syntaxi portofoli
Υπογράφτηκε σήμερα από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων η αναγκαία εγκύκλιος για την παροχή οδηγιών προς τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης σχετικά με την καταβολή των συντάξεων χηρείας κατ’ εφαρμογή του νόμου 4611/2019. [επισυνάπτεται]

«Δίνεται, έτσι, ένα τέλος στον εμπαιγμό και την πολιτική σκοπιμότητα της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, η οποία απλά νομοθέτησε για προεκλογικούς λόγους και χωρίς την παραμικρή προετοιμασία, τις αλλαγές στις συντάξεις χηρείας.

Το χειρότερο είναι ότι αδιαφόρησε πλήρως και αδικαιολόγητα, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς να εκδώσει την αναγκαία εγκύκλιο και χωρίς να δημιουργήσει το κατάλληλο λογισμικό για την εφαρμογή των ευεργετικών διατάξεων στις συντάξεις χηρείας».

Με την σημερινή εγκύκλιο που υπέγραψαν από κοινού ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Γιάννης Βρούτσης και ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Νότης Μηταράκης, δίνονται στις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ σαφείς οδηγίες και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ταχύτερη απονομή των νέων συντάξεων στους δικαιούχους.

Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ | Προβολή/κατέβασμα

eyro xeria

Η απελθούσα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε προνοήσει μόνο για τις «χρυσές» συντάξεις αλλά όπως αποκαλύπτεται είχαν δοθεί και υψηλότερα εφάπαξ- σε σχέση με το νόμο 4837/2016 – σε συγκεκριμένες κατηγορίες ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου», υψηλότερα εφάπαξ σε σύγκριση με τα ποσά που θα έπαιρναν με βάση το νόμο 4387/2016 πληρώθηκαν σε συγκεκριμένες κατηγορίες ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ, με εγκύκλιο της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, την οποία ανακαλεί με απόφαση που υπέγραψε στις 2 Αυγούστου ο νέος υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Νότης Μηταράκης.

Το σχετικό έγγραφο του υφυπουργού ήρθε μετά τις παρατηρήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη (20/4/2019) και τις ενστάσεις του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (25/6/2019), τις οποίες γνώριζε και η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, αλλά τις αγνόησε!

Οι ενστάσεις

Οι ενστάσεις έχουν να κάνουν με το ότι ο νόμος παρακάμφθηκε και αλλοιώθηκε με απλή εγκύκλιο, όπως αναφέρει η εφημερίδα, που ευνοεί μερίδα ασφαλισμένων ενώ θα έπρεπε οι όποιες αλλαγές να γίνουν με νέα -τροποποιητική- διάταξη νόμου που να ισχύει για όλους.

Αρνητική, μάλιστα, στην αλλαγή νόμου με εγκύκλιο ήταν και η εισήγηση που είχε κάνει η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου, η οποία δεν εισακούστηκε.

Η εγκύκλιος (με ΑΔΑ ΩΙΙ0465Θ1Ω-6ΦΣ και ημερομηνία 13.3.2018), την οποία είχε υπογράψει ο πρώην υφυπουργός Τάσος Πετρόπουλος, μετέβαλε τον κανόνα του άρθρου 35 παρ. 4 του νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) και εισήγαγε ειδικά για τους πριν από το 1993 ασφαλισμένους του πρώην ΤΣΜΕΔΕ έναν διαφορετικό τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ, που οδηγούσε σε ποσά κατά πολύ υψηλότερα έναντι των μετά το 1993 ασφαλισμένων του ίδιου φορέα.

Το αποτέλεσμα ήταν να πληρωθούν υψηλά εφάπαξ σε συγκεκριμένη κατηγορία ασφαλισμένων (με εισφορές πριν από το 1993 στον κλάδο Πρόνοιας του ΤΣΜΕΔΕ) ενώ την ίδια στιγμή για τους μετά το 1993 ισχύουν οι περιορισμοί του νόμου που «κουρεύει» σημαντικά το εφάπαξ.

Αντιδράσεις

Η εγκύκλιος προκάλεσε αντιδράσεις από θιγόμενους ασφαλισμένους του κλάδου Πρόνοιας του ΤΣΜΕΔΕ, που βρέθηκαν να δικαιούνται μικρότερο εφάπαξ έναντι συναδέλφων τους, καθώς ο νόμος εφαρμόστηκε με δυο μέτρα και δυο σταθμά.

Στην πράξη, οι πριν από το 1993 έχουν διαφορετικό υπολογισμό από τους μετά το 1993 ασφαλισμένους στον ίδιο φορέα! Η αλλαγή αυτή έγινε γιατί οι μηχανικοί είχαν διαφορετικά καθεστώτα εισφορών από το 1979 ως το 2006 και από το 2007 και μετά.

Όμως, τελικά, όπως αποδείχθηκε, η εφαρμογή της εγκυκλίου δημιούργησε και νέες στρεβλώσεις καθώς προέκυψαν μικρότερα εφάπαξ για ορισμένους ασφαλισμένους σε σύγκριση με αυτά που θα είχαν αν τελικώς εφαρμοζόταν ο νόμος, παρά τους περιορισμούς του!

in

eggrafo syntaxeis mamouth

Μείζον θέμα για τον ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να εγείρεται με τις συντάξεις – μαμούθ που δίνονταν βάσει του λεγόμενου νόμου Κατρούγκαλου, θέμα που σχετίζεται και με τη σημερινή εσωκομματική κατάσταση στον ΣΥΡΙΖΑ.

Σύμφωνα με αποκαλυπτικό έγγραφο που έχουν στη διάθεσή τους «ΤΑ ΝΕΑ», επιβεβαιώνεται πως με έγγραφο προς τη γενική διευθύντρια Συντάξεων του ΕΦΚΑ στις 10 Ιουλίου του 2018 – έναν χρόνο νωρίτερα δηλαδή – φέρεται να γίνεται προειδοποίηση από την προϊσταμένη της Διεύθυνσης Παροχών πως βάσει του επίμαχου νόμου θα μπορούσε δυνητικά σε ασφαλισμένο συμβολαιογράφο σύμφωνα με την αρχή της ανταποδοτικότητας να δινόταν μεικτή σύνταξη ποσού 23.000,84 ευρώ.

Κοινώς ο νόμος φέρεται να οδηγούσε σε συντάξεις-μαμούθ και η προοπτική αυτή ήταν σε γνώση των αρμοδίων στο υπουργείο Εργασίας αρκετούς μήνες πριν «σκάσει» το θέμα.

Δηλαδή πριν από τις καταγγελίες του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση που παρεμπιπτόντως και σύμφωνα με πληροφορίες έχει λάβει πρωτοβουλία να θέσει πλαφόν με σχετικη διάταξη και άμεσα.

«Ετοιμαζόμαστε να φέρουμε διάταξη που θα βάζει και όριο και οροφή στο πλαίσιο αυτών των συντάξεων. Η διάταξη θα έρθει σύντομα για να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση, πιο ισχυρή διάταξη που να είναι δίκαιη και αποτελεσματική», είπε ο κ. Βρούτσης.

Θα γίνει «restart (επανεκκίνηση)»

Για τις εκκρεμείς συντάξεις και τον επαναυπολογισμό τους μίλησε ο κ. Βρούτσης στον ΑΝΤ1, τονίζοντας ότι «ευτυχώς με ενημέρωσαν οι Υπηρεσίες και το πρόλαβα. Σήμερα θα καταβάλλονταν οι συντάξεις και θα το μαθαίναμε μετά από χρόνια».

Όπως σχολίασε ο ίδιος, «δυστυχώς δεν το προλάβαμε, λίγες υψηλές συντάξεις καταβλήθηκαν», χωρίς ωστόσο να μπορεί να πει πόσες ήταν αυτές. «Αναζητώ στοιχεία για το πόσες είχαν δοθεί, πόσες εκκρεμούσαν», είπε σχετικά, ενώ κληθείς να σχολιάσει τις δηλώσεις στελεχών της προηγούμενης κυβέρνησης για fake news, είπε πως «δεν θα μπω σε αντιπαράθεση με ονόματα και δηλώσεις» και σχολίασε πως είναι «θράσος ότι αντιδρούν με αυτόν τον τρόπο».

«Συντάξεις έχουν πληρωθεί», ξεκαθάρισε, συμπληρώνοντας πως «έχουν δοθεί υψηλές συντάξεις βάσει λαθών του επαναυπολογισμού»

«Από τη μία έχουμε ευνοϊκές απονομές συντάξεων και από την άλλη αδικίες», εξήγησε και έκανε σαφές ότι, «θα γίνει restart στο σύστημα επαναυπολογισμού». «Θα φέρω διάταξη με οροφή, Δεν μπορώ να αφήσω να δοθούν συντάξεις των 15.000 ευρώ», τόνισε.

Μοίραζαν λεφτά από τον Νοέμβριο του 2018

Ο Γιώργος Παπαχρήστος μέσω της στήλης του στα «Νέα» αναφέρει ότι «σύμφωνα με πληροφορίες που είχα το σκάνδαλο με τις συντάξεις είναι ακόμη μεγαλύτερο, εξ όσων υποθέτουμε, δεδομένου ότι ακόμη και αν κανείς δεχθεί ότι αυτό που έγινε με τις συντάξεις είναι αποτέλεσμα μιας αβλεψίας ή μια συγκυρίας διατάξεων οι οποίες αναιρούν η μία την άλλη και στο τέλος δίνουν αυτό το αποτέλεσμα, το γνώριζαν. Εδώ και οκτώ ή εννιά μήνες. Από τον Νοέμβριο του 2018.

Το γνώριζε όλη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Κατά την πηγή μου, που δεν επιδέχεται καμία διάψευση, υπηρεσιακός παράγων του υπουργείου ενημέρωσε τον τότε υφυπουργό Εργασίας Τάσο Πετρόπουλο. Και εκείνος με τη σειρά του την υπουργό (και ανερχόμενο αστέρι της πολιτικής) Αχτσιόγλου. Και δεν έκαναν τίποτε. Ούτε ο ένας ούτε η άλλη. Το άφησαν “μήπως και περάσει έτσι”, όπως μου ειπώθηκε...

Για τον Πετρόπουλο δεν μπορώ να πω κάτι περισσότερο, την ευθύνη για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες σε ένα υπουργείο την έχει ο υπουργός. Για την υπουργό Αχτσιόγλου όμως έχω και παραέχω. Γιατί είχε συμμετάσχει ενεργά στην κατάρτιση του “νόμου Κατρούγκαλου” για τις συντάξεις με τον οποίο καταδικάστηκαν στον αφανισμό 2,7 εκατομμύρια συνταξιούχοι, άλλα από την άλλη πλευρά δημιουργούσε στα κρυφά, πίσω από την πόρτα, golden συνταξιούχους!

Απέφυγε λοιπόν να προχωρήσει στη διόρθωση του νόμου με νομοθετική ρύθμιση διότι κάτι τέτοιο θα ήταν:

α) καταστροφικό για τον ΣΥΡΙΖΑ, μπαίναμε ως γνωστόν σε εκλογική χρονιά και ο Αλέξης ο «άχαστος» γαργαλιόταν να κάνει εκλογές μαζί με τις ευρωεκλογές. Πώς θα πήγαινε σε εκλογές με τέτοιο (πολλαπλής απόδειξης) σκάνδαλο;

β) καταστροφικό για την ίδια – τέτοιο αστέρι πια... – η οποία θα έπρεπε να προσέλθει στη Βουλή και να υπερασπιστεί μια τέτοια ρύθμιση, ενώ ο Βρούτσης και οι άλλοι θα την κοπάναγαν σαν χταπόδι, ως εκ των συντακτών του “νόμου Κατρούγκαλου”.

Οι περιπτώσεις

Από τα ποσά των συνταξιοδοτικών αποφάσεων, οι οποίες «πάγωσαν» μετά την άμεση παρέμβαση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση, προκύπτει ότι πρόκειται για υψηλόβαθμα στελέχη, τα οποία για μεγάλο χρονικό διάστημα ελάμβαναν υψηλότατους μισθούς. Επίσης, σε αρκετές περιπτώσεις οι ασφαλισμένοι αυτοί δικαιούνταν και το μπόνους της προσαύξησης των συντάξεών τους που τους έδινε η νομοθεσία επειδή κατέβαλλαν υψηλότατες ασφαλιστικές εισφορές.

Οι περιπτώσεις αυτές αφορούν τραπεζικά στελέχη, διευθυντές των ΔΕΚΟ, συμβολαιογράφους, δικηγόρους, μηχανικούς αλλά και ασφαλισμένους του ταμείου των δημοσιογράφων. Σε όλες τις περιπτώσεις, εκτός από τις υψηλές αμοιβές ή και τα μηνιαία έσοδα για τα οποία καταβάλλονταν εισφορές, οι ασφαλισμένοι αυτοί είχαν τουλάχιστον πάνω από 35 έτη ασφάλισης.

Έτσι οι συντάξεις των 8.000 ευρώ ή των 15.000 ευρώ έως και 24.000 ευρώ (σε μία περίπτωση) ήταν συνδυασμός και αποτέλεσμα των εξής παραγόντων: των πολλών ετών ασφάλισης, της παράλληλης ασφάλισης όπου υπήρχε -ασφάλιση σε δύο ταμεία-, των υψηλών αμοιβών και άρα των υψηλών ασφαλίστρων, καθώς και της έλλειψης ανώτατου πλαφόν σύνταξης ειδικά μετά την 1η/1/2019.

Τι προέβλεπε ο νόμος 4387/2016

Σύμφωνα με το νόμο Κατρούγκαλου και τις υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν σε εφαρμογή του προβλέπεται ότι το ανώτατο πλαφόν των 2.000 ευρώ είχε ημερομηνία λήξης, καθώς δεν προέβλεπε πλαφόν μετά την 1η/1/2019.

Ο νόμος όριζε ότι οι περικοπές αφορούν «καταβαλλόμενες / καταβλητέες κατά τη 12η/5/2016 κύριες και επικουρικές συντάξεις, καθώς και σε όσες εφαρμόζονται ως προς τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης οι προγενέστερες του ν. 4387/2016 διατάξεις, οι οποίες από 1.1.2017 θα χορηγούνται από τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ».

Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση, «μέχρι την 31η.12.2018, το καταβαλλόμενο ποσό κάθε ατομικής μηνιαίας σύνταξης των προσώπων που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 2.000 ευρώ. Η καταβολή του ποσού που υπερβαίνει τα 2.000 ευρώ, αναστέλλεται μέχρι και την 31η-12-2018».

Όμως όπως προσδιόριζε η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση με ημερομηνία έκδοσης την 30ή/11/2016, «από 1-1-2019 επαναχορηγείται το ποσό κάθε σύνταξης, η καταβολή του οποίου είχε ανασταλεί σύμφωνα με τα προαναφερόμενα και το νέο ύψος των συντάξεων, όπως θα προκύψει μετά την αναπροσαρμογή αυτών σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 14 , 33, 73Α και 96 του ν. 4387/2016»

in

syntaxeis meiosis
Στο τραπέζι τα ποσοστά αναπλήρωσης και το ύψος των εισφορών στην κύρια ασφάλιση – «Πιλότος» οι αποφάσεις του ΣτΕ για τις παρεµβάσεις στον νόµο Κατρούγκαλου

Επτά βασικές προτεραιότητες βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας για το Ασφαλιστικό που αναµένεται να ξεδιπλώσει το επόµενο διάστηµα η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

Κορµός όλων των παρεµβάσεων είναι ο νόµος Κατρούγκαλου ο οποίος µπαίνει στο τραπέζι του Προκρούστη για ολικό λίφτινγκ. Πιλότος για τις αλλαγές θα είναι οι αποφάσεις του ΣτΕ που αναµένονται για την συνταγµατικότητα του νόµου.

Εισφορές, συντάξεις, αναδροµικά και εκκρεµότητες συνιστούν ένα δυνητικά εκρηκτικό µείγµα που ακουµπά 2,5 εκατοµµύρια συνταξιούχους, 3,5 εκατοµµύρια εργαζόµενους και εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους.

Κορυφαία µεταρρύθµιση είναι η αλλαγή του µοντέλου στην επικούρηση µε αναβαθµισµένο τον ρόλο του ιδιωτικού τοµέα, ενώ σηµαντικές αλλαγές είναι η µείωση των εισφορών στην κύρια ασφάλιση, η ανταποδοτικότητα των νέων συντάξεων, η εκκαθάριση των εκκρεµοτήτων κ.ά. Το «Εθνος Συντάξεις και Ασφάλιση» σκιαγραφεί τις ψηφίδες που θα συνθέσουν τον νέο χάρτη του Ασφαλιστικού.

Ποσοστά αναπλήρωσης
 

1. Στόχος της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας είναι η αναδιάρθρωση των ποσοστών αναπλήρωσης που δείχνουν το ύψος της ανταποδοτικής σύνταξης. Υπενθυµίζεται πως η ανταποδοτική είναι το δεύτερο βασικό κοµµάτι της σύνταξης που προστίθεται στην εθνική για να προκύψει το συνολικό ποσό. Στόχος είναι η αύξηση της ανταποδοτικότητας των συντάξεων, οι οποίες µετά την 25ετία ασφάλισης και ιδιαίτερα για όσους αποχωρούν µε υψηλές συντάξιµες αποδοχές είναι υποανταποδοτικές.

Σήµερα η αναπλήρωση στη 15ετία µόνο για το τµήµα της ανταποδοτικής είναι στο 11,55%, στην 20ετία στο 15,87%, στην 25ετία στο 20,68%, στην 30ετία στο 26,37%, στην 35ετία στο 33,81% και στην 40ετία στο 42,80%. Μαζί µε την εθνική σύνταξη -που είναι για όλους όσοι έχουν 20ετία ασφάλισης και πάνω στα 384 ευρώ- η συνολική αναπλήρωση διαµορφώνεται υψηλότερα.

Στο τραπέζι βρίσκεται σχέδιο για αναδιάρθρωση των ποσοστών αναπλήρωσης, ώστε να «ψαλιδιστεί» η υποανταποδοτικότητα των µεσαίων και υψηλών συντάξεων και να ενισχυθεί ταυτόχρονα το κίνητρο ασφάλισης, ιδιαίτερα µετά την πρώτη 25ετία.

Αύξηση

Σήµερα η κλιµάκωση των ποσοστών αναπλήρωσης ξεκινάει από 0,77% ετησίως για την πρώτη 15ετία και κορυφώνεται στο 2% ετησίως για 40ετία και άνω. Μια αύξηση των ποσοστών αναπλήρωσης για όσους έχουν πολύ χρόνο ασφάλισης θα οδηγούσε σε µεγαλύτερη ανταποδοτικότητα τις µεσαίες και υψηλές συντάξεις.

Για παράδειγµα, µε συντάξιµες αποδοχές 1.500 ευρώ (µετράνε τα χρόνια από το 2002 και µετά) και 39 χρόνια ασφάλισης, η ανταποδοτική σύνταξη σήµερα είναι 612 ευρώ. Με µια αύξηση της αναπλήρωσης κατά δύο ποσοστιαίες µονάδες, η ανταποδοτική σύνταξη διαµορφώνεται στα 642 ευρώ

Εισφορές κύριας ασφάλισης
 

2. Μείωση των εισφορών κύριας σύνταξης κατά 25% σε βάθος 4ετίας περιλαµβάνει το σχέδιο για το Ασφαλιστικό. Στόχος είναι οι εισφορές -εργοδοτικές και εργατικές- να πέσουν έτσι από το 20% που είναι σήµερα στο 15% ως το 2023. Η σταδιακή 4ετής µείωση αναµένεται να ξεκινήσει από το 2020 µε στόχο να ολοκληρωθεί το 2023.

Ολα βέβαια θα εξαρτηθούν από τη δηµοσιονοµική πορεία του ΕΦΚΑ, καθώς βασικό επίδικο είναι η βιωσιµότητα των συντάξεων και η ταυτόχρονη διατήρηση της δηµοσιονοµικής ισορροπίας και της πλεονασµατικής λειτουργίας του ΕΦΚΑ, που είναι σηµαντική και για την επίτευξη των απαραίτητων πρωτογενών πλεονασµάτων της γενικής κυβέρνησης.

Σε κάθε περίπτωση εξετάζονται διάφορα σενάρια για τη µείωση των εισφορών, η οποία θα συνδυαστεί µε τις φοροελαφρύνσεις µε στόχο την ώθηση της αναπτυξιακής δυναµικής της ελληνικής οικονοµίας. Ενα σενάριο προβλέπει την ισόποση µείωση των εισφορών κάθε χρόνο, δηλαδή την αποµείωση κατά 1,25 ποσοστιαίες µονάδες κατ’ έτος έως το 2023.

Αλλο σενάριο προβλέπει σύνδεση της µείωσης των εισφορών µε τον ρυθµό ανάπτυξης της χώρας, ενώ ένα τρίτο σενάριο θέλει εµπροσθοβαρή µείωση από το 2020 µε στόχο ένα «αναπτυξιακό σοκ», προσέλκυση επενδύσεων και δηµιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Αλλαγή μοντέλου στον δεύτερο πυλώνα
 

3. Η µεγαλύτερη µεταρρύθµιση ετοιµάζεται στην επικουρική, όπου αναµένεται να αλλάξει ριζικά το µοντέλο προς ένα πλήρως κεφαλαιοποιητικό σύστηµα, µε αναβαθµισµένο τον ρόλο του ιδιωτικού τοµέα. Το νέο σύστηµα ασφάλισης αναµένεται να ισχύσει για όσους εισέρχονται στην αγορά εργασίας και πρωτοασφαλίζονται από 1/1/2021 και µετά.

∆εν θα αφορά δηλαδή τους σηµερινούς ασφαλισµένους και συνταξιούχους. Θα είναι όπως και σήµερα υποχρεωτικό. Κάθε εργαζόµενος αναµένεται να µπορεί να επιλέγει να ασφαλιστεί µε ατοµική µερίδα:

  • στο ΕΤΕΑΕΠ, το δηµόσιο Ταµείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών ή
  • σε κάποιο επαγγελµατικό επικουρικό ταµείο που θα λειτουργεί από µη κρατικούς φορείς υπό την εποπτεία του υπουργείου Εργασίας, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της τράπεζας της Ελλάδας. ∆ιαχειριστής του νέου συστήµατος αναµένεται να είναι το ΕΤΕΑΕΠ.

Στο νέο σύστηµα επικουρικής θα είναι αναβαθµισµένος ο ρόλος του ιδιωτικού τοµέα (π.χ. ασφαλιστικές εταιρείες τραπεζών, ιδιωτικές ασφαλιστικές). Οι εισφορές του εκάστοτε εργαζόµενου δεν θα χρησιµοποιούνται για την πληρωµή των σηµερινών επικουρικών συντάξεων (αναδιανεµητικό σύστηµα), αλλά θα κεφαλαιοποιούνται στον ατοµικό του «κουµπαρά» και ο ασφαλισµένος θα παρακολουθεί την απόδοση των εισφορών του.

Εξετάζεται να δίνεται δυνατότητα ρευστοποίησης του «κουµπαρά» µετά την πρώτη 10ετία τουλάχιστον. Αυτό σηµαίνει πως στο τέλος του ασφαλιστικού του βίου, ο εργαζόµενος θα εισπράττει το κεφάλαιο του «κουµπαρά» του µε τη µορφή εφάπαξ ή µε τη µορφή µηνιαίας επικουρικής σύνταξης. ∆εν προβλέπεται να αλλάξουν τα σηµερινά επίπεδα εισφορών επικουρικής ασφάλισης, που κυµαίνονται στο 6,5% (3,25% για τον εργοδότη και 3,25% για τον εργαζόµενο).

Συντάξεις χηρείας
 

4. Τέλη Σεπτεµβρίου, µε την πληρωµή των συντάξεων Οκτωβρίου αναµένεται να καταβληθούν πιθανότατα οι αυξήσεις στις συντάξεις χηρείας. Η απόδοση των αυξήσεων στις συντάξεις χηρείας συνιστά πρώτη προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Ο υπουργός, Γ. Βρούτσης, έχει δώσει εντολή για επιτάχυνση των διαδικασιών και οριστική επίλυση του ζητήµατος. Οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ έχουν αποδυθεί σε αγώνα δρόµου για να ολοκληρωθούν οι τεχνικές διαδικασίες.

Υπενθυµίζεται πως οι αυξήσεις που αφορούν χιλιάδες συνταξιούχους χηρείας ψηφίστηκαν στις 15 του περασµένου Μαΐου, µε τον νόµο για τις 120 δόσεις, αλλά δεν έχουν ακόµη αποδοθεί στους δικαιούχους. Τις αυξήσεις, που φτάνουν έως και πάνω από 40%, δικαιούνται όλοι όσοι κατέστησαν χήροι/χήρες µετά τον νόµο Κατρούγκαλου (Μάιος 2016). Σύµφωνα µε τις πρόσφατες νοµοθετικές διατάξεις, οι επιζώντες σύζυγοι δικαιούνται πλέον το 70% της σύνταξης του θανόντος αντί του 50% που ορίζει ο νόµος Κατρούγκαλου.

Επιπρόσθετα καταργήθηκε το «ψαλίδι» που επιβαλλόταν µέσω του επανυπολογισµού στις συντάξεις χηρείας. Με τη νέα νοµοθετική διάταξη το 70% υπολογίζεται πλέον επί του συµφερότερου ποσού, δηλαδή επί της υψηλότερης σύνταξης, είτε αυτή είναι η παλιά καταβαλλόµενη πριν από τον επανυπολογισµό είτε είναι η νέα επανυπολογισµένη σύνταξη.

Αυτό σηµαίνει πως αρκετές χιλιάδες δικαιούχοι δικαιούνται να λάβουν διπλή αύξηση άνω του 40%. Ταυτόχρονα καταργήθηκε το όριο ηλικίας των 55 ετών, ενώ ορίστηκε πως σε περίπτωση που η χήρα εργάζεται ή λαµβάνει δική της σύνταξη καταβάλλεται µετά την πρώτη 3ετία το µισό της σύνταξης χηρείας, που δεν µπορεί να υπολείπεται από το ελάχιστο πλαφόν των 360- 384 ευρώ.

Οι αυξήσεις µετράνε από τη σύνταξη Ιουνίου. Αυτό σηµαίνει πως όταν καταβληθούν εντέλει στους δικαιούχους θα πρέπει να καταβληθούν και αναδροµικά οι δικαιούµενες διαφορές τριών ή τεσσάρων µηνών.

Αλλαγές με βάση και τις απόφάσεις του ΣτΕ
 

5. Το νέο ασφαλιστικό νοµοσχέδιο µε όλες τις αλλαγές θα έρθει στη Βουλή µετά τη δηµοσίευση των κρίσιµων αποφάσεων του ΣτΕ για µια σειρά από επιµέρους µεταρρυθµίσεις του νόµου Κατρούγκαλου.

Ειδικότερα στην προκρούστεια κλίνη του Ανώτατου Ακυρωτικού ∆ικαστηρίου έχουν βρεθεί ο επανυπολογισµός των παλαιών συντάξεων, κύριων και επικουρικών, η ενοποίηση όλων των Ταµείων σε έναν ασφαλιστικό Οργανισµό, οι εισφορές των ελεύθερων επαγγελµατιών, το ύψος και ο υπολογισµός των νέων συντάξεων κ.ά.

Σε αυτό πλαίσιο, οι δικαστικές κρίσεις για τη συνταγµατικότητα των εισφορών των ελεύθερων επαγγελµατιών (που µεταρρυθµίστηκαν ωστόσο πρόσφατα), αλλά και για την ένταξη αγροτών, αυτοαπασχολούµενων, δηµοσίων υπαλλήλων και µισθωτών στην ίδια ασφαλιστική στέγη, είναι κοµβικές και θα κρίνουν την επόµενη ηµέρα για τον ΕΦΚΑ. Πιο κρίσιµη θα είναι η απόφαση για τη συνταγµατικότητα του επανυπολογισµού κύριων και επικουρικών συντάξεων, καθώς θα «δείξει» το εύρος των αναδροµικών που διεκδικούν 2,5 εκατοµµύρια συνταξιούχοι.

Ιδιαίτερη σηµασία θα έχει η απόφαση για τις επικουρικές συντάξεις, καθώς ο επανυπολογισµός συνδυάστηκε µε περικοπές για 250.000 συνταξιούχους. Εκπεφρασµένη πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας είναι να σεβαστεί την απόφαση του ΣτΕ, γεγονός που οδηγεί στο συµπέρασµα πως τα όποια αναδροµικά θα πρέπει να επιστραφούν µε δόσεις. Το επικρατέστερο πάντως σενάριο προβλέπει αναδροµικά για ένα 10µηνο (Ιούλιος 2015 έως Μάιος 2016).

Εκκρεμείς συντάξεις
 

6. Ζήτηµα προτεραιότητας συνιστά για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας η απόδοση των εκκρεµών συντάξεων. Κρίσιµο είναι το στοίχηµα για επιτάχυνση απονοµής των παροχών όπως και για καλύτερη οργάνωση-απλοποίηση του συστήµατος. Νωπές είναι άλλωστε οι καταγγελίες των εργαζοµένων στα Ταµεία για «έµφραγµα» στη ∆ιεύθυνση Συντάξεων του ΓΛΚ.

Η Πανελλήνια Οµοσπονδία Εργαζοµένων στα ασφαλιστικά ταµεία έχει δώσει στοιχεία σύµφωνα µε τα οποία οι εκκρεµείς παροχές σε όλο το φάσµα της κοινωνικής ασφάλισης ξεπερνούν αθροιστικά τις 250.000. Σύµφωνα µε όσα έχει δηλώσει ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, σε πρώτη φάση θα καλυφθούν τα κενά του στελεχικού δυναµικού του ΕΦΚΑ για να λυθεί βραχυχρόνια το πρόβληµα των ουρών στα καταστήµατα, ενώ σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσει η ψηφιοποίηση των συντάξεων µέσω του συστήµατος ΑΤΛΑΣ.

Στόχος είναι να απλοποιηθεί ο τρόπος έκδοσης των συντάξεων και να εκµηδενιστεί ο χρόνος απονοµής.

Έκδοση ενημερωτικών σημειωμάτων για τον επανυπολογισμό
 

7. Την έκδοση των ενηµερωτικών για τις νέες κύριες συντάξεις µετά τον επανυπολογισµό τους έχει δροµολογήσει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

«Ο επανυπολογισµός των συντάξεων θα σταλεί το συντοµότερο δυνατό προκειµένου να γνωρίζουν οι συνταξιούχοι την προσωπική διαφορά που τους δηµιούργησε ο νόµος Κατρούγκαλου» δήλωσε πρόσφατα ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Νότης Μηταράκης.

Υπενθυµίζεται πως όλες οι συντάξεις που χορηγούνταν µέχρι τον Μάιο του 2016 έχουν επανυπολογιστεί και αποδίδονται από 1/1/2019 στη βάση του αθροίσµατος εθνική σύνταξη συν ανταποδοτική συν προσωπική διαφορά. Οι συνταξιούχοι λαµβάνουν στην τσέπη τα ίδια ποσά µετά την κατάργηση των µειώσεων του 2019, αλλά δεν έχουν λάβει ενηµερωτικά σηµειώµατα και συνεπώς δεν γνωρίζουν το αποτέλεσµα του επανυπολογισµού.

Εργατολόγοι υποστηρίζουν πως δεν αρκεί το ενηµερωτικό αλλά απαιτείται η κοινοποίηση νέας συνταξιοδοτικής απόφασης, µε την οποία θα γίνεται ο επανυπολογισµός της σύνταξης.

ΕΘΝΟΣ

syntaxeis

Σε μόνιμη βάση είναι διατεθειμένη η κυβέρνηση να δίνει τη «13η σύνταξη» στους συνταξιούχους, και μάλιστα η εξαγγελία αναμένεται να γίνει στην προσεχή ΔΕΘ.

Όπως αναφέρει το «Πρώτο Θέμα» της Κυριακής, η κυβέρνηση θέλει η 13η σύνταξη να καταβάλλεται σταθερά στους συνταξιούχους κάθε Δεκέμβριο και να έχει μόνιμο χαρακτήρα, όχι με τη μορφή επιδόματος.

Μάλιστα αναφέρει ότι θα είναι αφορολόγητη και αυξημένη για τους οικονομικά ασθενέστερους, με βάση εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Σύμφωνα με την εφημερίδα, μάλιστα, προβλέπεται στον προϋπολογισμό του 2020 στο ποσό των 800 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, ο «διάδοχος» της υποτιθέμενης 13ης σύνταξης καλείται να αντιμετωπίσει στρεβλώσεις και αδικίες που προκάλεσε η προεκλογική παροχή του ΣΥΡΙΖΑ. Σύμφωνα με της πληροφορίες της εφημερίδας, στην κυβέρνηση είναι αποφασισμένοι να θέσουν τέλος στο μέτρο-παρωδία που ζημίωσε συνταξιούχους και δόθηκε προεκλογικά.

Για παράδειγμα, συνταξιούχος των 500 ευρώ ευρώ έλαβε το μεγαλύτερο ποσό, ασχέτως αν είχε κι άλλα εισοδήματα ή μεγάλη περιουσία και καταθέσεις. Αγνοήθηκε δηλαδή το συνολικό εισόδημα ή αν είχε δικά του ακίνητα ή εάν εισπράττει ενοίκια βγάζοντας πολλαπλάσια από τη σύνταξη του.

Αντιθέτως, ένας συνταξιούχος των 1.000 ευρώ έλαβε μόλις 265 ευρώ καθαρά παρότι δεν είχε άλλη πηγή εισοδήματος ενώ μπορεί να πληρώνει και 300-400 ευρώ ενοίκιο.

iefimerida

 

syntaxi portofoli
 
Αυτήν την εβδομάδα αναμένεται να αρχίσουν να πληρώνονται οι συντάξεις Αυγούστου 2019.

Ακολουθούν αναλυτικά οι ημερομηνίες που θα πληρωθούν οι συντάξεις Αυγούστου, ανάλογα με το Ταμείο:

Το Δημόσιο θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

Το ΙΚΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

Το ΝΑΤ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

Ο ΟΑΕΕ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Ο ΟΓΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Το ΕΤΑΑ (μη Μισθωτών) θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Ο ΟΠΕΚΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 των Ανασφάλιστων Υπερηλίκων την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Τα υπόλοιπα ταμεία του ΕΦΚΑ (Μισθωτών) θα καταβάλλουν τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

syntaxi portofoli

Αναδρομικά που ισοδυναμούν με την επιστροφή 3 μηνιαίων επικουρικών συντάξεων και έως 6 μηνιαίων κύριων συντάξεων φέρνει για 1,5 εκατ. συνταξιούχους η νέα απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Στις επικουρικές, περίπου 500.000 ως 600.000 συνταξιούχοι θα λάβουν κατά μέσο όρο 620 ευρώ αναδρομικά για ένα έτος, ποσό που ισοδυναμεί με 3 συντάξεις των 200 ευρώ. Αν μπουν και τα «Δώρα» θα πάρουν 2 επιπλέον συντάξεις από αναδρομικά.

Στις κύριες συντάξεις, περίπου 1,5 εκατ. συνταξιούχοι βγαίνει να παίρνουν αναδρομικά για ένα 10μηνο ως 7.300 ευρώ, μαζί με το Δώρο, ποσό που ισοδυναμεί με επιστροφή 6 μηνιαίων συντάξεων των 1.200 ευρώ. Αν δεν επιστραφεί το Δώρο, που επίσης κρίθηκε αντισυνταγματική η κατάργησή του, τότε το 10μηνο των αναδρομικών θα έχει επιστροφή 4 ως 5 μηνιαίων συντάξεων.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, η νέα απόφαση του ΣτΕ θα ξεκλειδώσει την επιστροφή των ποσών αλλά με ελάχιστα περιθώρια για αναδρομικά πέραν των 10 μηνών, πλην ενδεχομένως όσων έχουν προσφύγει στα δικαστήρια.

Η απόφαση κρίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, συνταγματικό το νόμο «Κατρούγκαλου» στον επανυπολογισμό των συντάξεων, αντισυνταγματικό στις εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών, ενώ θέτει ζήτημα αλλαγών και βελτιώσεων στα ποσοστά υπολογισμού των νέων συντάξεων.

Οι πληροφορίες λένε ότι θα γίνει γνωστή πολύ σύντομα, ίσως και μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες.

Για τα αναδρομικά που είναι το πιο καίριο ζήτημα, φαίνεται ότι όλοι οι συνταξιούχοι (ανεξάρτητα από το αν έχουν προβεί σε δικαστικές προσφυγές) κερδίζουν επιστροφές τουλάχιστον ενός 10μήνου, και θα εξαρτηθεί από τη διατύπωση της απόφασης αν έχουν ελπίδες και για αναδρομικά πέραν του 10μήνου όσοι έχουν προσφύγει στα δικαστήρια.

aftodioikisi

Περισσότερα Άρθρα...