Σύμφωνα με στοιχεία της εισαγγελίας που διέρρευσαν, κουτιά υποδημάτων που περιείχαν εκατομμύρια δολάρια, διατέθηκαν σε υπουργούς και στο διοικητή της κρατικήςτράπεζας Χάλκμπανκ.

Η κυβέρνηση επικρίνει την εισαγγελική έρευνα και χαρακτηρίζει «συμμορία» όσους μετέχουν στην όλη επιχείρηση.

Ο τούρκος πρωθυπουργός χαρακτήρισε «βρώμικο σχέδιο» την επιχείρηση και είπε πως, «εάν επί 14 μήνες πραγματοποιούνται παρακολουθήσεις δίχως να ενημερώνονται οι ανώτεροι, τότε αυτό είναι ένα είδος πολιτικού σχεδιασμού που δείχνει ότι έχουμε να κάνουμε με ένα είδος συμμορίας διεθνών διαστάσεων με εσωτερικά παρακλάδια». Είπε επίσης ότι «έκαναν ένα βήμα με τα γεγονότα στο πάρκο Γκεζί στην Κωνσταντινούπολη και απέτυχαν. Τώρα κάνουν άλλο ένα βήμα και ρίχνουν λάσπη».

Τόσο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Μπουλέντ Αρίντς, όσο και ο πρωθυπουργός ανέφεραν ότι οι έρευνες περί διαφθοράς θα προχωρήσουν μέχρι τέλους. Ωστόσο έχει προκαλέσει ερωτηματικά το γεγονός ότι η κυβέρνηση χαρακτηρίζει ταυτόχρονα αυτούς που προχώρησαν στις έρευνες «κράτος εν κράτει» και «συμμορία», η οποία μάλιστα, όπως είπε ο Ερντογάν, «θα αποκαλυφθεί και θα αντιμετωπιστεί».

Ήδη έχουν απομακρυνθεί από τα καθήκοντά τους 11 διοικητές στην ασφάλεια Κωνσταντινούπολης, 18 διοικητές στην ασφάλεια Άγκυρας και 4 διοικητές στην ασφάλεια Σμύρνης.

Διατυπώνονται ερωτήματα για το ενδεχόμενο της παρεμπόδισης της εισαγγελικής έρευνας και τηςαπόκρυψης στοιχείων. Ίσως για το λόγο αυτό, ο τουρκικός Τύπος είναι γεμάτος από πολλά στοιχεία που, όπως σημειώνουν τα ρεπορτάζ, διαθέτει η εισαγγελία και στρέφονται εναντίον υπουργών. Οι εφημερίδες που δημοσιεύουν τα στοιχεία αυτά πρόσκεινται στο θρησκευτικό τάγμα του χότζα Φετχουλάχ Γκιουλέν, αλλά και στον ευρύτερο αντιπολιτευτικό χώρο.

Η προσκείμενη στον Γκιουλέν εφημερίδα «Ταράφ» γράφει ότι η εισαγγελία διαθέτει, έπειτα από παρακολούθηση, τηλεφωνική συνομιλία του γιου του υπουργού Εσωτερικών με τον πατέρα του στην οποία ο δεύτερος προειδοποιεί τον πρώτο για το ενδεχόμενο να παρακολουθείται το τηλέφωνό του. 

Η εφημερίδα κάνει λόγο για στοιχεία που ενοχοποιούν τους υπουργούς Εσωτερικών Μουαμέρ Γκιουλέρ, Οικονομίας Ζαφέρ Τσαγλαγιάν και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Εγκεμέν Μπαγίς και υποστηρίζει ότι ο Μπαγίς δωροδοκήθηκε με 1,5 εκατ. δολάρια τα οποία του παραδόθηκαν μέσα σε κουτιά υποδημάτων.

Η προσκείμενη στον κεμαλιστικό αντιπολιτευτικό χώρο εφημερίδα «Σοζτζού» δημοσιεύει δύο φωτογραφίες του κεντρικού προσώπου της υπόθεσης επιχειρηματία Ρεζά Ζαράφ καθώς εισέρχεται και εξέρχεται από το γραφείο του Μπαγίς στην Κωνσταντινούπολη, δηλαδή από τα γραφεία του υπουργείου Ευρωπαϊκών Υποθέσεων στο Ορτάκιοϊ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύονται, ο Ζαράφ δωροδόκησε τον Μπαγίς με αντάλλαγμα να πάρουντουρκική ιθαγένεια, αλλά και θεωρήσεις και άδειες παραμονής ευρωπαϊκών χωρών, συγγενικά του πρόσωπα και άλλα άτομα του περιβάλλοντός του.

Το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Ντογάν (DHA) μετέδωσε την πληροφορία ότι χτες το βράδυ η εισαγγελία έστειλε στο υπουργείο Δικαιοσύνης αίτηση για την άρση της ασυλίας τεσσάρων υπουργών, δηλαδή των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων.
 

επικαιρα

 

«Καταπέλτης» για την Τρόικα και το ρόλο της στις χώρες που «τρέχουν» προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής είναι το προσχέδιο της έκθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που κατατέθηκε την Τετάρτη στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών του ΕΚ.

Το προσχέδιο κατατέθηκε από τους επικεφαλής της ομάδας που ανέλαβε να διενεργήσει τη σχετική έρευνα, Ότμαρ Κάρας (ΕΛΚ, Αυστρία) και Λιέμ Χοάνγκ Νγκοκ (Σοσιαλιστές και Δημοκράτες, Γαλλία).

Στο προσχέδιο ασκείται κριτική και στην ευρωζώνη για την έλλειψη νομικής βάσης στη σύσταση της τρόικας, αλλά και στο ρόλο της τριμερούς, καθώς δεν ελήφθησαν υπόψη οι επιπτώσεις των εφαρμοζόμενων πολιτικών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στα υπόλοιπα κράτη-μέλη που έχουν πληγεί από την κρίση.

Όπως σημειώνεται, τα προγράμματα προσαρμογής που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα δεν εμπόδισαν την ελεγχόμενη χρεοκοπία, αλλά ούτε και τη μετάδοση της κρίσης στα υπόλοιπα κράτη-μέλη. Επίσης, στο προσχέδιο ασκείται κριτική και στην Κομισιόν για το διπλό ρόλο που έχει τόσο ως μέλος της τρόικας όσο και ως θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στο προσχέδιο της έκθεσης επισημαίνεται ακόμη ότι τα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής θα πρέπει να βελτιωθούν όσον αφορά στις δομές λήψης αποφάσεων. Ακόμη, υπογραμμίζεται ότι πρέπει να αυξηθεί η συνοχή, η διαφάνεια και η λογοδοσία, λαμβανομένης υπόψη και της αναθεώρησης των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών, στους οποίους είχαν βασιστεί οι υποθέσεις που διατυπώνονταν.

Το προσχέδιο αυτό θα αποτελέσει τη βάση του πολιτικού έργου που θα αρχίσει τον Ιανουάριο, με ακροάσεις σημαντικών παραγόντων που καθόρισαν το περιεχόμενο των προγραμμάτων στήριξης και την αποστολή αντιπροσωπειών του ΕΚ στην Κύπρο, την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία.

Το κείμενο που κατατέθηκε, σύμφωνα με την Επιτροπή, επισημαίνει πως χρειάζονται επίσης βελτιώσεις και σε εθνικό επίπεδο, όσον αφορά κυρίως το σε ποιον «ανήκει» η ευθύνη για τη διαδικασία εφαρμογής μεταρρυθμίσεων, καθώς, εάν δεν υπάρχει τέτοια απόδοση ευθυνών, η εφαρμογή είναι λιγότερο αποτελεσματική και οι επιπτώσεις των μεταρρυθμίσεων λιγότερο θετικές.

Σύμφωνα με το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα που παρατίθεται, αντιπροσωπεία της Επιτροπής Οικονομικών θα μεταβεί στη Λισαβόνα από την 6η ως την 7η Ιανουαρίου 2014, στην Αθήνα από την 8η ως την 9η Ιανουαρίου, στη Λευκωσία από την 10η ως την 11η Ιανουαρίου και στο Δουβλίνο την 16η ως την 17η Ιανουαρίου.

Ενώπιον της επιτροπής θα μιλήσουν παράλληλα ο Ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για Οικονομικά και Νομισματικά Θέματα Όλι Ρεν (13η Ιανουαρίου), ο πρώην πρόεδρος της ΕΚΤ Ζαν-Κλοντ Τρισέ (14η Ιανουαρίου) και ο διευθυντής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) Κλάους Ρέγκλινγκ (15η Ιανουαρίου).

Το σχέδιο της έκθεσης θα παρουσιαστεί και επίσημα στην Επιτροπή την 16η Ιανουαρίου στο Στρασβούργο. Προγραμματίζονται επίσης και άλλες επαφές, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Δεν υπάρχει απόλυτη εγγύηση των καταθέσεων ακόμα και για ποσά κάτω των 100.000 ευρώ, σε τράπεζες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό προκύπτει με απόλυτο τρόπο από την απάντηση του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Χοακίν Αλμούνια, σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή.

Ο Νίκος Χουντής στην ερώτησή του, έθετε το θέμα του κουρέματος των ασφαλισμένων καταθέσεων (κάτω των 100.000 ευρώ) των ευρωπαίων πολιτών, σε ενδεχόμενη κρίση υπο-κεφαλαιοποίησης μιας τράπεζας, υπό το πρίσμα των νέων ρυθμίσεων της Κομισιόν, όπως αυτές αποτυπώνονται στην «Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων στα μέτρα στήριξης των τραπεζών στο πλαίσιο της χρηματοπιστωτικής κρίσης (2013/C 216/01)», και ισχύουν από την 1η Αυγούστου 2013.

Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντή ρωτούσε την Κομισιόν σχετικά με ένα «παραθυράκι» που υπάρχει την εν λόγω ανακοίνωση και αφορά το κούρεμα καταθέσεων, ακόμα και των ασφαλισμένων, ως μέσο καταμερισμού επιβαρύνσεων (bail-in), σε περιπτώσεις εξυγίανσης ή εκκαθάρισης τραπεζών.

Στην ερώτησή του αναφέρει συγκεκριμένα ότι: «Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2013/C 216/01) για τις ‘κρατικές ενισχύσεις των τραπεζών’, δηλώνεται με τον πλέον σαφή τρόπο ότι η ‘Επιτροπή δεν θα απαιτεί την καταβολή εισφοράς από τους κατόχους χρεωστικών τίτλων αυξημένης εξασφάλισης (ιδίως από κατόχους ασφαλισμένων καταθέσεων, ανασφάλιστων καταθέσεων, ομολόγων και κάθε άλλου χρεωστικού τίτλου αυξημένης εξασφάλισης) ως υποχρεωτικό στοιχείο του καταμερισμού των επιβαρύνσεων’», για να καταλήξει στο ερώτημα κατά πόσο «έχει τη δυνατότητα ένα κράτος μέλος να προβεί σε πρόσθετα μέτρα, όπως η καταβολή εισφοράς (φορολογίας-κουρέματος) από κατόχους ασφαλισμένων καταθέσεων, προς όφελος της κεφαλαιακής ενίσχυσης μιας τράπεζας, παρά το γεγονός ότι η Επιτροπή ‘δεν θα απαιτεί’ τέτοιου είδους επιβαρύνσεις;».

Η απάντηση του Επιτρόπου Αλμούνια είναι αποκαλυπτική. Αφού ορίζει ποιες είναι οι ασφαλισμένες καταθέσεις (στην περίπτωση της Ελλάδας οι καταθέσεις κάτω των 100.000 ευρώ που εγγυάται το ΤΕΚΕ) και ποιες οι ανασφάλιστες καταθέσεις, περιγράφει τις ελάχιστες απαιτήσεις της Κομισιόν σχετικά με τον καταμερισμό των επιβαρύνσεων σε περίπτωση υπο-κεφαλαιοποίησης μιας τράπεζας. Σύμφωνα με τις ελάχιστες, αυτές, απαιτήσεις «τα κράτη μέλη πρέπει να εξασφαλίσουν ότι οι ζημίες καλύπτονται πρώτα από τους μετόχους, και ότι οι κάτοχοι υβριδικού κεφαλαίου και οι κάτοχοι μετοχικών τίτλων μειωμένης εξασφάλισης θα συμβάλουν στη μείωση του κεφαλαιακού ελλείμματος στο μέγιστο δυνατό βαθμό, έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος για τους φορολογούμενους».

Στη συνέχεια της απάντησής του ο ευρωπαίος Επίτροπος ξεκαθαρίζει κατηγορηματικά ότι «η Επιτροπή δεν θα απαιτεί την καταβολή εισφοράς από τους κατόχους χρεωστικών τίτλων αυξημένης εξασφάλισης (ιδίως από κατόχους ασφαλισμένων καταθέσεων, ανασφάλιστων καταθέσεων, ομολόγων και κάθε άλλου χρεωστικού τίτλου αυξημένης εξασφάλισης) ως υποχρεωτικό στοιχείο του καταμερισμού των επιβαρύνσεων» και αποκαλύπτει ότι η απόφαση αυτή βρίσκεται στα χέρια των κυβερνήσεων των κρατών μελών. Αναφέρει συγκεκριμένα ο Επίτροπος ότι «Κάθε κράτος μέλος έχει την εξουσία να αποφασίσει εάν θα εφαρμόσει πρόσθετα μέτρα καταμερισμού των επιβαρύνσεων».

Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση και απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-011697/2013 προς την Επιτροπή Nikolaos Chountis (GUE/NGL) Θέμα:Εφαρμογή κανόνων κρατικών ενισχύσεων στις τράπεζες

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2013/C 216/01) για τις «κρατικές ενισχύσεις των τραπεζών», δηλώνεται με τον πλέον σαφή τρόπο ότι η «Επιτροπή δεν θα απαιτεί την καταβολή εισφοράς από τους κατόχους χρεωστικών τίτλων αυξημένης εξασφάλισης (ιδίως από κατόχους ασφαλισμένων καταθέσεων, ανασφάλιστων καταθέσεων, ομολόγων και κάθε άλλου χρεωστικού τίτλου αυξημένης εξασφάλισης) ως υποχρεωτικό στοιχείο του καταμερισμού των επιβαρύνσεων».

Με δεδομένα τα παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:

– Έχει τη δυνατότητα ένα κράτος μέλος να προβεί σε πρόσθετα μέτρα, όπως η καταβολή εισφοράς (φορολογίας) από κατόχους ασφαλισμένων καταθέσεων, προς όφελος της κεφαλαιακής ενίσχυσης μιας τράπεζας, παρά το γεγονός ότι η Επιτροπή «δεν θα απαιτεί» τέτοιου είδους επιβαρύνσεις;

– Στα πλαίσια της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ποια είναι η διαφορά, μεταξύ της εξασφαλισμένης και της μη εξασφαλισμένης κατάθεσης; Ποια είναι η διαφορά μεταξύ «ομολόγων και άλλων χρεωστικών τίτλων» αυξημένης και μη, εξασφάλισης;

Απάντηση του κ. Almunia εξ ονόματος της Επιτροπής Η ανακοίνωση της Επιτροπής (2013/C 216/01· «τραπεζική ανακοίνωση του 2013») θεσπίζει την ελάχιστη απαίτηση για τον καταμερισμό των επιβαρύνσεων. Σύμφωνα με αυτή, πριν τη χορήγηση ενίσχυσης αναδιάρθρωσης σε μια τράπεζα, τα κράτη μέλη πρέπει να εξασφαλίσουν ότι οι ζημίες καλύπτονται πρώτα από τους μετόχους, και ότι οι κάτοχοι υβριδικού κεφαλαίου και οι κάτοχοι μετοχικών τίτλων μειωμένης εξασφάλισης θα συμβάλουν στη μείωση του κεφαλαιακού ελλείμματος στο μέγιστο δυνατό βαθμό, έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος για τους φορολογούμενους.

H παράγραφος 42 της τραπεζικής ανακοίνωσης του 2013 ορίζει ότι η Επιτροπή δεν θα απαιτεί την καταβολή εισφοράς από τους κατόχους χρεωστικών τίτλων αυξημένης εξασφάλισης (ιδίως από κατόχους ασφαλισμένων καταθέσεων, ανασφάλιστων καταθέσεων, ομολόγων και κάθε άλλου χρεωστικού τίτλου αυξημένης εξασφάλισης) ως υποχρεωτικό στοιχείο του καταμερισμού των επιβαρύνσεων σύμφωνα με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις είτε με μετατροπή σε κεφάλαιο, είτε με μείωση της αξίας των μέσων.

Κάθε κράτος μέλος έχει την εξουσία να αποφασίσει εάν θα εφαρμόσει πρόσθετα μέτρα καταμερισμού των επιβαρύνσεων.

Ασφαλισμένες είναι οι καταθέσεις που καλύπτονται από συστήματα εγγύησης των καταθέσεων τα οποία προβλέπει το εθνικό δίκαιο σύμφωνα με την οδηγία 94/19/EΚ, και μέχρι του ποσού που ορίζει το άρθρο 7 της οδηγίας 94/19/EΚ. Ανασφάλιστες καταθέσεις είναι εκείνες που δεν καλύπτονται από συστήματα εγγύησης των καταθέσεων σύμφωνα με τον νόμο.

Η παράγραφος 42 της τραπεζικής ανακοίνωσης του 2013 εξαιρεί από το πεδίο εφαρμογής του καταμερισμού των επιβαρύνσεων τις ασφαλισμένες καταθέσεις, τις ανασφάλιστες καταθέσεις, τα ομόλογα και κάθε άλλο χρεωστικό τίτλο αυξημένης εξασφάλισης. Η παράγραφος 42 διευκρινίζει ότι οι χρεωστικοί τίτλοι μειωμένης εξασφάλισης εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του καταμερισμού των επιβαρύνσεων που η Επιτροπή θα απαιτεί όταν τα κράτη μέλη της ζητούν να εγκρίνει ενίσχυση αναδιάρθρωσης σε τράπεζα βάσει των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, αλλά όχι χρεωστικό τίτλο αυξημένης εξασφάλισης, οποιουδήποτε είδους κι αν είναι αυτός.

Πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τη θέση που έχει εκφράσει παλαιότερα ότι η «Ευρώπη χρειάζεται πραξικόπημα» επιχειρεί να αναλύσει μεταξύ άλλων ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας Χέλμουτ Σμιτ στην εφημερίδα Die Ziet.

Γ. Φίσερ: Αποφεύγουμε να λύσουμε το θέμα της Ελλάδας γιατί για μας σημαίνει κόστος.

«Χρησιμοποίησα τη λέξη πραξικόπημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», λέει, «γιατί σκέφτηκα ότι από μόνο του το Κοινοβούλιο θα μπορούσε να καταθέσει νόμο που να ρυθμίζει τα παλαιά και τα παρόντα χρέη». «Γι’ αυτό χρησιμοποίησα τη λέξη πραξικόπημα» επιμένει ο Χέλμουτ Σμιτ, «αυτό που εννοούσα είναι μια συνειδητή υπέρβαση των αρμοδιοτήτων του κοινοβουλίου, γνωρίζοντας ότι αυτό θα προκαλούσε εξέγερση και θα οδηγούσε σε τεράστια αναστάτωση».

Ο πρώην καγκελάριος υποστηρίζει ότι επί της εποχής του ήταν άγραφος κανόνας η πολιτική σύμπλευση με τη Γαλλία. Αυτός ήταν και ο λόγος που δέχθηκε να ενταχθεί η Ελλάδα στην ΕΕ. «Γνώριζα ότι η Ελλάδα δεν ήταν μια κρατική οντότητα με την οποία δεν θα μπορούσες να κάθεσαι στο ίδιο τραπέζι. Η Ελλάδα δεν ήταν ώριμη να γίνει δεκτή στην κοινή αγορά, αλλά ο Ζισκάρ ντ΄ Εστέν ήταν πεπεισμένος για το αντίθετο, επειδή η χώρα βγήκε από τη δικτατορία με τις δικές της δυνάμεις, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία…».

Γ. Φίσερ: Αποφεύγουμε να λύσουμε το θέμα της Ελλάδας γιατί για μας σημαίνει κόστος

Σε άλλο σημείο του δημοσιεύματος ο πρώην αντικαγκελάριος της Γερμανίας, Γιόσκα Φίσερ αναφέρεται στην Ελλάδα και στο παράδοξο, όπως αποκαλεί, της συνταγής εξόδου από την κρίση. «’Οσο περισσότερο οι Έλληνες παίρνουν μέσα λιτότητας, τόσο περισσότερο συρρικνώνεται η οικονομία και κατ΄επέκταση μεγαλώνει το χρέος.

Ο διακανονισμός των παλαιών χρεών είναι ένα πρόβλημα που αποφεύγουμε συνεχώς να επιλύσουμε και ο λόγος είναι προφανής: επειδή αυτό θα σήμαινε κόστος για μας. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε μια προοπτική κοινής ανάληψης χρέους, πείτε το ευρωομόλογο ή όπως θέλετε. Χωρίς κοινή ανάληψη χρέους δεν προχωράει».

7ημερες

Στο περιθώριο του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων των κρατών- μελών της ΕΕ, οι υπουργοί Εξωτερικών των επτά μεσογειακών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης -Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κύπρος, Μάλτα- συναντήθηκαν χθες, Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου, στα γραφεία της Κυπριακής Αντιπροσωπείας και αποφάσισαν να συγκροτήσουν τη Med Group -τη Μεσογειακή Ομάδα- η οποία θα λειτουργεί ως δίκτυο συντονισμού και κοινών πρωτοβουλιών για όλα τα θέματα της αρμοδιότητας του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων, αλλά και γενικότερα της ΕΕ.

Ο συντονισμός του Med Group θα γίνεται σε επίπεδο μονίμων αντιπροσώπων, αλλά και υπουργών Εξωτερικών, πριν από τις συνεδριάσεις των Συμβουλίων Εξωτερικών Υποθέσεων ή, εάν είναι δυνατόν και με μία ετήσια, άτυπη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών.

Εφόσον μία από τις χώρες που συμμετέχουν στην Ομάδα ασκεί την Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, η χώρα αυτή θα ασκεί και τον συντονισμό της Μεσογειακής Ομάδας. Συνεπώς, η Ελλάδα, που θα ασκήσει κατά το επόμενο εξάμηνο την Προεδρία του Συμβουλίου, θα αναλάβει και τον συντονισμό του Med Group.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Την τελευταία του πνοή άφησε ο Νέλσον Μαντέλα.

Σε ηλικία 95 ετών πέθανε ο πρώτος μαύρος πρόεδρος της Νότιας Αφρικής και σύμβολο του αγώνα κατά του απαρτχάιντ, ο Νέλσον Μαντέλα.

Όπως ανακοίνωσε ο νοτιοαφρικανός πρόεδρος Ζούμα ο Μαντέλα πέθανε στο σπίτι του.

«Ο Μαντέλα έφυγε εν ειρήνη» δήλωσε ο Ζούμα. 

 

Νέλσον Μαντέλα: Δουλειά, ψωμί και νερό για όλους

Ο Νέλσον Μαντέλα, σημαίνον πρόσωπο και προσωπικότητα-σύμβολο της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, υπήρξε ένας άνθρωπος που η αφοσίωσή του στις ελευθερίες του λαού άλλαξε τον ρου της ιστορίας. Ο Μαντέλα εξαπέλυσε δριμύ «κατηγορώ» στις πολιτικές του απαρτχάιντ που υιοθέτησε το κυβερνών Εθνικό Κόμμα της Ν. Αφρικής το 1948.

Οι φυλετικές διαμάχες μεταξύ της λευκής μειονότητας και της μαύρης πλειοψηφίας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ιστορία και την πολιτική της Νοτίου Αφρικής, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στο απαρτχάιντ, αν και οι φυλετικές διακρίσεις προϋπήρχαν.

Ο Μαντέλα γεννήθηκε στο Τρασκέι, στη Νότιο Αφρική, το 1918 και ήταν γιος φυλάρχου. Αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή. Το 1944 έγινε μέλος του Αφρικανικού Εθνικού Κονγκρέσου (ANC) και εργάστηκε ενεργά για την εξάλειψη των πολιτικών του Εθνικού Κόμματος. Κατά τη διάρκεια της δίκης του για τις δραστηριότητές του, ο Μαντέλα διεμήνυσε: «Πάλεψα ενάντια στην κυριαρχία των λευκών, πάλεψα και ενάντια στην κυριαρχία των μαύρων. Αυτό που επιθυμώ είναι το ιδανικό μιας δημοκρατικής και ελεύθερης κοινωνίας, όπου όλοι οι άνθρωποι συμβιώνουν αρμονικά και απολαμβάνουν ίσες ευκαιρίες. Είναι ένα ιδανικό, το οποίο ελπίζω να ζήσω και να το πραγματοποιήσω. Αλλά, αν χρειαστεί, είναι ένα ιδανικό για το οποίο είμαι προετοιμασμένος να πεθάνω».

Ο Μαντέλα καταδικάστηκε σε ισόβια το 1964, αλλά αυτό δεν τον εμπόδισε να γίνει σύμβολο της αντίστασης στο διογκούμενο κίνημα κατά του απαρτχάιντ. Αρνήθηκε σθεναρά να αλλάξει τις πολιτικές του απόψεις προκειμένου να απελευθερωθεί.

Τον Φεβρουάριο του 1990 αποφυλακίζεται και συνεχίζει τον αγώνα του υπέρ των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Τότε ο πρόεδρος Φρεντερίκ ντε Κλερκ αναγνώρισε το Αφρικανικό Εθνικό Κονγκρέσο και ανέστειλε τις εκτελέσεις. Η απελευθέρωσή του το 1990 σημάδεψε την απαρχή θεμελιακών αλλαγών στο αφρικανικό κράτος, που οδήγησαν στην πτώση του ρατσιστικού καθεστώτος. Έγινε ο πρώτος πρόεδρος του αφρικανικού λαού το 1994 και κατέκτησε το Νόμπελ Ειρήνης, το οποίο μοιράστηκε με τον Φρεντερίκ Ντε Κλερκ.

Προήδρευσε κατά την περίοδο που η χώρα άφησε πίσω της τη διακυβέρνηση από μια μειονότητα και το απαρτχάιντ, κερδίζοντας τον διεθνή σεβασμό για την προάσπιση της εθνικής και διεθνούς συμφιλίωσης.

Κατά την 90ή επέτειο των γενεθλίων του έγινε ένας παγκόσμιος εορτασμός προς τιμήν του και αναζωπυρώθηκαν οι στόχοι της ελευθερίας και της ισότητας.

Η σοφία του και τα αποφθέγματά του θα μας συντροφεύουν για πάντα…

«Η παιδεία είναι το πιο δυνατό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο»

«Δουλειά, ψωμί και νερό για όλους»

«Απεχθάνομαι τον ρατσισμό, διότι τον θεωρώ ένα βάρβαρο πράγμα, είτε προέρχεται από έναν μαύρο άνδρα ή έναν λευκό άνδρα» 

 

 

Οι συντηρητικοί της Μέρκελ και οι Σοσιαλδημοκράτες κατέληξαν στις 6 ώρα Ελλάδας σε συμφωνία για τον σχηματισμό κυβέρνησης «ευρέος συνασπισμού»

Οι συντηρητικοί της γερμανίδας καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ και οι κεντροαριστεροί Σοσιαλδημοκράτες (SPD) κατέληξαν νωρίς σήμερα το πρωί σε συμφωνία για τον σχηματισμό κυβέρνησης «ευρέος συνασπισμού», όπως ανακοίνωσαν δύο συντηρητικοί πολιτικοί στον λογαριασμό τους στο Twitter.

Οι δύο μεγαλύτερες πολιτικές δυνάμεις στη Γερμανία πραγματοποίησαν διαπραγματεύσεις στη διάρκεια της νύχτας και κατά τις 6 ώρα Ελλάδος κατέληξαν σε συμφωνία, σύμφωνα με τον γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Χριστιανοδημοκρατών (CDU) Μίχαελ Γκρόσε-Μπρέμερ και την Ανεγκρετ Κραμπ Κάρενμπαουερ, συντηρητική πρωθυπουργό του κρατιδίου Σάαρλαντ. Λίγη ώρα μετά αυτά τα tweets, διαπραγματευτές των κομμάτων επιβεβαίωσαν στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων την είδηση της συμφωνίας.

Τα σημεία που συμφώνησαν

Οπως έγινε γνωστό, Συντηρητικοί και Σοσιαλδημοκράτες κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με την διπλή υπηκοότητα και τον κατώτατο μισθό. Η συμφωνία αίρει την υποχρέωση που ίσχυε μέχρι σήμερα για τα παιδιά που γεννιούνταν στη Γερμανία από ξένους γονείς να επιλέγουν ανάμεσα σε δύο υπηκοότητες πριν από τα 23α γενέθλιά τους. Επίσης, με τη συμφωνία καθιερώνεται σε εθνικό επίπεδο το κατώτατο ωρομόσθιο στα 8,5 ευρώ από το 2015. Συντηρητικοί και Σοσιαλδημοκράτες συμφώνησαν να μην αυξήσουν τη φορολογία και να μην επιβαρυνθούν με νέο κυβερνητικό χρέος από το 2015. Στα παραπάνω συμφώνησαν Συντηρητικοί και Σοσιαλδημοκράτες έπειτα από 17 ώρες διαπραγματεύσεων ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τον σχηματισμό κυβέρνησης "ευρέος συνασπισμού".

Σε δύο εβδομάδες η σύνθεση της κυβέρνησης

Δύο μήνες μετά την εκλογική νίκη της Μέρκελ και έναν μήνα μετά την έναρξη των συνομιλιών για τον σχηματισμό κυβέρνησης συνασπισμού, η συμφωνία θα δώσει τη δυνατότητα στην γερμανίδα καγκελάριο να σχηματίσει κυβέρνηση μέχρι τα Χριστούγεννα-- αν το SPD πάρει το πράσινο φως κατά την ψηφοφορία των περισσοτέρων από 474.000 μελών του.

Οι ηγέτες των κομμάτων αναμένεται να παρουσιάσουν λεπτομέρειες της συμφωνίας σε συνέντευξη Τύπου που θα παραχωρήσουν αργότερα σήμερα-- ημέρα κατά την οποία εκπνέει η προθεσμία που είχε δώσει η καγκελάριος.

Ωστόσο, μπορεί να περιμένουν δύο ακόμη εβδομάδες για να ανακοινώσουν τη σύνθεση της κυβέρνησης.

ΑΠΕ - ΜΠΕ
 

Περισσότερα Άρθρα...