι’ αυτό, η εβδομάδα αυτή ονομαζόταν και σφαγαριά. Κάθε οικογένεια έτρεφε για έναν ολόκληρο χρόνο από ένα γουρούνι, το οποίο κατέληγε στο τραπέζι ως αποτέλεσμα της αποκριάτικης κρεατοφαγίας.

Έθιμα ανά την Ελλάδα

  • Σε όλη την περιφέρεια της Πελοποννήσου, την Τσικνοπέμπτη σφάζουν χοιρινά από τα οποία φτιάχνουν διάφορα άλλα τρόφιμα, μεταξύ των οποίων πηχτή, τσιγαρίδες, λουκάνικα, γουρναλοιφή και παστό.
  • Στις Σέρρες, το έθιμο της Τσικνοπέμπτης επιβάλλει μεγάλες φωτιές, στις οποίες, αφού ψήσουν το κρέας, οι πιο τολμηροί πηδούν ανάμεσα από τις φλόγες. Τα «προξενιά» έρχονται στο τέλος, όπου κάποιος αναλαμβάνει να αναμείξει τα κάρβουνα με ένα ξύλο.
  • Στην Κομοτηνή, πρωταγωνιστής είναι μία κότα, την οποία οι νοικοκυρές σχεδόν καίνε (καψαλίζουν στην ουσία) για να τη φάει η οικογένεια την Κυριακή της Αποκριάς. Η παράδοση μάλιστα αναφέρει, ότι την Τσικνοπέμπτη τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια πρέπει να ανταλλάξουν φαγώσιμα δώρα. Ο άντρας πρέπει να στείλει τον «κούρκο», δηλαδή μία κότα και η γυναίκα μπακλαβά και μια κότα γεμιστή.
  • Στην Πάτρα, υπάρχει το έθιμο της Κουλούρας. Καθόλου παράδοξο για την ελληνική παράδοση και αυτό το συγκεκριμένο έθιμο έχει να κάνει με τον γάμο. Πιο συγκεκριμένα η ιστορία αναφέρει, ότι η Γιαννούλα η Κουλουρού, θεωρούσε, ότι Ναύαρχος Ουίλσων ήταν τόσο τρελά ερωτευμένος μαζί της, που είχε σκοπό να την παντρευτεί. Έτσι, εκείνη ντύνεται νύφη και κατεβαίνει στο λιμάνι να τον υποδεχτεί με τη συνοδεία των συμπατριωτών της, οι οποίο διασκεδάζουν και χορεύουν.
  • Στην Κέρκυρα, τα «Κορφιάτικα Πετεγολέτσια» ή αλλιώς «Κουτσομπολιά» ή «Πέτε Γόλια» είναι μία παράδοση της Τσικνοπέμπτης που ανήκει στην παλιά πόλη. Η πετεγολέτσα ή πετεγουλιό, σύμφωνα με τους ντόπιους, είναι η προσφιλής, σε πολλούς, συνήθεια του κουτσομπολιού. Στην Κέρκυρα βέβαια, παραδοσιακά πραγματοποιείται στην Πιάτσα της πόλης κάτι σαν θεατρικό, όπου οι ντόπιοι υποδύονται τους κουτσομπόληδες με σπαρταριστικές ιστορίες.
  • Στην Ίο, το βράδυ της Τσικνοπέμπτης μασκαράδες ζωσμένοι με κουδούνια προβάτων διασχίζουν τη Χώρα και επισκέπτονται σπίτια και καταστήματα.
  • Στον Πόρο, η παράδοση επιβάλλει στους νέους να κλέψουν ένα μακαρόνι, το οποίο θα βάλουν κάτω από το μαξιλάρι τους για να δουν ποια θα παντρευτούν.
  • Το ίδιο ισχύει και στην Ήπειρο, αλλά οι νέοι βάζουν στο μαξιλάρι τις κορδέλες από το παραδοσιακό γαϊτανάκι, οι οποίες κόβονται στον τελευταίο - απογευματινό - χορό την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς.
  • Στη Σκόπελο στο γλέντι που προστάζει η ημέρα, οι κάτοικοι της Σκοπέλου δίνουν ραντεβού κάθε χρόνο στο Πεύκο, για να συνεχίσουν το γλέντι και το φαγοπότι όλοι μαζί.
  • Στη Νάουσα πρωταγωνιστές είναι οι «Γενίτσαροι» με τις «Μπούλες», η Τσικνοπέμπτη για της πόλη σημαίνει ραντεβού στην πλατεία Καρατάσου, με εκδηλώσεις από πολιτιστικούς συλλόγους.
  • Στο Ηράκλειο της Κρήτης, μικροί και μεγάλοι περιδιαβαίνουν στους δρόμους της πόλης μεταμφιεσμένοι, τραγουδώντας και χορεύοντας.

triodio eikona

Τριώδιο είναι η εκκλησιαστική περίοδος που εκτείνεται από την Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου έως την Κυριακή του Πάσχα, δηλαδή για φέτος 28 Απριλίου.

Φέτος το Τριώδιο ξεκινά στις 17 Φεβρουαρίου και επομένως στις 28 Φεβουαρίου έχουμε Τσικνοπέμπτη.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της, από το οποίο παίρνει και το όνοµά της, είναι ότι κατά την περίοδο αυτή οι Κανόνες που απαρτίζουν τις καθηµερινές ακολουθίες αποτελούνται από τρεις ωδές και όχι εννιά, όπως συµβαίνει µε όλους τους υπόλοιπους Κανόνες.

Είναι πλήρης ακολουθιών, προσφέροντας στους πιστούς πολλές ευκαιρίες λειτουργικής εµπειρίας.
Είναι περίοδος κατάνυξης και προετοιµασίας για το Άγιο Πάσχα και την Ανάσταση του Κυρίου.
Δεν εκτείνεται πάντα στην ίδια περίοδο του έτους µια και εξαρτάται από το Πάσχα.

ΚΥΡΙΑΚΕΣ:

Όλες οι Κυριακές του Τριωδίου έχουν µία συγκεκριµένη ονοµασία και αποτελούν µία αλληλουχία µεστή νοηµάτων και µηνυµάτων.

Με τη σειρά, οι Κυριακές του Τριωδίου είναι:

– Κυριακή του Ασώτου 24 Φεβρουαρίου
– Κυριακή της Απόκρεω
– Κυριακή της Τυροφάγου
– Α’ Νηστειών: Κυριακή της Ορθοδοξίας
– Β’ Νηστειών: Γρηγορίου του Παλαµά
– Γ’ Νηστειών: Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως
– Δ’ Νηστειών: Ιωάννου της Κλίµακος
– Ε’ Νηστειών: Μαρίας της Αιγυπτίας
– Κυριακή των Βαΐων

Αυτό που μας διδάσκει αυτή η Αγία Περίοδος του Τριωδίου είναι το να μπορέσουμε να κάνουμε την αυτοκριτική μας να δούμε τις αστοχίες μας και μετά από την αληθινή και καρδιακή Προσευχή μας να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε την Μετάνοια μέσα από την οποία θα δεχθούμε την συγχώρεση αλλά και το έλεος του Τριαδικού Θεού μας.– Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου

π. Στυλιανός Χαρπαντίδης

akropoli propylaia

Το πολιτικό θρίλερ της μεταβίβασης αρχαιoλογικών χώρων και μνημείων -ανάμεσά τους η Κνωσός και ο Λευκός Πύργος- στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ-Υπερταμείο), ενάμιση μήνα αφότου το ΥΠΠΟΑ (22/11/2018) ολοκλήρωσε τον έλεγχο των 10.119 ακινήτων και διαβίβασε στον υπουργό Οικονομικών τον κατάλογο των 2.329 ακινήτων που υπάγονται στις εξαιρέσεις του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016, παίρνει νέα τροπή, με το Υπερταμείο να σκληραίνει τη στάση του.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του «Έθνους», ακριβώς μία εβδομάδα πριν από την εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (στις 22 Ιανουαρίου) της αίτησης ακύρωσης της υπουργικής απόφασης για τη μεταβίβαση των 10.119 ακινήτων στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ (ΦΕΚ 2320/Τ.Β’/19.6.2018), που κατέθεσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) από κοινού με τους δημάρχους Πατρέων και Σπάρτης, η ΕΕΣΥΠ-Υπερταμείο, που κρατούσε μια μάλλον διακριτική, αμυντική στάση μέχρι στιγμής για το ζήτημα, πραγματοποίησε παρέμβαση στο ΣτΕ.

Βλέποντας την πιθανότητα να βρεθεί ενώπιον του κινδύνου ακύρωσης της μεταβίβασης των ακινήτων του Δημοσίου, το Υπερταμείο κατέθεσε παρέμβαση στο ΣτΕ υπέρ του πρωθυπουργού, του υπουργού Οικονομικών, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του υπουργού Ανάπτυξης και Τροφίμων και του υπουργού Επικρατείας, υπέρ του κύρους της απόφασης μεταβίβασης των 10.119 ΚΑΕΚ, στρεφόμενο κατά του ΣΕΑ, της προέδρου του, Σταματίας Μαρκέτου, του γραμματέα του, Θεμιστοκλή Βάκουλη, της αντιπροέδρου του, Αργυρώς Καμπερίδη, του δημάρχου Σπάρτης, Ευ. Βαλιώτη, και του δημάρχου Πατρέων, Κ. Πελετίδη, ζητώντας την απόρριψη της, υπό κρίση, αίτησης ακύρωσης, καθώς είναι «προδήλως απορριπτέα, ως απαράδεκτη, αόριστη νόμω και ουσία αβάσιμη και πάντως αναπόδεικτη».

Μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η επιμονή των θεσμών, που εμφανίζονται ανυποχώρητοι στις διαβουλεύσεις

Διευκρινίζοντας, συγχρόνως, ότι «σύμφωνα με το άρθρο 185 παρ. 1 του νόμου 4389/2016 η εταιρεία λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας» και ότι «από τη μεταβίβαση εξαιρούνται όσα τυχόν από τα ανωτέρω ακίνητα εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 ή γενικά η μεταβίβασή τους είναι αντίθετη στις κείμενες διατάξεις» και ότι, τέλος, «πριν από την ολοκλήρωση της μεταβίβασης καθενός ακινήτου που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης με την καταχώριση αυτή στο αρμόδιο κτηματολόγιο ή υποθηκοφυλακείο κατά περίπτωση ερευνάται αν υπάρχει προστατευομένη δυνάμει της κείμενης νομοθεσίας διακατοχή».

«Είναι επικίνδυνο αυτό που συνέβη. Αποκαλύπτεται ότι θέλουν και τα 10.119 ακίνητα να παραμείνουν στην κυριότητα και δική τους διαχείριση. Είναι ανένδοτοι σε αυτό» υπογραμμίζει η πρόεδρος του Συλλόγου Αρχαιολόγων, Στ. Μαρκέτου, η οποία εκτιμά ότι η αιφνιδιαστική παρέμβαση του Υπερταμείου είναι γραμμή των θεσμών, «αφού τους τα είχαν υποσχεθεί αυτά τα ακίνητα».

les kai itan htes

Ο Δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος και η Πολιτιστική Επιτροπή Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης σε συνεργασία με τον Σύλλογο Κεφαλλονιτών Αργυρούπολης και Νοτίων Προαστίων σας προσκαλούν στην μουσική συναυλία «Λες και ήταν χθες!» την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 19.30 , στο Πολιτιστικό – Συνεδριακό Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης», Κύπρου 68, Πλατεία Δημαρχείου.Ώρα έναρξης 19:30.

Είσοδος ελεύθερη

Ο μαέστρος Παναγής Μπαρμπάτης & η μεσόφωνος Ελένη Δάβου συμπράττουν με τους τραγουδιστές της αγάπης αδελφούς Καραβιώτη, σε ένα μουσικό ταξίδι με τα ωραιότερα ερωτικά τραγούδια και τις καντάδες της παλιάς Αθήνας.

megas alexandros

Μπορεί να συνέβη πάνω από 2.300 χρόνια πριν, αλλά το μυστήριο με τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου συνεχίζει να απασχολεί την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα και την κοινή γνώμη.

Ο Έλληνας στρατηλάτης πέθανε το 323 π.Χ., αλλά μέχρι και σήμερα δεν έχει δοθεί απάντηση στο τι ήταν αυτό που προκάλεσε τον θάνατό του. Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα θεωρίες, ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε από μόλυνση, αλκοολισμό ή δολοφονήθηκε.

Τώρα όμως, σύμφωνα με μια νέα θεωρία, η οποία έρχεται από τη Νέα Ζηλανδία και το Πανεπιστήμιο του Οτάγκο, ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε από τη νευρολογική διαταραχή GBS (Guillain-Barré Syndrome- Σύνδρομο Guillain- Barré), που προκαλεί παράλυση στον πάσχοντα.

Όπως αναφέρει η Κάθριν Χολ, γιατρός και καθηγήτρια στη Σχολή Ιατρικής Dunedin, ο θάνατος του οφείλεται σε μια νευρολογική διαταραχή, την επικαλούμενη GBS (Guillain-Barré Syndrome- Σύνδρομο Guillain- Barré).

Σε άρθρο της που δημοσιεύθηκε στο The Ancient History Bulletin, υποστηρίζει πως ό,τι έχει διατυπωθεί μέχρι σήμερα για τον θάνατο του Μακεδόνα ηγέτη, δεν είναι ικανοποιητικό, καθώς δεν εξηγεί το γεγονός στο σύνολό του.

Η έρευνα αναφέρει πως ο Μέγας Αλέξανδρος, έμεινε παράλυτος από το σύνδρομο για έξι ημέρες πριν τελικά χάσει τη ζωή του.

Οι προηγούμενες θεωρίες δεν έχουν εξηγήσει το γεγονός του θανάτου γιατί βάσει των ιστορικών καταγραφών, το σώμα του δεν έδειξε σημάδια αποσύνθεσης για έξι ολόκληρες μέρες μετά τον θάνατό του. Για τους Αρχαίους Έλληνες αυτό «αποδείκνυε» το γεγονός ότι ήταν Θεός και απέδιδαν τον θάνατό του σε μεταφυσικά αίτια.

Ο Μέγας Αλέξανδρος παρουσίασε πόνο στην κοιλιακή χώρα, προοδευτική συμμετρική παράλυση προς τα πάνω, αλλά είχε πλήρη συνείδηση σχεδόν μέχρι τέλους. Η Χολ υποστηρίζει πως όλα αυτά τα συμπτώματα συμβαδίζουν απόλυτα με το σύνδρομο GBS.

Η Χολ εκτιμά πως ο Αλέξανδρος κόλλησε μια παραλλαγή του GBS, που του προκάλεσε παράλυση.

Σε συνδυασμό με τη δυσκολία που υπήρχε για τη διαπίστωση του θανάτου στην αρχαιότητα, εκτιμά πως ο Αλέξανδρος δεν πέθανε πραγματικά, παρά ημέρες μετά τη στιγμή που θεωρήθηκε νεκρός, επειδή δεν φαινόταν να αναπνέει πια, ενώ και το σώμα του είχε χάσει τη δυνατότητα να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του. Η παράλυση στο σώμα του, θα είχε χαμηλώσει την ανάγκη για οξυγόνο και την εύκολη θέαση της αναπνοής.

Επιπλέον οι σταθερές και διεσταλμένες κόρες του Μεγάλου Αλεξάνδρου δείχνουν, κατά τη Χολ, ότι η διατήρηση της σορού του για έξι ημέρες δεν ήταν αποτέλεσμα θαύματος, αλλά επειδή δεν είχε ακόμα πεθάνει τη στιγμή που τον έθαψαν.

«Ήθελα να προκαλέσω νέα συζήτηση στο θέμα και πιθανώς να κάνω να ξαναγραφτούν τα βιβλία της ιστορίας, υποστηρίζοντας πως ο πραγματικός θάνατος του Αλέξανδρου έλαβε χώρα έξι ημέρες αργότερα από τη στιγμή που αναφέρεται. Ο θάνατός του ίσως να είναι η πιο διάσημη περίπτωση λανθασμένης διάγνωσης θανάτου που έχει καταγραφεί ποτέ» λέει η ίδια.

iefimerida

mikrasiatisa nea

Οι πρόσφυγες μέσα από τα "προσφυγικά κάλαντα" εκφράζουν τον κατατρεγμό τους τόσο στον πρώτο διωγμό, του 1914, όσο και στον οριστικό ξεριζωμό τους το 1922, όταν σβήνει οριστικά και κάθε ελπίδα τους για την "Μεγάλη Ιδέα".

Μπορεί ορισμένα να φαίνονται μακρινά πλέον, αλλά πρόκειται για μια ιστορική καταγραφή.

Τραγουδά η Ειρήνη Μπογιατζή από την Π. Φώκαια της Μικράς Ασίας. Οι φωτογραφίες εικονίζουν ελληνικά κτίρια στην Φώκαια.

Αρχιμηνιά κι Αρχιχρονιά

δεν έχομε παρηγοριά

κι αρχή καλός μας χρόνος

εξορίστηκεν ο κόσμος.

κι εκεί που ήρτε ο Χριστός

ήρτε κεμαλικός στρατός

μες στην Μικρά Ασία

και μας κάναν εξορία.

Και που να στήσομε φωλιά,

ωσάν τα έρημα πουλιά.

Όλοι μας κυνηγούνε,

και δε θένε να μας δούνε.

Στην Πόλη στην Αγιά Σοφιά,

θα στήσουμε καμπάνες

να βγουν τα μισοφέγγαρα,

να στηριχτούν λαμπάδες

να βγουν οι Τούρκοι απ' τα τζαμιά,

να φύγουν κι οι χοτζάδες

να 'ρθουν τα ελληνόπαιδα,

με τους Πατριαρχάδες.

Τότες θα 'χομε ελπίδα

πως θα πάμε στην πατρίδα.

Και του χρόνου, εις έτη πολλά.

Καταγραφή Μέλπως Μερλιέ, 1930

 

Περισσότερα Άρθρα...