Νέους δρόμους για μελλοντικές ανακαλύψεις στο ναυάγιο των Αντικυθήρων ανοίγει η μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησαν στο σημείο, από τις 15 Σεπτεμβρίου έως και τις 7 Οκτωβρίου, Ελληνες και ξένοι ειδικοί. Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού, από το υποθαλάσσιο «μουσείο» ανασύρθηκε ένα χάλκινο δόρυ, το οποίο ανήκει σε κάποιο άγνωστο έως τώρα μαρμάρινο ή χάλκινο άγαλμα, που θα αναζητηθεί σε επόμενη αποστολή. Το δόρυ είναι συμπαγές και φέρει σαυρωτήρα, δηλαδή αιχμή που περιβάλλει το κάτω άκρο του και χρησίμευε για να καρφώνεται το δόρυ στο έδαφος.

Μετά την ολοκλήρωση των ερευνών, το ερώτημα που παραμένει είναι αν υπάρχει και δεύτερο ναυάγιο στην περιοχή, καθώς σε μικρή απόσταση εντοπίστηκαν τόσο συστάδες αμφορέων όσο και στοιχεία από τη δομή και την εξάρτηση σκάφους, χωρίς, όμως, οι επιστήμονες να είναι σε θέση να απαντήσουν αν πρόκειται για το ίδιο σκάφος.

Οι ειδικοί δεν μπόρεσαν τελικά να εκμεταλλευτούν το... υπερσκάφανδρο Exosuit, το οποίο, λόγω καιρικών συνθηκών, περιορίστηκε σε δοκιμαστικές καταδύσεις. Το σημαντικότερο, πάντως, «εύρημα» της φετινής αποστολής βρίσκεται αποθηκευμένο στους υπολογιστές των επιστημόνων και δεν είναι άλλο από την ακριβή τοπογραφική θέση του ναυαγίου και το τρισδιάστατο μοντέλο της βυθομετρικής και φωτογραφικής απεικόνισης, που θα αποτελέσουν τον «μπούσουλα» για τις ανασκαφές που θα ακολουθήσουν στο προσεχές μέλλον.

Εν των μεταξύ, την Πέμπτη, μέλη της αποστολής «επιστροφή στα Αντικύθηρα» επισκέφθηκαν τον υπουργό Πολιτισμού Κωνσταντίνο Τασούλα, προκειμένου να τον ενημερώσουν για τον απολογισμό της δουλειάς τους, δίνοντας, παράλληλα, στη δημοσιότητα εντυπωσιακές φωτογραφίες από την υποβρύχια έρευνα στον τόπο του θρυλικού ναυαγίου.

Στην ενημέρωση του υπουργού Πολιτισμού παραβρέθηκαν η προϊστάμενη της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων Αγγελική Σίμωσι, οι επιστημονικοί υπεύθυνοι αρχαιολόγοι της ΕΕΑ Θεοτόκης Θεοδούλου και Δημήτρης Κουρκουμέλης, ο επιστημονικός υπεύθυνος του Ινστιτούτου Woods Hole Μπρένταν Φόλεϊ, ο αρχαιολόγος, Αλέξανδρος Τούρτας και το μέλος της ομάδας Ερευνας για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων Γιάννης Μπιτσάκης.

Αssociated Press:«Ο Τιτανικός του αρχαίου κόσμου»

Τα φώτα της δημοσιότητας και το ενδιαφέρον των διεθνών ΜΜΕ, τα οποία τις τελευταίες ημέρες αφιερώνουν ολοένα και πιο εκτενή ρεπορτάζ στη «σπουδαιότητα του ναυαγίου», έχει τραβήξει ο βυθός των Αντικυθήρων.

«Οι ειδικοί ξεσκόνισαν ένα από πλουσιότερα ναυάγια της αρχαιότητας ανακαλύπτοντας διάσπαρτα καλλιτεχνήματα, εν μέσω ενδείξεων ότι υπάρχουν αξιόλογα έργα τέχνης που περιμένουν την ανακάλυψή τους κάτω από τον βυθό της θάλασσας» σημειώνει χαρακτηριστικά το Αssociated Press.

«Πενήντα μέτρα κάτω από τη θάλασσα των Αντικυθήρων, στη νότια Ελλάδα, το ρωμαϊκό εμπορικό πλοίο εντοπίστηκε κατά τύχη από σφουγγαράδες πριν από έναν αιώνα. Τώρα είναι πλέον προσβάσιμο με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας» αναφέρει το δημοσίευμα.

«Δεν ξέρω τι υπάρχει εκεί, ίσως και περισσότερα έργα τέχνης ή τμήματα εξοπλισμού του πλοίου, αλλά πραγματικά πρέπει να σκάψουμε» δηλώνει στο ειδησεογραφικό πρακτορείο η Αγγελική Σίμωσι, προϊστάμενη της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, η οποία συντόνισε την ερευνητική ομάδα του ναυαγίου.

Η ίδια θεωρεί ότι ο ναυλωτής του πλοίου είχε σκοπό να ταξιδέψει από κάποιο ελληνικό νησί προς την Ιταλία. Στο πλοίο μετέφερε ρωμαϊκά έργα τέχνης, παραγγελία από κάποιον πλούσιο Ρωμαίο που ήθελε να διακοσμήσει το σπίτι του. Το πρακτορείο στέκεται και στις δηλώσεις του αρχαιολόγου Μπρένταν Φόλεϊ, συνυπεύθυνου της ανασκαφής, ο οποίος χαρακτήρισε το Ναυάγιο των Αντικυθήρων «Τιτανικό του αρχαίου κόσμου».

dimokratianews

klounei amal

Έξαλλοι είναι οι Βρετανοί με την Αμάλ Αλαμουντίν, τη διάσημο δικηγόρο και σύζυγο  τώρα του Τζορτζ Κλούνεϊ !

«Δεν φτάνει που έκλεψε τον πιο περιζήτητο εργένη, τώρα φαίνεται πως η κυρία Κλούνεϊ κοιτά πώς θα κλέψει και τα πιο περιζήτητα μάρμαρα του κόσμου. Ή να τα επιστρέψει -ανάλογα με το τι άποψη έχετε επί του θέματος».

Η φράση περιλαμβάνεται σε άρθρο-αφιέρωμα των έγκυρων «TIMES» του Λονδίνου και αφορά την σύζυγο πλέον του Τζορτζ Κλούνεϊ, Αμάλ Αλαμουντίν.

Με τίτλο «Η κυρία Κλούνεϊ ρίχνεται στη μάχη για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα» η εφημερίδα αναφέρεται στην επίσκεψη της Αλαμουντίν στην Αθήνα, στις 13 Οκτωβρίου για να συζητήσει το θέμα της επιστροφής των γλυπτών, με τη νομική της ιδιότητα.

«Μόλις μια εβδομάδα μετά το γάμο της με τον Τζόρτζ Κλούνεϊ, η Αμάλ Αλαμουντίν παίρνει την προσοχή της από τον άντρα που μοιάζει με Έλληνα θεό, για να τη στρέψει στα περίφημα μάρμαρα» λένε οι «TIMES» με πικρία.

acropoli katarreei times

Έλληνες μηχανικοί προειδοποιούν ότι η Ακρόπολη καταρρέει» αναφέρει ο τίτλος άρθρου που φιλοξενείται στους βρετανικούς Times.

Οι Έλληνες μηχανικοί στέκονται στην πτώση βράχων. «Η Ακρόπολη καταρρέει και θα χρειαστεί δουλειά για να επισκευαστεί προειδοποίησαν αρχαιολόγοι στην Ελλάδα», γράφουν οι Times.

Αφορμή για το δημοσίευμα της εφημερίδας ήταν οι δηλώσεις που έκανε χθες, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων, Δ. Σβολόπουλος, ο οποίος ανέφερε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο χαρακτηριστικά ότι οι πτώσεις βράχων και οι αστάθειες σε περιοχές της νότιας πλευράς της Ακρόπολης, «αποτέλεσαν αντικείμενο μελέτης ειδικών πολιτικών μηχανικών, οι οποίοι θα επιχειρήσουν να λύσουν το πρόβλημα». .

«Οι μηχανικοί ανακάλυψαν ότι μέρος του τεράστιου βράχου, πάνω στον οποίο δεσπόζει ο Παρθενώνας στο κέντρο της Αθήνας, αρχίζει να υποχωρεί», αναφέρει το άρθρο.

«Ομάδες από το Συμβούλιο Αρχαιοτήτων διαπίστωσαν αστάθεια σε μία αρκετά ευρεία περιοχή αφότου εξέτασαν πτώση βράχων τoν Ιανουάριο, όταν ένας ογκόλιθος υποχώρησε από την περιοχή με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα της ελληνικής πρωτεύουσας», προσθέτει.

leonard-cohen

Εγινε 80 χρονών. Τα λόγια του, ποίηση με ανάσες και σημεία στίξης, το βλέμμα του ανεπιτήδευτου βιώματος και αυτή η φωνή που ξεκινάει από τα βάθη των σωθικών και φτάνει σίγουρα πάνω από τα άστρα έχουν γράψει τη μοναδική ιστορία τους στο χώρο της παγκόσμιας μουσικής δημιουργίας.

Ο Λέοναρντ Κοέν μόλις έβγαλε τον 13 δίσκο του, το Almost Like the Blues από το άλμπουμ που κυκλοφόρησε νωρίτερα στο πλαίσιο προωθητικής ενέργειας έγινε viral και ανά τον κόσμο συνεχίζουν να ανατριχιάζουν ακούγοντας ή διαβάζοντας τον.

«Συγγνώμη που δεν πέθανα» είχε πει ο Joshu Sasaki Roshι, ο άνθρωπος που έκανε τον Κοέν μοναχό του Ζεν το 1996. Ο Roshi πέθανε σε ηλικία 107 και είχε πει αυτή τη φράση λίγο πριν συμπληρώσει τα 100 του χρόνια.  Ο Κοέν με αφορμή και την κυκλοφορία του νέου του άλμπουμ «Popular Problems» είπε ότι νιώθει έτσι και ο ίδιος.

Το άλμπουμ αν και τόσο νέο είναι ήδη κλασικό: σχολιάζει τον πόλεμο, τη δολοφονία, τη ζωή και τον θάνατο, τον παράδεισο και την κόλαση, τη φθορά, την ειρωνεία. «Τώρα ο Κοέν γνωρίζει πως όσο και αν πειθαρχήσει το μυαλό και το σώμα του, τελικά θα πρέπει να κάνει την προετοιμασία του για το αναπόφευκτο, ακόμα και αν ζήσει όσο ο Roshi» γράφει το Daily Beast σε ένα κείμενο ωδή για τον Λεονάρντ Κοέν.

Είναι χαρακτηριστικοί οι ακόλουθοι στίχοι από το Almost Like the Blues: 

Πρέπει να πεθαίνω λίγο
ανάμεσα σε κάθε φονική σκέψη
και όταν σταματήσω να σκέφτομαι
πρέπει να πεθάνω πολύ

Ηταν το 2008 όταν ο σπουδαίος Λου Ριντ παρουσίασε στη σκηνή τον Λέοναρντ Κοέν λέγοντας «είμαστε τυχεροί που ζούμε την ίδια εποχή που ζει και ο Λέοναρντ Κοέν». Ο Λου Ριντ έφυγε βυθίζοντας στο πένθος όσους αγάπησαν τη μουσική του και εμπνεύστηκαν από αυτήν, όμως ο Κοέν είναι ακόμα εδώ να κάνει όσους τον γνωρίζουν ή νιώθουν την επίδραση του μέσα από τη μουσική του, να νιώθουν τυχεροί. Για όσο ακόμα...

dytes

Απαγορεύτηκαν την τελευταία στιγμή οι ανακοινώσεις αποκάλυψε ένας εκ των χορηγών της επιστημονικής αποστολής

Σιγή ιχθύος φαίνεται ότι έχει επιβληθεί για τα αποτελέσματα των ερευνών στο ναυάγιο των Αντικυθήρων που έχουν ξεκινήσει από τις 15 Σεπτεμβρίου.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ, που επικαλούνται τα όσα αποκάλυψε ο πρόεδρος του Ιδρύματος «Αικατερίνη Λασκαρίδη», Πάνο Λασκαρίδη - εκ των χορηγών της αρχαιολογικής αποστολής - σε εκδήλωση στα Κύθηρα, την Παρασκευή, η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού απαγόρευσε την προγραμματισμένη ανακοίνωση, ώστε η παρουσίαση των ευρημάτων να γίνει στην Αθήνα τις προσεχείς ημέρες, από τον ίδιο τον υπουργό Κώστα Τασούλα.

Στο ίδιο δημοσίευμα γίνεται λόγος για σημαντικά ευρήματα της ενάλιας ανασκαφικής έρευνας καθώς μεταξύ άλλων βρέθηκε και μεγάλη ποσότητα χάλκινων νομισμάτων.

Κατά πληροφορίες οι ανακοινώσεις θα πραγματοποιηθούν στις 9 Οκτωβρίου, οπότε και στο νησία αναμένεται να βρεθεί - πιθανότατα - ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς.

 H τεχνολογία πρωταγωνιστής στη νέα ενάλια έρευνα 

Η συγκεκριμένη έρευνα θα εστιάσει όχι μόνο στα ευρήματα στην επιφάνεια του βυθού στην περιοχή του ναυαγίου, αλλά θα πραγματοποιήσει και ανασκαφή στον πυθμένα με τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο και κυρίως σε βαθιά νερά. Η ενάλια ανασκαφή πραγματοποιείται από μια διεθνή ομάδα επιστημόνων υπό την διεύθυνση Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, με προϊσταμένη την Δρ. Αγγελική Γ. Σίμωσι, και την τεχνογνωσία του Ωκεανογραφικού Ινστιτούτου Woods Hole της Μασαχουσέτης.

Ως καθοριστική στην όλη προσπάθεια κρίνεται η συμβολή των δικτύων του ΟΤΕ και της Cosmote, που εξοπλίζουν το νησί με τηλεπικοινωνιακές υποδομές νέας γενιάς, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τηλεπικοινωνιών και προβολής της έρευνας, καθώς και την απρόσκοπτη επικοινωνία των μελών της ερευνητικής ομάδας σε Ελλάδα και εξωτερικό. Οι υποδομές θα παραμείνουν στη διάθεση των κατοίκων της περιοχής και μετά το τέλος της έρευνας.

Η ενάλια ανασκαφή ακολουθεί τη μεγάλη έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: Το Πλοίο, οι Θησαυροί, ο Μηχανισμός» που έφερε ξανά το ναυάγιο στο προσκήνιο και φιλοξενήθηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

pr thema

tsoklis

Ο κ. Τσόκλης τάσσεται κατά της προσπάθειας να ανοχτεί ο τάφος στην Αμφίπολη και κάνει λόγο για τυμβωρυχία.

Ειδικότερα, με μήνυμα που έστειλε στη Ρέα Βιτάλη στο Protagon, υπό τον τίτλο "Ο βεβηλών αυτό θανάτω, θανατωθήσεται" που παραπέμπει στο εδάφιο Λευιτικόν 27/κζ: 28,29 του Μωσαϊκού Νόμου, καταφέρεται εναντίον της προσπάθειας να ανοιχτεί ο τάφος, κάνει λόγο για τυμβωρυχία, για εμπόριο σε έναν ιερό χώρο και για έλλειψη σεβασμού στους προγόνους μας.

"Σε τι θα μας βοηθήσει αλήθεια η αποκάλυψη κάποιων ακόμα θαυμαστών έργων τέχνης, που ήταν καμωμένα όμως, για έναν άλλο, απαγορευμένο για τους ζωντανούς, κόσμο;", διερωτάται ο κ. Τσόκλης.

Ολόκληρο το μήνυμά του έχει ως εξής:

Ο βεβηλών αυτό θανάτω, θανατωθήσεται

«Αγαπητή μου Ρέα,

Παρακολουθώ αυτές τις μέρες με δέος, φόβο και αγανάκτηση την επίσημη τυμβωρυχία που διαπράττεται στην Αμφίπολη. Και απορώ πώς ένας λαός ολόκληρος (θεοσεβούμενος κατά τα άλλα) την επιτρέπει, πώς ένα κράτος την ενισχύει, πώς ένας ολόκληρος κόσμος, παρά τα φοβερά προβλήματα που αντιμετωπίζει, παρακολουθεί αυτή την ανίερη πράξη και αγωνιά μάλιστα για τα αποτελέσματά της, αντί να την καταδικάζει, να την τιμωρεί.

Έχω δει βέβαια και όλα αυτά τα αμερικάνικα φιλμ όπου ναοί καταρρέουν, φίδια, σκαραβαίοι και κατάρες αιώνιες πέφτουν πάνω στους τυμβωρύχους, και ομολογώ πως μ' έχουν επηρεάσει.

Αστειεύομαι!

Δεν υπάρχει λοιπόν πια κανένας σεβασμός για τους υποτιθέμενους προγόνους μας;
Καλά, εκμεταλλευόμαστε τα έργα της ζωής τους, αλλά και τον θάνατό τους!

Γιατί, άλλο είναι να ξεμπαζώνεις και να συντηρείς αρχαίους ναούς, και έργα τέχνης του παρελθόντος, που ήταν φτιαγμένα για να κατοικηθούν και να ιδωθούν από ζωντανούς, άλλο να ανασύρεις ναυάγια με αρχαίους θησαυρούς, να τους συντηρείς και να τους εκθέτεις στα Μουσεία, και άλλο να παραβιάζεις ιερούς, πεντασφράγιστους τάφους. Χώρους του Άδη, του Σκότους, φτιαγμένους (αφελώς ίσως) με πρόθεση και με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην βρεθούν και προπάντων, να μην ανοιχτούν ποτέ.

Σε τι θα μας βοηθήσει αλήθεια η αποκάλυψη κάποιων ακόμα θαυμαστών έργων τέχνης, που ήταν καμωμένα όμως, για έναν άλλο, απαγορευμένο για τους ζωντανούς, κόσμο;
Και γιατί να μετατρέψουμε έναν ακόμα ιερό χώρο, σε τόπο εμπορίου;
(Πού είσαι Χριστέ μου με το φραγγέλιο!).

Συγχώρεσέ με Ανδρόνικε, συγχώρεσέ με φίλε μου Σακελλαράκη, αλλά αν ο όποιος ενταφιασμένος ή αυτοί που τον ενταφίασαν, επιθυμούσαν να είναι ο τάφος του επισκέψιμος, δεν θα περίμεναν εσάς.

Θα είχαν βρει ασφαλώς τον τρόπο να διευκολύνουν τον επισκέπτη, με τοξάκια, επιγραφές και πολυτελείς εισόδους. Και ασφαλώς δεν θα έκλειναν τον τάφο ερμητικά, ούτε θα τον σκέπαζαν με έναν ολόκληρο χωμάτινο λόφο.

Άλλο «αρχαιολογία», Ρέα μου, και άλλο «τυμβωρυχία».

Κάποτε, κάπως, θα τιμωρηθούμε γι' αυτό, αν δεν τιμωρούμεθα ήδη.

Οι Θεοί των Ελλήνων, μην ξεχνάς, ήταν εκδικητικοί.»

Η κ. Βιτάλη, έγραψε χαρακτηριστικά στην εν λόγω ιστοσελίδα:

"Έλαβα αυτό το μήνυμα από τον Κώστα Τσόκλη. Μια άλλη άποψη. Πάντα μ' ενδιαφέρουν οι απόψεις του. Μπορεί να ενδιαφέρουν και σας. Πείτε ότι είναι ένα STOP, μια τρικλοποδιά στη ροή του χρόνου μας. Να κοντοσταθείς κι ας στιγμιαία μπουρδουκλωθείς. Να δεις το ίδιο πράγμα από μια άλλη οπτική γωνία. Αυτό δεν έκανε πάντα η τέχνη;
Αγαπητέ Κώστα Τσόκλη, σ΄ευχαριστώ. Θα το σκεφτώ. Κυρίως γιατί φοβάμαι... Ήταν οι άτιμοι εκδικητικοί, εκείνοι οι Θεοί...

Με εκτίμηση

Ρέα"

protagon

 la stampa AMFIPOLI

Με θέμα τη σημασία της αρχαιολογικής ανασκαφής του τύμβου της Αμφίπολης, δημοσιεύονται σε σημερινό άρθρο της ιταλικής εφημερίδα «La Stampa» δηλώσεις του υπουργού πολιτισμού Κωνσταντίνου Τασούλα .

Το άρθρο τιτλοφορείται «το μέλλον της Ελλάδας ξεκινά και πάλι από έναν τύμβο» με αναφορά στην πορεία των ανασκαφών της Αμφίπολης «η αρχαιολογική ομάδα της οποίας ηγείται η Αικατερίνη Περιστέρη εφαρμόζει την επιστημονική δεοντολογία και ενημερώνει τους Έλληνες αλλά και το διεθνές κοινό, σχετικά με την πρόοδο της όλης έρευνας» τονίζει ο υπουργός πολιτισμού, προσθέτοντας ότι «δεν πρόκειται μόνο για άσκηση γνώσης αλλά και υπομονής» και για τον λόγο αυτό, προς το παρόν «πρέπει να περιορισθεί η όποια περιέργεια».

Σε σχέση με τη σημασία του πολιτισμού για την ευρύτερη οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας ο κ. Τασούλας προσθέτει ότι «ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς δίνει μεγάλο βάρος στην περαιτέρω πολιτιστική ανάπτυξη της Ελλάδας.

Μια πρόσφατη μελέτη απέδειξε με μαθηματικό τρόπο ότι επενδύοντας ένα εκατομμύριο ευρώ στον πολιτισμό, οι θετικές οικονομικές συνέπειες είναι της τάξης των 3,4 εκατομμυρίων ευρώ».

Η «Λα Στάμπα» υπογραμμίζει ότι τόσο ο κ. Τασούλας όσο και ο Ιταλός ομόλογός του Ντάριο Φραντσεσκίνι, συμφωνούν στο ότι ο πολιτισμός είναι βασικός παράγοντας των ευρωπαϊκών στρατηγικών ανάπτυξης.

«Το υπουργείο μας είναι παρόν με εκατόν σαράντα προγράμματα σε όλη τη χώρα, με συνολικό προϋπολογισμό επτακοσίων σαράντα εκατομμυρίων ευρώ χάρη και στα ευρωπαϊκά περιφερειακά προγράμματα», προσθέτει ο υπουργός πολιτισμού.

Παράλληλα, τονίζει ότι «η Ευρώπη διαθέτει τρεις βάσεις: την τέχνη και το κάλλος της Ελλάδας, το ρωμαϊκό δίκαιο και τη χριστιανική θρησκεία» και για το λόγο αυτό-καταλήγει - «όταν λέμε ότι η Ευρώπη και οι θεσμοί της πρέπει να τίθενται στις υπηρεσίες του κάθε ανθρώπου, δεν αναφερόμαστε σε κάτι το αφηρημένο, αλλά εννοούμε, ακριβώς, τον άνθρωπο που έπλασε ο ελληνό- ρωμαϊκός πολιτισμός, επηρεασμένος από τον χριστιανισμό».

ρεαλ

Περισσότερα Άρθρα...