porisma sofwn

Φόρο στους «έχοντες» και «κατέχοντες» -στους υψηλά αμειβόμενους, στις καταθέσεις ή και στις μεγάλες περιουσίες- προτείνει η Επιτροπή των «Σοφών» για να «καλυφθούν» τα ελλείμματα στο Ασφαλιστικό.

Η επιβολή του φόρου περιλαμβάνεται στο πόρισμα με τις συνολικά επτά ανατροπές για τις συντάξεις (ενοποιήσεις Ταμείων σε 1 ή 3, επανυπολογισμό - μείωση των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων ΔΕΚΟ, Δημοσίου, ειδικών ταμείων και νέου τύπου συντάξεις, χωρίς εγγυημένες παροχές αλλά με πρόβλεψη για την καταβολή μιας εθνικής σύνταξης στους οικονομικά ασθενέστερους).

Οι ανατροπές, σύμφωνα με το πόρισμα το οποίο θέτει από σήμερα και έως τις αρχές Νοεμβρίου σε διάλογο με τους φορείς και τους δανειστές ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γ. Κατρούγκαλος, προβλέπουν:

1. Ενα Ταμείο για όλους (ΙΚΑ) στο οποίο θα ενοποιηθούν διοικητικά όλοι οι φορείς κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών (διοικητική ενοποίηση) μετά την ουσιαστική ενοποίηση του υπάρχοντος καθεστώτος. Δεύτερη (αποκλίνουσα) άποψη που κατατέθηκε προβλέπει τρία Ταμεία (μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών) και τη διατήρηση της αυτοτέλειας των επικουρικών με ρήτρα ελεγχόμενου ελλείμματος και μίνιμουμ κρατική χρηματοδότηση.

2. Ενιαία ποσοστά εισφορών και βάσης υπολογισμού για την κύρια σύνταξη, την επικουρική και το εφάπαξ, με μόνη διάκριση αυτή σε μισθωτούς και αυτοτελώς απασχολούμενους. Ολες οι εισφορές θα δηλώνονται μέσω του ΙΚΑ με Ανακεφαλαιωτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ).

3. Αντίστοιχα, ενιαίο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Προτείνεται να επεκταθεί και στους παλαιούς ασφαλισμένους που διατηρούν υψηλότερα του 70% (για 35 έτη ασφάλισης) ποσοστά αναπλήρωσης για τον υπολογισμό της σύνταξης έως το 2010 το συγκεκριμένο ποσοστό το οποίο ισχύει για τους νέους (ασφαλισμένους για πρώτη φορά από την 1/1/93). Ο ίδιος τρόπος υπολογισμού θα ισχύσει και για τις επικουρικές (έως 20% ποσοστό αναπλήρωσης).

4. Ανακαθορισμό, κατ' επιταγή των αρχών της συμμετοχικής δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης των γενεών, των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων με αναφορά τον παραπάνω ενιαίο τρόπο υπολογισμού της κύριας και επικουρικής σύνταξης για παλαιούς και νέους ασφαλισμένους.

5. Νέου τύπου συντάξεις για το μέλλον χωρίς δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης, αλλά με δυνατότητα επιλογής του έτους εξόδου, πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας. Θα δημιουργηθούν εικονικοί λογαριασμοί καθορισμένων εισφορών όχι όμως και παροχών - συντάξεων για τους ασφαλισμένους. Ο εργαζόμενος θα συσσωρεύει σε ένα ατομικό λογαριασμό όλες τις εισφορές, οι οποίες τοκίζονται με ένα προσυμφωνημένο επιτόκιο και θα σχηματίζεται το συνταξιοδοτικό κεφάλαιο. Στο τέλος του ενεργού βίου θα λαμβάνει ισόβια σύνταξη που, όμως, θα καθορίζεται με βάση συντελεστή μετατροπής που θα εξαρτάται από το προσδόκιμο ζωής της γενεάς του και το ποσοστό αναπροσαρμογής των συντάξεων.

Οι εισφορές θα υπολογίζονται επί του φορολογητέου εισοδήματος και θα εισπράττονται μέσω της εφορίας. Αλλη πρόταση προβλέπει να υπολογίζονται οι εισφορές επί των αποδοχών, ενώ θέμα ετέθη για τον τρόπο συνταξιοδότησης αναπήρων, χήρων και όσων εργάζονται σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

6. Τη χορήγηση εθνικής σύνταξης που θα χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια και θα προστατεύει όσους δεν έχουν συνεχή και πλήρη ασφαλιστικό βίο (άτυπες μορφές εργασίας, διαστήματα ανεργίας) για τη διασφάλιση ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης. Το ποσό της θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος της αναλογικής σύνταξης και τα μέλη της οικογένειας. Π.χ. Θα μειώνεται προοδευτικά όταν αυξάνει η αναλογική και όταν αυξάνει το ατομικό και οικογενειακό εισόδημα του δικαιούχου. Μέλη της Επιτροπής αντιπρότειναν, ωστόσο, να μην ισχύουν εισοδηματικά κριτήρια για την εθνική σύνταξη, να μην αλλάξει ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας της κοινωνικής ασφάλισης και να εφαρμοστεί ταχύτερα ο ν. 3863/10 (βασική + αναλογική σύνταξη για όλο τον εργασιακό βίο).

7. Την επιβολή εισφοράς για την «κάλυψη» των ελλειμμάτων του συστήματος στους υψηλά αμειβόμενους ή ένα τραπεζικό φόρο ή ένα φόρο στις μεγάλες περιουσίες, εκεί που συγκεντρώνεται, παρά την κρίση, πλούτος.

Οπως προτείνεται συγκεκριμένα, «πρέπει να δημιουργηθεί ένα αποθεματικό που θα υποστηρίξει το νέο σύστημα κυρίως κατά τη μεταβατική περίοδο, από το 2016 έως το 2050». Το Ταμείο στο οποίο θα «μπαίνουν» τα έσοδα θα τροφοδοτείται επιπλέον από μια πιο «ενεργητική» διαχείριση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων.

Βασική και αναλογική σύνταξη από 1/9/2015

Βασική και αναλογική σύνταξη θα λαμβάνουν, ανεξαρτήτως Ταμείου και χρόνου κατά τον οποίο έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα (είτε μέχρι τις 31/12/2014 είτε μετά την 1/1/2015) όλοι όσοι συνταξιοδοτούνται από την 1η Σεπτεμβρίου. Αυτό προβλέπει νομοτεχνική βελτίωση που κατατέθηκε χθες στο πολυνομοσχέδιο, έτσι ώστε να ισχύσουν απόλυτα ενιαίοι κανόνες για τους νέους συνταξιούχους του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Ο συγκεκριμένος τρόπος υπολογισμού στηρίζεται, ωστόσο, στο ν. 3863/10 τον οποίο η κυβέρνηση και η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης έχουν δηλώσει ότι δεν θα εφαρμόσουν, καθώς θα προχωρήσουν στη συνολική μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού, με βάση το πόρισμα της Επιτροπής «σοφών», από την 1/1/2016.

Κοινωνικό συμβόλαιο

«Προς ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο για τις συντάξεις» τιτλοφορείται το πόρισμα της Επιτροπής του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το οποίο δίνει σήμερα στη δημοσιότητα ο υπουργός Γ. Κατρούγκαλος.

Τέλος οι πρόωρες

Νέου τύπου συντάξεις για το μέλλον χωρίς δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης, αλλά με δυνατότητα επιλογής του έτους εξόδου, πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας.

imerisia

syntaxiouxos katv klama

Σαρωτικές αλλαγές και περικοπές προβλέπουν οι τελικές εισηγήσεις της Επιτροπής Σοφών για το ασφαλιστικό την ώρα που τα οικονομικά των Ταμείων παραπαίουν. Το πόρισμα θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο για τις οριστικές αποφάσεις-μέτρα της κυβέρνησης στο θέμα.

Οι εισηγήσεις των "Σοφών" που αποκαλύπτει σήμερα το «Έθνος» ενσωματώνουν προτάσεις για ενιαίο τρόπο υπολογισμού σύνταξης παλαιών και νέων ασφαλισμένων, ανακαθορισμό των συντάξεων που έχουν ήδη εκδοθεί και συγχώνευση Ταμείων σε έναν ή το πολύ τρεις φορείς.

Πρόκειται για προτάσεις στη βάση του νόμου Σιούφα του 1992, επανυπολογισμό από την αρχή των συντάξεων που έχουν ήδη εκδοθεί με αναφορές σε αυτόν τον ενιαίο τρόπο, συγχώνευση όλων των Ταμείων σε έναν ή το πολύ τρεις φορείς και εντελώς νέο σύστημα με «ατομικές μερίδες» και υπολογισμό σύνταξης με βάση το προσδόκιμο ζωής για τις νέες γενιές.

Εκτός από το κυρίαρχο σενάριο, στο τελικό σχέδιο αναμένεται να καταγράφονται και οι διαφορετικές απόψεις, τις οποίες έχουν διατυπώσει μέλη της 12μελούς Επιτροπής Σοφών.

Από τον επανακαθορισμό των συντάξεων που ήδη καταβάλλονται με αναφορά στο νέο ενιαίο τρόπο υπολογισμού κύριας και επικουρικής χαμένοι θα είναι οι ασφαλισμένοι πριν από το 1993.

Στο ΙΚΑ δεν αναμένονται αλλαγές, ενώ οι ασφαλισμένοι των άλλων ταμείων, όπως ελεύθεροι επαγγελματίες, ΔΕΚΟ, τράπεζες και δημόσιο, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μειώσεις 10 - 12%.

Σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, το νέο ασφαλιστικό που θα εισηγηθεί η επιτροπή θα μετατρέπει το αναδιανεμητικό σύστημα σε κεφαλαιοποιητικό με βάση τις ατομικές μερίδες και κανόνες νοητής κεφαλαιοποίησης για όσους μπαίνουν στο σύστημα από δω και πέρα, δηλαδή για όσους πρωτοασφαλιστούν από την 1/1/2016.

Η δομή της νέας σύνταξης θα βασίζεται στις εισφορές του ασφαλισμένου + τη βασική σύνταξη που θα χορηγείται στα 67, πιθανόν με εισοδηματικά κριτήρια ενώ θα δίνεται η δυνατότητα συμπληρωματικών παροχών από επαγγελματικά ταμεία και την ιδιωτική ασφάλιση.

Η επικουρική σύνταξη θα ενσωματωθεί στην κύρια ενώ το ενιαίο επικουρικό ταμείο δε φαίνεται να μπορεί να αποφύγει άμεσα μεσοσταθμικές μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις 5%.

Το νέο ποσοστό αναπλήρωσης της σύνταξης δε θα υπερβαίνει το 55% ( κύρια και επικουρική) από 70% που είναι σήμερα.

Εκτός από την εθνική σύνταξη ο ασφαλισμένος θα δικαιούται και την ανταποδοτική η οποία θα καθορίζεται από τις εισφορές στο σύνολο του ασφαλιστικού του βίου. Ωστόσο το ποσό που θα παίρνει για την σύνταξη αυτή θα υπολογίζεται με βάση το προσδόκιμο όριο ζωής.

Το νέο ασφαλιστικό δεν θα αφήνει παράθυρα για συνταξιοδότηση πριν τα γενικά όρια ηλικίας ενώ θα θεσπιστούν ενιαίοι και πλήρως ανταποδοτικοί κανόνες εισφορών και παροχών για όλα τα ταμεία που θα εξισώνουν προς τα κάτω τις παροχές στα πρότυπα του ΙΚΑ.

Αυτό σημαίνει ότι όσοι ασφαλισμένοι, κυρίως των ειδικών ταμείων, διατηρούσαν κάποια προνόμια θα τα χάσουν καθώς θα εφαρμοστεί ένας ενιαίος η δύο το πολύ τρόποι υπολογισμού των συντάξεων.

Κατρούγκαλος: Συμβουλευτικό το πόρισμα

Η αποφυγή οριζόντιων μειώσεων και η εξασφάλιση αξιοπρεπών συντάξεων, με ειδική μέριμνα για τους χαμηλοσυνταξιούχους, είναι βασικές πολιτικές αρχές για την κυβέρνηση και βάσει αυτών θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις, ξεκαθαρίζει ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος, με δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ενόψει της αυριανής παρουσίασης του πορίσματος της Επιτροπής Σοφών για το ασφαλιστικό.

Τονίζει, επίσης, ότι το πόρισμα της Επιτροπής έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα το οποίο και θα ληφθεί υπόψη, αλλά η κυβέρνηση είναι αυτή που λάβει τις τελικές αποφάσεις για το ασφαλιστικό έπειτα και από τον δημόσιο διάλογο που θα ακολουθήσει.

Μαύρη τρύπα στα ταμεία

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αλλαγές στο ασφαλιστικό έρχονται την ώρα που τα οικονομικά των Ταμείων βρίσκονται σε άθλια κατάσταση. Στα 600 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε στο οκτάμηνο το έλλειμμα, ενώ τον Αύγουστο το άνοιγμα έγινε μεγαλύτερο.

Τον Ιούλιο, πρώτο μήνα εφαρμογής των capital controls, είχε περιοριστεί στα 481 εκατ. ευρώ (από 1,028 δισ. ευρώ τον Ιούνιο) κυρίως διότι χιλιάδες ασφαλισμένοι έσπευσαν να πληρώσουν εισφορές φοβούμενοι το κούρεμα των καταθέσεων.

Μόνο μέσα στον Αύγουστο δημιουργήθηκε «τρύπα» της τάξης των 120 εκατ. ευρώ, κάτι που αν συνεχιστεί μέχρι το τέλος του έτους θα φέρει το έλλειμμα στα επίπεδα του 1-1,1 δισεκατομμυρίου ευρώ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι το 8μηνο υπήρχε πλεόνασμα 197 εκατ. ευρώ το οποίο μετατράπηκε σε έλλειμμα 600 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας αρνητική διαφορά 898 εκατ. ευρώ ανάμεσα στις δύο συγκρίσιμες περιόδους.

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού μιλάει ρητά για εξοικονόμηση δαπανών μέσω της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, με τον «λογαριασμό» των απροσδιόριστων μέτρων να διαμορφώνεται στα 258 εκατ. ευρώ για τις συντάξεις του Δημοσίου και στα 464 εκατομμύρια ευρώ για τις συντάξεις των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ κ.λπ).

Έτσι, τα επερχόμενα μέτρα του ασφαλιστικού εμφανίζονται πλέον να έχουν προϋπολογισμό 722 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται στο ποσό αυτό τα ισοδύναμα για τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις.

Προς το παρόν η κυβέρνηση, μέσω επίσημων δηλώσεων των υπουργών (αρχικά του Γ. Κατρούγκαλου και χθες του Παναγιώτη Κουρουμπλή), έχει δεσμευτεί ότι δεν θα υπάρξει περικοπή σε άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων κάτω των 1.000 ευρώ.

nooz

syntaxiou

Μόνο μια «εθνική σύνταξη» η οποία θα είναι συνδεδεμένη με το όριο της φτώχειας- κάτι που στην πράξη σημαίνει ότι το ύψος της θα υπολείπεται των 400 ευρώ τον μήνα- θα εγγυάται το ελληνικό δημόσιο αν περάσει η πρόταση που έχει καταρτίσει η «επιτροπή σοφών» για το ασφαλιστικό.

Από το ποσό που θα συγκεντρώνεται σε αυτό τον κουμπαρά, θα εξαρτάται τελικώς και το αν ο συνταξιούχος του μέλλοντος θα εισπράττει κάτι καλύτερο από την «εθνική σύνταξη» ή όχι

Η πρόταση αυτή αναμένεται να ενσωματωθεί στο τελικό κείμενο που θα παραδώσει μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας στον υπουργό Εργασίας ενόψει και της σκληρής διαπραγμάτευσης για το ασφαλιστικό. Εκτός από την «εθνική σύνταξη» -η οποία θα χρηματοδοτείται με τα έσοδα από τους φόρους σύμφωνα πάντοτε με την πρόταση- δεν θα είναι η μοναδική αλλαγή. Προβλέπεται επίσης η καθιέρωση «ατομικού κουμπαρά» για κάθε ασφαλισμένο ο οποίος θα γεμίζει μόνο με τις ασφαλιστικές εισφορές που θα καταβάλλει ο εργαζόμενος κατά τη διάρκεια του εργασιακού βίου. Από το ποσό που θα συγκεντρώνεται σε αυτό τον κουμπαρά, θα εξαρτάται τελικώς και το αν ο συνταξιούχος του μέλλοντος θα εισπράττει κάτι καλύτερο από την «εθνική σύνταξη» ή όχι.

Το πόρισμα της επιτροπής για το ασφαλιστικό αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση κάτι που σημαίνει ότι οι προτάσεις θα έρθουν –ενδεχομένως και στα τέλη της επόμενης εβδομάδας- στην επιφάνεια. Το κείμενο που συντάσσεται περιλαμβάνει και άλλες «ιδέες»: ενοποίηση της κύριας και της επικουρικής σύνταξης, δημιουργία ενιαίου οργανισμού για την αξιοποίηση της ακίνητης και της κινητής αξίας των ασφαλιστικών ταμείων αλλά και η δυνατότητα μετατροπής των ταμείων επικουρικής ασφάλισης σε επαγγελματικό ταμείο.

Όσον αφορά στον καθορισμό των συντάξεων, το κείμενο της πρότασης –μιας πρότασης η οποία φαίνεται να απολαμβάνει της στήριξης του υπουργού Εργασίας Γ. Κατρούγκαλου- κάνει διάκριση ανάμεσα στους ήδη συνταξιούχους, σε αυτούς που εργάζονται εδώ και χρόνια (δηλαδή είναι ήδη ασφαλισμένοι αλλά και σε αυτούς που θα ασφαλιστούν από εδώ και στο εξής. Αναλυτικά:

Για τους σημερινούς συνταξιούχους, προβλέπεται η καταβολή μηνιαίας εθνικής σύνταξης η οποία θα είναι συνδεδεμένη με το «κατώφλι κινδύνου φτώχειας» (ορίζεται ως το 60% του μέσου εισοδήματος)

Για τους σημερινούς συνταξιούχους, προβλέπεται η καταβολή μηνιαίας εθνικής σύνταξης η οποία θα είναι συνδεδεμένη με το «κατώφλι κινδύνου φτώχειας» (ορίζεται ως το 60% του μέσου εισοδήματος). Η Εθνική αυτή σύνταξη, προτείνεται να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Οι συνταξιούχοι βέβαια, εκτός από την εθνική σύνταξη, θα εισπράττουν και την ανταποδοτική. Όπως αναφέρεται «το συνολικό καταβαλλόμενο ποσό σύνταξης, μέρος του οποίου θα αποτελεί η εθνική σύνταξη, θα προκύπτει από την προσθήκη στην εθνική σύνταξη της ανταποδοτικής».

· Για όσους ασφαλιστούν για πρώτη φορά από την ημερομηνία εφαρμογής του νέου συστήματος θα εφαρμοστεί «σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης αναδιανεμητικού χαρακτήρα με δημιουργία ατομικών μερίδων ανά ασφαλισμένο και παρακράτηση ενός ποσού, κλιμακούμενου ανάλογα με το εισόδημα για την χρηματοδότηση του συστήματος». Όπως διευκρινίζεται, το ποσό της σύνταξης που θα προκύπτει από τους κανόνες του συστήματος νοητής κεφαλαιοποίησης, θα προστίθεται στην εθνική σύνταξη».

· Για όσους θα είναι ήδη ασφαλισμένοι κατά την ενεργοποίηση του νέου συστήματος, προτείνεται η εφαρμογή μεταβατικής περιόδου με την καταβολή των τριών «κομματιών» όπως προαναφέρθηκε. Ποια είναι αυτά τα τρία κομμάτια;

o Οι ασφαλισμένοι κατά τη συνταξιοδότηση θα λαμβάνουν τη μηνιαία εθνική σύνταξη

o Το δεύτερο τμήμα της σύνταξης θα αντιστοιχεί στην ασφάλιση ως την ημερομηνία εφαρμογής του νέου συστήματος. Αυτό το τμήμα «θα υπολογίζεται με ενιαίο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές του παλαιού συστήματος και τα διαθέσιμα ιστορικά δεδομένα».

o Το τρίτο τμήμα της σύνταξης, θα αντιστοιχεί στην ασφάλιση από την ημερομηνία εφαρμογής του νέου συστήματος. Αυτό το τμήμα, θα προκύπτει από τους κανόνες του συστήματος νοητής κεφαλαιοποίησης.

thetoc

syntaxiouxoi oyres trapeza

Κλιμακωτές περικοπές στις συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ, που μεσοσταθμικά θα προσεγγίζουν και ίσως να ξεπερνούν το 11%, παράλληλα με τη ριζική αναμόρφωση του ασφαλιστικού, περιλαμβάνει το σχέδιο της κυβέρνησης στο πλαίσιο των ισοδυνάμων που προτίθεται να προτείνει στους εκπροσώπους των θεσμών.

Kαι αυτό, προκειμένου να μην προχωρήσει στην πλήρη εφαρμογή των «σκληρών» όρων του 3ου μνημονίου για το ασφαλιστικό (όπως κατάργηση του ΕΚΑΣ, μείωση των συντάξεων του ΟΓΑ, εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος και υλοποίηση του νόμου 3863/2010).

Στον κυβερνητικό σχεδιασμό περιλαμβάνεται επίσης η επιβολή ανώτατου πλαφόν για το σύνολο των συνταξιοδοτικών παροχών, κοντά στις 2.000 ευρώ, από 2.350 ευρώ στο ΙΚΑ, 2.774 ευρώ στα ειδικά ταμεία και 3.360 ευρώ σε όσους λαμβάνουν σήμερα διπλές συντάξεις.

Ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γιώργος Κατρούγκαλος επανήλθε χθες, με νέες δηλώσεις του στον ραδιοφωνικό σταθμό Real Fm, στο θέμα των πιθανών μειώσεων, παρέχοντας διασφάλιση μόνο για τις μικρές και τις μεσαίες συντάξεις. Οριοθέτησε μάλιστα ως μικρές τις συντάξεις κάτω από 1.000 ευρώ και ως μεσαίες τις συντάξεις από 1.000 έως 1.500 ευρώ.

Ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης εκτιμούν βέβαια ότι με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις για περιορισμό της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 2,25 δισ. ευρώ την επόμενη διετία –με τον περιορισμό για φέτος να ανέρχεται σε 450 εκατ. ευρώ– οι προωθούμενες μειώσεις θα αφορούν αναπόφευκτα και τους συνταξιούχους που λαμβάνουν συντάξεις (κύριες, επικουρικές ή και μερίσματα) από 1.000 ευρώ και πάνω, ενώ ανοικτό για διαπραγμάτευση μένει το εάν τελικά οι περικοπές θα αφορούν και τις χαμηλότερες συνταξιοδοτικές παροχές. Βάσει υπολογισμών, εάν οι περικοπές εφαρμοστούν στο σύνολο των συνταξιούχων, οριζόντια, τότε θα αγγίζουν το 6,2%, ενώ εάν περιοριστούν για τα ποσά άνω των 1.000 ευρώ θα φθάνουν στο 11%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΗΔΙΚΑ του υπουργείου Εργασίας, τα οποία επεξεργάζεται αυτές τις ημέρες η Εθνική Αναλογιστική Αρχή, οι συνταξιούχοι με άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης πάνω από 1.500 ευρώ δεν υπερβαίνουν τις 360.000, δηλαδή καλύπτουν το 13,5% του συνόλου. Εάν σε αυτούς προστεθούν και αυτοί που έχουν μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις 1.000 έως 1.500 ευρώ (περίπου 552.000), συνολικά οι συνταξιούχοι που λαμβάνουν πάνω από 1.000 ευρώ υπερβαίνουν τις 910.000, δηλαδή καλύπτουν το 34,3% του συνόλου των συνταξιούχων της χώρας. Μάλιστα, εκτιμάται ότι αυτοί καλύπτουν περίπου το 60% της συνολικής μηνιαίας συνταξιοδοτικής δαπάνης, που ανέρχεται σε 2,3 δισ. ευρώ.

Από τους συνολικά 2,655 εκατ. συνταξιούχους, εισόδημα από συντάξεις έως 1.000 ευρώ έχει η συντριπτική πλειονότητα, ήτοι 1,750 εκατ. Ο κ. Κατρούγκαλος, πάντως, και χθες, υποστήριξε ότι «αν χρειαστεί ψαλίδισμα, αυτό θα πέσει μόνο στις μεγάλες συντάξεις», διατηρώντας βέβαια και τις απαιτούμενες επιφυλάξεις, ξεκαθαρίζοντας ότι ανάλογα με τις προτάσεις που θα διαμορφωθούν, την εισπραξιμότητα του συστήματος αλλά και τη συνολική πορεία της οικονομίας, θα διαμορφωθούν και οι τελικές αποφάσεις.

Σημείωσε, μάλιστα, ότι αυτό που απασχολεί την κυβέρνηση δεν είναι μόνο οι συνταξιούχοι, αλλά και το αν θα πάρουν σύνταξη οι νυν εργαζόμενοι. «Να μην είναι η ασφαλιστική εισφορά απλώς ένας φόρος που πηγαίνει για να πληρωθούν οι συντάξεις των νυν συνταξιούχων και να μην υπάρχει ελπίδα να πάρουν σύνταξη οι νυν εργαζόμενοι», δήλωσε χαρακτηριστικά, σκιαγραφώντας εμμέσως πλην σαφώς το εύρος των παρεμβάσεων τόσο στους ήδη συνταξιούχους, με περικοπές, όσο και στους νέους, με αλλαγές στη δομή του συστήματος, το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων, αλλά και τον βαθμό «προστασίας» τους.

Οχημα για τις αλλαγές αυτές θα αποτελέσει το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων για το ασφαλιστικό, που αναμένεται να κατατεθεί στον υπουργό Εργασίας εντός της πρώτης εβδομάδας του Οκτωβρίου. Στον όποιο κυβερνητικό σχεδιασμό, βέβαια, θα πρέπει να προστεθούν οι υποχρεώσεις για την εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ που έκρινε αντισυνταγματικές τις προηγούμενες περικοπές στις συντάξεις και που επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό από 1,5 έως 3 δισ. ευρώ (ακόμη δεν υπάρχει επίσημη κοστολόγηση), αλλά και η δέσμευση για κατάργηση των κοινωνικών πόρων, που αναμένεται να δημιουργήσει «τρύπα» στα έσοδα των Ταμείων της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ.

 

Διαψεύδει το υπουργείο Εργασίας με ανακοίνωσή του 

Μάλιστα, σε σχετική ανακοίνωσή του το υπουργείο Εργασίας τονίζει ότι τα εν λόγω δημοσιεύματα «δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα ή τον προγραμματισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης».

Το υπουργείο Εργασίας επιμένει: «Οι προτάσεις της Επιτροπής για την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού δεν έχουν ακόμη παραδοθεί, οπότε, προφανώς, δεν έχει καταστεί δυνατή η ποσοτικοποίηση των συνεπειών εφαρμογής τους και, ακόμη προφανέστερα, καμιά σχετική απόφαση δεν έχει ληφθεί.

Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Εργασίας δεν πρόκειται να εφαρμόσει οριζόντιες μειώσεις επί των συντάξεων, όπως στο παρελθόν. Η πατρίδα μας έχει ανάγκη από ένα δίκαιο ασφαλιστικό σύστημα, με ομοιόμορφους κανόνες για όλους, που θα εξασφαλίζει την κοινωνική αναδιανομή υπέρ των μικρών και των μεσαίων εισοδημάτων.
Η κυβέρνηση θα το κάνει πράξη».

Το ερώτημα, βέβαια, παρά την ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας, παραμένει: ποια θα είναι τα ισοδύναμα αυτά που θα αποτρέψουν την εφαρμογή των (υπόλοιπων) σκληρών μνημονιακών μέτρων; Το ερώτημα γίνεται σημαντικότερο, καθώς η υλοποίηση, όπως είπε ο υπουργός Εργασίας Γ. Κατρούγκαλος, μιας πλήρης μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού, δε μπορεί να γίνει χωρίς τη λήψη κάποιων σκληρών μέτρων. Ποια θα είναι αυτά;...

 

syntaxiouxoi oyres trapeza

Εφιαλτικά στοιχεία: 327.000 δικαιούχοι στην αναμονή ακόμη και δύο χρόνια! 4 δισ. € το «κρυφό χρέος» των Ταμείων

Πάνω από 327.000 είναι οι αιτήσεις απονομής κύριων, επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ που βρίσκονται στην αναμονή, με συνέπεια οι δικαιούχοι να περιμένουν χρονικό διάστημα που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνάει ακόμη και τα δύο έτη για να λάβουν τη σύνταξή τους.

Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες στο 31ο ετήσιο τακτικό συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού στους Οργανισμούς Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ) δείχνουν ότι τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν δημιουργήσει ένα «κρυφό χρέος» που φτάνει τα 4 δισ. ευρώ για να καλυφθούν οι συνταξιοδοτήσεις που βρίσκονται στην... αναμονή. Οι εργαζόμενοι στην Κοινωνική Ασφάλιση θεωρούν επίσης ότι οι διατάξεις που θεσπίστηκαν με το νέο Μνημόνιο δημιουργούν έναν μόνιμο μηχανισμό μείωσης των συντάξεων και των εφάπαξ από εδώ και στο εξής.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί προκύπτει ότι:

• Στο ΙΚΑ έχουν διαπιστωθεί ότι παραμένουν ανεκτέλεστες περίπου 79.644 αποφάσεις για χορήγηση κύριας σύνταξης και άλλες 65.000 αποφάσεις για επικουρική. Για τις συντάξεις γήρατος ο χρόνος αναμονής ανέρχεται σε 12-14 μήνες και για περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης αυξάνεται στους 22-24 μήνες.

• Στον ΟΑΕΕ βρίσκονται στην αναμονή περίπου 33.000 αιτήσεις, από τις οποίες για 9.500 έχει ήδη γίνει χρήση χορήγησης της προσωρινής σύνταξης. Ο μέσος όρος έκδοσης απονομής των συντάξεων αυτών στο Ταμείο των ελεύθερων επαγγελματιών βρίσκεται στους 12 μήνες για τις συντάξεις γήρατος και ανεβαίνει στους 20 μήνες για τις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης.

• Στον ΟΓΑ φτάνουν τις 30.000 οι εκκρεμείς συνταξιοδοτικές υποθέσεις, σύμφωνα με στοιχεία Σεπτεμβρίου.

• Στο ΕΤΕΑ υπάρχουν στην αναμονή 64.885 επικουρικές συντάξεις, από τις οποίες στις μισές των περιπτώσεων η έκδοσή τους καθυστερεί επειδή δεν έχει εκδοθεί η συνταξιοδοτική απόφαση από τον φορέα κύριας ασφάλισης. Από τα έως τώρα στοιχεία του Ταμείου προκύπτει ότι έως και τον Αύγουστο είχε καταφέρει να κρατήσει το έλλειμμα στα επίπεδα των 55.000.000 ευρώ. Τα έσοδα έχουν ανέλθει στο οκτάμηνο στα 1,86 δισ. ευρώ και οι δαπάνες στα 1,91 δισ. ευρώ. Βέβαια, τα έσοδα έχουν ενισχυθεί με 70.000.000 ευρώ από το ΑΚΑΓΕ και 50.000.000 ευρώ από μεταφορά περιουσίας από το ΕΤΑΤ.

• Στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) υπάρχουν 30.467 εκκρεμείς αιτήσεις απόδοσης εφάπαξ. Από αυτές έχουν εκδοθεί 21.050 πράξεις απονομής, αλλά τα εφάπαξ δεν μπορούν να αποδοθούν λόγω έλλειψης τρόπου υπολογισμού. Εκτός όμως από το εφάπαξ στο Δημόσιο, υπάρχουν άλλες 25.000 εκκρεμείς υποθέσεις απονομής του εν λόγω βοηθήματος, οι οποίες προέρχονται από φορείς πρόνοιας του ιδιωτικού τομέα.

• Το ΤΠΔΥ διαθέτει αποθεματικά ύψους 200.000.000 ευρώ, αλλά για να δοθούν όλα τα ποσά στους δικαιούχους απαιτούνται 823.000.000 ευρώ. 

ΕΟΠΥΥ: «Τρύπα» 7,8 δισ. € και κίνδυνος στάσης πληρωμών

ΜΑΥΡΗ τρύπα ύψους 7,8 δισ. ευρώ καταγράφεται στον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας. Μάλιστα, είναι ορατός ο κίνδυνος τη μη καταβολής πληρωμών στους παρόχους (νοσοκομεία, φαρμακοποιοί κ.ά.) και τους ασφαλισμένους του, αν δεν δώσουν τα ασφαλιστικά ταμεία ποσό τουλάχιστον 900.000.000 ευρώ, από τα 1,76 δισ. ευρώ που οφείλουν τα ίδια στον ΕΟΠΥΥ.

Τα χρέη του ΕΟΠΥΥ επιμερίζονται σε 2,47 δισ. ευρώ προς τον ιδιωτικό τομέα και 5,24 δισ. ευρώ προς του φορείς της γενικής κυβέρνησης, όπως είναι τα δημόσια νοσοκομεία. Η μείωση της κρατικής επιχορήγησης κατά 500.000.000 ευρώ (από 0,4% του ΑΕΠ που ήταν πέρυσι σε 0,2% του ΑΕΠ φέτος) έχει κάνει ακόμα πιο ασφυκτικό το τοπίο στον ΕΟΠΥΥ.

Οι εργαζόμενοι στην Κοινωνική Ασφάλιση ζητούν την άμεση δημιουργία ενός μηχανισμού είσπραξης των εισφορών, έτσι ώστε να μπορέσει ο ΕΟΠΥΥ αυτοτελώς να αναλάβει την είσπραξη των εσόδων του και τον έλεγχο των δαπανών του. Το πρόβλημα με τα χρέη προς τον ΕΟΠΥΥ διογκώνεται συνεχώς όσο οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, λόγω υποχρηματοδότησης, θα παρακρατούν τις εισφορές για να καταβάλλουν τις συντάξεις κάθε μήνα.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού στους Οργανισμούς Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ) διαπιστώνει ότι από το 2013, όταν ανατέθηκε σε ιδιωτικούς ελεγκτικούς φορείς η εκκαθάριση των λογαριασμών των παρόχων, οι υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ οδηγήθηκαν σε πλήρη απαξίωση και αποδυνάμωση, χωρίς να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Βασίλης Αγγελόπουλος

romanias

Ξέσπασε ο πρώην γενικός γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Γιώργος Ρωμανιάς στην εκπομπή του Γιώργου Παπαδάκη για τις συντάξεις.

"Είναι κομπίνα! Είναι κόλπο! Τους καταγγέλλω όλους" σημείωσε ο κ. Ρωμανιάς τονίζοντας ότι θα δώσει στη δημοσιότητα όλα τα σχετικά στοιχεία.

"Βλέποντας τον νόμο θα δείτε ότι έχουν διαγράψει έναν πίνακα που δείχνει πότε μπορεί να συνταξιοδοτηθεί κάποιος. Την σβήσανε για να μην φαίνεται" διευκρίνισε ο κ. Ρωμανιάς, δίνοντας ένα παράδειγμα για να καταλάβουν οι τηλεθεατές.

Με τις μεταβολές στα όρια ηλικίας και στις συντάξεις ξεκινούν οι υποχρεώσεις του νέου μνημονίου, στην πρώτη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας για το Ασφαλιστικό.

Με την εγκύκλιο αλλάζει το σύστημα υπολογισμού των συντάξεων, στις οποίες επέρχονται ουσιαστικά περικοπές, ενώ σταδιακά θα αυξηθούν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης για πολλές κατηγορίες εργαζομένων.

Η εγκύκλιος που υπογράφει ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Τάσος Πετρόπουλος αφενός αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης των ορίων ηλικίας συναξιοδότησης και άνω των 67 ετών και αφετέρου εισάγει τις συντάξεις βάσει εισφορών και μέσων αποδοχών.

Στο κείμενο της εγκυκλίου, με την οποία αποσαφηνίζεται ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων, γίνεται μνεία στο νόμο 3863/2010, σχετικά με το προσδόκιμο ζωής.

Ο νόμος άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης του γενικού ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, από το 2021 και μετά εάν υπάρξει μεταβολή στο προσδόκιμο ζωής των πολιτών της χώρας. Μάλιστα, από 1.1.2024 τα όρια θα μπορούν να ανακαθορίζονται ανά τριετία, αφού πρώτα θα λαμβάνονται υπόψη οι σχετικοί δείκτες που προσδιορίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ και την Eurostat.

Το τρίτο Μνημόνιο προβλέπει, επίσης, ότι όσοι αρχίσουν να συνταξιοδοτούνται από την 1η Ιουλίου του 2015 και μετά, εφόσον έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης από την 1/1/2015, αλλά μέχρι τις 30/6/2015 δεν είχαν πάρει στα χέρια τους την οριστική απόφαση συνταξιοδότησης, και αποχωρούν πριν από το 67ο έτος ηλικίας, δεν θα παίρνουν το εγγυημένο ποσό των 486 ευρώ, αλλά μικρότερο, καθώς η σύνταξή τους θα είναι ανάλογη των ετών που ασφαλίστηκαν, των εισφορών που πλήρωσαν και των μέσων αποδοχών τους.

Σύμφωνα με τον "Ελεύθερο Τύπο", που επικαλείται εκτιμήσεις στελεχών ασφαλιστικών ταμείων, η αλλαγή αυτή μόνο για φέτος επηρεάζει τουλάχιστον 60.000 με 70.000 ασφαλισμένους.

Βάσει του ψηφισμένου πλέον μνημονίου, το "χτύπημα" θα είναι ακόμα μεγαλύτερο για όσους αποχωρούν με καθεστώς μειωμένης σύνταξης, καθώς γι' αυτή την κατηγορία συνταξιοδοτουμένων προβλέπεται νέο πέναλτι 10% πάνω στα ποσοστά που ήδη ισχύουν για τις μειωμένες συντάξεις.

Η εγκύκλιος Πετρόπουλου κρύβει και μια μεγάλη ανατροπή για τις γυναίκες που αποχωρούν από το ΙΚΑ με διατάξεις ανήλικου τέκνου, τις οποίες μέχρι σήμερα η νομοθεσία προστάτευε, καθώς προέβλεπε ότι δικαιούνται το πλήρες κατώτατο όριο σύνταξης, δηλαδή τα παλιά 486 ευρώ, ακόμη και όταν βγαίνουν με μειωμένη σύνταξη. Αυτό πλέον δεν υπάρχει από τη στιγμή που με την εγκύκλιο καταργείται το κατώτατο όριο και όλοι οι ασφαλισμένοι θα παίρνουν σύνταξη ανάλογη με ό,τι βγάζουν οι εισφορές τους.

Και σαν να μην έφταναν αυτά που έρχονται στο μέλλον, οι συνταξιούχοι είδαν ήδη μειωμένες και τις συντάξεις του Οκτωβρίου, λόγω των αναδρομικών κρατήσεων της αυξημένης εισφοράς υπέρ ΕΟΠΥΥ. Υπενθυμίζεται ότι με εγκύκλιο Κατρούγκαλου, η αυξημένη εισφορά 6% που ισχύει από την 1η Ιουλίου θα εισπραχθεί σε τρεις δόσεις, αρχής γενομένης από τη σύνταξη Οκτωβρίου, προκειμένου να μετριάσει τις απώλειες των συνταξιούχων.

Πάντως, σε καμία περίπτωση η αλλαγή αυτή δεν σημαίνει ότι όλες οι συντάξεις θα πάνε στα 300 και στα 445 ευρώ, αλλά αυτό που λέει ο νόμος είναι ότι το κράτος δεν θα συμπληρώνει τις χαμηλές συντάξεις, όπως συνέβαινε για δεκαετίες, και πλέον τα ποσά που θα παίρνουν οι ασφαλισμένοι είναι αυτά που αντιστοιχούν στις εισφορές και στα χρόνια ασφάλισής τους.

Όσοι λοιπόν βγάζουν σύνταξη πάνω από τα 300 ή τα 450 ευρώ, θα παίρνουν το ποσό που τους αναλογεί.

Για παράδειγμα, ασφαλισμένος με 27 χρόνια στο ΙΚΑ, εκ των οποίων τα 22 μέχρι το 2010, και μέσο όρο αποδοχών 1.350 ευρώ, θα βγάλει πλήρη σύνταξη με το νέο σύστημα 784,74 ευρώ.

Αν αποχωρήσει με πρόωρη 2 χρόνια νωρίτερα, θα έχει ποινή 12%+10% από το έξτρα πέναλτι, δηλαδή 22%, και θα πάρει 690,57 ευρώ.

 asfalistiko

Πορεία σε αχαρτογράφητα νερά περιλαμβάνει η επόμενη μέρα για την κυβέρνηση στο θέμα της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που πρέπει να έχει θεσμοθετηθεί και να ισχύσει την 1η-1-2016. 

Το μεγάλο στοίχημα είναι πώς θα σωθεί το...ασφαλιστικό σε συνθήκες δημογραφικής γήρανσης του πληθυσμού και με νέο κύκλο αύξησης της ανεργίας λόγω της ύφεσης που φέρνει στην ελληνική οικονομία το Μνημόνιο 3, χωρίς να περικοπούν συντάξεις και ασφαλιστικά δικαιώματα.
 
Εύκολα συνάγεται το συμπέρασμα ότι δεν βγαίνει η εξίσωση του ασφαλιστικού, με αποτέλεσμα να θεωρείται αναπόδραστη η μείωση των συντάξεων και η ακόμη μεγαλύτερη απίσχνανση ασφαλιστικών παροχών προς τους δικαιούχους (αύξηση ορίων συνταξιοδότησης, αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της σύνταξης με λογική συμπίεσής της κ.λπ.).
 
Αλλωστε, οι όποιες λύσεις (συμπεριλαμβανομένης της λύσης Κατρούγκαλου) έχουν πέσει στο τραπέζι της συζήτησης προσπαθούν να φέρουν στην κοινωνική ασφάλιση το κεφαλαιοποιητικό σύστημα που, στις συνθήκες με τις οποίες λειτουργεί η ελληνική αγορά εργασίας (πολύ υψηλά ποσοστά μαύρης, ανασφάλιστης εργασίας), είναι σίγουρο ότι θα καταποντίσει για τους μελλοντικούς συνταξιούχους τις προσδοκίες σύνταξης με καταβαλλόμενο ποσό που να ξεπερνά τα όρια της φτώχειας…
 
efsyn

Περισσότερα Άρθρα...