supermarket

Στροφή στα προϊόντα Made in Greece κάνει η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών, με το 80,4% των ερωτηθέντων νέας έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών να απαντά πως προτιμά τα ελληνικά προϊόντα από τα εισαγωγής στο σούπερ μάρκετ.

Ωστόσο η έρευνα διευκρινίζει ότι αυτή η ερώτηση αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα στο ράφι, τιμές, προσφορές κ.λπ.).

Το 77% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι υπάρχει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, ενώ το 90% δηλώνει πως θέλουν να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής.

Το 61% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα, ενώ το 92% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 86% πιστεύει πως προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας.

Στα παραπάνω δεδομένα διακρίνεται να κυριαρχεί το καταναλωτικό κίνημα για τη στροφή στο Made in Greece, που προέκυψε από προβληματισμό για τις αιτίες της κρίσης. Ιδιαίτερη σημασία έχει η ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος και η κατανόηση σχεδόν από το σύνολο των καταναλωτών της σημασίας που έχει η στήριξη των εγχώριων προϊόντων για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την αντιμετώπιση της ανεργίας. Πρόκειται για στάσεις και συμπεριφορές αυτοσυντήρησης που αναπτύσσονται στην ελληνική κοινωνία.

Αναφορικά με το πώς επιλέγουν οι καταναλωτές προϊόντα, οι ερωτηθέντες δήλωσαν τη σημασία που αποδίδουν όταν ψωνίζουν σε βασικά κριτήρια επιλογής προϊόντων. Εξετάζοντας τη σπουδαιότητα των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, προκύπτει ότι σημαντικότερα θεωρούνται η ποιότητα, η τιμή, οι προσφορές και η ελληνική προέλευση.

Η κρίση και οι ραγδαίες αλλαγές στις καταναλωτικές προτιμήσεις

Στην έρευνα, οι ερωτηθέντες δήλωσαν τι αλλαγές επιφέρει η κρίση στην αγοραστική συμπεριφορά τους. Οι επιλογές δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενες και οι ερωτηθέντες μπορούσαν να επιλέξουν περισσότερες από μία απαντήσεις. Συγκεκριμένα, ποσοστό 41% αγοράζει φθηνότερα προϊόντα, 54% αγοράζει λιγότερα προϊόντα, 69% συγκρίνει τιμές σε προϊόντα και καταστήματα, ενώ το 54% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα.

Παράλληλα ενδεικτικό είναι σύμφωνα πάντα με την έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ότι ποσοστό 47,3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές χρησιμοποιούν περισσότερες από μία εναλλακτικές επιλογές.

Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου έχει μέση τιμή έξι φορές τον μήνα. Το 65% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι έξι φορές τον μήνα.

Αναφορικά με το ύψος της δαπάνης ανά επίσκεψη, η έρευνα έδειξε ότι ποσοστό 68,7% των ερωτηθέντων αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει, ποσοστό 27,5% δαπανά από 51 ως 100 ευρώ και μόνο το 3,8% υπερβαίνει τα 100 ευρώ σε μία τυπική επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ.

Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 49 ευρώ. Η μηνιαία δαπάνη των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ εκτιμήθηκε κατά μέσο όρο στα 278 ευρώ. Η δαπάνη ανά επίσκεψη και η μηνιαία δαπάνη στο σούπερ μάρκετ δεν εμφανίζουν αξιόλογες μεταβολές, συγκρινόμενες με την περυσινή έρευνα.

Το 94,5% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν, πριν πάνε στο σούπερ μάρκετ.

Στο θέμα της μάρκας του κάθε προϊόντος, προαποφασισμένο εμφανίζεται το 47,3% (47,8% των ερωτηθέντων πέρυσι). Αυτό δείχνει, σύμφωνα με την έρευνα, ότι ακόμα περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν μάρκα μέσα στο κατάστημα, συγκρίνοντας τις επιλογές που τους δίνει το σούπερ μάρκετ.

reporter

ladiproteus

Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) και συγκεκριμένα η Περιφερειακή Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, σε συνεργασία με την Χημική Υπηρεσία Κεντρικής Μακεδονίας – Τμήμα Α' που έκανε τις χημικές αναλύσεις, διαπίστωσε την εμπορία προϊόντος, το οποίο επισημαίνεται ως Ελαιόλαδο, ενώ βρέθηκε να περιέχει σπορέλαιο σε πολύ μεγάλο ποσοστό.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΕΦΕΤ, πρόκειται για το προϊόν : Ελαιόλαδο – αποτελούμενο από εξευγενισμένα ελαιόλαδα και παρθένα ελαιόλαδα, με την εμπορική ονομασία «ΠΡΩΤΕΥΣ Κλασικό», σε μεταλλική συσκευασία των 5 λίτρων, με ημερομηνία παραγωγής 01-03-2018, LOT 12/11013/206 και ανάλωση κατά προτίμηση πριν από : 01-09-2019, το οποίο τυποποιείται από την επιχείρηση «Θ. Γ. ΧΑΤΖΗΑΡΑΠΙΔΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.», 3ο χλμ Σερρών – Νιγρίτας, με αλφαριθμητικό αριθμό μονάδας τυποποίησης EL 40201.

Ο ΕΦΕΤ απαίτησε την άμεση ανάκληση/απόσυρση του συνόλου της συγκεκριμένης παρτίδας από το ανωτέρω ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ – ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ προϊόν από την εσωτερική αγορά και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί έλεγχοι.

Καλούνται οι καταναλωτές, που έχουν ήδη προμηθευτεί το εν λόγω προϊόν, να μην το καταναλώσουν.

FROUTA20182

Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά κουβαλούν βακτήρια, μύκητες και υπολείμματα εντομοκτόνων που ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία μας. Πώς μπορούμε λοιπόν να βεβαιωθούμε ότι είναι ασφαλή προς κατανάλωση;

Φυσικά, δεν μπορούμε να τα πλύνουμε όπως τα... ρούχα ή τα πιάτα, υπάρχει όμως ένας εύκολος και γρήγορος τρόπος να απομακρύνουμε υπολείμματα και μικρόβια.

Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα μεγάλο μπολ με νερό και μερικές κουταλιές μαγειρική σόδα. Τοποθετήστε μέσα στο μπολ τα φρούτα ή τα λαχανικά σας, αφήστε τα για 12-15 λεπτά και στη συνέχεια ξεπλύνετε με άφθονο νερό.

Εναλλακτικά, μπορείτε να πασπαλίσετε λίγη μαγειρική σόδα επάνω σε ένα νωπό σφουγγάρι, να τρίψετε απαλά τα φρούτα ή τα λαχανικά και στη συνέχεια να τα ξεπλύνετε.

Χάρη στο διττανθρακικό νάτριο που περιέχει, η μαγειρική σόδα έχει ήπια απολυμαντική δράση και παράλληλα απομακρύνει υπολείμματα.

ourlife

freshona efet

Στην προληπτική ανάκληση μίγματος κατεψυγμένων λαχανικών, το οποίο ενδέχεται να περιέχει τον παθογόνο μικροοργανισμό «Listeria monocytogenes» προχώρησε η εταιρεία «LIDL HELLAS & ΣIA OE».

Ο ΕΦΕΤ ενημερώθηκε από την εταιρεία για την ανάκληση μίγματος κατεψυγμένων λαχανικών. Πρόκειται για προϊόν με εμπορική ονομασία «Freshona» σε συσκευασία των 1000 γρ., ανεξαρτήτως ημερομηνίας λήξης, το οποίο διακινήθηκε μέσω του βελγικού ομίλου «Greenyard NV».

Η επιχείρηση έχει ήδη ξεκινήσει την ανάκληση του ανωτέρω προϊόντος, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι σχετικοί έλεγχοι του ΕΦΕΤ. Ο ΕΦΕΤ καλεί τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν προμηθευτεί το συγκεκριμένο προϊόν, να μην το καταναλώσουν.

skordo mayro

Ένα σχετικά άγνωστο -στην Ελλάδα- superfood έχει αρχίσει και παράγεται τα τελευταία χρόνια και στην ελληνική επικράτεια και ειδικότερα στον θεσσαλικό κάμπο. Ο λόγος για το μαύρο σκόρδο το οποίο αρχικά εμφανίστηκε στην Ιαπωνία, την Κορέα και την Ταϊλάνδη, κατέκτησε την Αμερική, και τα τελευταία χρόνια αυξάνει την «παρουσία» του και στην Ελλάδα.

Όμως, μεγάλα είναι τα οφέλη από την κατανάλωση του μαύρου σκόρδου καθώς πρόκειται για υπερτροφή (superfood). Έχει τις ίδιες θρεπτικές και θεραπευτικές ιδιότητες με το λευκό, και περιέχει διπλάσια ποσότητα αντιοξειδωτικών συστατικών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η 4πλάσια συγκέντρωση ευεργετικών συστατικών, όπως Κάλιο, Νάτριο, Μαγνήσιο, Ασβέστιο αλλά και υδατοδιαλυτών αμινοξέων.

Όλα ξεκινούν από τις συνθήκες στις οποίες εκτίθεται το λευκό σκόρδο κατά την επεξεργασία του. Αρχικά τοποθετείται μέσα σε έναν ειδικό κλίβανο/θάλαμο όπου και παραμένει για διάστημα περίπου ενός μήνα.

Μέσα σε αυτό το ελεγχόμενο, τόσο από υγρασία όσο και από θερμοκρασία, περιβάλλον αλλά και από τη διαδικασία αργής ωρίμανσης και ζύμωσης, αφυδατώνεται, χωρίς όμως να ξεραίνεται, γίνεται πιο μαλακό και παίρνει το χαρακτηριστικό μαύρο χρώμα.

Ωστόσο διατηρούνται όλα τα χαρακτηριστικά του λευκού σκόρδου, ενώ η γεύση του γίνεται υπόγλυκη και ελαφρώς όξινη, ενώ σημαντικό στοιχείο είναι πως δεν έχει τις «αρνητικές επιπτώσεις» (μυρωδιά κλπ), κάτι που το κάνει αυτομάτως πιο φιλικό προς τον τελικό καταναλωτή.

«Το μαύρο σκόρδο είναι προϊόν μεταποίησης, το οποίο δημιουργείται μέσα από μια φυσική επεξεργασία και όχι μια ποικιλία σκόρδου όπως πολλοί πιστεύουν» δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Βασίλης Μακατός, ο οποίος διατηρεί επιχείρηση επεξεργασίας σκόρδων.

Η εταιρεία, με έδρα τον Πλατύκαμπο Λάρισας, λειτουργεί από το 1996. Πρόκειται για μια μικρή τοπική βιομηχανική μονάδα που μεταποιεί τοπικά παραγόμενα προϊόντα όπως είναι το σκόρδο, το οποίο στην περιοχή του Πλατυκάμπου καλλιεργείται περισσότερο από έναν αιώνα. Το προϊόν καλλιεργείται σε μια έκταση 3.500 στρεμμάτων και όπως λέει ο κ. Μακατός όταν «αυτή δεν μας φτάνει παίρνουμε και κάποια από περιοχή της Ορεστιάδας».

Τα προηγούμενα χρόνια η εμπορία του σκόρδου στον Πλατύκαμπο γινόταν με τη γνωστή σε όλους «πλεξούδα». Όμως, σύμφωνα με τον κ. Μακατό έγινε έρευνα που είχε ως στόχο να δοθεί αξία στο προϊόν, αλλά και να υπάρξει αύξηση της κατανάλωσης και να ανοίξουν και νέες πόρτες σε διαφορετικές, από την εγχώρια, αγορές. Έτσι, πάρθηκε η απόφαση να προχωρήσουν στο στάδιο της μεταποίησης, στην οποία βρίσκονται σήμερα.

«Μέσα από αυτή τη διαδικασία, στην οποία υπήρχαν δυσκολίες στην αρχή, φάνηκε ότι αυτή η ιδέα είχε μέλλον και προοπτική γιατί άρχισε να έχει ανταπόκριση στον κόσμο» υποστηρίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μακατός και συνεχίζει «μέσα από πολλή προσωπική δουλειά, μέσα από εκθέσεις σταδιακά είχε μια ανοδική τάση. Τώρα τελευταία αυτό αυξάνει πολύ μέσα από εκθέσεις του εξωτερικού».

Ήδη, η εταιρεία πραγματοποιεί εξαγωγές σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία , Σλοβακία, Ιταλία, Αγγλία, Ολλανδία, Κύπρος) ενώ ετοιμάζεται να μπει και στη αγορά της Ρωσίας.

Παρόλο που σήμερα η περισσότερη παραγωγή καταναλώνεται εντός των ελληνικών συνόρων, παρατηρείται μια αυξητική τάση από τις αγορές του εξωτερικού. Κυριότερος λόγος είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχουν τα ελληνικά προϊόντα. Κάτι που φαίνεται και σε έρευνα που έχει κάνει το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη οποία μεταξύ άλλων αναφέρεται πως το ελληνικό σκόρδο έχει καταταγεί πρώτο σε περιεκτικότητα κάποιων ουσιών (πχ αλισίνη), συγκρινόμενα με εκείνα της Κίνας, της Ισπανίας της Αργεντινής κλπ.

Βέβαια οι ίδιοι, μετά από αυτή την επιτυχία δε σταματούν εδώ. Περιμένουν την ανακοίνωση του μέτρου του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 (ΠΑΑ) για τον εκσυγχρονισμό και επέκταση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (Μέτρο 4.2.1) που θα τους δώσει τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν και να εκσυγχρονίσουν τον εξοπλισμό τους, αυξάνοντας έτσι την παραγωγή τους.

Παράλληλα ετοιμάζουν σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο του Βόλου τη δημιουργία ενός ηλιακού θερμοκηπίου για να παράξουν λιαστό αποξηραμένο σκόρδο, προϊόν που δεν παράγει η Ελλάδα. «Με τη δημιουργία του ηλιακού θερμοκηπίου θα αξιοποιήσουμε την ηλιακή ενέργεια, θα ανεξαρτητοποιηθούμε από το ρεύμα, τα ορυκτά καύσιμα» κάτι που όπως δηλώνει ο κ. Μακατός θα επιφέρει τεράστια μείωση στο κόστος παραγωγής και θα τους δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νέα ανταγωνιστικά προϊόντα.

Όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να γίνουν κινήσεις και από την πλευρά της πολιτείας για την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων των τοπικών παραγόμενων αγροτικών προϊόντων. «Να αναδειχθεί ο αγροδιατροφικός τομέας της χώρας, ο οποίος έχει τεράστια πλεονεκτήματα και μαζί με τον τουρισμό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα της χώρας» τονίζει σχετικά.

Σύμφωνα με τον κ. Μακατό «πρέπει να δούμε πιο οργανωμένα, σε εθνικό επίπεδο τη διοργάνωση μιας έκθεσης, στα πρότυπα των διεθνών, που μέσα από αυτές να αναδείξουμε τη διαφορετική μας κουλτούρα, την παραγωγή μας και να συνδυάσουμε την τοπική γαστρονομία με τα τοπικά εδέσματα, με τον τουρισμό».

απε-μπε

lidl

Mεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ όπως οι Tesco, Lidl, Aldi κ.α. έχουν αποσύρει σειρές κατεψυγμένων λαχανικών καθώς διατυπώνονται φόβοι ότι ενδέχεται να περιέχουν θανατηφόρα βακτηρίδια.

Η Υπηρεσία Τυποποίησης των Τροφίμων (FSA) προειδοποίησε ότι το κατεψυγμένο γλυκό καλαμπόκι είναι η πιθανή πηγή λιστερίωσης που πλήττει πέντε ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου Lidl, σύμφωνα με την MEN.

Η λιστερίωση είναι μια σπάνια αλλά σοβαρή διατροφική ασθένεια που προκαλείται από το βακτήριο Listeria monocytogenes που μπορεί να είναι πιο σοβαρό για εκείνα τα άτομα που έχουν εξασθενήσει το ανοσοποιητικό σύστημα αλλά και τους ηλικιωμένους, τις έγκυες γυναίκες και τα βρέφη.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων, από την εν λόγω ασθένεια έχουν χάσει τη ζωή τους 9 άτομα.

Σε μια δήλωσή της η Αρχή σημείωσε:

«Οι ειδικοί χρησιμοποίησαν την αλληλουχία ολόκληρου του γονιδιώματος για να εντοπίσουν την πηγή τροφής, η οποία αρχικά θεωρήθηκε ότι περιοριζόταν στον κατεψυγμένο καλαμπόκι». Από τις 8 Ιουνίου, σε 47 περιπτώσεις ασθένειας καταγράφηκαν εννέα θάνατοι. Τα ίδια στελέχη του L. monocytogenes έχουν ανιχνευθεί σε κατεψυγμένα λαχανικά που παράγονται από την ίδια ουγγρική εταιρεία το 2016, το 2017 και το 2018»

Τώρα η FSA έχει εκδώσει έναν μεγάλο κατάλογο 43 κατεψυγμένων ειδών διατροφής που αποσύρονται από την πώληση Lidl. Ακολουθεί η λίστα:

Pinguin Frozen Sweetcorn

Pack size – All
Batch code – All
Best before – July 2020

Pinguin Supersweet Sweetcorn

Pack size – All
Batch code – All
Best before – July 2020

Tesco Frozen Broccoli, Carrot and Sweetcorn Steamer

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Tesco Frozen Every Day Value Sweetcorn

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Ross Mixed Vegetables

Pack size – 12x450g
Batch code – All
Best before – July 2021

One Stop Frozen Sweetcorn

Pack size – AllBatch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Aldi Four Seasons Frozen Vegetable Steamers

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Aldi Frozen Four Seasons Mixed Vegetables

Pack size All
Batch code All
Best before All codes to Jan 2020

Pinguin Sweetcorn

Pack size – 1×10 kg
Batch code – All
Best before – July 2020

Aldi Four Seasons Supersweet Sweetcorn

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Waitrose Essential Supersweet Sweetcorn

Pack size – E1kg
Batch code – All
Best before – Oct 2019, Nov 2019, Aug 2019

Waitrose Essential Mixed Vegetable

Pack size – E1kg
Batch code – All
Best before – All up to Dec 2019

Tesco Frozen Mixed Vegetables

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Waitrose Fine Cut Vegetable Steamer
Pack size – E640g (4x160ge)
Batch code – All
Best before – All up to Jan 2020

Waitrose Love Life Vegetable Medley Steamers

Pack size – E640g (4x160ge)
Batch code – P6163 P7021 P7080
Best before – May 2018, Jul 2018, Sep 2018

Sainsbury Frozen Special Mixed Vegetables

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Growers Pride Mixed Vegetables

Pack size – 12x450g
Batch code – All
Best before – July 2021

Sainsbury Frozen Basic Mixed Vegetables

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Sainsbury Frozen Rice Broccoli and Sweetcorn

Pack size – All
Batch code – All
Best before – All codes to Jan 2020

Sainsbury Frozen Mixed Vegetables

tomates

Στη δέσμευση ακατάλληλης για κατανάλωση ντομάτας συνολικού βάρους 2.800 κιλών, προχώρησαν οι ελεγκτές τροφίμων του Τμήματος Ποιοτικού & Φυτοϋγειονομικού ελέγχου της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά, στο πλαίσιο των στοχευμένων ελέγχων που πραγματοποιούν στην αγορά.

Ειδικότερα, κατά τον ποιοτικό έλεγχο σε επιχείρηση εμπορίου αγροτικών προϊόντων στην περιοχή του Ρέντη, οι ελεγκτές εντόπισαν και δέσμευσαν 400 χαρτοκιβώτια με ντομάτες προέλευσης Αλβανίας βάρους 2.800 κιλών, επειδή μέρος της ποσότητας του προϊόντος παρουσίαζε εμφανείς και εκτεταμένες μακροσκοπικές αλλοιώσεις (ευρωτιάσεις και σήψεις).

Περισσότερα Άρθρα...