xaaxaa

Οι ενδείξεις αυτές, ακόμα και για μια μικρή αγορά όπως η ελληνική, προδιαγράφουν τις διαθέσεις των επενδυτών για την επόμενη μέρα των εθνικών εκλογών. Η κυβέρνηση του Σύριζα ήταν προφανές ότι δεν είχε ούτε τη θέληση, ούτε τη γνώση και την εμπειρία να διαχειριστεί τις μεγάλες προκλήσεις που είχε μπροστά της.

Παρά τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει, παρά τη δραματική μείωση των αξιών σε όλα τα επίπεδα, η κατάσταση στην οικονομία ήταν ναρκοθετημένη από τις ιδεοληψίες που κυριαρχούσαν..Οι ενδείξεις αυτές, ακόμα και για μια μικρή αγορά όπως η ελληνική, προδιαγράφουν τις διαθέσεις των επενδυτών για την επόμενη μέρα των εθνικών εκλογών.

Η κυβέρνηση του Σύριζα ήταν προφανές ότι δεν είχε ούτε τη θέληση, ούτε τη γνώση και την εμπειρία να διαχειριστεί τις μεγάλες προκλήσεις που είχε μπροστά της. Παρά τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει, παρά τη δραματική μείωση των αξιών σε όλα τα επίπεδα, η κατάσταση στην οικονομία ήταν ναρκοθετημένη από τις ιδεοληψίες που κυριαρχούσαν.

Οποιαδήποτε επένδυση περνούσε από μύρια κύματα, για να εγκριθεί καταρχήν, για να μπλοκαριστεί στη συνέχεια είτε από τη γραφειοκρατία, είτε από την αδυναμία πολιτικής διαχείρισης. Η σαρωτική επικράτηση της ΝΔ και η διαφαινόμενη βεβαιότητα για επανάληψη της στις 7 Ιουλίου,ενεργοποίησαν άμεσα τα αντανακλαστικά ελλήνων και ξένων επενδυτών.

Ήδη διεθνείς αναλυτές με εκτιμήσεις τους προδιαγράφουν ότι μια νέα κυβέρνηση θα δημιουργήσει πιο ευνοϊκές συνθήκες στην οικονομία, που με τη σειρά τους θα προσελκύσουν νέες επενδύσεις και θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας.Και επειδή ως γνωστόν οι αγορές κινούνται πολύ πιο γρήγορα από την πολιτική σπεύδουν από τώρα να πάρουν θέση και να αξιοποιήσουν τις μεγάλες ευκαιρίες που υπάρχουν.

Με υποτιμημένες τις αξίες έχουν κάθε λόγο να σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που διαβλέπουν. Η ελληνική οικονομία αν επιβεβαιωθούν αυτές οι τάσεις ,έχεις τις δυνατότητες να αποκτήσει μια αναπτυξιακή δυναμική που να επαναφέρει συνολικά τη χώρα σε μια κανονικότητα.

Μετά από τέσσερα χαμένα, σχεδόν, χρόνια είναι καιρός να αφήσουμε στην άκρη ιδεοληψίες και παθογένειες που μας κρατούσαν εγκλωβισμένους σε καθεστώς υπανάπτυξης. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι η νέα κυβέρνηση δεν θα παγιδευτεί σε άγονες διαμάχες για το διαμοιρασμό των ιματίων της εξουσίας...

tovima

eyro dimosio labyrithos

Μία ημέρα μετά τη Fitch Ratings, τη σκυτάλη πήρε σήμερα ο ΟΟΣΑ, κρούωντας τον κώδωνα κινδύνου για δημοσιονομικό εκτροχιασμό εξαιτίας των πρόσφατων προεκλογικών μέτρων ελάφρυνσης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Τσίπρα.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, οι πρόσφατες ανακοινώσεις και κυρίως το μέτρο για τη μείωση του ΦΠΑ σε επιλεγμένα προϊόντα συνεπάγονται μειωμένα φορολογικά έσοδα, με παράλληλη αύξηση των δαπανών από το 2019, κυρίως για τις συντάξεις. Ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί ότι οι αποκλίσεις από την υφιστάμενη δημοσιονομική στρατηγική θα υπονομεύσουν την δημοσιονομική αξιοπιστία της χώρας.

«Πέραν των μέτρων, η ελληνική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει και την επιθυμία της να συζητήσει με τους Ευρωπαίους εταίρους την ευκαιρία για μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% του ΑΕΠ το 2020 και να χρησιμοποιήσει το «μαξιλάρι ρευστότητας» για τη χρηματοδότηση της διαφοράς.

Τα μελλοντικά δημοσιονομικά μέτρα θα πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στις επενδύσεις σε υποδομές και δεξιότητες, στην αντιμετώπιση της φτώχειας και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και ελέγχου των δημοσίων δαπανών.

Αυτά τα μέτρα, σε συνδυασμό με μεγαλύτερη πρόοδο στις μεταρρυθμίσεις για καλύτερη δημόσια διοίκηση και περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις θα συμβάλουν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και θα άρουν εμπόδια στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα τους μεσοπρόθεσμους στόχους του προϋπολογισμού», αναφέρει.

Ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί ότι οι αποκλίσεις από την υφιστάμενη δημοσιονομική στρατηγική θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη δημοσιονομική αξιοπιστία της χώρας. «Οι καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ανταγωνιστικότητας και "υγείας" των τραπεζών θα δημιουργήσουν καθοδικούς κινδύνους στην προβλεπόμενη ανάπτυξη των επενδύσεων».

Μεταξύ των προκλήσεων, ο Οργανισμός επικαλείται το Brexit και το ενδεχόμενο επιβράδυνσης των εξαγωγών στην περίπτωση μιας «άτακτης» εξόδου. Από την άλλη πλευρά, τα πρόσφατα μέτρα για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων θα μπορούσαν να αποφέρουν αποτελέσματα ταχύτερα του αναμενομένου, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και βελτιώνοντας περαιτέρω τις επενδυτικές προοπτικές», σημειώνεται στην έκθεση.

Όσον αφορά την πορεία της ελληνικής οικονομίας, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η ανάκαμψη αναμένεται να διατηρήσει τη δυναμική της, με το ΑΕΠ της χώρας να αυξάνεται με ρυθμό 2% ή λίγο υψηλότερα το 2019 και το 2020 έναντι αύξησης 1,9% το 2018. Από τον πίνακα της έκθεσης προκύπτει ότι ο ΟΟΣΑ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,1% φέτος και 2% το 2020. «Η εγχώρια ζήτηση θα συμβάλλει περισσότερο στην ανάπτυξη από ότι στο πρόσφατο παρελθόν, αντισταθμίζοντας τη συγκράτηση της αύξησης των εξαγωγών», σημειώνει ο ΟΟΣΑ, προσθέτοντας:

«Οι επενδύσεις αναμένεται να αρχίσουν να ανακάμπτουν, καθώς οι χρηματοδοτικές συνθήκες βελτιώνονται. Τα υψηλότερα εισοδήματα των νοικοκυριών, λόγω της πρόσφατης αύξησης του κατώτατου μισθού και της αύξησης της απασχόλησης, θα στηρίξουν την κατανάλωσή τους. Το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού συνεχίζει να υπερβαίνει τους μεσοπρόθεσμους στόχους, η πρόσβασης στις διεθνείς αγορές ομολόγων βελτιώνεται και το ταμειακό μαξιλάρι είναι σημαντικό».

Ο ΟΟΣΑ τονίζει ότι η διασφάλιση της δημοσιονομικής αξιοπιστίας απαιτεί τη συνέχιση της επίτευξης των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων. «Η συνέχιση της προόδου στη μείωση των υψηλών ανοιγμάτων των τραπεζών σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα απαιτήσει πιο βαθιά μέτρα. Πρόσθετες μεταρρυθμίσεις χρειάζονται για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και των επενδύσεων, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την αύξηση των δεξιοτήτων», προσθέτει.

Ο ΟΟΣΑ αναφέρεται στην αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 11% στα 650 ευρώ τον μήνα και την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού για τους νέους φέτος τον Φεβρουάριο, σημειώνοντας ότι με τις αυξήσεις αυτές, ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα σε σχέση με τον μέσο μισθό πλησιάζει τον μέσο όρο των χωρών του Οργανισμού. «Η αύξηση θα μειώσει τη φτώχεια των εργαζομένων, αλλά ενέχει τον κίνδυνο να συμβάλει στην άτυπη εργασία και την επιβράδυνση των κερδών στον αριθμό των θέσεων εργασίας, δεδομένης της ασθενούς παραγωγικότητας», σημειώνει.

Όσον αφορά στα δημοσιονομικά, η έκθεση αναφέρει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού ανήλθε στο 4,2% του ΑΕΠ το 2018. Τα ισχυρά έσοδα - όπως αυτά του ΦΠΑ από τις δαπάνες των τουριστών - και οι χαμηλότερες από τις προγραμματισμένες δημόσιες επενδύσεις συνέβαλαν στην υπεραπόδοση, σημειώνει. Για τον προϋπολογισμό του 2019 σημειώνει ότι διατηρείται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, αλλά «υπάρχουν κίνδυνοι στη διαχείριση των δαπανών λόγω των ληξιπρόθεσμων πληρωμών και τις πιέσεις στις δαπάνες μισθοδοσίας του Δημοσίου που προκύπτουν κυρίως από δικαστικές αποφάσεις».

naftemporiki

rythmisi 10eyro

Το τελευταίο εξάμηνο παρήλθε με τις προσδοκίες των ανθρώπων της αγοράς να κορυφώνονται. Ενόψει εκλογών όλοι περίμεναν τις περιλάλητες «ευεργετικές ρυθμίσεις» για να βάλουν τα οικονομικά τους σε μια τάξη. Ιδίως επιχειρήσεις που αντιμετώπιζαν όλο και πιο έντονα το ζήτημα της μεγέθυνσης των οφειλών τους στην εφορία και είτε δεν επιθυμούσαν είτε δεν μπορούσαν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους μέσω της προπτωχευτικής διαδικασίας εξυγίανσης ή του εξωδικαστικού μηχανισμού περιμέναν ως «βάλσαμο» την περιώνυμη ρύθμιση των 120 δόσεων. Μόνον που στην πράξη αποδείχθηκε άλλη μια χίμαιρα...

Κυριακάτικα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έσπευσε να ανακοινώσει την πολυαναμενόμενη ρύθμιση, αλλά το αποτέλεσμα ήταν να θυμίσει σε όλους μας τη φράση του συγγραφέα της ύστερης αρχαιότητας, του Λουκιανού, που αποτελεί τον τίτλο της σημερινής μας παρέμβασης. Ανακοινώθηκε, λοιπόν, ότι με νέο νόμο που θα ψηφίσει η βουλή θα δοθεί η δυνατότητα να ρυθμίσουν τις οφειλές τους τόσο φυσικά όσο και νομικά πρόσωπα.

Ειδικά όμως για τα τελευταία, η κυβέρνηση δείχνει να «τιμωρεί» το επιχειρείν και την προσπάθεια επίτευξης κέρδους. Έτσι, λοιπόν, ρυθμίζονται οι οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση των φυσικών προσώπων και των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα έως και 120 μηνιαίες δόσεις. Αντιθέτως, οι οφειλές των νομικών προσώπων κερδοσκοπικού χαρακτήρα, δηλαδή των επιχειρήσεων, ρυθμίζονται μόνον σε έως 30 μηνιαίες δόσεις.

Ο λόγος αυτής της «επιλεκτικής προσέγγισης» σύμφωνα με την υφυπουργό οικονομικών Παπανάτσιου, είναι «ότι μπορούν να πληρώσουν γρηγορότερα»! Προφανώς μιλάμε για άλλη χώρα, για άλλη κοινωνία και όχι για την ελληνική, με τις χιλιάδες υπερχρεωμένες επιχειρήσεις....

Πράγματι, για τα νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εισάγονται δύο ρυθμίσεις:

α) για οφειλές από τακτικό χαρακτήρα (δηλ ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος κλπ) που θα μπορούν να ρυθμίσουν σε 18 δόσεις (σημειωτέον ότι ούτως ή άλλως σήμερα μπορούσαν να ρυθμίσουν σε 12 δόσεις) και

β) για οφειλές έκτακτου χαρακτήρα που θα μπορούν να ρυθμίσουν σε έως 30 δόσεις. Δίνεται ταυτόχρονα η διαγραφή προσαυξήσεων 100% εφόσον, όμως, πληρώσουν εφάπαξ.

Τι δείχνουν τα ανωτέρω; Ότι οι επιλογές του οικονομικού επιτελείου στερούνται τόσο επαφής με τη ζώσα καθημερινότητα όσο και αναπτυξιακού προσήμου. Τι θα μπορούσε να γίνει; Να δοθεί η δυνατότητα ρύθμισης σε δόσεις που θα μπορούσαν να υπερβούν και τις 120, βασιζόμενη όμως σε έναν αλγόριθμο που θα αποτελούσε προϊόν συνεκτίμησης διαφόρων παραγόντων, όπως ο αριθμός των θέσεων εργασίας που διατηρεί ή αυξάνει μια επιχείρηση στη διάρκεια της ρύθμισης (κοινωνικός συντελεστής), το μέγεθος του EBITDA της επιχείρησης (ικανότητα αποπληρωμής), το είδος της επιχείρησης (πχ εξαγωγική, αγροτική κλπ – αναπτυξιακός συντελεστής) κλπ

Οι ρυθμίσεις δεν είναι ...παρηγοριά στον άρρωστο. Είναι εργαλείο αντιμετώπισης έκτακτων συνθηκών και θετικής κρατικής παρέμβασης σε μια κοινωνία που έχει ανάγκη την τόνωση της επιχειρηματικότητας όσο τίποτα άλλο σε τούτη την κρίσιμη συγκυρία. Το θέμα είναι ότι λίγοι το αντιλαμβάνονται και σίγουρα όχι όσοι λαμβάνουν τις σχετικές αποφάσεις...

thehuff

atm

Μέσα στον Μάιο πιθανότατα έρχεται νέα χαλάρωση των capital controls και θα αφορά τη µεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό από τις επιχειρήσεις, όπως και τη διεύρυνση του ορίου για µεταφορά ποσών στο εξωτερικό από ιδιώτες.

Μέσα στη Μεγάλη Εβδοµάδα υπήρξε συζήτηση για το θέµα µεταξύ των διοικήσεων των τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδος. Η νέα χαλάρωση είναι ακόµα ένα βήµα προς την πλήρη άρση των "capital controls", η οποία θα σηµατοδοτήσει την επιστροφή στην κανονικότητα για το ελληνικό τραπεζικό σύστηµα.

Οπως είναι γνωστό, από τον Οκτώβριο του 2018 έχουν καταργηθεί οι περιορισµοί για αναλήψεις µετρητών στο εσωτερικό της χώρας. Περιορισµός στα 4.000 ευρώ το δίµηνο ισχύει για τις µεταφορές ποσών στο εξωτερικό από ιδιώτες.

Τώρα, το όριο αυτό αναµένεται να διευρυνθεί στα 5.000 µε 6.000 ευρώ το δίµηνο. Η νέα χαλάρωση θα αφορά κυρίως τις επιχειρήσεις που εισάγουν προϊόντα και πρώτες ύλες από το εξωτερικό, προκειµένου να διευκολυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η δραστηριότητά τους.

Σύµφωνα µε όσα ισχύουν σήµερα, επιτρέπονται οι συναλλαγές νοµικών προσώπων ή επιτηδευµατιών προς το εξωτερικό έως το ποσό των 100.000 ευρώ ηµερησίως, µε την προσκόµιση των σχετικών παραστατικών και τιµολογίων στην τράπεζα, ενώ ο επιχειρηµατίας δηλώνει πως δεν έχει καταθέσει τα ίδια παραστατικά σε άλλη τράπεζα.

Για ποσά άνω των 100.000 ευρώ η έγκριση δίνεται από επιτροπή της Τράπεζας της Ελλάδος. Με τη νέα χαλάρωση οι συναλλαγές θα διεκπεραιώνονται απευθείας από τις τράπεζες.

Έθνος

maximou agores

Το πακέτο παροχών που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση, η διεθνής αναταραχή και οι τυχόν μονομερείς ενέργειες συνθέτουν «εκρηκτικό κοκτέιλ».

Προς αναβολή βαίνει η έξοδος της χώρας στις αγορές, αφού η έκδοση ομολόγων από τον ΟΔΔΗΧ, δεν μπορεί να γίνει άμεσα, δεδομένου ότι η αναταραχή στις διεθνείς αγορές, με φόντο τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας σε συνδυασμό με το πακέτο παροχών που εξήγγειλε η κυβέρνηση, αλλά κυρίως την απόπειρα έμμεσης «μονομερούς» μείωσης των στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2,5% του ΑΕΠ αντί για 3,5% από το 2020, ασκούν έντονες πιέσεις στις αποδόσεις των ελληνικών τίτλων, με το δεκαετές να ξεπερνά και πάλι το 3,5%.

Είναι γεγονός ότι παράγοντες της αγοράς συμφωνούν πως θα ήταν «τρέλα» στις δεδομένες συνθήκες να επιχειρήσει ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους νέα έκδοση ομολόγων, όπως είναι γνωστό ότι σχεδίαζε με ορίζοντα υλοποίησης έως το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Εκτός κι αν μεσολαβήσει ένα θαύμα. Οι διαπραγματευτικοί δίαυλοι κυβέρνησης - θεσμών παραμένουν ανοιχτοί.

Επί του παρόντος, το μέτωπο το οποίο έχει ανοίξει η κυβέρνηση με τους θεσμούς έχει περισσότερες πιθανότητες να διευρυνθεί περαιτέρω παρά να κλείσει. Η προοπτική των ευρωεκλογών έχει κρατήσει τις αντιδράσεις των ευρωπαϊκών θεσμών συγκρατημένες, όχι όμως αυτές του ΔΝΤ και των αγορών.

Εκτός Λογιστικών Προτύπων το σχέδιο της Κυβέρνησης για χρήση ταμειακών διαθεσίμων

Δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα ταμειακά προκειμένου να καλυφθούν ενδεχόμενα μελλοντικά ελλείμματα του Προϋπολογισμού. «Δεν μπορείς με ταμειακά διαθέσιμα να καλύψεις έλλειμμα. Είναι λάθος. Πολύ απλά δεν γίνεται» επισημαίνει πηγή με μακρά εμπειρία στους κανόνες λειτουργίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, επιμένοντας ότι αυτά τα «περισσεύματα» είναι λογιστικές εγγραφές παρελθόντων ετών.

Πέρα από αυτό, όλο αυτό το «μαξιλάρι» έχει συνυπολογιστεί στην Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους (DSA) του 2018, προκειμένου να βγουν όλες οι παράμετροι, δηλαδή με λίγα λόγια έχει προσμετρηθεί στην απομείωση του Χρέους.

Σήμερα, πέρα από τα 13 δισ ευρώ που παραμένουν εκτός της Τράπεζας της Ελλάδας, στον Ειδικό Λογαριασμό που τηρείται στην ΤτΕ, υπάρχουν περίπου 34 δισ ευρώ. Από αυτά, τα 15,7 δισ ευρώ είναι το περιβόητο cash buffer του ESM που είναι κλειδωμένο, κοινώς δεν αγγίζεται από κανέναν, κάτι που επεσήμανε, άλλωστε, ο Πρωθυπουργός στο Ζάππειο.

Από τα υπόλοιπα, περίπου 12 δισ ευρώ προέρχονται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και τα υπόλοιπα 6 δισ είναι από τα περισσεύματα των πλεονασμάτων, τις εκδόσεις των ομολόγων και υπόλοιπα δανείων του ESM. Σε κάθε περίπτωση, βρίσκονται στην ίδια ακριβώς δεξαμενή.

Μπορεί να ανοίξει ένας νέος υπολογαριασμός από αυτά τα διαθέσιμα; Φυσικά και μπορεί. Ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι η χρήση είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά μόνο στην απομείωση του Χρέους και σε καμία περίπτωση την κάλυψη ενδεχόμενων ελλειμμάτων.

Ποιά είναι η ορθολογική οδός; Μια πολιτική απόφαση σε επίπεδο Eurogroup ! Η αλήθεια είναι ότι έδαφος για τέτοιου είδους διαπραγμάτευση φαίνεται να υπάρχει, καθώς αναγνωρίζεται το ανεδαφικό και το ανούσιο αυτών των πολύ υψηλών και αντιαναπτυξιακών πλεονασμάτων. Όπως σημειώνουν πηγές με άμεση γνώση τέτοιων συζητήσεων, αυτή η διαπραγμάτευση θα χρειαστεί για να ωριμάσει τουλάχιστον 6 με 12 μήνες.

Ο Πίτερ Ντόλμαν, επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ στην Αθήνα, μιλώντας χθες σε συνέδριο του Οικονομικού Επιμελητηρίου εξέφρασε την αντίδρασή του Ταμείου μετά τις κυβερνητικές ανακοινώσεις. Το πρακτορείο Reuters επικαλούμενο τρεις Ευρωπαίους αξιωματούχους κατέγραφε ανησυχία στο ευρωπαϊκό επίπεδο.

«Οι προτάσεις Τσίπρα συνιστούν την εκδοχή δημοσιονομικής χαλάρωσης, η οποία συναρτάται με την πολιτική και για την οποία ανησυχούσαμε στις αναλύσεις βιωσιμότητας χρέους», δήλωσε στο πρακτορείο μία πηγή. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πλέον έντονες αντιδράσεις εντοπίζονται στους κόλπους του ESM.

xrimatistirio

Επιφυλακτικοί δείχνουν οι δανειστές και οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με το προεκλογικό πακέτο παροχών του Αλέξη Τσίπρα, ενώ με εκνευρισμό αντιδρούν οι αγορές, στέλνοντας προς τα πάνω το spread των ελληνικών ομολόγων.

Η πιο χαρακτηριστική δήλωση ήρθε από τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν, Βάλντις Ντομπρόβσκις που δήλωσε ότι «είναι σημαντικό η Ελλάδα να παραμείνει πιστή στους συμφωνημένους μεταμνημονιακούς δημοσιονομικούς στόχους», ενώ πρόσθεσε, μιλώντας στο πρακτορείο Bloomberg και αφήνοντας αιχμή για τα όσα ανακοινώθηκαν χθες στο Ζάππειο, ότι «θα πρέπει να γίνουν περισσότερες εις βάθος συζητήσεις με τις ελληνικές αρχές για το τι ακριβώς έχουν στο μυαλό τους», πρόσθεσε, μιλώντας στο πρακτορείο Bloomberg.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με πληροφορίες, στις Βρυξέλλες, οι περισσότεροι από τους αξιωματούχους που ασχολούνται με την Ελλάδα, δεν είχαν ενημερωθεί για το πακέτο παροχών του Αλέξη Τσίπρα και μάλλον αιφνιδιάστηκαν δυσάρεστα.

Ο μόνος θεσμός που ίσως να γνώριζε κάτι νωρίτερα, πιθανώς να ήταν ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας, εκπρόσωπος του οποίου είχε αναφέρει λίγο πριν από τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού ότι «η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο του προγράμματος του ΕΜΣ είναι ξεκάθαρη».

Δανειστές: Θα αξιολογήσουμε τις παροχές

Σε ανακοίνωσή τους, για τις συζητήσεις που έγιναν στην Αθήνα, οι δανειστές επισημαίνουν ότι θα αξιολογήσουν τις παροχές που ανακοινώθηκαν, σημειώνοντας ότι σκοπός είναι η τήρηση των συμφωνηθέντων.

Αναλυτικά η ανακοίνωση των δανειστών:

«Στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε συνεργασία με στελέχη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας επισκέφθηκαν την Αθήνα από τις 6 έως τις 8 Μαΐου για την τρίτη αποστολή στην Ελλάδα μετά το πρόγραμμα. Στελέχη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου συμμετείχαν στο πλαίσιο του κύκλου διαβουλεύσεων του άρθρου 4 για το 2019. Στελέχη του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας συμμετείχαν στο πλαίσιο του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης. Τα ευρήματα της αποστολής αυτής θα τροφοδοτήσουν την επερχόμενη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας.

Η αποστολή διεξήγαγε συζητήσεις σχετικά με τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία. Αυτό περιλάμβανε συζητήσεις σχετικά με τη δημοσιονομική κατάσταση και τις προοπτικές μετά την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του 2018 και την υιοθέτηση του προγράμματος σταθερότητας της Ελλάδας.

Εν προκειμένω, η αποστολή έλαβε υπόψη την ανακοίνωση νέων μέτρων, τα οποία θα αξιολογηθούν με βάση την τήρηση των συμφωνηθέντων δημοσιονομικών στόχων και τη συνέπεια με τις δεσμεύσεις που ανέλαβε η Ελλάδα έναντι του Eurogroup για την περίοδο μετά το πρόγραμμα.

Η αποστολή πραγματοποίησε επίσης απολογισμό της τρέχουσας κατάστασης όσον αφορά τη γενική δέσμευση για συνέχιση και ολοκλήρωση των βασικών μεταρρυθμίσεων που δρομολογήθηκαν βάσει του προγράμματος και ιδίως της προόδου σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των 15 ειδικών δεσμεύσεων για μεταρρυθμίσεις για τα μέσα του 2019 που επισυνάπτονται στη δήλωση του Eurogroup του Ιουνίου 2018. Ο στενός διάλογος για τις προκλήσεις και τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής θα συνεχιστεί.

Το προσωπικό της ΕΚΤ συμμετείχε στην αποστολή σύμφωνα με τις αρμοδιότητες της ΕΚΤ και, ως εκ τούτου, παρείχε την εμπειρογνωμοσύνη του στις πολιτικές του χρηματοπιστωτικού τομέα και σε μακροοικονομικά ζητήματα καίριας σημασίας, όπως οι πρωταρχικοί δημοσιονομικοί στόχοι και οι ανάγκες βιωσιμότητας και χρηματοδότησης.

Εκνευρισμός στις αγορές

Με εκνευρισμό φαίνεται να αντιδρούν την ίδια στιγμή οι αγορές στις προεκλογικές παροχές Τσίπρα και αυτό φαίνεται και στα spread των δεκαετών ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου, πού ύστερα από μία κάμψη πολλών εβδομάδων, πήραν πάλι την ανηφόρα.

Υπενθυμίζεται ότι τα spread είναι η διαφορά του ελληνικού επιτοκίου των 10ετών ομολόγων σε σχέση με τα γερμανικά, και είναι ο δείκτης που χρησιμοποιούν οι οικονομικοί αναλυτές για να κρίνουν κατά πόσον είναι ελκυστικά για τους επενδυτές τα ελληνικά ομόλογα. Η με άλλα λόγια για να κρίνουν κατά πόσον συμφέρει η όχι, κατά πόσο είναι επισφαλές η όχι, να δανείσει κανείς την Ελλάδα.

Έτσι όπως προκύπτει από την ανάλυση της πορείας των spread τις τελευταίες εβδομάδες, φαίνεται ότι η δυσπιστία έναντι της Αθήνας, λόγω των προεκλογικών παροχών Τσίπρα, αυξάνεται. Και ότι κέρδισε η Ελλάδα με την έξοδο από το μνημόνιο και την έξοδο στις αγορές μπορεί να χαθεί σε λίγες ημέρες.

Σε σχέση με τα ομόλογα του γερμανικού δημοσίου , η διαφορά του επιτοκίου των ελληνικών ομολόγων έχει σκαρφαλώσει στις 350 μονάδες βάσης- όσο περίπου ήταν και στην αρχή της κρίσης το 2010- ενώ επί 4 εβδομάδες ήταν μεταξύ 325 και 332. Ήταν στις 346 μονάδες βάσης με την έκδοση του 10ετούς ομολόγου αρχές Μαρτίου 2019 και 290 μονάδες βάσης με την έκδοση του επταετούς, αρχές Φεβρουαρίου 2018.

Σε σχέση με τα πορτογαλικά ομόλογα, το επιτόκιο του ελληνικού ομολόγου καταγράφει άνοδο και ανεβαίνει στις 235 μονάδες βάσης, ενώ επί τέσσερις εβδομάδες ήταν στις 217 με 222 μονάδες βάσης.. Ήταν στις 215 μ.β. στις αρχές Μαρτίου 2019 και στις 190 μ.β. αρχές Φεβρουαρίου του 2018.

ιefimerida

eurogroup

Στον ESM και στο Euro Working Group παρουσιάστηκε από την κυβέρνηση η πρόταση που είχε αποσταλεί την προηγούμενη εβδομάδα για πρόωρη αποπληρωμή τμήματος των δανείων του ΔΝΤ, ανέφεραν πηγές του υπουργείου Οικονομικών.

Σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, κανένα από τα κράτη - μέλη δεν εξέφρασε αντιρρήσεις, παρότι τους δόθηκε αυτή η δυνατότητα.

Παράλληλα, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ, ανακοινώθηκε ότι θα αρχίσει η διαδικασία, όπως έγινε και με τις περιπτώσεις της Πορτογαλίας, της Ιρλανδίας κα της Κύπρου, ώστε να προσχωρήσει η αποπληρωμή.

Σημειώνεται ότι η πρόωρη αποπληρωμή αφορά σε περίπου 3,7 δισ. ευρώ, που είναι το «ακριβό» κομμάτι του συνολικού δανείου από το ΔΝΤ, καθώς έχει επιτόκιο 5,13% (είναι δάνεια που λήγουν το 2019 και το 2020). Από την κίνηση αυτή, το όφελος ανέρχεται σε περίπου 150 εκατ. ευρώ.

reporter

Περισσότερα Άρθρα...