elliniko anat aer

Ο ευρωβουλευτής και πρόεδρος της Δράσης, Θ. Σκυλακάκης, κατέθεσε ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αλλαγή των όρων στον διαγωνισμό του Ελληνικού
 
Απευθυνόμενος στην  Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Πρόεδρος της Δράσης και ευρωβουλευτής των Φιλελευθέρων και Δημοκρατών, Θόδωρος Σκυλακάκης, θέτει ερωτήματα για το ζήτημα του διαγωνισμού του Ελληνικού, σε ό,τι αφορά την δραστική αλλαγή των όρων του μετά την αποχώρηση ενός εκ των βασικών υποψηφίων επενδυτών και την μη εξάντληση των δυνατοτήτων, μετά την δραστική αλλαγή των όρων, για να ληφθούν περισσότερες της μιας προσφοράς.

Αναλυτικά, η ερώτηση του κ. Σκυλακάκη έχει ως εξής:

"Το Ελληνικό Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας (ΤΑΙΠΕΔ), συστήθηκε με αποστολή την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Στις συνεδριάσεις του ΔΣ παρίστανται δυο παρατηρητές που προτείνονται από τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το Ταμείο λειτουργεί συνεπώς χωρίς τις συνήθεις διασφαλίσεις ελέγχου που προσφέρει η εθνική νομοθεσία και με σοβαρό ρόλο σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση της διαφάνειας από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σε 6 μεγάλους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, όπου υπήρξε ενδιαφέρον 3 και περισσότερων επενδυτών (ΔΕΣΦΑ, ΟΠΑΠ, Κρατικά Λαχεία, Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης, ΔΕΠΑ, Ελληνικό), παραδόξως οι 5 έμειναν με μια μόνον τελική προσφορά. Ειδικά στο Ελληνικό, η κατάθεση μιας μόνο προσφοράς αναγράφεται στον τύπο ότι συνδέεται με την αλλαγή ουσιωδών όρων του διαγωνισμού στη διάρκειά του.

Ειδικότερα στην τελευταία φάση το Δεκέμβριο του 2013 και κατόπιν αποχώρησης ενός εκ των τεσσάρων προεπιλεγμένων επενδυτών το Ταμείο άλλαξε ουσιώδη όρο του διαγωνισμού, αυξάνοντας (εκ των υστέρων) κατά πολύ την ελκυστικότητα της σχετικής επένδυσης.

Συγκεκριμένα και ενώ το ΤΑΙΠΕΔ επρόκειτο με βάση την αρχική προκήρυξη (Request For Proposal, 9/1/2013 σελ. 28), να λαμβάνει το 30% όλων των οικονομικών ωφελημάτων που θα έδινε η πωλούμενη εταιρία προς τους μετόχους της, στην τελική ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ (26/3/2014), αναφέρεται ότι ο επενδυτής θα δικαιούται μιας σωρευτικής αποδοτικότητας της επένδυσης (IRR) 15%, χωρίς να πληρώσει τίποτε στο ελληνικό δημόσιο, που θα λαμβάνει το 30% (earn out right) μόνο για το υπερβάλλον ποσό.

Ερωτάται η Επιτροπή

Τι εξυπηρετεί η ύπαρξη των παρατηρητών που έχει ορίσει;

Γνώριζαν οι προτεινόμενοι από την ίδια παρατηρητές την δραστική αλλαγή των όρων του σχετικού διαγωνισμού;

Γνωρίζουν αν προσεκλήθη υπό τους νέους όρους ο επενδυτής που είχε αποσυρθεί λόγω χαμηλής απόδοσης της επένδυσης και αν δόθηκε μεγαλύτερος χρόνος για να καταθέσουν προσφορές οι άλλοι δύο επενδυτές που τελικά απείχαν, μετά την δραστική αλλαγή των όρων του διαγωνισμού που έγινε μετά το Δεκέμβριο του 2013;

Συμφωνεί ότι οι  αποκρατικοποιήσεις πρέπει να προχωρούν με ταχύτητα αλλά προπαντός με διαφάνεια και τους ουσιώδεις όρους να είναι εκ των προτέρων και έγκαιρα γνωστοί σε όλους τους ενδιαφερόμενους;»

Επισημαίνεται ότι οι βασικοί όροι του διαγωνισμού ποτέ δεν έγιναν δημόσια γνωστοί, ότι το ΤΑΙΠΕΔ θεσμικά δεν υπάγεται στο δημόσιο τομέα και ότι η επιλογή της μεθόδου αποκρατικοποίησης μέσω της πώλησης μετοχών δεν εμπίπτει στις διατάξεις του ευρωπαϊκού δικαίου, που αφορούν διαγωνισμούς που αφορούν έργα, αγαθά και υπηρεσίες και παραχωρήσεις.

Συνεπώς και με δεδομένο ότι ο διαγωνισμός για ένα από τα καλύτερα και σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού λαού κατέληξε με μια μονο προσφορά, ενώ η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η Ελλάδα προσελκύει πάλι επενδυτές, πρέπει να απαντηθούν όλα τα πιθανά ερωτήματα και να υπάρχει πλήρης διαφάνεια σε σχέση με τη διεξαγωγή του.".

news 247

elliniko axiopoihsh

Σύμφωνα με τον Οδυσσέα Αθανασίου, διευθύνοντα σύμβουλο της Lamda Development, «η χρηματοδότηση του project θα ξεκινήσει με την άμεση δημιουργία του fund με τους Κινέζους της Fosun και το Abu Dhabi ενώ θα υπάρξει προσθήκη κι άλλων επενδυτών».

«Είναι αλήθεια ότι βγήκαν από κάποιους αβίαστα συμπεράσματα. Ενώ δίνουμε 850 ευρώ/ τ.μ. εμφανιζόταν ότι θέλαμε να δώσουμε 70 ευρώ/ τ.μ.. Κάπου δηλαδή ξεχάστηκε ένα μηδενικό».

Με αυτή του τη δήλωση στο newmoney.gr ο διευθύνων σύμβουλος της LAMDA Development Οδυσσέας Αθανασίου μιλάει για το τίμημα που σε βελτιωμένη προσφορά η εταιρεία του κατέθεσε αναφορικά με το Ελληνικό.

Και προσθέτει: «Να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Το τίμημα για τις μετοχές φθάνει στα 915 εκατ. ευρώ κι εμείς θα δώσουμε άμεσα το 35% του ποσού αυτού. Θα δώσουμε τα χρήματα πριν καν ξεκινήσουμε το σκάψιμο.

Όμως εκτός αυτού υπάρχουν και άλλα 1,2 δισ. ευρώ για τα οποία δεν έχει γίνει καμία αναφορά. Πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας σκληρής διαπραγμάτευσης των επενδυτών με το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο αφορά στις δεσμεύσεις μας ως προς τη δημιουργία υποδομών εκτός των δικών μας εκμεταλλεύσεων.

Ας γίνω πιο σαφής. Πρόκειται για την εκ μέρους της κοινοπραξίας μας ανάληψη δημιουργίας κοινόχρηστων χώρων, σχολείων, πάρκων, χώρων πρασίνου κι άλλων υποδομών τις οποίες το Ελληνικό Δημόσιο απαίτησε. Δεν μας χαρίζει λοιπόν τίποτε το ελληνικό Δημόσιο. Και προς τιμήν τους κάποιοι διαπραγματεύτηκαν σκληρά για λογαριασμό της χώρας τους».

Ο κ. Αθανασίου συμπληρώνει επίσης πως από τα 6.000 συνολικά στρέμματα τα 2.500 είναι μονό καθαρά για αξιοποίηση από την LAMDA. «Τα υπόλοιπα 2.000 θα γίνουν πάρκα για δημόσια χρήση και θα υπάρξουν 1.500 στρέμματα κοινόχρηστων χώρων. Αυτοί οι χώροι θα είναι που θα πάνε το τίμημα σε ένα σύνολο 2,1 δις. ευρώ (μαζί με τα 915 εκατ. ευρώ των μετοχών).

Άρα έχουμε με μια απλή διαίρεση μια αξία 850 ευρώ/ τ.μ. σε μια περιοχή που το πιο ακριβό οικόπεδο ενός ιδιώτη κοστίζει 400 ευρώ/τ.μ. Και σε αυτά δεν υπολογίζουμε ούτε τα μουσεία που είναι στο master plan μας, ούτε το ενυδρείο που θα είναι το μεγαλύτερο στην νότια Ευρώπη».

«Σε κάθε περίπτωση και σας παρακαλώ να τα γράψετε όπως σας το λέω, εμείς είμαστε ανοικτοί και σε άλλες συμμετοχές είτε ξένων είτε κι Ελλήνων επενδυτών. Απευθύνουμε και πρόσκληση σε όποιον θέλει να έλθει μαζί μας. Είναι μια προσπάθεια που κατά τη γνώμη μας είναι εθνική και θα φέρει άμεσα θετικά αποτελέσματα στην οικονομία» τονίζει ο κ. Αθανασίου.

elliniko anat aer

«Τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, όπως το Ελληνικό, όταν παραχωρούνται πρέπει να εξασφαλίζουν ένα τίμημα το οποίο δεν υπολείπεται του ελάχιστου ορίου αποτίμησης», αναφέρει μεταξύ άλλων η Χαριλάου Τρικούπη.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ, για την αξιοποίηση του Ελληνικού

«Η χώρα μετά από μια παρατεταμένη ύφεση έχει ανάγκη από επενδύσεις που θα διασφαλίσουν την επιστροφή σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.

Η αξιοποίηση του Ελληνικού, μετά τη νομοθετική πρωτοβουλία του Μαρτίου 2012 που του προσέδωσε ενιαία και συνολική πολεοδομική και αναπτυξιακή ταυτότητα, παρέχει τη δυνατότητα για προσέλκυση επενδύσεων που θα τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.

Τέτοια έργα σηματοδοτούν την αποκατάσταση εμπιστοσύνης προς την χώρα αφού συνιστούν μακροχρόνιες επενδύσεις που δεσμεύουν την παρουσία του επενδυτή για πολλά χρόνια.

Την ίδια στιγμή πρέπει να γίνει από όλους κατανοητό ότι τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, όπως το Ελληνικό, όταν παραχωρούνται πρέπει να εξασφαλίζουν ένα τίμημα το οποίο δεν υπολείπεται του ελάχιστου ορίου αποτίμησης. Ταυτόχρονα, είναι αναγκαία η εκπόνηση συγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου που θα διασφαλίζει την οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.

Επιπρόσθετα, πρέπει με τα σχέδια αξιοποίησης να προστατεύεται το περιβάλλον και να δημιουργούνται, κοινωνικές υποδομές και εξυπηρετήσεις προς όφελος των κατοίκων της περιοχής με ένα σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα».

elliniko anat aer

Μεγάλη καθυστέρηση - Απαράδεκτη η σημερινή κατάσταση

Η λειτουργία του αεροδρομίου του Ελληνικού σταμάτησε οριστικά το 2001. Η μεταφορά του βασικού αεροδρομίου της πρωτεύουσας στα Σπάτα κόστισε δισεκατομμύρια ευρώ στους Ευρωπαίους και στους Έλληνες φορολογούμενους και θα έπρεπε λογικά να υπήρχε από τότε ένα σχέδιο για την ανάπτυξη του Ελληνικού, προκειμένου να ενισχυθούν τα δημόσια οικονομικά.

Το ενδιαφέρον των τότε κυβερνήσεων περιοριζόταν στον εκσυγχρονισμό της υποδομής, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση για την αξιοποίηση του «φιλέτου» του Ελληνικού. Το 2004 κατασκευάστηκαν αθλητικές εγκαταστάσεις για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου, στη συνέχεια η κυβέρνηση Καραμανλή-Σουφλιά δεσμεύτηκε να το μετατρέψει στο μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο της Ευρώπης και το 2010-2011 ο τότε πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου τάχθηκε υπέρ της fast track αξιοποίησης του Ελληνικού, με στόχο την άμεση είσπραξη από το Δημόσιο 5 δισ. ευρώ, προκειμένου να αγοραστεί πολλαπλάσιο χρέος του ελληνικού Δημοσίου στη δευτερογενή αγορά.

Τίποτα από τα παραπάνω δεν έγινε και τα 6.200 στρέμματα του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού παραμένουν μια υποβαθμισμένη έκταση, στην οποία κυριαρχούν η άσφαλτος και το τσιμέντο.

Το βασικό ερώτημα είναι, εάν πρόκειται να αλλάξει στο άμεσο μέλλον η σημερινή απαράδεκτη από πάσης πλευράς κατάσταση και να μετατραπεί η περιοχή του πρώην αεροδρομίου σε καταλύτη ανάπτυξης για την εθνική οικονομία.

 

Μικρό τίμημα

Το πρώτο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί είναι το σχετικά μικρό τίμημα που προσφέρεται στο διαγωνισμό. Μετά την επανάσταση οικονομικών προσδοκιών που προκάλεσε η κυβέρνηση Παπανδρέου, ένα τίμημα της τάξης μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ θα αντιμετωπιστεί εχθρικά από την τοπική κοινωνία και το μεγαλύτερο μέρος του πολιτικού συστήματος.

Με την καταβολή του τιμήματος, ο επενδυτής που θα πλειοδοτήσει θα εξασφαλίσει τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε. Αυτή θα έχει στην κατοχή της το 70% της συνολικής έκτασης με τη μορφή της μακροχρόνιας μίσθωσης για 99 χρόνια και στην πλήρη κατοχή της το υπόλοιπο 30%, όπου θα χτιστούν οι κατοικίες οι οποίες θα πουληθούν σε ιδιώτες.

Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ναυτεμπορική» (Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014), εκτός από το αρχικό τίμημα, το Δημόσιο θα μπορεί να εισπράττει, αφού συμπληρωθεί μία επταετία από την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου, το 30% των ετήσιων κερδών της Ελληνικό Α.Ε. Προϋπόθεση είναι να έχει επιτύχει ο ανάδοχος ένα επίπεδο κερδοφορίας που προσδιορίζεται από τη σύμβαση. Το διαχειριστικό παρελθόν του ελληνικού Δημοσίου μάς διδάσκει ότι τέτοιου είδους μακροχρόνιες δεσμεύσεις σπάνια τηρούνται και ότι παρακάμπτονται με τη βοήθεια του ιδιώτη επενδυτή και στο πλαίσιο της διαρκούς παρασκηνιακής διαπραγμάτευσης κυβερνητικών παραγόντων με τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Επομένως, το βασικό κριτήριο πρέπει να είναι ποια θα είναι τα έσοδα του Δημοσίου «εδώ και τώρα» από την ιδιωτικοποίηση της Ελληνικό Α.Ε.

 

Προσθήκη το… καζίνο

Η προώθηση της επένδυσης στο πρώην αεροδρόμιο στο Ελληνικό γίνεται πιο δύσκολη εξαιτίας της συνεχούς αλλαγής των προδιαγραφών. Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα παρουσιάσουν επενδυτικά σχέδια για τις τρεις επόμενες πενταετίες. Οι προτάσεις τους θα πρέπει να κινηθούν στο γενικό πλαίσιο που έχουν αποδεχτεί. Μεταξύ των άλλων συμπεριλαμβάνει την κατασκευή ενός πάρκου που θα καταλαμβάνει έκταση 2.000 στρεμμάτων και θα έχει ένα κόστος της τάξης των 50 εκατ. ευρώ έως 100 εκατ. ευρώ, την οικιστική αξιοποίηση του 30% της έκτασης, την ξενοδοχειακή, τουριστική ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου, τη δημιουργία μεγάλου εμπορικού κέντρου, συνεδριακού κέντρου, κτιρίων γραφείων και εγκαταστάσεων για την ψυχαγωγία των επισκεπτών.

Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Lamda Development κ. Αθανασίου, οι άμεσες επενδύσεις στο Ελληνικό μπορεί να φτάσουν τα 6-7 δισ. ευρώ σε βάθος χρόνου. Δεν υπάρχουν εγγυήσεις για την υλοποίηση και την κερδοφορία τους, γι’ αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να χρησιμοποιήσει ένα μείγμα κινήτρων και αντικινήτρων, ώστε οι επενδυτές να ανταποκριθούν στις προσδοκίες.

Στο σχεδιασμό της ανάπτυξης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού προστέθηκε πρόσφατα και η λειτουργία ενός καζίνο, που θα μπορούσε να προκύψει από τη μεταφορά αυτού που λειτουργεί στην Πάρνηθα. Υποτίθεται ότι η άδεια για το καζίνο θα αποτελέσει αντικείμενο άλλου διαγωνισμού, προκειμένου να εξασφαλιστούν πρόσθετα έσοδα για το Δημόσιο, είναι φανερό όμως ότι το πέρασμα από το… μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο της Ευρώπης στο… μεγαλύτερο καζίνο της Ευρώπης θα προκαλέσει κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις. Σύμφωνα με το αποκλειστικό δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής», οι επενδυτές που δεν θα είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα που θα αναλογούν στο 30% των προγραμματισμένων επενδύσεων που δεν θα υλοποιηθούν.

Εάν, για παράδειγμα, προβλέπονται επενδύσεις 3 δισ. ευρώ την πρώτη πενταετία και πραγματοποιηθούν επενδύσεις μόνο 2 δισ. ευρώ, θα επιβληθεί πρόστιμο της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Η εμπειρία διδάσκει ότι τέτοιου είδους ρήτρες σπάνια αποδίδουν τα αναμενόμενα και το πιθανότερο είναι ότι θα δοθεί χρονική παράταση στους επενδυτές για να ολοκληρώσουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα, που έχει βάθος 15ετίας. Ακόμη και στην περίπτωση που δεν μπορέσουν να τιμήσουν τις υποχρεώσεις τους, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να εισπράξει το Δημόσιο πρόστιμο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από εταιρείες που αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα.

 

Πολιτικά ευάλωτη

Η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό, έτσι όπως εξελίσσεται, είναι πολιτικά ευάλωτη. Η δραστική μείωση του αρχικού τιμήματος θα προκαλέσει δικαιολογημένες αντιδράσεις, όπως και η προσθήκη της λειτουργίας ενός καζίνο στο αρχικό σχέδιο. Η επένδυση είναι πολιτικά ευάλωτη εξαιτίας και της μεγάλης διάρκειάς της. Για 15 χρόνια η εταιρεία που θα πλειοδοτήσει θα πρέπει να συνεννοείται με την κυβέρνηση, την τοπική αυτοδιοίκηση και την περιφερειακή αυτοδιοίκηση για να προχωρήσουν οι αναγκαίες ρυθμίσεις που θα εξασφαλίσουν την κερδοφορία της επένδυσης. Είναι βέβαιο ότι θα προκληθούν πολιτικές αντιπαραθέσεις γύρω από το φορολογικό καθεστώς της επένδυσης, την επιδότησή της από το ΕΣΠΑ και απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, τις χωροταξικές ρυθμίσεις, την προστασία του περιβάλλοντος, την ελεύθερη πρόσβαση των κατοίκων της πρωτεύουσας σε διάφορες εγκαταστάσεις κ.λπ.

Η ελληνική πολιτική τάξη και η δημόσια διοίκηση έχουν αποτύχει σε πολύ λιγότερο φιλόδοξα σχέδια και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορούν να δημιουργήσουν ευνοϊκό περιβάλλον για μια τόσο σύνθετη επένδυση. 

Από τον Βοτανικό και τη Λ. Αλεξάνδρας μέχρι τον Φαληρικό Όρμο υπάρχουν μια σειρά φιλόδοξα επενδυτικά, αναπτυξιακά έργα που έπεσαν θύματα της γραφειοκρατικής αδράνειας και των πολιτικών αντιπαραθέσεων. Το Ελληνικό μπορεί τελικά να είναι το μεγαλύτερο από αυτά.

freesunday

elliniko axiopoihsh

Αυξημένη κατά περίπου 400 εκατ. ευρώ είναι η νέα προσφορά ύψους 915 εκατ. ευρώ που κατέθεσε η «Lamda Development» για το Ελληνικό, με την αρχική πρόταση της εταιρείας να φημολογείται ότι είχε διαμορφωθεί στα 430 εκατ. ευρώ.

Το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζεται ικανοπoιημένο από την εξέλιξη αυτή, καθώς η νέα προσφορά της εταιρείας είναι κατά 25% μεγαλύτερη, συγκριτικά με την αποτίμηση των ανεξάρτητων εκτιμητών (American Appraisal), ενώ η εταιρεία δεσμεύεται να καταβάλει εξ ολοκλήρου κόστος ύψους 1,25 δισ. ευρώ, που απαιτείται για την υλοποίηση των αναγκαίων υποδομών και του Ενιαίου Μητροπολιτικού Πάρκου.

Όπως προβλέπεται από τους όρους της σύμβασης, το 33% του ποσού αυτού θα καταβληθεί άμεσα με την ολοκλήρωση της συμφωνίας και το υπόλοιπο εντός 10 ετών. H προσφορά δεσμεύει την εταιρεία με εγγυητικές επιστολές για την καταβολή του τιμήματος, ενώ προβλέπει ποινικές ρήτρες για την υλοποίηση επένδυσης, ύψους τουλάχιστον 5,7 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο τίμημα δεν περιλαμβάνεται συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου με ποσοστό 30% στα μελλοντικά κέρδη του επενδυτή, εφόσον η σωρευτική αποδοτικότητα της επένδυσης (IRR) ξεπεράσει το 15%.

 

Τα επόμενα στάδια

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται από τη διαδικασία, οι Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι (Citigroup, Piraeus Bank), με τη συνδρομή του εξειδικευμένου συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Happold Consulting, θα προχωρήσουν στην αξιολόγηση του «δικαίου και ευλόγου της τελικής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς» (fairness opinion) της Lamda Development, με βάση διεθνώς αποδεκτές διαδικασίες και πρότυπα αξιολόγησης.

Εντός των επόμενων ημερών το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα αποφασίσει για την ανακήρυξη ή μη Προτιμητέου Επενδυτή στο Ελληνικό.

 

Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ

«Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώνει ότι η Lamda Development ανταποκρίθηκε στο αίτημα του Διοικητικού του Συμβουλίου για βελτίωση της αρχικής της προσφοράς και κατέθεσε σήμερα βελτιωμένη προσφορά ύψους 915 εκ. ευρώ για την απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε..

»Το 33% του ποσού αυτού θα καταβληθεί άμεσα με την ολοκλήρωση της συμφωνίας και το υπόλοιπο εντός 10 ετών, σύμφωνα με τους όρους της σχετικής σύμβασης. Η εταιρεία κατέθεσε τίμημα σαφώς βελτιωμένο, κατά ποσοστό υψηλότερο του 25% σε σχέση με την αρχική της προσφορά, και υπερβαίνει την αποτίμηση του ανεξάρτητου εκτιμητή (American Appraisal).

»Επιπλέον του τιμήματος, η εταιρία αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου κόστος ύψους 1,25 δισ. ευρώ, που απαιτείται για την υλοποίηση των αναγκαίων υποδομών και του Ενιαίου Μητροπολιτικού Πάρκου.

»Η προσφορά δεσμεύει την εταιρεία με εγγυητικές επιστολές για την καταβολή του τιμήματος και ποινικές ρήτρες για την υλοποίηση επένδυσης, ύψους τουλάχιστον 5,7 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι στο τίμημα δεν περιλαμβάνεται συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου με ποσοστό 30% στα μελλοντικά κέρδη του επενδυτή, εφόσον η σωρευτική αποδοτικότητα της επένδυσης (IRR) ξεπεράσει το 15%.

»Ως επόμενο βήμα και σύμφωνα με τη διαδικασία, οι Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι (Citigroup, Piraeus Bank) με τη συνδρομή του εξειδικευμένου συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Happold Consulting, θα προχωρήσουνστην αξιολόγηση του δικαίου και ευλόγου της τελικής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς (fairness opinion) της Lamda Development, με βάση διεθνώς αποδεκτές διαδικασίες και πρότυπα αξιολόγησης.

»Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αφού λάβει υπ' όψιν του τα ανωτέρω, καθώς και την εισήγηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων, θα αποφασίσει σε επόμενη συνεδρίασή του εντός των επόμενων ημερών για την ανακήρυξη ή μη Προτιμητέου Επενδυτή.

»Μετά το τέλος της διαδικασίας, θα πραγματοποιηθεί συνέντευξη τύπου».

zougla

elliniko anat aer
 
Την ερχόμενη Τετάρτη 26 Μαρτίου αναμένονται οι εξελίξεις σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, καθώς μέχρι τότε έχει δοθεί προθεσμία από το ΤΑΙΠΕΔ στην Lamda Development να καταθέσει νέα βελτιωμένη προσφορά (η τεχνική προσφορά έχει γίνει δεκτή).

Τι προβλέπει στο σχέδιο της Lamda Development

Τη δημιουργία πάρκου έκτασης 2 εκατομμυρίων τ.μ. -ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα παγκοσμίως- υψηλού επιπέδου αθλητικές εγκαταστάσεις, ένα αναβαθμισμένο παραλιακό μέτωπο, με ελεύθερη πρόσβαση όλων των παραπάνω στο κοινό, καθώς και τουριστικές υποδομές, δημιουργώντας έτσι έναν προορισμό που αναμένεται να προσελκύσει 1.000.000 επιπλέον τουρίστες στην Αθήνα, περιλαμβάνει το επενδυτικό πλάνο για το Ελληνικό.

Σύμφωνα με όσα έχει κάνει γνωστά η εταιρεία, το επενδυτικό πλάνο είναι ύψους 7 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, θα δημιουργήσει περίπου 15.000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της επένδυσης στο Ελληνικό, ενώ με την ολοκλήρωση των έργων θα δημιουργηθούν 50.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Τα φορολογικά έσοδα που θα έχει το Δημόσιο σε ετήσια βάση, όταν ολοκληρωθούν τα έργα, θα ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το ακίνητο έχει τρεις φορές και πλέον το μέγεθος του Μονακό, δύο φορές και πλέον το μέγεθος του Hyde Park του Λονδίνου και σχεδόν δύο φορές το μέγεθος του Central Park στη Νέα Υόρκη.

Οι θέσεις του ΤΑΙΠΕΔ

Αναφορικά με τα αναπτυξιακά οφέλη. Νέες επενδύσεις, θέσεις εργασίας, συμβολή στο ΑΕΠ:

- Πέρα από το τίμημα, το οποίο θα συμβάλει άμεσα στην εκπλήρωση των δημοσιονομικών στόχων, αναμένεται μέσα από την αξιοποίηση να υλοποιηθούν σειρά επενδύσεων με σημαντικά πολλαπλασιαστικά αναπτυξιακά οφέλη για την οικονομία της Αθήνας και της χώρας. Υπολογίζεται ότι καθ΄όλη τη διάρκεια της ανάπτυξης του ακινήτου αναμένεται να υλοποιηθούν επενδύσεις ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ.

- Θα υπάρξει σημαντική τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας με σημαντικά οφέλη σε παραπλήσιους κλάδους, ενώ κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, της εκτέλεσης και της λειτουργίας της ανάπτυξης του ακινήτου, θα δημιουργηθεί ένας αρκετά υψηλός αριθμός νέων θέσεων εργασίας.

- Η πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ έδειξε ότι μέσα από την προτεινόμενη αξιοποίηση της περιοχής του Ελληνικού σε συνδυασμό με τη συντονισμένη άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης και επένδυσης, η άνοδος του ΑΕΠ και η ενίσχυση της απασχόλησης μπορεί να είναι σημαντική και μόνιμη. Συγκεκριμένα, έως το 2025 αναμένεται να αυξηθεί το ΑΕΠ κατά 1,2% και να δημιουργηθούν σταδιακά 35.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ περίπου ανάλογος αριθμός θέσεων εργασίας αναμένεται να δημιουργηθεί κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι η αναπτυξιακή παράμετρος της συγκεκριμένης παρέμβασης έχει άμεση και μόνιμη επίδραση στην ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα.

- Επιπλέον, θα είναι ιδιαίτερα σημαντική η μεσοπρόθεσμη συμβολή στην άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης, αλλά και στα ιδιωτικά και δημόσια εισοδήματα που θα προκληθεί από την αξιοποίηση της περιοχής και την εισροή πόρων από το εξωτερικό.

- Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, αν δεν παραχωρηθεί η περιοχή του Ελληνικού, η αναγκαία δημοσιονομική πολιτική, που θα πρέπει να εφαρμοστεί για την κάλυψη του ελλείμματος που θα προκύψει, θα οδηγήσει σε υποχώρηση του ΑΕΠ κατά 0,3% τα δύο πρώτα χρόνια. Επιπλέον, οι ίδιες εκτιμήσεις δείχνουν ότι η μη παραχώρηση της περιοχής οδηγεί σε απώλεια περίπου 14.500 θέσεων εργασίας κατ΄έτος τα δύο πρώτα χρόνια.

Αναφορικά με τον τρόπο τρόπος αξιοποίηση της έκτασης (σε σχέση και με άλλες προτάσεις)

- Ο τρόπος αξιοποίησης βασίζεται στον Νόμο 4062/2012 που ψηφίστηκε με αυξημένη πλειοψηφία από την ελληνική Βουλή την Άνοιξη του 2012. Υπενθυμίζεται ότι η εκπόνηση, αλλά και το πνεύμα του νόμου, στηρίχθηκαμ στην πρόταση του καθηγητή Σπ. Πολλάλη και στις μελέτες της ομάδας των διακεκριμένων καθηγητών και αρχιτεκτόνων, που συνεπικουρούσαν την Ελληνικό ΑΕ.

- Το Ελληνικό μπορεί να φιλοξενήσει και να υποστηρίξει πολλές διαφορετικές μορφές της ανάπτυξης, ενώ ακόμα και με την ακολουθούμενη προσέγγιση αναμένεται να έχει αρκετό χώρο πρασίνου, ώστε να συμπεριλαμβάνεται σε ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα της Ευρώπης. Συνολικά, το έργο του Ελληνικού θα πετύχει αν τα οικονομικά οφέλη από τις διαφορετικές μορφές ανάπτυξης, ιδίως όσον αφορά τις νέες θέσεις εργασίας, κατευθυνθούν απευθείας στον πληθυσμό της ίδιας της Αθήνας.

- Η έκταση του Ελληνικού έχει όλες τις δυνατότητες να αποτελέσει μια νέα συνοικία της Αθήνας με σημαντική εμπορική δραστηριότητα, ευκαιρίες απασχόλησης, υποδομές αναψυχής και σημαντικούς χώρους πρασίνου. Αυτός ο συνδυασμός των χρήσεων σε τέτοια μεγάλη κλίμακα απαιτεί μια συντονισμένη ανάπτυξη που βασίζεται σε ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο αξιοποίησης και όχι σε αποσπασματικές και χωρίς κεντρικό συντονισμό ενέργειες ανάπτυξης.

- Το Ελληνικό είναι αναμφίβολα το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπτυξης αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Τόσο το μέγεθος όσο και τα χαρακτηριστικά της γεωγραφικής του θέσης θα δώσουν τεράστια δυναμική στην προσπάθεια ενίσχυσης του κύρους της Αθήνας και καθιέρωσής της ως ενός σημαντικού ευρωπαϊκού και παγκόσμιου προορισμού. Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με σημαντική έκταση πρασίνου, με νέες σύγχρονες κατοικίες, και με νέες υποδομές αναψυχής που θα συμβάλουν στην επέκταση της τουριστικής περιόδου. Μια ενδεχόμενη επιλογή να γίνει μόνο πάρκο θα σήμαινε ότι η δυναμική θα χανόταν, μαζί με τις νέες ευκαιρίες απασχόλησης που η πόλη της Αθήνας έχει τόσο ανάγκη, ειδικά για τη νέα γενιά.

- Στα masterplans για το Ελληνικό θα αναδεικνύεται μια διαφορετική βιώσιμη προσέγγιση για τη συνολική αστική ποιότητα της Αθήνας, αποτελώντας έναν οδηγό για μελλοντικές αναπτύξεις και αναπλάσεις στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.

- Ο διαχωρισμός του Ελληνικού σε ξεχωριστές εκτάσεις δεν είναι εφικτός, αφού αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε μια αντιγραφή του υφιστάμενου μοντέλου αστικής ανάπτυξης της Αθήνας, όπου η προσφορά κατοικιών και εμπορικών ακινήτων υπερβαίνει κατά πολύ την υπάρχουσα ζήτηση στην τοπική αγορά. Επισημαίνεται ότι με βάση τις μελέτες, μια «οικοπεδοποίηση» του Ελληνικού, θα είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν περίπου 2.500 μικρότερα οικόπεδα σε περιοχή με ήδη κορεσμένη αγορά. Το ακίνητο του Ελληνικού χρειάζεται εντελώς διαφορετική ανάπτυξη από αυτή που προσφέρεται ήδη στην αγορά και αυτό απαιτεί τη συμμετοχή αρχιτεκτονικών γραφείων με σημαντικές διεθνείς διακρίσεις και τεχνογνωσία που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις ενός project τέτοιας παγκόσμιας κλίμακας.

- Η πρόταση (που διατυπώνεται από κάποιους) του διαχωρισμού σε ξεχωριστές εκτάσεις θα μπορούσε δυνητικά να δημιουργήσει τεράστιο χάος στην περιοχή, με πολλά ημιτελή, ή απούλητα, ακίνητα και δημιουργώντας έτσι σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στον ήδη επιβαρυμένο αστικό ιστό της Αθήνας. Τις συνέπειες αυτές θα καλούνταν να τις αναλάβει αναπόφευκτα η κυβέρνηση και κατ΄επέκταση ο Έλληνας φορολογούμενος. Για τον λόγο αυτόν, υπάρχουν ελάχιστα παραδείγματα παγκοσμίως που προωθείται με επιτυχία αυτού του είδους η προσέγγιση.

- Μια μονοθεματική ανάπτυξη σε πάρκο θα δημιουργήσει από τη μια ελάχιστες θέσεις εργασίας, και από την άλλη ένα τεράστιο κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Αυτό το κόστος κατά πάσα πιθανότητα θα κληθεί να πληρώνει συστηματικά το κράτος και τελικά ο φορολογούμενος. Οι προσπάθειες για ανάκαμψη από την κρίση απαιτούν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας και όχι νέες οικονομικές επιβαρύνσεις και κόστη, στα οποία το ελληνικό κράτος δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί.

- Μια ανάπτυξη που θα στηρίζεται μόνο σε κατοικίες δεν θα ήταν βιώσιμη, αφού θα πλημμύριζαν εκατοντάδες κατοικίες την τοπική αγορά χωρίς να υπάρχει η αντίστοιχη ζήτηση. Η ζήτηση για νέα οικιστική ανάπτυξη πρέπει να δημιουργηθεί προσεκτικά στην πάροδο του χρόνου, κι έχοντας κατά τα πρώτα στάδια της ανάπτυξης ένα ισχυρό μείγμα νέων πόλων έλξης επισκεπτών (εγκαταστάσεις αναψυχής, εμπορικά μαγαζιά, καθώς και το νέο πάρκο).

- Με βάση την προτεινόμενη αξιοποίηση, η δόμηση προβλέπεται να είναι αρκετά πιο ήπια σε σύγκριση με τους γειτονικούς δήμους. Ειδικότερα, με εξαίρεση τον δήμο Αργυρούπολης, οι μέσες πυκνότητες περιοχών ομόρων δήμων είναι κατά ποσοστό μεγαλύτερες από 28-91%, έναντι μέσης πληθυσμιακής πυκνότητας περιοχής του ακινήτου του Ελληνικού. Αντίστοιχα, οι μέσοι συντελεστές δόμησης σε όλους τους παραπάνω δήμους είναι σχεδόν διπλάσιοι, με τα ποσοστά να κυμαίνονται από + 76 έως + 110/%.

Αναφορικά με τη διαγωνιστική διαδικασία

- Η διαγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών έγινε κάτω από συνθήκες απόλυτης διαφάνειας, ανταποκρινόμενη στα υψηλότερα διεθνή πρότυπα. Η ελληνική Πολιτεία για αρκετά μεγάλη περίοδο προχώρησε στη συλλογή πληροφοριών και προτάσεων σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές για μεγάλης κλίμακας έργα αστικής ανάπτυξης. Οι εμπειρίες αυτές αξιοποιήθηκαν για την εκπόνηση της τελικής σύμβασης της συναλλαγής, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της Αθήνας, αλλά και της ελληνικής οικονομίας.

- Το νομικό πλαίσιο σχετικά με το τι μπορεί να αναπτυχθεί είναι λεπτομερέστατο και αρκετά διαφανές. Το πλαίσιο αυτό θα λειτουργήσει ως ένας ισχυρός ρυθμιστικός μηχανισμός για να εξασφαλιστεί ότι το τελικό πρόγραμμα ανάπτυξης θα μεγιστοποιήσει τα θετικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, ελαχιστοποιώντας παράλληλα τυχόν αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Αναφορικά με την ανάδειξη και ενδυνάμωση περιβαλλοντικής διάστασης της αξιοποίησης

- Η αξιοποίηση του Ελληνικού αποτελεί το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο στην Αθήνα και την Ελλάδα συνολικότερα. Παράλληλα, είναι το πιο «πράσινο» σχέδιο ανάπτυξης ακινήτου στον κόσμο με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα σε μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες πόλεις στην Ευρώπη.

- Ο πλειοδότης επενδυτής υποχρεώνεται να περιγράψει στο masterplan μια βιώσιμη περιβαλλοντική στρατηγική που θα διασφαλίζει την προστασία του Ελληνικού και των γύρω περιοχών από αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

- Στόχος της αξιοποίησης είναι η επίτευξη μιας ισορροπημένης και περιβαλλοντικά βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης. Για τον λόγο αυτό θα προωθηθεί η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών, μεθόδων και τεχνολογιών, και ειδικότερα η εφαρμογή τεχνικών εξοικονόμησης ενέργειας και νερού και η εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, θα ακολουθηθούν οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές αναφορικά με τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση και τη λειτουργία του έργου. Θα δημιουργηθούν μοναδικές δυνατότητες αστικής ανάπλασης και αξιοποίησης για τη δημιουργία μιας περιοχής - οροσήμου μεικτών χρήσεων με εθνική σημασία και διεθνή προβολή.

Αναφορικά με την αναβάθμιση διεθνούς εικόνας της Αθήνας και της Ελλάδας

- Μέσα από την αξιοποίηση θα υπάρξει επαναπροσδιορισμός της Αθήνας ως πόλης τουριστικού προορισμού και επιχειρηματικού κέντρου και χώρου αναψυχής στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

- Το Ελληνικό αποτελεί το πιο φιλόδοξο και σύνθετο έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη, που εκτελείται με 100% ιδιωτικά κεφάλαια. Η αξιοποίηση του Ελληνικού θα στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στη διεθνή κοινότητα (ξένα ΜΜΕ, εταίροι μας στην ΕΕ, διεθνείς αγορές) ότι η Ελλάδα αλλάζει ριζικά και αποτελεί πλέον έναν ελκυστικό επενδυτικό προορισμό...

newsbeast

 
 

elliniko-το-σχεδιο-της-lamda

Στην αποτίμηση των επιδράσεων στην ελληνική οικονομία από την παραχώρηση και την αξιοποίηση της περιοχής του Ελληνικού επικεντρώνεται μελέτη του ΙΟΒΕ η οποία εκτιμά ότι την περίοδο 2014-2025 μπορούν να δημιουργηθούν σταδιακά 35.000 νέες θέσεις εργασίας χωρίς να συνυπολογίζονται οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Παράλληλα, σε όλη την περίοδο κατασκευής του έργου θα παρατηρηθεί σημαντική επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας με αποτέλεσμα στο τέλος της περιόδου εκτίμησης (έτος 2025) το ΑΕΠ να είναι κατά 1,2% υψηλότερο από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε παραχωρηθεί και αξιοποιηθεί η περιοχή.

Τα αποτελέσματα αυτά θα είναι ασφαλώς πιο ισχυρά και διακριτά ειδικότερα για την οικονομία της περιφέρειας της Αττικής. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι το επίπεδο της ιδιωτικής κατανάλωσης καθώς και το επίπεδο των συνολικών επενδύσεων θα είναι κατά 2,2% και 1,8% αντίστοιχα υψηλότερα στο τέλος της περιόδου.

 

Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης του ΙΟΒΕ:

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της μελέτης, η αξιοποίηση της περιοχής αναμένεται να συμβάλλει ώστε στην περίοδο 2014-2025 να δημιουργηθούν σταδιακά 35.000 νέες θέσεις εργασίας χωρίς να συνυπολογίζονται οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα (σημ: αυτό ισοδυμανεί με ποσοστό μείωσης της ανεργίας κατά 3-4%!!).

Παράλληλα, σε όλη την περίοδο κατασκευής του έργου θα παρατηρηθεί σημαντική επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας οφειλόμενη στη συνδυασμένη επίδραση της αυξημένης επενδυτικής ζήτησης και ιδιωτικής κατανάλωσης, με αποτέλεσμα στο τέλος της περιόδου εκτίμησης (έτος 2025) το ΑΕΠ να είναι κατά 1,2% υψηλότερο από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε παραχωρηθεί και αξιοποιηθεί η περιοχή.

Τα αποτελέσματα αυτά θα είναι ασφαλώς πιο ισχυρά και διακριτά ειδικότερα για την οικονομία της περιφέρειας της Αττικής. Η μελέτη περιλαμβάνει αναλυτικά αποτελέσματα για τις επιδράσεις σε όλα τα βασικά μακροοικονομικά μεγέθη στην περίοδο 2014-2025 Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι το επίπεδο της ιδιωτικής κατανάλωσης καθώς και το επίπεδο των συνολικών επενδύσεων θα είναι κατά 2,2% και 1,8% αντίστοιχα υψηλότερα στο τέλος της περιόδου.

 

Απειλή η μη παραχώρηση

Επιπλέον, εφόσον δεν παραχωρηθεί η περιοχή του Ελληνικού, η αναγκαία ισοδύναμη δημοσιονομική πολιτική που θα πρέπει να εφαρμοστεί για την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους και την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, θα οδηγήσει σε υποχώρηση του ΑΕΠ κατά 0,3% τα δυο πρώτα χρόνια.

Παράλληλα, με βάση τα παραπάνω, η μη παραχώρηση της περιοχής θα έχει ως αποτέλεσμα μια απώλεια περίπου 14.500 θέσεων εργασίας την περίοδο 2014-2015. Επομένως, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η εκχώρηση δεν έχει μόνο στενούς ταμειακούς δημοσιονομικούς στόχους αλλά έχει παράλληλα και ευεργετικές επιπτώσεις στη δραστηριότητα και την απασχόληση.

Η αξιοποίηση της περιοχής θα συμβάλλει επίσης και στη μόνιμη ενίσχυση του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών με την εισροή κεφαλαίων κατά το στάδιο των κατασκευαστικών εργασιών αλλά και μακροχρόνια από τη μεταφορά εισοδημάτων (όπως ενδεικτικά από την προσέλκυση ενδεχομένως κατοίκων του εξωτερικού, ή έσοδα πολιτιστικών εκδηλώσεων, εκθέσεων κλπ.).

Με την επίτευξη της σταθεροποίησης της οικονομίας και την εξισορρόπηση των δίδυμων ελλειμμάτων, το μεγάλο ζητούμενο σήμερα είναι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας για τον περιορισμό της ανεργίας.

Η αναπτυξιακή συνιστώσα της συγκεκριμένης παρέμβασης στο Ελληνικό έχει άμεση και μόνιμη επίδραση στη δραστηριότητα και κυρίως μπορεί να διεγείρει όλη την αναπτυξιακή διαδικασία για την έξοδο της χώρας από την κρίση μέσω της εισροής των αναγκαίων πόρων και τη διαμόρφωση θετικών προσδοκιών. Η εκκίνηση των εργασιών για την αξιοποίηση θα δώσει ένα ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές ότι, η Ελλάδα αλλάζει και είναι πλέον χώρα ανοικτή στις διεθνείς επενδύσεις και τη διεθνή επιχειρηματικότητα ενισχύοντας περαιτέρω την εισροή πόρων.

aftodioikisi

Περισσότερα Άρθρα...