Παρ08172018

Τελευταία ΕνημέρωσηΠεμ, 16 Αυγ 2018 7pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Πολιτισμος & Ψυχαγωγια Πολιτισμος

Δεκαπενταύγουστος: Ολη η χώρα μια γιορτή - Ήθη και έθιμα για τον εορτασμό της Κοίμησης της Θεοτόκου

panagia soumela 1
Στην καρδιά του καλοκαιριού, η Ελλάδα μετατρέπεται σε ένα απέραντο πανηγύρι. Στις 15 Αυγούστου, μετά τη Λειτουργία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου αρχίζει η γιορτή σε κάθε τόπο.
Οι οικογένειες συναντώνται γύρω από το τραπέζι στο παραδοσιακό πανηγύρι, που γίνεται συνήθως στο προαύλιο των εκκλησιών που γιορτάζουν.

Μετά το φαγοπότι ξεκινάει ο χορός χέρι χέρι. Παραδοσιακές μουσικές κομπανίες ξεσηκώνουν με τους σκοπούς τους ντόπιους και επισκέπτες, που εύχονται αυτή την παραδοσιακή ιεροτελεστία του πανηγυριού να τη ζήσουν και του χρόνου. 

ΤΗΝΟΣ, ΚΥΚΛΑΔΕΣ

Στο όμορφο νησί των Κυκλάδων βρίσκεται ένας από τους σημαντικότερους ναούς προσκυνήματος στη χώρα μας. Ο Ιερός Ναός της Παναγίας της Τήνου, γνωστός και ως Παναγία Ευαγγελίστρια, χτίστηκε σε σημείο όπου βρέθηκε, το 1823, η εικόνα της Παναγίας -κατά τη θρησκευτική παράδοση- έπειτα από οράματα της μοναχής Αγίας Πελαγίας. Την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου, το νησί σφύζει από ζωή.

Πλήθος πιστών συρρέι στο προαύλιο του εκκλησιαστικού συγκροτήματος. Κατά τη διάρκεια των εορτασμών και μετά τη Θεία Λειτουργία, ακολουθεί μεγαλοπρεπής λιτάνευση στους δρόμους της πόλης. Ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο πραγματοποιείται και η επέτειος της βύθισης του αντιτορπιλικού «Ελλη» από τους Ιταλούς, που έγινε λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος τον Δεκαπενταύγουστο του 1940.

ΠΑΡΟΣ, ΚΥΚΛΑΔΕΣ

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην Πάρο γιορτάζεται σε ατμόσφαιρα βαθιάς θρησκευτικής κατάνυξης. Στην Παροικιά, ένα από τα σπουδαιότερα καλοδιατηρημένα παλαιοχριστιανικά μνημεία που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια, η Παναγία Εκατονταπυλιανή, εορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα. 

Η ιερή εικόνα της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής, έργο του 17ου αιώνα, αποτελεί τη δεύτερη προσκυνηματική εικόνα των Κυκλάδων μετά την ιερή εικόνα της Παναγίας της Τήνου. Το βράδυ της 15ης Αυγούστου στους δρόμους της Παροικιάς πραγματοποιείται η περιφορά της ιερής εικόνας και του Επιταφίου, ενώ οι εκδηλώσεις κορυφώνονται με παριανό παραδοσιακό γλέντι μέχρι το πρωί.

NΙΣΥΡΟΣ, ΚΥΚΛΑΔΕΣ

Ενας από τους κρυμμένους θησαυρούς του Αιγαίου, η Νίσυρος, εορτάζει με μεγαλοπρέπεια τη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Στην Ιερά Μονή της Παναγίας Σπηλιανής στήνεται μια γιορτή που διαρκεί εννέα ημέρες.

Από τις 6 έως τις 15 Αυγούστου οι γυναίκες προσκυνήτριες κάνουν καθημερινά 300 μετάνοιες, ψέλνουν το μοιρολόι της Μεγαλόχαρης και ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο γίνεται πομπή, καθώς και μια μεγάλη γιορτή στο γραφικό οικισμό Μανδράκι. Το γλέντι ξεκινά όταν η εικόνα φτάνει στο χωριό, με τον τοπικό χορό της «κούπας», τραγούδια και άφθονο κρασί.

ΛΕΣΒΟΣ, ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Μια ξεχωριστή εμπειρία θα ζήσουν όσοι επισκεφθούν το κέντρο της γραφικής κωμόπολης της Αγιάσου και το Ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου. Στην Παναγία την Αγιασώτισσα πραγματοποιείται ένα από τα ωραιότερα πανηγύρια του Ανατολικού Αιγαίου.

Οι πιστοί, με αφετηρία την πόλη της Μυτιλήνης, περπατούν 25 χιλιόμετρα για να φθάσουν στην εκκλησία, όπου και διανυκτερεύουν. Την ημέρα της γιορτής της Παναγίας, γίνεται η περιφορά της εικόνας γύρω από το ναό και το πανηγύρι που ακολουθεί δεν έχει προηγούμενο…

ΚΑΣΟΣ, ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ

Κάθε Δεκαπενταύγουστο πραγματοποιείται το πιο όμορφο πανηγύρι του νησιού, εκείνο της Πέρα Παναγιάς στον ομώνυμο οικισμό. Το πρωί οι προσκυνητές ασπάζονται την εικόνα, ενώ στη συνέχεια η παράδοση θέλει τους ντόπιους μάγειρες να στήνουν τα καζάνια και να μαγειρεύουν τις μερίδες των σφαχτών και τα ντολμαδάκια. Πρωταγωνιστής στο τραπέζι είναι το περίφημο κασιώτικο πιλάφι. Το γλέντι ξεκινάει και κρατά μέχρι την άλλη ημέρα το πρωί.

ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ, ΙΟΝΙΟ

Στα νότια του νησιού, κοντά στο χωριό Μαρκόπουλο, η Παναγία η Φιδιώτισσα προσελκύει χιλιάδες προσκυνητές. Στις 15 Αυγούστου κάθε χρόνο, μικρά φιδάκια της Παναγίας εμφανίζονται στον τρούλο της εκκλησίας.

Σύμφωνα με το μύθο, πρόκειται για τις καλόγριες ενός παλιού μοναστηριού που βρισκόταν στην περιοχή, οι οποίες, προκειμένου να μην πέσουν στα χέρια των πειρατών, παρακάλεσαν την Παναγία να τις μεταμορφώσει σε φίδια. Την ώρα του Εσπερινού, τα φιδάκια κυκλοφορούν ελεύθερα ανάμεσα στους πιστούς.

ΧΑΝΙΑ, ΚΡΗΤΗ

Στις 15 Αυγούστου ο οικισμός της Χρυσοσκαλίτισσας πανηγυρίζει στο ομώνυμο κατάλευκο μοναστήρι, που είναι χτισμένο πάνω σε ένα μεγάλο βράχο. Η παράδοση, σύμφωνα με αυτή πήρε και το όνομά της η μονή, λέει ότι το ένα από τα ενενήντα σκαλιά, που είναι σμιλεμένα στο βράχο και οδηγούν στη μονή, είναι φτιαγμένο από χρυσό, αλλά αυτό το σκαλοπάτι μπορούν να το δουν μόνο οι αναμάρτητοι. Το μεγάλο πανηγύρι της Χρυσοσκαλίτισσας περιλαμβάνει κρητικές μουσικές και εδέσματα.

ΤΕΓΕΑ, ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

Από τις 13 έως τις 20 Αυγούστου γίνεται στην Τεγέα το πιο σημαντικό πανηγύρι της Πελοποννήσου. Για 15 ημέρες, μία εβδομάδα πριν από τη γιορτή και μία εβδομάδα μετά, η Τεγέα γίνεται το κέντρο της Πελοποννήσου. Το βράδυ της παραμονής, στις 14 Αυγούστου γίνεται η λιτανεία της θαυματουργής εικόνας και η πομπή καταλήγει στο πανέμορφο πάρκο της Επισκοπής γύρω από την Παναγία της Παλαιάς Επισκοπής.

ΚΑΣΤΑΝΙΑΝΗ ΠΩΓΩΝΙΟΥ, ΗΠΕΙΡΟΣ

Σε αυτό το ακριτικό χωριό της Ηπείρου η Κοίμηση της Θεοτόκου γιορτάζεται δύο ημέρες με ιδιαίτερη κατάνυξη. Η 15η και η 16η Αυγούστου είναι οι ημέρες συνάντησης των Καστανιανιτών στην πετρόχτιστη πλατεία του χωριού, όπου δεσπόζει ο Ναός της Αγίας Τριάδας. Μετά την πρωινή Θεία Λειτουργία στην κεντρική εκκλησία του χωριού, οι εμπειρότεροι κάτοικοι του χωριού μαγειρεύουν σε μεγάλα καζάνια «κοφτό» (πλιγούρι με κρέας) για να το προσφέρουν το βράδυ σε εκατοντάδες κόσμο, που θα γευτεί την καστανιανίτικη φιλοξενία.

Το μενού, φυσικά, δεν περιέχει μόνο «κοφτό», αλλά συνοδεύεται και από άλλες σπεσιαλιτέ της περιοχής. Το πανηγύρι ξεκινάει το βράδυ με την παραδοσιακή ηπειρώτικη μουσική να καλωσορίζει ντόπιους και επισκέπτες. Ο αισθαντικός ήχος του κλαρίνου δίνει το σύνθημα για την έναρξη του πανηγυριού. Πρώτα ακούγεται το μοιρολόι που αφιερώνεται σε εκείνους που έφυγαν. Στην Ηπειρο ο πόνος και η ξενιτιά τραγουδιούνται, όπως η χαρά και η αγάπη. Μια απέραντη ευτυχία απλώνεται σε όλη την πλατεία και όλοι εύχονται αυτή την ιεροτελεστία να τη ζήσουν και του χρόνου.

ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ, ΗΜΑΘΙΑ

Στις πλαγιές του Βερμίου ορθώνεται μεγαλόπρεπα η Μονή της Παναγίας Σουμελά. Χτίστηκε το 1951 από τους πρόσφυγες του Πόντου, ως μια προσπάθεια αναβίωσης της ιστορικής ομώνυμης μονής, τα ερείπια της οποίας βρίσκονται στο όρος Μελά, κοντά στην Τραπεζούντα του Πόντου.

Εδώ φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, που, σύμφωνα με την παράδοση, φιλοτέχνησε ο ευαγγελιστής Λουκάς, όπως και άλλα κειμήλια του εκεί μοναστηριού. Τον Δεκαπενταύγουστο συρρέουν εδώ πολλοί πιστοί για να προσκυνήσουν την εικόνα και να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις που διαρκούν δύο ημέρες. Το βράδυ σερβίρονται παραδοσιακές σπεσιαλιτέ υπό τους ήχους ποντιακών συγκροτημάτων.

ΣΑΜΑΡΙΝΑ, ΓΡΕΒΕΝΑ

Ενα ατελείωτο γλέντι στήνεται στην περιοχή των Γρεβενών και ιδιαίτερα στα ορεινά χωριά του νομού, όπως στον πολυτραγουδισμένο οικισμό Σαμαρίνα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και πιο φημισμένο βλαχοχώρι της Ελλάδας, όπου το πανηγύρι του διαρκεί τρεις ημέρες. Οι Σαμαρινιώτες έχουν το δικό τους μοναδικό χορό, που ονομάζεται τσιάτσιο και κλέβει την παράσταση στο προαύλιο της εκκλησίας της Μεγάλης Παναγιάς.

ΞΕΝΙΑ ΣΤΟΥΚΑ

Σοβαρό καρδιακό επεισόδιο υπέστη ο Μίκης Θεοδωράκης. Βρίσκεται σε ΜΕΘ

mikis theodorak

Εκτός κινδύνου νοσηλεύεται σε νοσοκομείο της Αθήνας ο Μίκης Θεοδωράκης, σύμφωνα με πληροφορίες από συνεργάτες του μεγάλου μουσικοσυνθέτη, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, μετά το σοβαρό καρδιακό επεισόδιο, το οποίο υπέστη ξημερώματα Παρασκευής.

Ο Μ. Θεοδωράκης, λόγω του πόνου στο στήθος που αισθάνθηκε και της μεγάλης ταχυκαρδίας που είχε, διακομίσθηκε στο νοσοκομείο και εισήχθη στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, σύμφωνα με πληροφορίες από το περιβάλλον του μεγάλου συνθέτη. 

Οι θεράποντες γιατροί εκτιμούν ότι ο μεγάλος κίνδυνος έχει τώρα περάσει, αλλά είναι επιφυλακτικοί λόγω της ηλικίας του κ. Θεοδωράκη. Εκφράζουν πάντως την αισιοδοξία τους για την έκβαση.

Εφυγε για πάντα απο κοντά μας ο Μάνος Ελευθερίου, ο ελεύθερος κι ωραίος (vid)

manos eleytheriou

Μια πολυσχιδής, χαρισματική προσωπικότητα

Στιχουργός κομματιών που τραγουδήθηκαν και αγαπήθηκαν πολύ, ποιητής, μυθιστοριογράφος, ιστορικός της Σύρου και του μουσικού της θεάτρου, μανιώδης συλλέκτης, ζωγράφος, δημιουργός κολάζ, αλλά και συγγραφέας παιδικών βιβλίων, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν και τα φωτογραφικά του άλμπουμ: όλα αυτά ήταν ο Μάνος Ελευθερίου, που γεννήθηκε το 1938 στην Ερμούπολη της Σύρου και απεβίωσε σήμερα, σε ηλικία 80 ετών.

Το 1955 ο Ελευθερίου γνωρίστηκε με τον Άγγελο Τερζάκη, ο οποίος τον παρότρυνε να παρακολουθήσει μαθήματα στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Ένα χρόνο αργότερα ενεγράφη στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Σταυράκου. Θεατρικά έργα και ποιήματα άρχισε να δημοσιεύει το 1960, τον καιρό της στρατιωτικής του θητείας. Η πρώτη ποιητική του συλλογή, που έχει τίτλο «Συνοικισμός», κυκλοφόρησε το 1962.

Την ίδια εποχή, στα Ιωάννινα, έγραψε τους πρώτους στίχους του για τραγούδι, ανάμεσα στους οποίους είναι και «Το τρένο φεύγει στις οκτώ», που αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης. Τον Οκτώβριο του 1963 ξεκίνησε να εργάζεται στο ‘’Reader’s Digest’’, όπου και παρέμεινε τα επόμενα δεκαέξι χρόνια.

Στο μεταξύ, είχαν κυκλοφορήσει τα δύο πρώτα του βιβλία με διηγήματα, «Το διευθυντήριο» (1964) και «Η σφαγή» (1965).

Το 1964 παρουσιάστηκε στην ελληνική δισκογραφία. Συνεργάστηκε με τον Χρήστο Λεοντή, καθώς και με τον Θεοδωράκη (1967), με τον οποίον η συνεργασία διακόπηκε λόγω της δικτατορίας.

Συνεργάστηκε με τον Δήμο Μούτση και με τον Γιάννη Μαρκόπουλο, στο δίσκο «Θητεία», του οποίου η ηχογράφηση άρχισε το Νοέμβριο του 1973, διακόπηκε από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και τελικά κυκλοφόρησε το 1974.

Κατά καιρούς συνεργάστηκε με όλους σχεδόν τους έλληνες συνθέτες. Μεταξύ αυτών, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας, ο Γιάννης Σπανός, ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Αντώνης Βαρδής και ο Γιώργος Χατζηνάσιος.

Παράλληλα έγραψε και εικονογράφησε παραμύθια για παιδιά και επιμελήθηκε την έκδοση λευκωμάτων με θέμα τη Σύρο, όπως τα «Ενθύμιον Σύρας» και «Θέατρο στην Ερμούπολη».

Τη δεκαετία του 1990 έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές στον «Αθήνα 9, 84» και στο «Δεύτερο Πρόγραμμα». Το 1994 εξέδωσε την πρώτη του νουβέλα με τίτλο «Το άγγιγμα του χρόνου». Το 2004 δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Ο καιρός των χρυσανθέμων», που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας το 2005. Το 2013 βραβεύτηκε για τη συνολική προσφορά του στα γράμματα από την Ακαδημία Αθηνών.

Μεταξύ των δισκογραφικών επιτυχιών του Μάνου Ελευθερίου περιλαμβάνονται: «Το παλληκάρι έχει καημό» (Μ.Θεοδωράκης), «Ο Άγιος Φεβρουάριος» (Δ.Μούτσης), «Θητεία» (Γ. Μαρκόπουλος), «Κάτω απ’τη μαρκίζα» (Γ.Σπανός), «Οι ελεύθεροι κι ωραίοι» (Στ.Κουγιουμτζής), «Άμλετ της Σελήνης» (Θ.Μικρούτσικος), «Είναι αρρώστια τα τραγούδια» (Στ.Ξαρχάκος), «Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες» (Ηλ.Ανδριόπουλος), «Η διαθήκη» (Χρ.Νικολόπουλος), «Το σπίτι γέμισε με λύπη» (Χρ.Λεοντής), «Μη χτυπάς σ’ ένα σπίτι κλειστό» (Λ.Κηλαηδόνης) και «Ατέλειωτη εκδρομή» (Θ.Γκαϊφύλλιας).

 

 

Το σκίτσο του 18χρονου που αποτυπώνει την κόλαση της τραγωδίας στην Αν. Αττική

skitso fotia mati2018

O Δημήτρης Ρογγίτης είναι ένα παιδί με καλλιτεχνική φλέβα, ένα γνήσιο ταλέντο της ζωγραφικής που έχει βραβευτεί στο παρελθόν για τα σκίτσα του.

Ο 18χρονος από την Ηλεία, έχοντας ως καλλιτέχνης μία ιδιαίτερη ευαισθητοποίηση απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και στην τραγωδία που έζησε τις τελευταίες μέρες η χώρα μας, δεν θα μπορούσε να μην επηρεαστεί από όλο αυτό το δράμα, με τους ανθρώπους να καίγονται ζωντανοί, δίνοντας μάχη με τις φλόγες για να σωθούν, χάνοντας σπίτια και περιουσίες.

Έφτιαξε έτσι μία ζωγραφιά που αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο αυτό το ανθρώπινο δράμα, την απελπισία και την αγωνία του ανθρώπου, την στιγμή που όλα γύρω του μοιάζουν να καίγονται. Το σκίτσο του μοιάζει σαν ένα τραγικό ποίημα που βγαίνει μέσα από όλη αυτή την τραγωδία, με τον νεαρό καλλιτέχνη να εκφράζει μέσα από την τέχνη του τον δικό του πόνο, μπροστά σε αυτό το δράμα.

Ο ίδιος γράφει στο facebook:

"Όλο το τοπίο ξαφνικά μια μορφή πήρε. Το κόκκινο κυριεύει μέσα σε όλο αυτό. Σαν η κόλαση μορφή γήινη να πήρε. Κόκκινες βίαιες φλόγες ξεπετάγονται παντού. Η θάλασσα καθρεφτίζει το μοιραίο συμβάν κι ο ουρανός αιχμαλωτίζεται από την αγριότητα αυτού.

Ο πόνος των ανθρώπων τεράστιος. Κι ο θάνατος ολοένα κι πληθαίνει. Τα ουρλιαχτά του ανθρώπου δεν χρειάζονται να ακουστούν, το θλιβερό θέαμα τα προδίδει. Μα όλο το τοπίο, την φρίκη του ανθρώπου απεικονίζει. Μα όλο το τοπίο, την τραγικότητα αυτή δεν μπορεί να κρύψει".

Το σκίτσο του έγινε θέμα στα διεθνή ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, προκαλώντας εντύπωση, μπροστά σε αυτή την τραγωδία. Μάλιστα, το greekcitytimes, ένα από τα μεγαλύτερα ηλεκτρονικά portal του κόσμου με θέμα της την Ελλάδα, έχει αφιερώσει στον νεαρό καλλιτέχνη και στο σκίτσο που αποτυπώνει την τραγωδία, ολόκληρο άρθρο με τίτλο "18-year-old artist Dimitris Roggitis Dedicates Painting to Wildfire Victims".

Ο νεαρός καλλιτέχνης, πάντως, δέχτηκε κριτική από ορισμένους κύκλους που υποστήριζαν ότι τέτοιου είδους τραγωδίες δεν πρέπει να είναι προϊόν καλλιτεχνικής "εκμετάλλευσης". Λες και η τέχνη πρέπει να μένει έξω από την ζωή και η ζωή δεν χωράει δράματα και τραγωδίες.

Δυστυχώς όμως ακόμα και τέτοιου είδους τραγωδίες, όπως αποδείχτηκε, είναι μέσα στην ζωή, όσο και αν είναι δύσκολo να τις αποδεχτούμε, όσο και αν δεν χωράει στον μυαλό του ανθρώπινου νου. Γιατί η ζωή και η τέχνη μαζί είναι πάνω από όλα πόνος. Κι μέσα από τον πόνο έρχεται και η ελπίδα...

patrasevents

Παγκόσμιο ενδιαφέρον για την πήλινη πλάκα με κείμενο της Οδύσσειας στην Αρχαία Ολυμπία!

omirosodisia

Παγκόσμιο είναι το ενδιαφέρον των διεθνών ΜΜΕ για την ανακάλυψη μιας πήλινης πλάκας επί της οποίας βρίσκονται 13 στίχοι από τη ραψωδία Ξ της Οδύσσειας.

Το ΒΒC αναφέρει τις εκτιμήσεις του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού, σύμφωνα με τις οποίες η πήλινη αυτή επιγραφή ίσως να συνιστά το αρχαιότερο γραπτό αρχείο του ομηρικού έπους που έχει ποτέ βρεθεί στην Ελλάδα.

Στην εκτίμηση των αρχαιολόγων ότι το εύρημα ίσως συνιστά το αρχαιότερο σωζόμενο απόσπασμα της Οδύσσειας του Ομήρου εστιάζει και το Reuters που εξηγεί ότι στην πλάκα βρίσκονται χαραγμένοι 13 στίχοι από τη 14η Ραψωδία της Οδύσσειας όπου ο Οδυσσέας απευθύνεται στον επιστήθιο φίλο του Εύμαιο.

Το ραδιοτηλεοπτικό βελγικό δίκτυο RTBF κάνει λόγο «Η ανακάλυψη της πλάκας του 3ου αιώνα στην Ελλάδα, είναι ίσως το παλαιότερο γραπτό δείγμα της Οδύσσειας».

«Η παλαιότερη εκδοχή της Οδύσσειας του Ομήρου» είναι ο τίτλος της ισπανικής «La Vanguardia», η οποία αναφέρεται στο περιεχόμενο των στίχων οι οποίοι περιγράφουν την ομιλία του Οδυσσέα στον Εύμαιο.

To σπάνιο αυτό εύρημα ήρθε στο φως μετά από τρια χρόνια ανασκαφών στην αρχαία Ολυμπία, το οποίο είναι πιθανότατα το παλαιότερο σωζόμενο γραπτό απόσπασμα των Ομηρικών Επών.

Η πλάκα, η οποία έχει χαραγμένους στίχους από την ραψωδία της Οδύσσειας βρέθηκε κατά την διεξαγωγή της επιφανειακής – γεωαρχαιολογικής έρευνας, στο πλαίσιο του τριετούς ερευνητικού προγράμματος με τίτλο «Ο πολυδιάστατος χώρος της Ολυμπίας», που πραγματοποιείται σε θέσεις γύρω από το ιερό.

Η ανασκαφή τελεί υπό τη διεύθυνση της Δρ. Ερωφίλης-Ίριδας Κόλια, Προϊσταμένης της ΕΦΑ Ηλείας σε συνεργασία με τους καθηγητές Franziska Lang, Birgitta Eder, Andreas Vött και Hans-Joachim Gehrke του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου και των Πανεπιστημίων Darmstadt, Tübingen και Frankfurt am Mainz.

Μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση της συντήρησής της στο εργαστήριο της ΕΦΑ Ηλείας, διαπιστώθηκε ότι διασώζει 13 στίχους από την ραψωδία ξ της Οδύσσειας (ομιλία του Οδυσσέα στον Εύμαιο) και σύμφωνα με την πρώτη εκτίμησή μας, μπορεί να χρονολογηθεί στη ρωμαϊκή εποχή και πιθανώς πριν από τον 3ο αι. μ.Χ.

Από την ερευνητική ομάδα επισημαίνεται το γεγονός ότι εφόσον αυτή η προκαταρκτική χρονολόγηση επιβεβαιωθεί κατά τη συστηματική μελέτη της επιγραφής που έχει ήδη αρχίσει, τότε η πήλινη πλάκα θα διασώζει ίσως το παλαιότερο σωζόμενο γραπτό απόσπασμα των Ομηρικών Επών που έχει έρθει στο φως.

Αυτό σημαίνει πως αποτελεί πέραν της μοναδικότητάς της, ένα σπουδαίο αρχαιολογικό, επιγραφικό, φιλολογικό και ιστορικό τεκμήριο.

politisonline