efet

Την παραίτησή του υπέβαλε στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Σταύρο Αραχωβίτη, ο Πρόεδρος του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), Ιωάννης Τσιάλτας.

Ο ίδιος στην επιστολή παραίτησής του επισημαίνει τους βασικούς λόγους που τον οδήγησαν στην παραίτηση, μεταξύ των οποίων είναι η αδυναμία ή μάλλον η αδιαφορία του ΥΠΑΑΤ να εξασφαλίσει την λειτουργία του φορέα, καθώς και η διαφαινόμενη βούληση να παρεκκλίνει ο φορέας από το κύριο έργο του που είναι η ασφάλεια των τροφίμων και η προστασία του καταναλωτή και της δημόσιας υγείας.

Σημαντικό ρόλο στην απόφασή του αυτή, σύμφωνα με όσο αναφέρονται στην επιστολή του, έπαιξαν και οι εξελισσόμενοι σχεδιασμοί άλλων υπουργείων να διασπάσουν τον επίσημο έλεγχο τροφίμων και με τον τρόπο αυτόν να υπονομεύσουν όλο το έργο που έχει επιτευχθεί με την ίδρυση και λειτουργία του ΕΦΕΤ, αλλά και την εμφανή αδιαφορία της νέας πολιτικής ηγεσίας να αντιμετωπίσει το θέμα.

Αναλυτικά η επιστολή παραίτησης:

Κύριε Υπουργέ,

Σε συνέχεια της προφορικής παραίτησης που σας είχα υποβάλει στις 19 Οκτωβρίου όπου, κατά την συνάντησή μας στο γραφείο σας, είχα ζητήσει την αντικατάστασή μου από τη θέση του Προέδρου του ΔΣ του ΕΦΕΤ, σας υποβάλω και γραπτώς την παραίτησή μου όπως μου ζητήσατε.

Θα ήθελα, όμως, να αναφέρω και τους λόγους που με οδήγησαν στην απόφαση αυτή, αρκετούς από τους οποίους σας είχα και τότε παραθέσει. Παρά το γεγονός ότι σε λίγο κλείνω 6 χρόνια στο τιμόνι του ΕΦΕΤ, η παρουσία και ενασχόλησή μου με τα θέματα του φορέα και του τομέα των τροφίμων ήταν συνεχής, καθημερινή, υπεύθυνη και σύμφωνα με όλες τις αντικειμενικές ενδείξεις επιτυχής, παρά τα πολύ σημαντικά εμπόδια που αντιμετώπισα αλλά και την πλήρη αδιαφορία του εποπτεύοντος Υπουργείου (ΥΠΑΑΤ) να υποβοηθήσει το έργο ενός τόσο σημαντικού φορέα όπως ο ΕΦΕΤ. Και θα μπορούσα να είχα αλλάξει απόφαση και να παραμείνω μέχρι το τέλος της θητείας μου (Μάιος 2019), αν από τις πρώτες μέρες της δικής σας παρουσίας διαφαινόταν έστω και η ελάχιστη πρόθεση για μία άλλη πορεία.

Η τύχη που το ΥΠΑΑΤ επιφύλαξε στον ΕΦΕΤ

- Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές μου από το 2013, δεν τοποθετήθηκε Γενικός Διευθυντής και ούτε τώρα φαίνεται εφικτό. Αυτό είχε σαν επακόλουθο την ύπαρξη πολλών προβλημάτων διοικητικού και συντονιστικού χαρακτήρα που δυσχέραιναν σημαντικά το έργο της Διοίκησης.

- Παρά την κραυγαλέα έλλειψη προσωπικού στον ΕΦΕΤ, υπήρξε εμπάργκο από πλευράς πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ, όταν δεκάδες υπάλληλοι από διάφορες υπηρεσίες και φορείς αιτήθηκαν την μετακίνησή τους στον ΕΦΕΤ από το 2016 μέχρι σήμερα. Το υπάρχον προσωπικό είναι κατά 47% λιγότερο από το προβλεπόμενο (257 αντί για 488), υπάρχουν πολλά σημαντικά Τμήματα της Κεντρικής Υπηρεσίας με 2 υπαλλήλους εκ των οποίων ο ένας είναι προϊστάμενος ενώ υπάρχουν πολλές Περιφερειακές Δ/νσεις που δεν έχουν ακόμα ιδρυθεί και άλλες που είναι αρκετά υποστελεχωμένες.

Όλα αυτά μας στερούν την δυνατότητα να καταγραφούμε μεταξύ των κορυφαίων ελεγκτικών φορέων στον τομέα των τροφίμων σε επίπεδο ΕΕ. Παρά τα σχετικά σημειώματα μου για ζωτικής σημασίας ανάγκες που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας, υπήρξαν σήμερα δεσμεύσεις σας για προσωπικό για άλλες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ αλλά όχι για τον ΕΦΕΤ, επιβεβαιώνοντας την πεποίθησή μου ότι ο ΕΦΕΤ δεν είναι στις προτεραιότητες του ΥΠΑΑΤ και δεν έχει γίνει ακόμα αντιληπτός ο ρόλος του και η σημαντικότητά του.

- Η χρηματοδότηση από το Υπουργείο καλύπτει μόνο τις μισθολογικές ανάγκες του προσωπικού, οι δράσεις και οι λοιπές δαπάνες καλύπτονται από εισπραττόμενα πρόστιμα και τέλη που είναι παντελώς ανεπαρκή. Αυτό επιβεβαιώνει την εντύπωση ότι για το ΥΠΑΑΤ ο ΕΦΕΤ είναι τρίτης κατηγορίας οργανισμός.

- Το νέο οργανόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δημιουργεί νέες επικαλύψεις όχι μόνο με τον ΕΦΕΤ αλλά ακόμα και εντός του Υπουργείου. Αυτό στην πράξη λειτουργεί εις βάρος του ΕΦΕΤ και επιτείνει το πνεύμα αντιπαράθεσης και ανορθολογικής οργάνωσης και λειτουργίας του κράτους.

- Παρά τις δεκάδες των ενημερωτικών σημειωμάτων διαχρονικά προς το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας, αλλά και τις προφορικές ενημερώσεις, όπου επισημαίνονται με τον πιο γλαφυρό τρόπο τα προβλήματα και προτείνονται λύσεις, αποτέλεσμα μέχρι σήμερα δεν υπήρξε, κάτι που ενίσχυε τις γενικότερες εντυπώσεις περί απαξίας.

- Παρά τις επανειλημμένες για τον σκοπό αυτό προτάσεις, υπήρξε πλήρης απουσία θεσμοθετημένου συντονισμού στον τομέα της ασφάλειας των τροφίμων, όπως αυτός ορίζεται από την ενωσιακή νομοθεσία (από το αγρόκτημα στο τραπέζι του καταναλωτή). Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα αδυναμία συλλογικής λειτουργίας, δημιουργία επικαλύψεων και δυσλειτουργία στο τελικό αποτέλεσμα και στην αποτελεσματική διαχείριση του τομέα από πλευράς ΥΠΑΑΤ.

- Από τις μέχρι τώρα συναντήσεις μας, αποκόμισα την εντύπωση ύπαρξης μιας μη σαφούς άποψης για τον ρόλο των διαφόρων φορέων και την οργάνωση των αντίστοιχων ελέγχων με αποτέλεσμα να υπάρχει σύγχυση και να τίθεται στο επίκεντρο η πρωτογενής παραγωγή, οι παραγωγοί και το εισόδημά τους και όχι παράλληλα και η ασφάλεια των τροφίμων, η δημόσια υγεία και η προστασία των καταναλωτών επιβεβαιώνοντας τους φόβους μου για την τύχη που επιφυλάσσετε στον ΕΦΕΤ.

Πολλές φορές έχω σε δημόσιες παρεμβάσεις μου προσπαθήσει να πείσω επιχειρηματολογώντας προς την αντίθετη κατεύθυνση, ότι η οργάνωση της παραγωγής, η ανασυγκρότησή της και η προστασία του εισοδήματος των παραγωγών περνάει μέσα από την αναβάθμιση της ποιότητας, την εφαρμογή της ενωσιακής νομοθεσίας για την υγιεινή και ασφάλεια των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων και για την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός φερέγγυου ελεγκτικού μηχανισμού που θα διευκολύνει την πρόσβαση των τροφίμων στις αγορές και θα ανοίγει νέους ορίζοντες στις εξαγωγές.

Από την στιγμή, λοιπόν, που δεν έχει γίνει ακόμα αντιληπτός ο ρόλος και η σημαντικότητα του ΕΦΕΤ από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ και φαίνεται ότι οι χειρότερες μέρες για τον ΕΦΕΤ είναι μπροστά μας με επακόλουθο μια ενδεχόμενη παρέκκλιση από το κύριο έργο του χωρίς καμία πλέον αντίδραση από την νέα Διοίκησή του, ίσως, για την διάσωση του σημαντικού μέχρι σήμερα έργου που έχει επιτευχθεί στον τομέα της ασφάλειας των τροφίμων και της προστασίας του καταναλωτή και παρά το γεγονός ότι αυτό δεν συμβαδίζει με τις κατευθυντήριες οδηγίες της ΕΕ, τίθεται εξ αντικειμένου θέμα μετακίνησης του ΕΦΕΤ σε άλλο Υπουργείο (π.χ. Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης), όπου θα βρει το κατάλληλο κλίμα και θα μπορέσει να ολοκληρώσει ανεμπόδιστος την ανάπτυξή του και να προσφέρει στην κοινωνία, τις επιχειρήσεις, την αγορά και τον καταναλωτή το σημαντικό έργο του.

- Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι ο ΕΦΕΤ δεν αποτελούσε και δεν αποτελεί επ' ουδενί προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ κι αυτός είναι ο ένας βασικός λόγος της απόφασής μου να αποχωρήσω και να ζητήσω την αντικατάστασή μου.

Οφείλω, όμως, να παρατηρήσω ότι παρά τα αναφερθέντα προβλήματα και την με διάφορους τρόπους συστηματική προσπάθεια υπονόμευσης του ρόλου του, ο ΕΦΕΤ κατεγράφη στην συνείδηση των πολιτών και των καταναλωτών σαν ο φορέας εκείνος που προστατεύει τα συμφέροντά τους. Αλλά και στο επίπεδο των επιχειρήσεων, κατεγράφη σαν ο φορέας που συνέβαλε αποφασιστικά στην βελτίωση υγιεινής και ασφάλειας της λειτουργίας των επιχειρήσεων τροφίμων και στην καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού, προσφέροντας ένα έργο αξιοπρόσεκτο και δυσανάλογο των αντικειμενικών δυνατοτήτων του.

Αντιμετώπιση προβαλλόμενων επικαλύψεων αρμοδιοτήτων από άλλα Υπουργεία

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά που είχαμε να αντιμετωπίσουμε μέσα στο Υπουργείο, εμφανίστηκαν από το 2016 τάσεις αμφισβήτησης του ρόλου του ΥΠΑΑΤ και του ΕΦΕΤ στον τομέα των τροφίμων.

Παρά την πάροδο 18 ετών από το 2000 στην διάρκεια των οποίων στην μεν ΕΕ θεμελιώθηκε ο νέος τρόπος διαχείρισης της ασφάλειας των τροφίμων από το αγρόκτημα στο τραπέζι του καταναλωτή, στην δε χώρα μας ο ΕΦΕΤ καταξιώθηκε σαν ο κύριος και αποκλειστικός φορέας που διαχειρίζεται τα τρόφιμα και συντονίζει και εποπτεύει τους ελέγχους τροφίμων, διάφορες πρωτοβουλίες και ενέργειες επιχειρούν να φρενάρουν τις σύγχρονες εξελίξεις και να επανέλθουμε στο καθεστώς της πολυνομίας, επικάλυψης, πολυδιάσπασης και πλήρους σύγχυσης στην αγορά με πολύ δυσμενή αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις τροφίμων και τους καταναλωτές. Να επανέλθουμε, δηλαδή, στις συνθήκες του τέλους της 10ετίας του 1990 που επέβαλαν τότε την ίδρυση του ΕΦΕΤ.

Σημειώνουμε ότι ενώ η ίδρυση του ΕΦΕΤ το 1999 έγινε με σκοπό να ανασυγκροτηθούν και να ενοποιηθούν οι πολυδιασπασμένοι και ελλειμματικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί και να αρθεί η διάχυση των ελέγχων σε πολυάριθμα κέντρα ευθύνης με αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, εντούτοις ακόμη και σήμερα Υπουργεία όπως το Οικονομίας και Ανάπτυξης και το Υγείας (αλλά και το Οικονομικών σε μικρότερο βαθμό και βέβαια σε άλλο επίπεδο και το ίδιο το ΥΠΑΑΤ), καλυπτόμενα πίσω και από το ρόλο της Παγκόσμιας Τράπεζας, έχουν επιδοθεί σε νομοθετικές πρωτοβουλίες (Ν. 4512/2018 περί εποπτείας οικονομικών δραστηριοτήτων), εν αγνοία του ΕΦΕΤ και του ΥΠΑΑΤ ως προς το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, οι οποίες θα σημάνουν τον περαιτέρω κατακερματισμό του τομέα του ελέγχου των τροφίμων και της ενιαίας προσέγγισης των ελέγχων της αγρο-διατροφικής αλυσίδας, αν δεν υπάρξει στο τέλος σώφρων αντιμετώπιση κυρίως από πλευράς Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Για το τόσο σοβαρό αυτό θέμα, η αντίδραση της νέας πολιτικής ηγεσίας ήταν από χλιαρή έως ανύπαρκτη, χωρίς αντίδραση στην επιχειρούμενη αποδόμηση ό,τι θετικού έχει μέχρι τώρα προκύψει στον τομέα των τροφίμων με την ύπαρξη και λειτουργία του ΕΦΕΤ. Για να μην πω ότι σε ορισμένες στιγμές, στο όνομα της συνεργασίας, διαφαινόταν και η πρόθεση αποδοχής της ανορθολογικής και οπισθοδρομικής αυτής προσπάθειας.

Αυτός είναι ο δεύτερος βασικός λόγος της απόφασής μου να αποχωρήσω και να ζητήσω την αντικατάστασή μου.

Σημειώνω αυτό που σας είπα στις 19.10 όταν ζήτησα την αντικατάστασή μου, ότι εξαντλήθηκε και το τελευταίο ίχνος αντοχής και ανοχής μου μπροστά σε τόσο και τέτοιο ανορθολογισμό που μας γυρίζει 20 χρόνια πίσω. Και αυτό αφορά όχι μόνο τα άλλα Υπουργεία αλλά και την λειτουργία του ίδιου του ΥΠΑΑΤ. Δυστυχώς, η άγνοια και ο ερασιτεχνισμός είναι κακοί σύμβουλοι.

Τελικά συμπεράσματα

Για τον ΕΦΕΤ, διαρκές ζητούμενο είναι η ολοκλήρωση της ανάπτυξής του ώστε να παίξει με πληρότητα τον σημαντικό του ρόλο στον τομέα της ασφάλειας των τροφίμων και της προστασίας του καταναλωτή χωρίς, όμως, μέχρι στιγμής να βρει ανταπόκριση από την πολιτεία. Και ο αγώνας αυτός είναι δυστυχώς διαχρονικός.

Στον τομέα αυτόν, ο φορέας έχει να επιδείξει ένα επίπεδο οργάνωσης των ελέγχων πολύ πάνω από τον μέσο κοινοτικό όρο, μηδενικές συστάσεις από την DG SANTE για το προφίλ της χώρας στην ασφάλεια των τροφίμων και τα εύσημα των διεπαγγελματικών οργανώσεων των τροφίμων για τον τρόπο που διαχειρίζεται τα πράγματα.

Το νομοθετικό πλαίσιο για την τροφική αλυσίδα ανθρώπων και ζώων σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ενιαίο όπως ενιαίος και αδιάσπαστος είναι και ο επίσημος έλεγχος τροφίμων.

Οποιαδήποτε διαφοροποίηση από το ισχύον πλαίσιο (π.χ. παράλληλες δράσεις άλλων Υπουργείων για τον έλεγχο των τροφίμων και των επιχειρήσεων τροφίμων) με οποιοδήποτε πρόσχημα (υγειονομικές διατάξεις ή προστασία καταναλωτή) είναι ανώφελη, χωρίς αντικείμενο και πέραν του γεγονότος ότι δεν θα έχει νομιμοποιητική και εξουσιοδοτική βάση, θα δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα και θα αποσυντονίσει όχι μόνο τον ΕΦΕΤ αλλά συνολικά το σύστημα επισήμων ελέγχων των τροφίμων.

Αυτοί, βέβαια, που θα υποστούν τις μεγαλύτερες συνέπειες θα είναι οι ίδιες οι επιχειρήσεις παραγωγής τροφίμων και τα καταστήματα μαζικής εστίασης και διάθεσης τροφίμων ενώ όλα αυτά θέτουν προφανώς σε κίνδυνο την αποτελεσματική και ορθολογική λειτουργία του κράτους.

Ο ΕΦΕΤ ιδρύθηκε και λειτουργεί με βασική αρμοδιότητα και ευθύνη την ασφάλεια των τροφίμων, τομέα για τον οποίον καταθέτει σε ετήσια βάση λεπτομερή απολογισμό και για τον οποίον κρίνεται. Το σημαντικό κατά γενική ομολογία έργο που επιτελεί ο ΕΦΕΤ στον τομέα αυτόν επιτυγχάνεται χάρις στον υπερβάλλοντα ζήλο και το επίπεδο των υπαλλήλων και στελεχών του για το οποίο έργο θα αναμέναμε τουλάχιστον τις δημόσιες ευχαριστίες της ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ.

Για να μην μιλήσω για την Διοίκηση που υπό τις προαναφερθείσες πολύ δύσκολες συνθήκες παραδίδει έναν οργανισμό για το έργο του οποίου, στον τομέα αρμοδιότητάς του, όλοι μιλούν με τα καλύτερα λόγια. Μακάρι να ισχύει το ίδιο και για τους άλλους οργανισμούς και υπηρεσίες του Υπουργείου.

Για τον έλεγχο και την ευθύνη αντιμετώπισης των ελληνοποιήσεων και του παραεμπορίου έχει ιδρυθεί και λειτουργεί στο ΥΠΑΑΤ άλλος οργανισμός του οποίου το έργο επικουρεί ο ΕΦΕΤ στο βαθμό που του επιτρέπουν οι οργανωτικές του δυνατότητες και στο πλαίσιο μιας καλοπροαίρετης συνεργασίας. Παράλληλα, υπάρχει η ουσιαστική συνεργασία για τέτοια θέματα με το ΣΥΚΕΑΑΠ του Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης, που παίζει κεντρικό ρόλο στον συντονισμό και την ενεργοποίηση όλων των αναγκαίων υπηρεσιών του κράτους.

Μέσα από την πολύπλευρη συμμετοχή του στο διεθνές γίγνεσθαι για την ασφάλεια και ποιότητα της διατροφής, ο ΕΦΕΤ με τον πολυδιάστατο ρόλο του αναπτύσσει γενικές και ειδικές δράσεις ακολουθώντας τη θεμελιακή αφετηρία της ΕΕ ότι «ο καθορισμός και η εφαρμογή όλων των πολιτικών και δράσεων της Κοινότητας εξασφαλίζει υψηλού επιπέδου προστασία της υγείας».

Έτσι, ο ΕΦΕΤ χαράσσει στρατηγική στον τομέα της διατροφής σε δύο άξονες, ο ένας αφορά την ασφάλεια και την προστασία του καταναλωτή από βιολογικούς, χημικούς ή άλλους κινδύνους, με σκοπό την εξασφάλιση υψηλότερου επιπέδου ασφάλειας τροφίμων και ο δεύτερος αφορά στην προσέγγιση της διατροφής μέσα από την οπτική της Δημόσιας Υγείας ως σημαντικού παράγοντα για την υγεία.

Ελπίζω η δική μου παραίτηση και αντικατάσταση να πιάσει τόπο και να προσφέρει στον φορέα και τον τομέα των τροφίμων την δυνατότητα να λειτουργήσει σε νέα πλαίσια χωρίς τα εμπόδια που οι αγκυλώσεις του παρελθόντος και η αδυναμία κατανόησης του πολυδιάστατου ρόλου του δημιουργούν.

Ο Πρόεδρος ΔΣ του ΕΦΕΤ

Ιωάννης Τσιάλτας

Psari katps

Στην ανάκληση μη ασφαλών κατεψυγμένων ψαριών προχωρά ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων. Συγκεκριμένα, ο και η Περιφερειακή Διεύθυνση Ηπείρου προχώρησαν σε δειγματοληψία για τον έλεγχο καδμίου, μολύβδου και υδραργύρου των κατεψυγμένων ιχθυηρών: «γλαύκος φέτα» και «ξιφίας σε φέτες».

Από τις εργαστηριακές εξετάσεις που διενεργήθηκαν από την Χημική Υπηρεσία Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας του Γενικού Χημείου του Κράτους, διαπιστώθηκε ότι η περιεκτικότητα σε υδράργυρο των ψαριών υπερβαίνει τα μέγιστα επιτρεπτά επίπεδα στα ανωτέρω δείγματα, τα οποία και χαρακτηρίστηκαν μη κανονικά και μη ασφαλή.

Πρόκειται για τα προϊόντα τα οποία πωλούνται με την εμπορική ονομασία:

«ΓΛΑΥΚΟΣ ΦΕΤΑ, Prionace Glauga, FAO 41, ΓΟΓΓΑΚΗΣ ΑΕΒΕ», με αριθμό παρτίδας 586255181 και ημερομηνία λήξης 10/09/19, το οποίο διακινήθηκε από την επιχείρηση ΓΟΓΓΑΚΗΣ ΑΕΒΕ, επί του 2ου χλμ. Εθν. Πέλεκα – Αλεπού, ΔΕΗ, στην ΚΕΡΚΥΡΑ και από το υποκατάστημα στο 1ο χλμ. της Περιφερειακής Οδού Ιωαννίνων – Πεδινής, στα Ιωάννινα.

«ΞΙΦΙΑΣ ΜΕ ΔΕΡΜΑ ΣΕ ΦΕΤΕΣ, FAO 71, SEA WORLD», με αριθμό παρτίδας 180416 και ημερομηνία λήξης 30/05/19, το οποίο διακινήθηκε από την εταιρεία SEA WORLD AEBE επί του 3ου χλμ. Καρδίτσας – Τρικάλων και την επιχείρηση ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΟΥΛΙΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ, με τη διακριτική ονομασία «ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ», στην οδό Π. Μελά 15, στα Ιωάννινα.

Ο ΕΦΕΤ απαίτησε την άμεση ανάκληση – απόσυρση του συνόλου των προϊόντων από τις επιχειρήσεις και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί έλεγχοι. Παράλληλα, καλεί τους καταναλωτές που έχουν προμηθευτεί τα συγκεκριμένα προϊόντα να μην τα καταναλώσουν.

newsitamea

supermarket

Στροφή στα προϊόντα Made in Greece κάνει η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών, με το 80,4% των ερωτηθέντων νέας έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών να απαντά πως προτιμά τα ελληνικά προϊόντα από τα εισαγωγής στο σούπερ μάρκετ.

Ωστόσο η έρευνα διευκρινίζει ότι αυτή η ερώτηση αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα στο ράφι, τιμές, προσφορές κ.λπ.).

Το 77% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι υπάρχει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, ενώ το 90% δηλώνει πως θέλουν να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής.

Το 61% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα, ενώ το 92% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 86% πιστεύει πως προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας.

Στα παραπάνω δεδομένα διακρίνεται να κυριαρχεί το καταναλωτικό κίνημα για τη στροφή στο Made in Greece, που προέκυψε από προβληματισμό για τις αιτίες της κρίσης. Ιδιαίτερη σημασία έχει η ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος και η κατανόηση σχεδόν από το σύνολο των καταναλωτών της σημασίας που έχει η στήριξη των εγχώριων προϊόντων για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την αντιμετώπιση της ανεργίας. Πρόκειται για στάσεις και συμπεριφορές αυτοσυντήρησης που αναπτύσσονται στην ελληνική κοινωνία.

Αναφορικά με το πώς επιλέγουν οι καταναλωτές προϊόντα, οι ερωτηθέντες δήλωσαν τη σημασία που αποδίδουν όταν ψωνίζουν σε βασικά κριτήρια επιλογής προϊόντων. Εξετάζοντας τη σπουδαιότητα των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, προκύπτει ότι σημαντικότερα θεωρούνται η ποιότητα, η τιμή, οι προσφορές και η ελληνική προέλευση.

Η κρίση και οι ραγδαίες αλλαγές στις καταναλωτικές προτιμήσεις

Στην έρευνα, οι ερωτηθέντες δήλωσαν τι αλλαγές επιφέρει η κρίση στην αγοραστική συμπεριφορά τους. Οι επιλογές δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενες και οι ερωτηθέντες μπορούσαν να επιλέξουν περισσότερες από μία απαντήσεις. Συγκεκριμένα, ποσοστό 41% αγοράζει φθηνότερα προϊόντα, 54% αγοράζει λιγότερα προϊόντα, 69% συγκρίνει τιμές σε προϊόντα και καταστήματα, ενώ το 54% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα.

Παράλληλα ενδεικτικό είναι σύμφωνα πάντα με την έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ότι ποσοστό 47,3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές χρησιμοποιούν περισσότερες από μία εναλλακτικές επιλογές.

Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου έχει μέση τιμή έξι φορές τον μήνα. Το 65% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι έξι φορές τον μήνα.

Αναφορικά με το ύψος της δαπάνης ανά επίσκεψη, η έρευνα έδειξε ότι ποσοστό 68,7% των ερωτηθέντων αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει, ποσοστό 27,5% δαπανά από 51 ως 100 ευρώ και μόνο το 3,8% υπερβαίνει τα 100 ευρώ σε μία τυπική επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ.

Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 49 ευρώ. Η μηνιαία δαπάνη των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ εκτιμήθηκε κατά μέσο όρο στα 278 ευρώ. Η δαπάνη ανά επίσκεψη και η μηνιαία δαπάνη στο σούπερ μάρκετ δεν εμφανίζουν αξιόλογες μεταβολές, συγκρινόμενες με την περυσινή έρευνα.

Το 94,5% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν, πριν πάνε στο σούπερ μάρκετ.

Στο θέμα της μάρκας του κάθε προϊόντος, προαποφασισμένο εμφανίζεται το 47,3% (47,8% των ερωτηθέντων πέρυσι). Αυτό δείχνει, σύμφωνα με την έρευνα, ότι ακόμα περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν μάρκα μέσα στο κατάστημα, συγκρίνοντας τις επιλογές που τους δίνει το σούπερ μάρκετ.

reporter

skordo mayro

Ένα σχετικά άγνωστο -στην Ελλάδα- superfood έχει αρχίσει και παράγεται τα τελευταία χρόνια και στην ελληνική επικράτεια και ειδικότερα στον θεσσαλικό κάμπο. Ο λόγος για το μαύρο σκόρδο το οποίο αρχικά εμφανίστηκε στην Ιαπωνία, την Κορέα και την Ταϊλάνδη, κατέκτησε την Αμερική, και τα τελευταία χρόνια αυξάνει την «παρουσία» του και στην Ελλάδα.

Όμως, μεγάλα είναι τα οφέλη από την κατανάλωση του μαύρου σκόρδου καθώς πρόκειται για υπερτροφή (superfood). Έχει τις ίδιες θρεπτικές και θεραπευτικές ιδιότητες με το λευκό, και περιέχει διπλάσια ποσότητα αντιοξειδωτικών συστατικών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η 4πλάσια συγκέντρωση ευεργετικών συστατικών, όπως Κάλιο, Νάτριο, Μαγνήσιο, Ασβέστιο αλλά και υδατοδιαλυτών αμινοξέων.

Όλα ξεκινούν από τις συνθήκες στις οποίες εκτίθεται το λευκό σκόρδο κατά την επεξεργασία του. Αρχικά τοποθετείται μέσα σε έναν ειδικό κλίβανο/θάλαμο όπου και παραμένει για διάστημα περίπου ενός μήνα.

Μέσα σε αυτό το ελεγχόμενο, τόσο από υγρασία όσο και από θερμοκρασία, περιβάλλον αλλά και από τη διαδικασία αργής ωρίμανσης και ζύμωσης, αφυδατώνεται, χωρίς όμως να ξεραίνεται, γίνεται πιο μαλακό και παίρνει το χαρακτηριστικό μαύρο χρώμα.

Ωστόσο διατηρούνται όλα τα χαρακτηριστικά του λευκού σκόρδου, ενώ η γεύση του γίνεται υπόγλυκη και ελαφρώς όξινη, ενώ σημαντικό στοιχείο είναι πως δεν έχει τις «αρνητικές επιπτώσεις» (μυρωδιά κλπ), κάτι που το κάνει αυτομάτως πιο φιλικό προς τον τελικό καταναλωτή.

«Το μαύρο σκόρδο είναι προϊόν μεταποίησης, το οποίο δημιουργείται μέσα από μια φυσική επεξεργασία και όχι μια ποικιλία σκόρδου όπως πολλοί πιστεύουν» δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Βασίλης Μακατός, ο οποίος διατηρεί επιχείρηση επεξεργασίας σκόρδων.

Η εταιρεία, με έδρα τον Πλατύκαμπο Λάρισας, λειτουργεί από το 1996. Πρόκειται για μια μικρή τοπική βιομηχανική μονάδα που μεταποιεί τοπικά παραγόμενα προϊόντα όπως είναι το σκόρδο, το οποίο στην περιοχή του Πλατυκάμπου καλλιεργείται περισσότερο από έναν αιώνα. Το προϊόν καλλιεργείται σε μια έκταση 3.500 στρεμμάτων και όπως λέει ο κ. Μακατός όταν «αυτή δεν μας φτάνει παίρνουμε και κάποια από περιοχή της Ορεστιάδας».

Τα προηγούμενα χρόνια η εμπορία του σκόρδου στον Πλατύκαμπο γινόταν με τη γνωστή σε όλους «πλεξούδα». Όμως, σύμφωνα με τον κ. Μακατό έγινε έρευνα που είχε ως στόχο να δοθεί αξία στο προϊόν, αλλά και να υπάρξει αύξηση της κατανάλωσης και να ανοίξουν και νέες πόρτες σε διαφορετικές, από την εγχώρια, αγορές. Έτσι, πάρθηκε η απόφαση να προχωρήσουν στο στάδιο της μεταποίησης, στην οποία βρίσκονται σήμερα.

«Μέσα από αυτή τη διαδικασία, στην οποία υπήρχαν δυσκολίες στην αρχή, φάνηκε ότι αυτή η ιδέα είχε μέλλον και προοπτική γιατί άρχισε να έχει ανταπόκριση στον κόσμο» υποστηρίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μακατός και συνεχίζει «μέσα από πολλή προσωπική δουλειά, μέσα από εκθέσεις σταδιακά είχε μια ανοδική τάση. Τώρα τελευταία αυτό αυξάνει πολύ μέσα από εκθέσεις του εξωτερικού».

Ήδη, η εταιρεία πραγματοποιεί εξαγωγές σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία , Σλοβακία, Ιταλία, Αγγλία, Ολλανδία, Κύπρος) ενώ ετοιμάζεται να μπει και στη αγορά της Ρωσίας.

Παρόλο που σήμερα η περισσότερη παραγωγή καταναλώνεται εντός των ελληνικών συνόρων, παρατηρείται μια αυξητική τάση από τις αγορές του εξωτερικού. Κυριότερος λόγος είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχουν τα ελληνικά προϊόντα. Κάτι που φαίνεται και σε έρευνα που έχει κάνει το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη οποία μεταξύ άλλων αναφέρεται πως το ελληνικό σκόρδο έχει καταταγεί πρώτο σε περιεκτικότητα κάποιων ουσιών (πχ αλισίνη), συγκρινόμενα με εκείνα της Κίνας, της Ισπανίας της Αργεντινής κλπ.

Βέβαια οι ίδιοι, μετά από αυτή την επιτυχία δε σταματούν εδώ. Περιμένουν την ανακοίνωση του μέτρου του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 (ΠΑΑ) για τον εκσυγχρονισμό και επέκταση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (Μέτρο 4.2.1) που θα τους δώσει τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν και να εκσυγχρονίσουν τον εξοπλισμό τους, αυξάνοντας έτσι την παραγωγή τους.

Παράλληλα ετοιμάζουν σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο του Βόλου τη δημιουργία ενός ηλιακού θερμοκηπίου για να παράξουν λιαστό αποξηραμένο σκόρδο, προϊόν που δεν παράγει η Ελλάδα. «Με τη δημιουργία του ηλιακού θερμοκηπίου θα αξιοποιήσουμε την ηλιακή ενέργεια, θα ανεξαρτητοποιηθούμε από το ρεύμα, τα ορυκτά καύσιμα» κάτι που όπως δηλώνει ο κ. Μακατός θα επιφέρει τεράστια μείωση στο κόστος παραγωγής και θα τους δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νέα ανταγωνιστικά προϊόντα.

Όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να γίνουν κινήσεις και από την πλευρά της πολιτείας για την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων των τοπικών παραγόμενων αγροτικών προϊόντων. «Να αναδειχθεί ο αγροδιατροφικός τομέας της χώρας, ο οποίος έχει τεράστια πλεονεκτήματα και μαζί με τον τουρισμό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα της χώρας» τονίζει σχετικά.

Σύμφωνα με τον κ. Μακατό «πρέπει να δούμε πιο οργανωμένα, σε εθνικό επίπεδο τη διοργάνωση μιας έκθεσης, στα πρότυπα των διεθνών, που μέσα από αυτές να αναδείξουμε τη διαφορετική μας κουλτούρα, την παραγωγή μας και να συνδυάσουμε την τοπική γαστρονομία με τα τοπικά εδέσματα, με τον τουρισμό».

απε-μπε

tsai kaylanis 
Ο ΕΦΕΤ και συγκεκριμένα η Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής, κατά την διενέργεια ελέγχων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Επίσημος έλεγχος για την παρακολούθηση των επιπέδων των πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων στα τρόφιμα», έτους 2017, προέβη σε δειγματοληψία τσαγιού Κεϋλάνης και πράσινου τσαγιού Κίνας και σε συνεργασία με το Γενικό Χημείο του Κράτους, διαπιστώθηκε παρουσία πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων μεγαλύτερη του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου.

Ειδικότερα, πρόκειται για τα ακόλουθα τρόφιμα, τα οποία εισάγονται από τον Συνεταιρισμό «ΑΣΣΜΑ ΣΥΝ. Π.Ε.», Παλλάδος 24-26, Ψυρρή, Αθήνα:

Α) Τσάι Κεϋλάνης, με την εμπορική ονομασία «Κίτρινο Κανάρι Νο1», σε συσκευασία των 250 γρ. και ανάλωση πριν από 31-12-2021 και

Β) Πράσινο Τσάι Κίνας, με την εμπορική ονομασία «GTea The Vert De Chine, Special Gunpowder», σε συσκευασία των 250 γρ. και ανάλωση πριν από 31-12-2020.

Ο απαίτησε την άμεση ανάκληση / απόσυρση του συνόλου των συγκεκριμένων παρτίδων των εν λόγω τροφίμων από τον Συνεταιρισμό «ΑΣΣΜΑ ΣΥΝ. Π.Ε.» και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί έλεγχοι.

Ο Ε.Φ.Ε.Τ. καλεί τους καταναλωτές, που έχουν προμηθευτεί τα ανωτέρω προϊόντα, η απεικόνιση των οποίων φαίνεται παρακάτω, να μην τα καταναλώσουν.

ladiproteus

Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) και συγκεκριμένα η Περιφερειακή Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, σε συνεργασία με την Χημική Υπηρεσία Κεντρικής Μακεδονίας – Τμήμα Α' που έκανε τις χημικές αναλύσεις, διαπίστωσε την εμπορία προϊόντος, το οποίο επισημαίνεται ως Ελαιόλαδο, ενώ βρέθηκε να περιέχει σπορέλαιο σε πολύ μεγάλο ποσοστό.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΕΦΕΤ, πρόκειται για το προϊόν : Ελαιόλαδο – αποτελούμενο από εξευγενισμένα ελαιόλαδα και παρθένα ελαιόλαδα, με την εμπορική ονομασία «ΠΡΩΤΕΥΣ Κλασικό», σε μεταλλική συσκευασία των 5 λίτρων, με ημερομηνία παραγωγής 01-03-2018, LOT 12/11013/206 και ανάλωση κατά προτίμηση πριν από : 01-09-2019, το οποίο τυποποιείται από την επιχείρηση «Θ. Γ. ΧΑΤΖΗΑΡΑΠΙΔΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.», 3ο χλμ Σερρών – Νιγρίτας, με αλφαριθμητικό αριθμό μονάδας τυποποίησης EL 40201.

Ο ΕΦΕΤ απαίτησε την άμεση ανάκληση/απόσυρση του συνόλου της συγκεκριμένης παρτίδας από το ανωτέρω ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ – ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ προϊόν από την εσωτερική αγορά και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί έλεγχοι.

Καλούνται οι καταναλωτές, που έχουν ήδη προμηθευτεί το εν λόγω προϊόν, να μην το καταναλώσουν.

FROUTA20182

Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά κουβαλούν βακτήρια, μύκητες και υπολείμματα εντομοκτόνων που ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία μας. Πώς μπορούμε λοιπόν να βεβαιωθούμε ότι είναι ασφαλή προς κατανάλωση;

Φυσικά, δεν μπορούμε να τα πλύνουμε όπως τα... ρούχα ή τα πιάτα, υπάρχει όμως ένας εύκολος και γρήγορος τρόπος να απομακρύνουμε υπολείμματα και μικρόβια.

Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα μεγάλο μπολ με νερό και μερικές κουταλιές μαγειρική σόδα. Τοποθετήστε μέσα στο μπολ τα φρούτα ή τα λαχανικά σας, αφήστε τα για 12-15 λεπτά και στη συνέχεια ξεπλύνετε με άφθονο νερό.

Εναλλακτικά, μπορείτε να πασπαλίσετε λίγη μαγειρική σόδα επάνω σε ένα νωπό σφουγγάρι, να τρίψετε απαλά τα φρούτα ή τα λαχανικά και στη συνέχεια να τα ξεπλύνετε.

Χάρη στο διττανθρακικό νάτριο που περιέχει, η μαγειρική σόδα έχει ήπια απολυμαντική δράση και παράλληλα απομακρύνει υπολείμματα.

ourlife

Περισσότερα Άρθρα...