xyta xatzidakis

Με ολοκληρωμένες μονάδες διαχείρισης αποβλήτων μέσω ΣΔΙΤ θα προχωρήσει το σχέδιο για την αντιμετώπιση του πρόβλήματος της διαχέιρισης των απορριμμάτων όπως επενέλαβε σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό Real και το δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου ο Υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης

Διαβάστε παρακάτω το απόσπασμα της συνέντευξης:

Ν.Χ.: Τώρα, μια πολύ σύντομη τοποθέτηση για το θέμα των σκουπιδιών θέλω από εσάς, κ. υπουργέ. Πώς σκοπεύετε να το αντιμετωπίσετε; Ποια είναι η ατζέντα του θέματος αυτού για το επόμενο διάστημα;

Κ.Χ.: Το εντυπωσιακό, κ. Χατζηνικολάου, είναι ότι υπάρχουν περιοχές της Ελλάδας που το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί, λίγες δυστυχώς. Αλλά αυτό δεν έχει παραδειγματίσει τις υπόλοιπες περιοχές και δεν μας έχει παραδειγματίσει ως χώρα συνολικά και ως κοινωνία. Δηλαδή στην Ήπειρο, για παράδειγμα, το 2014 που ήμουν υπουργός Ανάπτυξης είχαμε εγκρίνει τότε μια μονάδα ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, με μέθοδο ΣΔΙΤ, δηλαδή Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Το εργοστάσιο αυτό, λοιπόν, ολοκληρώνεται. Τώρα θα προχωρήσουν και οι σταθμοί μεταφόρτωσης. Το εργοστάσιο ολοκληρώθηκε και λειτουργεί. Το ίδιο γίνεται και στις Σέρρες, που ολοκληρώνεται αυτή τη περίοδο. Στην Ηλεία, που όπου να ‘ναι ολοκληρώνεται κι ήδη λειτουργεί όλο το σύστημα στους τέσσερις νομούς της Δυτικής Μακεδονίας. Στην Αττική ενώ είχαμε αδειοδοτήσει κι εγκρίνει μια τέτοια μονάδα, περισσότερες μονάδες, η απελθούσα περιφερειάρχης, η κα Δούρου, ακύρωσε το σχεδιασμό και αυτή την ώρα είμαστε αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο να έχουμε λόφους σκουπιδιών.

Δόθηκε μια προσωρινή λύση κάποιων μηνών με μια πρόσφατη απόφαση να χρησιμοποιηθεί ένα κομμάτι ακόμα στη Φυλή, αλλά εκεί τα περιθώρια αρχίζουν να στενεύουν δραματικά και επανέρχεται το ζήτημα της μόνιμης αντιμετώπισης του προβλήματος στην Αττική, που δεν γίνεται παρά να έχει ολοκληρωμένες μονάδες διαχείρισης αποβλήτων. Δεν γίνεται να ακολουθήσουμε στην Αττική διαφορετική μέθοδο από αυτή που έχουμε ακολουθήσει στις περιφέρειες που προανέφερα και λύθηκε το θέμα.

Εδώ θα συνεργαστούμε στενά με όλα τα συναρμόδια υπουργεία, με το υπουργείο Εσωτερικών φυσικά, το υπουργείο Ανάπτυξης που έχει τα κονδύλια και την περιφέρεια Αττικής, διότι οι προσωρινές παρατάσεις στη Φυλή το πολύ να μας πάνε για ένα χρόνο ακόμα. Πρέπει, λοιπόν, να βρούμε μια σφαιρική λύση και να αντιληφθούμε ότι δεν είναι δυνατόν- και για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας και για λόγους ποιότητας ζωής- αλλά και για λόγους αξιοπρέπειας αν θέλετε αυτής της χώρας, να συνεχίζουμε στο όνομα ιδεοληψιών να δημιουργούμε τέτοιου είδους ζητήματα στους εαυτούς μας.

Κάνουμε δηλαδή διάφορους φιλόδοξους, δογματικούς σχεδιασμούς για να προστατεύσουμε υποτίθεται το περιβάλλον και βρισκόμαστε τελικά αντιμέτωποι με αυτά τα μεγάλα προβλήματα. Ενώ αλλού που είναι λιγότερο «φιλόδοξοι» οι άνθρωποι, στη Δυτική Μακεδονία, την Ήπειρο έχουν λύσεις. Αυτό λέω.

kinititilefon kairees

Νέους κανόνες για την αδειοδοτηση, εγκατάσταση και λειτουργία των κεραιών κινητής τηλεφωνίας και την ανάπτυξη των δικτύων νέας γενιάς περιλαμβάνει το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο, που εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο και προωθείται σε δημοσία διαβούλευση και εν συνεχεία για ψήφιση στη Βουλή.

Ειδικότερα προβλέπεται έγκρισης δόμησης για τα κεραιοσυστήματα, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «e- adeies”, που έχει αναπτύξει και λειτουργεί το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) σε αντικατάσταση της υφιστάμενης διαδικασίας πολεοδομικής έγκρισης, καθώς στις Πολεοδομίες σημειώνονται οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις και ανακολουθίες στη διαδικασία έγκρισης ή απόρριψης των σχετικών αιτήσεων.

Παράλληλα αξιοποιείται ο νέος θεσμός του ελεγκτή δόμησης και στον κλάδο Κινητών Επικοινωνιών, όπως συμβαίνει ευρύτερα για τις πολεοδομικές εγκρίσεις.

Αναλυτικότερα, η διαδικασία αδειοδότησης κατασκευών κεραιών στην ξηρά ολοκληρώνεται σε δύο στάδια. Για την εγκατάσταση και λειτουργία κατασκευής κεραίας ή την τροποποίηση υφιστάμενης κατασκευής κεραίας απαιτείται

α) Η έκδοση άδειας κατασκευής κεραίας από την ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων).

β) Η έκδοση έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας, αφού προηγουμένως εκδοθεί η άδεια κατασκευής κεραίας από την ΕΕΤΤ και

γ) Η σύνταξη Πορίσματος Ελέγχου από τον Ελεγκτή Δόμησης, με το οποίο να βεβαιώνεται ότι οι δομικές κατασκευές κεραίας, υλοποιήθηκαν σύμφωνα τα στοιχεία της χορηγηθείσας έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας.

Ανακοίνωση

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι στις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο και εγκρίθηκαν στο υπουργικό συμβούλιο περιλαμβάνεται:

– «Ενιαία ρύθμιση για τις κεραίες τηλεπικοινωνιών, η οποία αντικαθιστά την κατακερματισμένη νομοθεσία, έτσι ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία, με σκοπό την προσέλκυση επενδύσεων σε δίκτυα νέας γενιάς. Δημιουργία πάρκων κεραιών και θέσπιση Εθνικού παρατηρητηρίου Η/Μ πεδίων στην Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας για τον έλεγχο της τήρησης ορίων ασφαλούς έκθεσης στα πεδία».

Στο νέο αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο ενσωματώνονται οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου, «Aδειοδότηση και Έλεγχος Κατασκευών Κεραιών στην Ξηρά» της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, που έχει καταρτιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, με επικεφαλής τον γενικό γραμματέα Τηλεπικοινωνιών Βασίλη Μαγκλάρα, αφού τέθηκε ήδη σε δημόσια διαβούλευση αλλά δεν προωθήθηκε στη Βουλή.

Έγκριση εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας

Ειδικότερα στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι για την εγκατάσταση των δομικών κατασκευών κεραίας, απαιτείται η έκδοση έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας.

Η αίτηση για την έκδοση έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας, υποβάλλεται μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Οικοδομικών Αδειών (Η.Σ.Ο.Α), κατά τα οριζόμενα στο ν. 4495/2017. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή της αίτησης αποτελεί η προηγούμενη έκδοση άδειας κατασκευής κεραίας από την ΕΕΤΤ, καθώς και η προηγούμενη έκδοση των εγκρίσεων και γνωμοδοτήσεων άλλων υπηρεσιών που τυχόν απαιτούνται για την εγκατάσταση και λειτουργία της κατασκευής κεραίας. Η αίτηση υποβάλλεται με ευθύνη εξουσιοδοτημένου (από τον κάτοχο ή κύριο της κατασκευής κεραίας) μηχανικού και η έγκριση εκδίδεται αμέσως μετά την ηλεκτρονική υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών, μελετών και λοιπών στοιχείων.

Η έγκριση εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας και οι τυχόν αναθεωρήσεις αυτής, αναρτώνται στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Οικοδομικών Αδειών (ΗΣΟΑ), και εν συνεχεία κατατίθενται στις αρμόδιες υπηρεσίες για την εργοταξιακή σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας.

Μετά την εγκατάσταση των δομικών κατασκευών κεραίας πραγματοποιείται αυτοψία από Ελεγκτή Δόμησης, για τον έλεγχο της ορθής υλοποίησης της εκδοθείσας έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας και στη συνέχεια συντάσσεται Πόρισμα Ελέγχου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 44-46 του ν. 4495/17, το οποίο υποβάλλεται στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Οικοδομικών Αδειών (ΗΣΟΑ). Οι δομικές κατασκευές κεραιών εντάσσονται στην κατηγορία Α του άρθρου 44 του ν. 4495/17. Η αποζημίωση του Ελεγκτή Δόμησης ορίζεται σε 150 ευρώ και δύναται να αναπροσαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο επιβλέπων μηχανικός υποχρεούται να υποβάλει στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Οικοδομικών Αδειών (ΗΣΟΑ) αίτημα για έλεγχο των δομικών κατασκευών κεραίας τουλάχιστον 10 ημέρες πριν την ολοκλήρωση των εργασιών. Η αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης (ΥΔΟΜ) ελέγχει τα στοιχεία του αιτήματος εντός 24 ωρών και ενημερώνει ηλεκτρονικά την Διεύθυνση Ελέγχου Δόμησης – Περιφερειακό Παρατηρητήριο της οικείας Περιφέρειας, το οποίο ορίζει αυθημερόν Ελεγκτή Δόμησης κατόπιν ηλεκτρονικής κλήρωσης από το Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης. Σε περίπτωση που παρέλθει άπρακτο το χρονικό διάστημα των 24 ωρών, τεκμαίρεται ότι η ΥΔΟΜ δεν έχει παρατηρήσεις ως προς τα στοιχεία του αιτήματος, το οποίο δρομολογείται περαιτέρω αυτόματα στο σύστημα.

Σε περίπτωση καταγγελίας, όσον αφορά στη νομιμότητα εγκατασταθέντων δομικών κατασκευών κεραίας ο σχετικός έλεγχος διενεργείται από Ελεγκτή Δόμησης, ο οποίος συντάσσει Πόρισμα Ελέγχου, το οποίο υποβάλει στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Οικοδομικών Αδειών (ΗΣΟΑ).

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Εθνικής Άμυνας καθορίζονται οι παραμεθόριες ζώνες της χώρας, των οποίων η κάλυψη από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας κρίνεται ως εθνικά αναγκαία, καθώς και οι ειδικές διαδικασίες αδειοδότησης των κατασκευών κεραιών, δομικών κατασκευών κεραιών και των συνοδών έργων στις περιοχές αυτές.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Ανάπτυξης καθορίζονται υποεξυπηρετούμενες περιοχές της ελληνικής επικράτειας, για τις οποίες η ανάπτυξη υποδομής ασύρματης πρόσβασης στον τελικό χρήστη ή/και η κάλυψη από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας κρίνεται ως εθνικά αναγκαία και καθορίζονται ειδικές διαδικασίες αδειοδότησης των κατασκευών κεραιών, δομικών κατασκευών κεραιών και των συνοδών έργων στις περιοχές αυτές.

 ecopress

amazonios fotia
Το βοδινό κρέας και η γενετικά μεταλλαγμένη σόγια που αγοράζουν αφειδώς όλες οι χώρες του κόσμου: αυτές είναι οι γεωργικές δραστηριότητες που καταστρέφουν τον Αμαζόνιο και, σύμφωνα με όλους τους ερευνητές, εξηγούν τη δραματική αύξηση των πυρκαγιών στο τροπικό δάσος. 

Βοδινό

Το βοδινό κρέας και η σόγια οι βασικότερες αιτίες για τις πυρκαγιές στον

«Η εκτεταμένη εκτροφή βοοειδών είναι ο βασικός παράγοντας της αποψίλωσης του Αμαζόνιου. Λίγο περισσότερο από το 65% των αποψιλωμένων εκτάσεων στον Αμαζόνιο πλέον χρησιμοποιούνται ως βοσκοτόπια», εξηγεί ο Ρομούλο Μπατίστα, ερευνητής της Greenpeace.

H Βραζιλία είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας βοδινού κρέατος παγκοσμίως. Οι εξαγωγές βοδινού έφτασαν το 2018 το ρεκόρ του 1,64 εκατομμυρίου τόνων (πηγή: Ένωση Εξαγωγικών Βιομηχανιών Κρέατος Βραζιλίας). Βασικές αγορές είναι η Κίνα και ακολουθούν η Αίγυπτος και η ΕΕ.

Πίσω από την πρώτη θέση της Βραζιλίας βρίσκονται λίγο περισσότερα από είκοσι χρόνια ιδιαίτερα εντυπωσιακής ανάπτυξης. Από το 1997 ως το 2016, για παράδειγμα, η χώρα δεκαπλασίασε τις εξαγωγές της σε βοδινό κρέας (σε βάρος όσο και σε αξία).

Στην αγορά κυριαρχούν τρεις μεγάλες εταιρείες: η JBS, η Minerva και η Marfrig. 

Σόγια

Το βοδινό κρέας και η σόγια οι βασικότερες αιτίες για τις πυρκαγιές στον

Οι γεωργικές δραστηριότητες καταλαμβάνουν σχεδόν το 6,5% των αποψιλωμένων εκτάσεων του Αμαζονίου.

Ήδη πρώτος εξαγωγέας σόγιας παγκοσμίως, μπροστά και από τις ΗΠΑ, η Βραζιλία εξήγαγε 83,3 εκατομμύρια τόνους το 2018, δηλαδή αύξηση 22,2% σε σχέση με το 2017, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών της χώρας.

Η αυξητική αυτή τάση εξηγείται κυρίως από τις ανάγκες της Κίνας, πρώτου εισαγωγέα της βραζιλιάνικης σόγιας, κυρίως γενετικά μεταλλαγμένης. Ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ- Κίνας έχει αναγκάσει το Πεκίνο να αγοράζει περισσότερη σόγια από τη Βραζιλία για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις ανάγκες της κτηνοτροφίας της.

Οι εξαγωγές σόγιας από τη Βραζιλία στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 30% πέρυσι.

Η καλλιέργεια σόγιας είναι μία από τις βασικότερες που σιγά σιγά αφαιρεί εδάφη από το δάσος του Αμαζονίου. Όμως το 2006 τέθηκε σε εφαρμογή μορατόριουμ κι έτσι «μετά το 2008 λιγότερο από το 2% της σόγιας που καλλιεργείται στον Αμαζόνιο παράγεται σε αποψιλωμένες περιοχές», επισημαίνει ο Μπατίστα.

Το βοδινό κρέας και η σόγια οι βασικότερες αιτίες για τις πυρκαγιές στον

Η Ευρώπη επίσης αγοράζει βραζιλιάνικη σόγια, την οποία χρησιμοποιεί κυρίως για ως τροφή για τα ζώα εκτροφής, σύμφωνα με τη Greenpeace. Η ΜΚΟ είχε καταγγείλει τον Ιούνιο «τον εθισμό» της Ευρώπης στις εξαγωγές σόγιας από τη Λατινική Αμερική.

Η καλλιέργειας σόγιας στη Βραζιλία γνώρισε τεράστια άνοδο τη δεκαετία του 1970 με τη μετακίνηση των παραγωγών από το νότιο τμήμα της χώρας προς τα κεντροδυτικά, την ανάπτυξη νέων τεχνικών και τη χρήση ζιζανιοκτόνων.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

navagio paralia zante

Ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο συγκρίνουν και ψηφίζουν στο Flight Network τα καλύτερα μέρη, τις πιο όμορφες παραλίες και τα πιο ξεχωριστά φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, περισσότεροι από 600 ταξιδιωτικοί συντάκτες, bloggers και τουριστικά πρακτορεία ψήφισαν τις καλύτερες παραλίες του κόσμου και η κορυφή είναι ελληνική υπόθεση.

Συγκεκριμένα, καλύτερη παραλία του κόσμου ψηφίστηκε το «|Ναυάγιο» στην Ζάκυνθο. Το Flight network τονίζει την εκπληκτική αντίθεση του γαλάζιου της θάλασσας με το χρώμα των βράχων και φυσικά το ίδιο το ναυάγιο που δίνει ξεχωριστή ομορφιά στην ίδια την παραλία.

Αναλυτικά, με 10/10 βαθμολογείται η ομορφιά του τοπίου, με 8/10 η προσβασιμότητα και με 8/10 η ποιότητα άμμου και νερού, ενώ επισημαίνεται πως το Ναυάγιο έχει 275 ημέρες ηλιοφάνεια και μέση ετήσια θερμοκρασία 19 βαθμούς.

Η αμέσως επόμενη ελληνική παραλία στη λίστα με τις καλύτερες παγκοσμίως, εντοπίζεται στην 30η θέση με την Ελαφόνησο.

Όσον αφορά τη λίστα που επικεντρώνεται μόνο στις καλύτερες ευρωπαϊκές παραλίες, το Ελαφονήσι στα Χανιά φιγουράρει στην 7η θέση, ενώ η «Κόκκινη Παραλία» της Σαντορίνης εντοπίζεται στο νούμερο 12. Δύο θέσεις πιο πίσω η παραλία Λογγάς στην Κέρκυρα, ενώ ελληνικό χρώμα έχει τόσο η 20η όσο και η 21η θέση με τη «Μαύρη Άμμο» της Σαντορίνης και το Σαρακίνικο της Μήλου αντίστοιχα.

xomateri

Ορισμένα από τα έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί, όπως η επέκταση του ΧΥΤΑ της Φυλής προς την κατεύθυνση της Αττικής Οδού και η αναβάθμιση του εργοστασίου διαλογής, θα προχωρήσουν κανονικά. Ορισμένα από τα έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί, όπως η επέκταση του ΧΥΤΑ της Φυλής προς την κατεύθυνση της Αττικής Οδού και η αναβάθμιση του εργοστασίου διαλογής, θα προχωρήσουν κανονικά.

Στην αναθεώρηση του σχεδιασμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική και, σε δεύτερο επίπεδο, του εθνικού σχεδιασμού για τα απορρίμματα προσανατολίζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος. Οι αποφάσεις θα ληφθούν αφού καταθέσει το νέο περιφερειακό συμβούλιο τις προτάσεις του, ενώ ορισμένα από τα έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί –όπως η επέκταση του ΧΥΤΑ και η αναβάθμιση του εργοστασίου διαλογής στη Φυλή– θα προχωρήσουν κανονικά.

«Η διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική βρίσκεται σήμερα σε χειρότερο σημείο από ό,τι ήταν το 2014», εκτιμά ο νέος γενικός γραμματέας Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλης Γραφάκος (να σημειωθεί ότι η γραμματεία μεταφέρθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών στο υπουργείο Περιβάλλοντος). «Δεν ισχυρίζομαι ότι το σχέδιο που παρέλαβε η κυρία Δούρου (σ.σ. διαγωνισμοί με ΣΔΙΤ) ήταν τέλειο, ίσως ήταν μαξιμαλιστικό. Θα μπορούσε να το είχε τροποποιήσει και να είχε λύσει το πρόβλημα, είχε τον χρόνο. Τι παρέδωσε η περιφέρεια; Εναν σχεδιασμό χωρίς χωροθετήσεις. Και –ορθούς, κατά τη γνώμη μου– στόχους, που όμως δεν τους πέτυχε».

Με προαποφασισμένη, ελλείψει εναλλακτικής λύσης, την επέκταση του ΧΥΤΑ της Φυλής προς την κατεύθυνση της Αττικής Οδού (μέσα στον ήδη αδειοδοτημένο χώρο, σημειώνει ο κ. Γραφάκος), το υπουργείο αναμένει τις προτάσεις της νέας ηγεσίας της Περιφέρειας Αττικής. «Θα διαμορφώσουμε το περιφερειακό σχέδιο (ΠΕΣΔΑ) με βάση τον σχεδιασμό που θα αποφασιστεί και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε σε μια εκλογίκευση του εθνικού σχεδιασμού για τα απορρίμματα (ΕΣΔΑ). Ο νέος ΠΕΣΔΑ θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες χωροθετήσεις για τις υποδομές, όχι γενικότητες και ευχολόγια, όπως ο σημερινός. Πιστεύω ότι η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί έως το 2020».

Η αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού δεν σημαίνει ότι θα ακυρωθούν συλλήβδην όσα έργα έχουν δρομολογηθεί. «Η αναβάθμιση του εργοστασίου μηχανικής ανακύκλωσης (ΕΜΑ) έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και θα προχωρήσει. Ενδεχομένως όμως ο αριθμός των μονάδων επεξεργασίας (ΜΕΑ) που προβλέπει σήμερα ο σχεδιασμός να πρέπει να μειωθεί. Σε κάθε περίπτωση, οι μονάδες αυτές χωροθετούνται πιο εύκολα από ό,τι οι χώροι για τη διάθεση του υπολείμματος», λέει ο κ. Γραφάκος. «Πάντως, δεν είναι μοναδικός στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος για την Αττική το να προχωρήσουν οι υποδομές. Πρέπει να καταβληθεί σοβαρή προσπάθεια για τον καφέ κάδο. Σε πρώτη φάση, θα παροτρύνουμε τους δήμους, θα τους βοηθήσουμε να εξασφαλίσουν κοινοτική χρηματοδότηση για κάδους και εξοπλισμό».

Το δεύτερο μεγαλύτερο «ανοικτό μέτωπο» στη διαχείριση των απορριμμάτων για το υπουργείο είναι η Περιφέρεια Πελοποννήσου. «Αναμένεται απόφαση από το νέο περιφερειακό συμβούλιο, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει το έργο. Είμαστε σε συνεννόηση με τη νέα Αρχή, για να βοηθήσουμε με όποιον τρόπο μπορούμε, ώστε να τελειώνουμε με τις παράνομες χωματερές», καταλήγει ο κ. Γραφάκος.

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου, οι παράνομες χωματερές στη χώρα (που «κοστίζουν» περίπου 2,6 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο στο κράτος) είναι 53, εκ των οποίων οι 21 στην Περιφέρεια Πελοποννήσου (9 στη Μεσσηνία, 6 στην Κορινθία, 5 στην Αρκαδία και μία στη Λακωνία), οι 16 σε νησιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και οι υπόλοιπες διάσπαρτες σε όλη τη χώρα.

msn

parko tritsi Nekra Psaria

Την άμεση αντίδραση του Δημάρχου Ιλίου Νίκου Ζενέτου προκάλεσαν οι εικόνες - σοκ με νεκρά ψάρια και χελώνες που επιπλέουν σε μολυσμένα ύδατα στο εγκαταλελειμμένο στην τύχη του Μητροπολιτικό Πάρκο "Αντώνης Τρίτσης".

Ο κ. Ζενέτος έθεσε προ ημερησίας θέμα στην τακτική συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, όπου αποφασίστηκε ομόφωνα η κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς κατά παντός υπευθύνου στον Εισαγγελέα Περιβάλλοντος, σήμερα Τρίτη 13 Αυγούστου 2019.

Όπως αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στη μηνυτήρια αναφορά: «Εξαιτίας της εγκατάλειψης και της γενικότερης απαξίωσής του από το Φορέα Διαχείρισης, στις 12/8/2019 βρέθηκαν μέσα στις λίμνες του νεκρά ψάρια, λύματα και κάθε λογής απορρίμματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστιοι κίνδυνοι υγείας για τους επισκέπτες του πάρκου αλλά και να απειλείται συνολικά η πανίδα της περιοχής.

Επειδή το πάρκο «Αντώνης Τρίτσης» αποτελεί αυτοτελές νομικό πρόσωπο με ξεχωριστό διοικητικό συμβούλιο, το οποίο μεταξύ άλλων υποχρεούται να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για τη προστασία του.

Επειδή ο Δήμος Ιλίου νομιμοποιείται στην υποβολή της παρούσας καθόσον το πάρκο βρίσκεται εντός των διοικητικών του ορίων, αλλά και για τη προστασία εν γένει του δημόσιου χαρακτήρα του πάρκου.

Επειδή με τη μη λήψη των αναγκαίων μέτρων για τη προστασία του πάρκου δημιουργούνται  κίνδυνοι για την υγεία των επισκεπτών.

Για τους λόγους αυτούς ζητάμε την κατά νόμω τιμωρία όλων των υπευθύνων που με τις πράξεις ή τις παραλείψεις τους απαξίωσαν το Πάρκο Τρίτση, με αποκορύφωμα να βρεθούν στις 12/08/2019 νεκρά ψάρια μέσα στις λίμνες».

Υπενθυμίζεται, ότι ο Δήμος Ιλίου έχει κρούσει πολλές φορές τον κώδωνα του κινδύνου στην πολιτεία και τα αρμόδια όργανά της, για την εγκατάλειψη του Πάρκου από το Φορέα Διαχείρισης και την τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει, με άμεσο κίνδυνο ανεπανόρθωτης καταστροφής του οικοσυστήματός του.

pagoi liosimo

Το τέλος του 2019 είναι ακόμη μακριά, όμως έχει ήδη καταγράψει καύσωνες και ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών από την Ευρώπη μέχρι το Βόρειο Πόλο, γεγονότα που προκαλούνται από τις συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη προϊόντος των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων.

Οι επαναλαμβανόμενοι καύσωνες αποτελούν αναμφίβολα σύμπτωμα της υπερθέρμανσης του πλανήτη, ακόμη και αν οι επιστήμονες είναι ορισμένες φορές διστακτικοί να αιτιολογήσουν ένα εξαιρετικά ειδικό μετεωρολογικό φαινόμενο, όσο σημαντική και αν είναι η κλιματική απορρύθμιση.

Ο πιο θερμός Ιούνιος

Ο Ιούνιος 2019 ήταν ο πιο θερμός Ιούνιος που έχει καταγραφεί ποτέ, εκθρονίζοντας τον Ιούνιο 2016.

Το ρεκόρ αυτό οφείλεται σε έναν εξαιρετικού χαρακτήρα καύσωνα στην Ευρώπη, όπου η θερμοκρασία ήταν 2°C υψηλότερη από την κανονική, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή υπηρεσία Copernicus για την κλιματική αλλαγή. 

Η νότια Αμερική έζησε επίσης τον πιο θερμό της Ιούνιο, σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία της Ατμόσφαιρας.

Ρεκόρ εν σειρά στην Ευρώπη

Η Ευρώπη επλήγη από δύο καύσωνες σε διάστημα μικρότερο του ενός μηνός, τον πρώτο, εξαιρετικά πρώιμο, στο τέλος Ιουνίου και έναν δεύτερο, εξαιρετικά έντονο τον Ιούλιο.

Κατά την διάρκεια του πρώτου επεισοδίου καύσωνα, στην Γαλλία συνετρίβη το ρεκόρ υψηλής θερμοκρασίας με τους 46°C που μετρήθηκαν στις 28 Ιουνίου στην Βεράργκ της νότιας Γαλλίας. Το προηγούμενο ρεκόρ, 44,1°C, είχε καταγραφεί το 2003.

Κατά την διάρκεια του δεύτερου επεισοδίου καύσωνα, που βαίνει προς το τέλος του, οι θερμοκρασίες παρέμειναν κάτω από το όριο αυτό, αλλά το όριο των 40°C, που εδώ και πενήντα χρόνια αποτελούσε εξαιρετικού χαρακτήρα γεγονός στην Γαλλία, ξεπεράσθηκε σε πολλές γαλλικές πόλεις, όπως στο Παρίσι, όπου οι 42,6°C συνέτριψαν το ρεκόρ των 40,4°C του 1947. 

Πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες κατέρριψαν αυτήν την εβδομάδα, σε ορισμένες περιπτώσεις πολλές φορές, το απόλυτο ρεκόρ τους, όπως η Γερμανία (42,6°C), το Βέλγιο (41,8°C) και η Ολλανδία (40,4°C). 

Από το 2015, βλέπουμε κύματα ακραίας ζέστης κάθε χρόνο κάπου στην Ευρώπη, είτε στην νότια Ευρώπη είτε στην βόρεια Ευρώπη, σχολιάζει ο Ρομπέρ Βοτάρ, κλιματολόγος του Εργαστηρίου Επιστημών του Κλίματος και του Περιβάλλοντος.

Ο ερευνητής και οι συνάδελφοί του δικτύου World Weather Attribution υπολόγισαν στις αρχές του Ιουλίου ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη έχει καταστήσει τον καύσωνα του Ιουνίου στην Γαλλία «τουλάχιστον πέντε φορές πιθανότερο» σε σχέση με τις συνθήκες που θα ίσχυαν αν ο άνθρωπος δεν είχε μεταβάλει το κλίμα. Τις επόμενες ημέρες θα μελετήσουν τον καύσωνα αυτής της εβδομάδας που πλησιάζει στο τέλος του. 

Στο πρώτο εξάμηνο 2019, έντονοι καύσωνες καταγράφηκαν στην Αυστραλία, την Ινδία, το Πακιστάν και σε ορισμένες ζώνες της Μέσης Ανατολής, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό, που προβλέπει ότι θα υπάρξουν και άλλα επεισόδια καύσωνα αυτό το καλοκαίρι στο βόρειο Ημισφαίριο.

Βόρειος Πόλος

Στα μέσα του Ιουλίου, ο υδράργυρος έφθασε τους 21°C στο Αλερτ, την βορειότερη κατοικημένη περιοχή του πλανήτη, που βρίσκεται σε απόσταση 90 χιλιομέτρων από τον Βόρειο Πόλο, καταγράφοντας το απόλυτο ρεκόρ. 

Το προηγούμενο ρεκόρ των 20°C είχε μετρηθεί τον Ιούλιο 1956 αλλά, από το 2012, έχουν μετρηθεί πολλές ημέρες με θερμοκρασίες ανάμεσα στους 19°C και τους 20°C στον σταθμό αυτόν που βρίσκεται στην ακτή του Ατλαντικού Ωκεανού.

Ποια θέση θα πάρει το 2019;

Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, τα τέσσερα τελευταία χρόνια ήταν τα πιο θερμά που έχουν ποτέ καταγραφεί στον πλανήτη. Το 2018 κατατάχθηκε τέταρτο με μέση θερμοκρασία της επιφάνειας του πλανήτη κατά 1°C υψηλότερη σε σχέση με την προβιομηχανική εποχή.

Με 1,2°C , το 2016, που χαρακτηρίσθηκε από την έντονη επίδραση του el Nino, είναι προς το παρόν η θερμότερη χρονιά, μπροστά από το 2015 και το 2017.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία της Ατμόσφαιρας, για το 2019, η περίοδος Ιανουαρίου-Ιουνίου είναι η δεύτερη θερμότερη στην ιστορία, ίση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 και μπροστά από την ίδια περίοδο του 2016.

«Η Αμερικανική Υπηρεσία της Ατμόσφαιρας εκτιμά ότι το 2019 θα είναι στο τοπ των 5 θερμότερων ετών και ότι το διάστημα 2015-2019 η πιο θερμή πενταετία που έχει καταγραφεί ποτέ», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Γιοχάνες Κάλμαν, διευθυντής του τμήματος Κλίματος και Υδάτων της υπηρεσίας.

ΑΠΕ ΜΠΕ 

Περισσότερα Άρθρα...