aerodr ellin eripia skoup1

Η ύφεση φέρνει επενδυτές γης. Είναι πλέον κοινά παραδεκτό πως πολλά φιλέτα ελληνικής γης μπαίνουν στο στόχαστρο επενδυτών, καθώς πλέον οι αξίες έχουν πέσει δραματικά. Το παλιό αεροδρόμιο στο Ελληνικό, ανήκει σε αυτά τα φιλέτα που ακόμα μένουν αναξιοποίητα για πολλά χρόνια.

Η Wall Street Journal μετά το δημοσίευμα της Τετάρτης για το έντονο ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών για ακριβά ξενοδοχεία, επανέρχεται με το περιβότητο θέμα της πλήρους ανάπλασης του παλαιού αεροδρομίου.

Η περιοχή αναφέρει είναι προνομιακή, αφού απέχει μόλις πέντε χιλιόμετρα από το κέντρο, εκτείνεται σε 1.500 στρέμματα, σχεδόν δύο φορές όσο είναι το Central Park στη Νέα Υόρκη και έχει πρόσβαση στη θάλασσα σε έκταση δύο μιλίων. Η προτεινόμενη ανάπλαση είναι της τάξης των οκτώ δισ. ευρώ, αλλά από το 2001 -οπότε και εγκαταλείφθηκε- δεν έχει υπάρξει καμία πρόοδος.

Η πρόταση της ανάπλασης περιλαμβάνει ξενοδοχείο χιλίων κλινών, πολυόροφο πύργο με γραφεία, εμπορικό κέντρο, μαρίνα, ενυδρείο και ένα γιγαντιαίο πάρκο. Σύμφωνα με τον Οδυσσέα Αθανασίου, διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, η ανάπτυξη του έργου θα μπορούσε να ξεκινήσει από το 2016.

Μέχρι στιγμής, η περιοχή παραμένει σε κατάσταση ερείπωσης, η Lamda είναι ο μοναδικός «παίκτης» του έργου, καθώς οι άλλοι τρεις ανταγωνιστές βγήκαν εκτός, αλλά έχει μπροστά της αρκετό έργο αν σκεφτεί κανείς τα γραφειοκρατικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσει, μέχρι να μπει στο χώρο η πρώτη μπουλντόζα.

Μεγάλη ευκαιρία

Η Άνα Βούκοβιτς (διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ακινήτων Colliers International αναφέρει στην αμερικανική εφημερίδα: «Οι κίνδυνοι είναι τεράστιοι, αλλά εδώ υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία».

Έχει υπολογιστεί από την Lamda πως η ανάπτυξη της περιοχής θα συνεισφέρει στο ΑΕΠ της Ελλάδας περίπου 1,5-2%, κάθε χρόνο, μέχρι και το 2025, ενώ θα δημιουργήσει 50.000 νέες θέσεις εργασίας. Την ίδια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, προσδοκά να πουλήσει συγκεκριμένα προνομιακά κομμάτια γης για να έχει έσοδα, τα οποία ελπίζει να φτάσουν στα 50 δισ. Ευρώ. Ωστόσο, μέχρι τώρα ο στόχος δεν έχει επιτευχθεί.

Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου η Lamda, η κινεζική Fosun και οι επενδυτές από το Άμπου Ντάμπι έχουν συμφωνήσει για πόρους κοντά στα 700 εκατ. ευρώ με την προοπτική να ρίξουν και άλλα καθώς το έργο θα προχωράει. Από την άλλη, όμως, αναμένεται να μπουν και άλλοι επενδυτές στην πορεία, τόσο από την Ευρώπη, όσο και από τις; ΗΠΑ.

aerodr ellin eripia skoup

Η γραφειοκρατία

Μέχρι πάντως να εγκριθεί η επένδυση από τα δικαστήρια και το κοινοβούλιο, χρήματα δεν πρόκειται να πέσουν στο Ελληνικό. Από την μεριά του ο Κωνσταντίνος Βασιλείου της Eurobank βάζει στο... παιχνίδι και τις τράπεζες, σημειώνοντας πως κάποιες από αυτές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα θα θελήσουν να συνδράμουν στην επένδυση. «Μπορεί να ανοίξει η όρεξή τους», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο κ. Αθανασίου αναφέρει πως το έργο θα μπορούσε να ξεκινήσει μέσα στο 2015, αν μιλούσαμε για εποχές προ κρίσης. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να βρεθούν αρχαία κατά την ανασκαφή και αυτό να δυσκολέψει το έργο. Αυτός ήταν και ο λόγος που η ισραηλινή Elbit Imaging Ltd., έκανε πίσω. Δεν έπαιρνε τις απαραίτητες εγγυήσεις από την ελληνική πλευρά ότι το έργο θα συνεχιζόταν κανονικά.

Τέλος είναι πάντα ανοιχτό και το θέμα του καζίνου στην περιοχή, κάτι που κατά τον κ. Αθανασίου θα βοηθούσε τους υπάρχοντες επενδυτές. Θα έχει άραγε καλό τέλος η υπόθεση του Ελληνικού; Η Άνα Βούκοβιτς σημειώνει, «Ναι, φαίνεται πως θα έχει αίσιο τέλος. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πάντως ότι επειδή το έργο είναι πολύ μεγάλο, μια οποιαδήποτε παγκόσμια οικονομική κρίση θα το επηρεάσει σημαντικά».

Wall Street Journal

parko tritsi

Στην εγκατάλειψη και την απαξίωση «βυθίζεται» μέρα με τη μέρα το μεγάλο Πάρκο «Αντώνης Τρίτσης», ένα από τα τελευταία καταφύγια άγριας φύσης στο Λεκανοπέδιο.

Η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στις αρχές Αυγούστου στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης έφερε εκ νέου στην επιφάνεια τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει και την οικολογική καταστροφή που συντελείται, κυρίως λόγω ανεπάρκειας νερού στα σιντριβάνια και τα κανάλια.

Οι όμοροι δήμοι Αγίων Αναργύρων - Καματερού και Ιλίου «κρούουν» για ακόμη μία φορά τον κώδωνα του κινδύνου για τη σωτηρία του, καταγγέλλοντας για αδιαφορία τον φορέα διαχείρισης του πάρκου, που λειτουργεί ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και ανήκει στο ΥΠΕΚΑ.

Τα τελευταία δύο χρόνια οι δήμοι αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, αναλαμβάνοντας ατύπως τη διαχείριση του πάρκου. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Ιλίου Ν. Ζενέτο, η φωτιά παραλίγο να αποβεί μοιραία, ωστόσο η κατάσβεση ήταν άμεση χωρίς να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις χάρη στην παρέμβαση των υπηρεσιών του δήμου με υδροφόρα και προσωπικό.

Στα κανάλια είναι στάσιμο και βρώμικο.
Στα κανάλια είναι στάσιμο και βρώμικο.

«Η αδιαφορία του φορέα διαχείρισης έβαλε για μία ακόμα φορά σε κίνδυνο τον ανεκτίμητο αυτό πνεύμονα πρασίνου για τους κατοίκους της Δυτικής Αττικής», αναφέρει ο δήμαρχος Ιλίου προσθέτοντας ότι μαζί με τους άλλους δήμους θα διεκδικήσουν δυναμικά τη διαχείρισή του.

Σημειώνεται πως το πάρκο είναι έξι φορές μεγαλύτερο από τον Εθνικό Κήπο, καθώς έχει έκταση 1.150 στρ., ενώ στον υδροβιότοπο που διαθέτει φιλοξενούνται εκατοντάδες διαφορετικά είδη πτηνών, αμφίβια, ερπετά, νυχτερίδες, μικροθηλαστικά και σκαντζόχοιροι. Μάλιστα η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, που παρατηρεί πουλιά του πάρκου, την τελευταία δεκαετία, έχει καταγράψει 145 διαφορετικά είδη, πολλά από τα οποία είναι σπάνια για το αστικό περιβάλλον.

Δεκάδες δέντρα έχουν ξεραθεί λόγω της έλλειψης νερού
Δεκάδες δέντρα έχουν ξεραθεί λόγω της έλλειψης νερού

Ο περιβαλλοντικός θησαυρός του πάρκου, το οποίο εκτείνεται μεταξύ των δήμων Ιλίου, Αγίων Αναργύρων και Καματερού, περιλαμβάνει έξι τεχνητές λίμνες, ενώ υπάρχουν πολλά φυλλοβόλα, κωνοφόρα δένδρα και θάμνοι.

Σήμερα, η εικόνα που παρουσιάζει είναι αποκαρδιωτική. Η συντήρηση του πρασίνου είναι σχεδόν ανύπαρκτη, πολλά δένδρα έχουν ξεραθεί και οι εγκαταστάσεις του είναι εγκαταλελειμμένες και κατεστραμμένες.

Οι λίμνες και οι υδάτινες διαδρομές είναι ακαθάριστες. Αρκετές κατασκευές αποτελούν παγίδες για τα μικρά παιδιά, που επισκέπτονται με τους γονείς τους το πάρκο, καθώς για χιλιάδες οικογένειες αποτελεί μοναδική διέξοδο για περίπατο και αθλητισμό.

Υπενθυμίζεται ότι δεν είναι πρώτη φορά που η χλωρίδα και η πανίδα του πάρκου βρίσκονται σε κίνδυνο. Πριν από δύο χρόνια είχαν κοπεί η υδροδότηση και η ηλεκτροδότηση, καθώς δεν είχαν πληρωθεί οι σχετικοί λογαριασμοί από τον φορέα διαχείρισης του πάρκου.

Η έλλειψη νερού και η διακοπή της ηλεκτροδότησης παραλίγο να καταστρέψουν τα τρία οικοσυστήματα (δάσος, λίμνες και καλλιέργειες). Μπροστά σε αυτή την τραγική κατάσταση οι δήμοι Αγίων Αναργύρων - Καματερού και Ιλίου, που γειτνιάζουν με το πάρκο, όπως επίσης κι ο ΑΣΔΑ αποφάσισαν να αναλάβουν τη διαχείριση, καθώς οι επαναλαμβανόμενες διαμαρτυρίες προς το ΥΠΕΚΑ και τους αρμόδιους υπευθύνους για την εγκατάλειψη του μοναδικού πνεύμονα πρασίνου δεν είχαν αποτέλεσμα.

Σήμερα το πάρκο λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά από τη δράση και τις προσπάθειες των δή?ων της περιοχής, οι οποίοι καθιέρωσαν την 24ωρη φύλαξη του, ενώ με δικούς τους πόρους έχουν υλοποιήσει σειρά έργων ύδρευσης, άρδευσης και συντήρησης του πρασίνου, συνολικού κόστους 2,2 εκατ. €.

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης» είναι ένας χώρος μοναδικής οικολογικής αξίας και ομορφιάς. Τόσο η χλωρίδα όσο και η πανίδα του αποτελούν όαση μέσα στον οικιστικό ιστό, ενώ μόνο στον υδροβιότοπο του φιλοξενούνται 145 διαφορετικά είδη πτηνών.

Αποτελεί τμήμα ενός μεγαλύτερου κτήματος 2.500 στρ. (γνωστό ως «Πύργος Βασιλίσσης»), που είχε διαμορφωθεί κατά την Οθωνική Περίοδο σε Πρότυπο Κέντρο Γεωργίας - Κτηνοτροφίας. Στο αγρόκτημα φυτεύτηκαν χιλιάδες οπωροφόρα δέντρα, 3.700 μουριές, φιστικιές, 180 στρ. αμπέλια, χιλιάδες ελαιόδεντρα και σπάνιες ποικιλίες καλλωπιστικών φυτών από το εξωτερικό.

Οι ενέργειες για τη δημιουργία ενός σύγχρονου πάρκου ξεκίνησαν το 1987.

Αφροδίτη Καρίμαλη, ethnos

 FALIRO ANAPLASI

Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, μιλώντας σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή αναφέρθηκε στις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου.

«Πρόκειται για ένα έργο πνοής στην Αττική. Ξαναβάζουμε ουσιαστικά την πόλη στο πάρκο και το πάρκο στη θάλασσα», τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, προσθέτοντας πως «είναι ένα έργο, το οποίο θα δημοπρατηθεί το φθινόπωρο, έργο που έρχεται ως αποτέλεσμα της συνεργασίας τριών υπουργείων, του υπουργείου Τουρισμού, του υπουργείου Περιβάλλοντος και του υπουργείου Υποδομών, ενώ στη χρηματοδότηση συμμετέχει και η Περιφέρεια».

Σύμφωνα με τον κ. Σιμόπουλο, «Έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι. Στο καινούριο χρηματοδοτικό πλαίσιο θα ενταχθεί το έργο» και «πιστεύουμε ότι θα έχουμε εργολάβο το Μάιο. Η κατασκευή θα διαρκέσει περίπου τρία χρόνια» υπογράμμισε.

ByTHOS

Σε 850.000 ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός του έργου που αφορά τη χαρτογράφηση -για πρώτη φορά- της θαλάσσιας βλάστησης, με την κοινοτική συμμετοχή να ανέρχεται σε 75% μέσα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας.

Σύμφωναμε το ΑΜΠΕ στόχος του έργου είναι να εντοπιστούν και να προστατευθούν οι βιότοποι των ελληνικών θαλασσών, όπως προβλέπει ο Κανονισμός 1967/2006 για τα μέτρα διαχείρισης του αλιευτικού πλούτου στη Μεσόγειο.

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Καρασμάνης, υπέγραψε την απόφαση πρόσκλησης για την υποβολή προτάσεων ένταξης του έργου χαρτογράφησης της θαλάσσιας βλάστησης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2007-2013 και

οι ενδιαφερόμενοι δικαιούχοι/φορείς θα μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής μέσα σε 20 ημέρες από την ημερομηνία δημοσίευσης της στο ΦΕΚ. Η προθεσμία επιλεξιμότητας των δαπανών και ολοκλήρωσης του έργου λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2015.

Το έργο περιλαμβάνει εντοπισμό, χαρτογράφηση και αποτύπωση σε ναυτικούς χάρτες των υποθαλάσσιων λιβαδιών «Ποσειδωνίας» στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο, την καταγραφή των κοραλλιογενών σχηματισμών σε τέσσερις ζώνες εκμετάλλευσης κοραλλιών (Νοτιοανατολικό Αιγαίο, Βόρειο Αιγαίο, Κρητικό Πέλαγος, και Ιόνιο) και τον εντοπισμό και χαρτογράφηση των ασβεστοφυκικών βυθών, βυθών με επικρατούσα την παρουσία φανερογάμων.

 

paralia aigialos

Μέχρι τις αρχές του 2016 θα πρέπει να έχει οριοθετηθεί ο αιγιαλός στο σύνολο των ακτών της χώρας, σύμφωνα με όσα προβλέπει το πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή. 

Ωστόσο, μπροστά στις αντιδράσεις που είχαν εκδηλωθεί, η κυβέρνηση έκανε πίσω και απέσυρε τις διατάξεις που αφορούσαν στον τρόπο αξιοποίησης των αιγιαλών.

Όπως προκύπτει, η παλαιά χάραξη του αιγιαλού, στο 10% της επικράτειας όπου ήδη υφίσταται, μπορεί να υπερισχύει της νέας.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή:

1. Η οριογραμμή του αιγιαλού χαράσσεται με βάση έγχρωμους ορθοφωτοχάρτες ακριβείας με υψομετρική πληροφορία, κλίμακας τουλάχιστον 1:1000 και φωτοληψίας ετών 2008-2009, που απεικονίζουν παράκτια ζώνη εύρους τουλάχιστον 300 μέτρων από την ακτογραμμή.

2. Η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών κάνει προκαταρκτική χάραξη οριογραμμής αιγιαλού και διαβιβάζεται στις αρμόδιες κατά τόπο Κτηματικές Υπηρεσίες, καθώς και στο Γ.Ε.Ε.Θ.Α., με την υποχρέωση:

α) μέσα σε προθεσμία έξι (6) μηνών, το Γ.Ε.Ε.Θ.Α. να υποδείξει στις Κτηματικές Υπηρεσίες ποια τμήματα της οριογραμμής πρέπει να εξαιρεθούν από την ανάρτηση για λόγους εθνικής ασφάλειας.

β) εντός της ίδιας προθεσμίας, οι Κτηματικές Υπηρεσίες να διαγράψουν την προκαταρκτική οριογραμμή αιγιαλού στις περιοχές που υφίσταται εγκεκριμένη οριογραμμή αιγιαλού και να αποτυπώσουν την τελευταία ως οριστική,

Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου της περίπτωσης β), η γραμμή αιγιαλού, προκαταρκτική και οριστική θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών για ενημέρωση του κοινού, εξαιρουμένων των τμημάτων που έχει υποδείξει το Γ.Ε.Ε.Θ.Α.

Μετά την πάροδο τριών μηνών από την ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών, ολοκληρώνεται η διαδικασία καθορισμού του αιγιαλού και συνάγεται τεκμήριο ότι οι ενδιαφερόμενοι έλαβαν γνώση σχετικά με την χάραξη και την ακριβή θέση της οριογραμμής του αιγιαλού. Τυχόν πλημμέλειες των διαδικασιών δημοσιότητας δεν επηρεάζουν το κύρος της διαδικασίας οριοθέτησης του αιγιαλού.

Για την οριστικοποίηση της οριογραμμής ενημερώνεται η εταιρεία ΕΚΧΑ Α.Ε.. Οι έχοντες έννομο συμφέρον μπορούν να ζητήσουν τον επανακαθορισμό του αιγιαλού.

Αν μετά την παρέλευση δεκαοκτώ (18) μηνών από τη λήψη των σχετικών στοιχείων από την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία, δεν έχει εκδοθεί απόφαση για την οριστική οριογραμμή αιγιαλού από την αρμόδια Επιτροπή καθορισμού, η προκαταρκτική οριογραμμή θεωρείται οριστική .

Αιτήματα καθορισμού οριογραμμής αιγιαλού από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον κατατίθενται στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία, η οποία υποχρεούται να τα εισάγει στην Επιτροπή χωρίς καθυστέρηση. Σε αυτήν την περίπτωση καθορίζεται κατά προτεραιότητα οριστική οριογραμμή αιγιαλού σε μήκος ακτής τουλάχιστον πεντακοσίων (500) μέτρων.

Η σχετική απόφαση εκδίδεται το αργότερο σε τρεις μήνες από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Αν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, η προκαταρκτική γραμμή αιγιαλού, για την περιοχή που αφορά η αίτηση, θεωρείται οριστική.

msn

anaplasi athinas

Το σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος σε συνεργασία με τον δήμο Αθηναίων για την ανάπλαση της Αθήνας θα τεθεί σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο, όταν και αναμενεται να αρχίσει η επιχείρηση κατεδάφισης περισσότερων από 1.800 εγκαταλελειμμένων και επικίνδυνων κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας. 

Σύμφωνα με το "Έθνος" οι δυο πλευρές βρίσκονται σε συνεργασία το τελευταίο διάστημα προκειμένου να καταλήξουν στον ακριβή αριθμό των κτιρίων που θα κατεδαφιστούν και ποια μπορούν να σωθούν, ενώ ταυτόχρονα διαμορφώνουν και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο που θα τους επιτρέψει να κάνουν κάτι τέτοιο.

Όπως είπε μιλώντας στην εφημερίδα ανώτατο στέλεχος του ΥΠΕΚΑ εκτιμά ότι μπορούν να σωθούν 500 κτίρια περίπου, τα οποία θα γίνουν στη συνέχεια γραφεία, επιχειρήσεις και γενικότερα χώροι συναθροίσεως κοινού.

Επίσης, όπως σημειώνει η ίδια πηγή, οι κατεδαφίσεις μπορεί να μην είναι ολικές, αλλά μόνο τμηματικές, ενώ σε πρώτη φάση μπαίνουν στο στόχαστρο όσα βρίσκονται πέριξ πλατειών, για να αναδειχθεί καλύτερα η ανάπλαση.

Για την υλοποίηση του προγράμματος σχεδιάζεται ένα πρόγραμμα ανάλογο με αυτό που έχει εφαρμοσθεί σε τουριστικές περιοχές όπως όπως η Βυζίτσα και το Πήλιο, όπου το Δημόσιο ανέλαβε να αποκαταστήσει και να αναπλάσει τον οικισμό και ύστερα από μια περίοδο εκμετάλλευσης των ακινήτων τα παρέδωσε στους ιδιοκτήτες τους.

Τα περισσότερα από τα προς κατεδάφιση κτίρια βρίσκονται μαζεμένα στην περιοχή του Μεταξουργείου- Κεραμεικού-Ψυρρή και Κουμουνδούρου, ενώ αρκετά βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της πόλης, όπως τα Πατήσια, ο Αγιος Παντελεήμονας, ο Κολωνός και τα Εξάρχεια.

Οι παρεμβάσεις για τα εγκαταλελειμμένα και επικίνδυνα κτίρια θα γίνουν μέσα στα όρια του ΣΟΑΠ Αθήνας (Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης), επισημαίνει ο υπουργός ΠΕΚΑ, ενώ σχεδιάζεται να επεκταθούν στη συνέχεια και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.

Το ΣΟΑΠ περιλαμβάνει τις περιοχές Εμπορικό Τρίγωνο - Κουμουνδούρου - Ψυρρή, Πλατεία Βάθη - Μεταξουργείο - Κεραμεικός, Μουσείο - Πανεπιστημίου, Πλατεία Βικτωρίας - Πλατεία Αττικής - Αγιος Παύλος.

Οι προτάσεις του ΥΠΕΚΑ

Παράλληλα με την αντιμετώπιση του προβλήματος των εγκαταλειμμένων, το ΥΠΕΚΑ αναζητά τρόπους να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες των διατηρητέων κτιρίων, ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στα αυξημένα έξοδα συντήρησης και ανάδειξής τους.

Οπως επισημαίνει, στόχος είναι η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, η προστασία των πολιτών με τη δημιουργία κινήτρων για την αποκατάστασή των διατηρητέων, καθώς σημαντικός αριθμός εξ αυτών έχουν εγκαταλειφθεί, με κίνδυνο την κατάρρευσή τους. Κάτι που συνιστά απειλή για την ασφάλεια της ζωής των ανθρώπων, ενώ υποβαθμίζεται ο αστικός χώρος και δημιουργούνται εστίες παραβατικότητας στην καρδιά της πόλης.

Οι προτάσεις του ΥΠΕΚΑ περιλαμβάνουν τη μείωση του ενιαίου φόρου ακινήτων έως 50% για κτίρια που έχουν χαρακτηριστεί εν όλω ή εν μέρει διατηρητέα, ενώ η μείωση αυτή μπορεί να φτάσει το 100% σε περιπτώσεις εγκαταλελειμμένων διατηρητέων, που δεν χρησιμοποιούνται ή δεν ηλεκτροδοτούνται, εφόσον αποκατασταθούν και μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν.

Η μείωση του φόρου ακινήτων μπορεί να ισχύσει για ορισμένα χρόνια, εφόσον διαπιστώνεται πως γίνονται εργασίες αποκατάστασης. Σε αντίθετη περίπτωση θα διακόπτεται.

newsit

attiki xartis

Έγινε ΦΕΚ και δημοσιεύτηκε ο νόμος 4277/14 που καθορίζει το νέο Ρθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας.

1.Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής (εφεξής νέο ΡΣΑ) είναι το σύνολο των στόχων, των κατευθύνσεων πολιτικής, των προτεραιοτήτων, των μέτρων και των προγραμμάτων που προβλέπονται από το νόμο αυτό ως αναγκαίων για τη χωροταξική, πολεοδομική και οικιστική οργάνωση της Αττικής και την προστασία του περιβάλλοντος, σύμφωνα με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.

2.Πεδίο εφαρμογής του νέου ΡΣΑ είναι το σύνολο της Περιφέρειας Αττικής, όπως αυτή ορίζεται με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 3852/2010 (Α΄ 90), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθώς και η νήσος Μακρόνησος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

3.Το νέο ΡΣΑ διατυπώνει στρατηγικές επιλογές για την ολοκληρωμένη και βιώσιμη ανάπτυξη της Αττικής στο πλαίσιο της εθνικής οικονομικής, κοινωνικής και χωροταξικής πολιτικής. Περιλαμβάνει κατευθύνσεις και ρυθμίσεις που ενισχύουν και συμπληρώνουν τον εθνικό αναπτυξιακό προγραμματισμό για την Αττική και που αφορούν στον προσδιορισμό του ρόλου της στο εθνικό επίπεδο και στο ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο.

Οι κατευθύνσεις του νέου ΡΣΑ αναφέρονται κυρίως:

α) στην κοινωνικοοικονομική ανασυγκρότηση του χώρου,

β) στη χωροταξική δομή και οργάνωση των δραστηριοτήτων,

γ) στην προστασία, αναβάθμιση και ανάδειξη του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος, του τοπίου και των πολιτιστικών πόρων,

δ) στη χωρική διάρθρωση των βασικών δικτύων και υποδομών μεταφορικής, τεχνικής, διοικητικής και κοινωνικής υποδομής,

ε) στην πολεοδομική οργάνωση,

στ) στην πολιτική γης,

ζ) στο σχεδιασμό περιοχών ή ζωνών ειδικού ενδιαφέροντος ή ειδικών προβλημάτων,

η) στο συντονισμό των μελετών και προγραμμάτων που έχουν σχέση με το ΡΣΑ και ιδίως στο σχεδιασμό παρεμβάσεων μητροπολιτικής σημασίας,

θ) στο συντονισμό με τα περιφερειακά πλαίσια των όμορων περιφερειών.

4.Το νέο ΡΣΑ επέχει ταυτόχρονα και θέση Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου Αττικής, σύμφωνα με την παρ. 8α του άρθρου 6 του ν. 4269/2014 (Α΄ 142).

5.Με Προεδρικά διατάγματα που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού, ύστερα από γνώμη της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ), εξειδικεύονται και διευκρινίζονται οι κατευθύνσεις του νέου ΡΣΑ.

Το νέο ΡΣΑ στηρίζεται σε προβολές πληθυσμιακών και οικονομικών μεγεθών και αναπτυξιακών προβλέψεων με χρονική διάρκεια έως και το έτος 2021.

Για την εφαρμογή του νέου ΡΣΑ δεν προβλέπονται ενδιάμεσες προγραμματικές περίοδοι.

Ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη, ενίσχυση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας - Αττικής, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, αύξηση της παραγωγής και της απασχόλησης σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων

1.Η ενδυνάμωση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας συναρτάται στρατηγικά με την οικονομική ανάπτυξη. Ο διεθνής ρόλος συναρτάται και ολοκληρώνεται με το ρόλο της Αττικής ως πόλου ενίσχυσης της αναπτυξιακής δυναμικής της χώρας, καθώς και με την προώθηση και βελτίωση δικτυώσεων με τα άλλα αστικά κέντρα και τις όμορες Περιφέρειες.

2.Η έμφαση στις διεθνείς δικτυώσεις επιδιώκεται για την ανάπτυξη κοινών δράσεων και συνεργασιών ως εξής:

α) με τις ευρωπαϊκές μητροπόλεις της Μεσογείου, της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των παραδουνάβιων περιοχών,

β) με την Αφρική ως επιχειρηματικού συνδέσμου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τη Μέση Ανατολή και τις χώρες της Ασίας, καθώς και, από κοινού με τη Θεσσαλονίκη, με τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τις χώρες του Εύξεινου Πόντου,

γ) με αξιοποίηση της υπερτοπικής προσπελασιμότητας της Περιφέρειας και λειτουργική ένταξή της στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, για την ενίσχυση του ρόλου της ως διεθνούς κόμβου μεταφορών.

3.Ο ρόλος σε εθνικό και διαπεριφερειακό επίπεδο ισχυροποιείται με:

α) Συμπληρωματικότητα των πόλεων Αθήνας και Θεσσαλονίκης και ενίσχυση του διακριτού ρόλου τους ως προς το Μεσογειακό και Νοτιοανατολικό τόξο.

β) Δικτύωση με διεθνείς κυκλοφοριακούς άξονες και τα όμορα περιφερειακά αστικά κέντρα.

γ) Συντονισμό πολιτικών και διαχείρισης με τις όμορες Περιφέρειες για θέματα παραγωγικών δραστηριοτήτων, μεταφορών και περιβάλλοντος, όπως εξειδικεύονται στο Παράρτημα Ι.

4.Η ενίσχυση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας-Αττικής και η χωρικά στοχευμένη εξειδίκευση σε σχέση με τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα επιδιώκεται με τους παρακάτω τρόπους:

α) διατήρηση του ρόλου των κέντρων Αθήνας και Πειραιά, ως κέντρων επιτελικών και διοικητικών υπηρεσιών,

β) χωρική αναδιάρθρωση των παραγωγικών κλάδων με κατεύθυνση την ανάπτυξη δυναμικών, υπερεθνικής σημασίας, κλάδων σε στρατηγικούς τομείς,

γ) εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων δραστηριοτήτων, διατήρηση της ισορροπίας της παραγωγικής βάσης και αντιμετώπιση της ανεργίας,

δ) ενίσχυση της βιομηχανίας και της επιχειρηματικότητας με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος και επιδίωξη οργάνωσης των επιχειρήσεων σε συστάδες ομοειδών ή και συμπληρωματικών (clusters),

ε) αύξηση της ελκυστικότητας της Αθήνας-Αττικής ως τουριστικού προορισμού με διεθνή ακτινοβολία, με:

αα) ενίσχυση της τουριστικής υποδομής, διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, επέκταση της τουριστικής περιόδου και

ββ) δικτύωση των πολιτιστικών πόλων και του φυσικού περιβάλλοντος,

στ) υποστήριξη του χονδρεμπορίου και του διαμετακομιστικού εμπορίου, με προώθηση συνδυασμένων μεταφορών και οργάνωση εμπορευματικών πάρκων παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής διαχείρισης (logistics),

ζ) αξιοποίηση και εντατικοποίηση της χρήσης των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων και άλλων αθλητικών υποδομών,

η) αξιοποίηση αστικών κενών,

θ) ανάπτυξη του κλάδου υγείας, πρόνοιας και περίθαλψης,

ι) έλεγχο της αδόμητης γης, με ταυτόχρονη διαφύλαξη της γεωργικής γης, της βιοποικιλότητας και του αγροτικού τοπίου.

Περισσότερα Άρθρα...