Κυρ01202019

Τελευταία ΕνημέρωσηΚυρ, 20 Ιαν 2019 3am

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Οικονομια Ελλαδα

Τα πρωτεία στο χρέος κρατά στην ΕΕ η Ελλάδα...

Την επικίνδυνη πρωτιά στην ευρωζώνη και στην ΕΕ των 28 σε ό,τι αφορά το ύψος του δημόσιου χρέους κέρδισε η Ελλάδα το 2012, οπότε το χρέος διαμορφώθηκε στο ...
156,9% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.

Το έλλειμμα έκλεισε στο 9% του ΑΕΠ, αποτελώντας το δεύτερο υψηλότερο στην ΕΕ.

Σε γενικές γραμμές τα στοιχεία της Eurostat καταγράφουν μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, αλλά αύξηση των κρατικών χρεών, τόσο στην ευρωζώνη, όσο και στην «ΕΕ των 28».

Συγκεκριμένα, στην ευρωζώνη, το μέσο δημοσιονομικό έλλειμμα μειώθηκε, το 2012, στο 3,7% του ΑΕΠ, από 4,2% του ΑΕΠ, το 2011.

Στην «ΕΕ των 28», το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώθηκε στο 3,9% του ΑΕΠ, έναντι 4,4% του ΑΕΠ, το 2011.

Αντιθέτως, το δημόσιο χρέος συνεχίζει να αυξάνεται, κατά μέσο όρο, στην ευρωζώνη, από το 87,3% το 2011 σε 90,6% το 2012, ενώ στην «ΕΕ των 28» το δημόσιο χρέος αυξήθηκε από το 82,3% το 2011, στο 85,1% το 2012.

Το υψηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα στην ΕΕ σημειώθηκε, το 2012, στην Ισπανία (10,6%), στην Ελλάδα (9%), στην Ιρλανδία (8,2%), στην Πορτογαλία και στην Κύπρο (6,4%).

Το χαμηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα σημειώθηκε στην Εσθονία και στη Σουηδία (-0,2%), ενώ η Γερμανία είναι η μόνη χώρα της ΕΕ που παρουσίασε δημοσιονομικό πλεόνασμα (+0,1%).

Συνολικά, επτά κράτη- μέλη της ευρωζώνης παρουσίασαν έλλειμμα άνω του ορίου του 3% του ΑΕΠ.

Σε σχέση με το 2011, 15 κράτη-μέλη μείωσαν το έλλειμμά τους, 12 εμφάνισαν αύξηση και σε ένα κράτος- μέλος η κατάσταση παρέμεινε αμετάβλητη.

Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος, το 2012, 14 κράτη-μέλη εμφάνισαν ποσοστά άνω του 60%, ενώ σε έξι κράτη παρατηρήθηκε βελτίωση σε σχέση με το 2011 και σε 22, επιδείνωση.

Το υψηλότερο δημόσιο χρέος στην ΕΕ εμφανίζει η Ελλάδα (156,9%) και ακολουθούν η Ιταλία (127%), η Πορτογαλία (124,1%), η Ιρλανδία (117,6%), το Βέλγιο (99,8%) και η Γαλλία (90,2%).

Αντιθέτως, το χαμηλότερο χρέος εμφάνισαν η Εσθονία (9,8%), η Βουλγαρία (18,5%), το Λουξεμβούργο (21,7%) και η Ρουμανία (37,9%).

Τα στοιχεία για την Ελλάδα

Ειδικότερα για την Ελλάδα, τα στοιχεία της Eurostat αναφέρουν ότι το 2012, το ελληνικό ΑΕΠ μειώθηκε στα 193,7 δισ. ευρώ από 208,5 δισ. ευρώ το 2011 και το χρέος μειώθηκε στα 303,9 δισ. ευρώ (156% του ΑΕΠ) από 355,1 δισ. ευρώ (170,3% του ΑΕΠ).

Οι δημόσιες δαπάνες, ως ποσοστό του ΑΕΠ, αυξήθηκαν από 52%, το 2011 σε 53,6%, το 2012, ενώ τα δημόσια έσοδα αυξήθηκαν από 42,4%, σε 44,6%.

Τέλος, σημειώνεται ότι η Eurostat αναθεώρησε προς τα κάτω το έλλειμμα της Ελλάδος το 2012, σε σχέση με την εκτίμησή της τον περασμένο Απρίλιο (10% του ΑΕΠ).

Όπως σημειώνει, η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στο ποσό που δεν χρειάστηκε να διατεθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών από το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας...

dol

H «Die Zeit» αποκαλύπτει ξεκάθαρα:Νέο πακέτο μέτρων ετοιμάζει η Γερμανία!

Νέο πακέτο βοήθειας για την Ελλάδα, με νέες πιστώσεις, χαμηλά επιτόκια, μεγαλύτερα διαστήματα αποπληρωμής και μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, επεξεργάζεται το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με πληροφορίες τις οποίες επικαλείται η εφημερίδα «Die Zeit» στην ηλεκτρονική έκδοσή της.

Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι «το ελληνικό πακέτο παίρνει μορφή» και γίνεται λόγος για χρηματοδοτικό κενό ύψους περίπου τεσσάρων δισεκατομμυρίων, το οποίο δημιουργείται, όπως αναφέρει η εφημερίδα, επειδή οι κεντρικές τράπεζες αρνούνται να επιμηκύνουν την διάρκεια των ελληνικών ομολόγων που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους.

Κατεξοχήν πολέμιος αυτής της προοπτικής, επισημαίνεται στο δημοσίευμα, είναι ο κεντρικός τραπεζίτης της Γαλλίας Κριστιάν Νουαγιέ.

Η λύση που βρίσκεται υπό επεξεργασία προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αξιοποίηση των κονδυλίων που προορίζονταν αρχικά για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και παρέμειναν αδιάθετα και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, εάν αποδειχθεί ότι αυτά δεν επαρκούν. Το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε να εκδώσει ομόλογα μικρής διάρκειας, τα οποία θα μπορούσαν να πωληθούν στις ιδιωτικές τράπεζες, οι οποίες με την σειρά τους θα τα χρησιμοποιούσαν ως εγγύηση προκειμένου να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση μέσω της ΕΚΤ.

Σύμφωνα με την εφημερίδα, σχεδιάζονται νέα σενάρια για την Ελλάδα, επειδή μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος βοήθειας θεωρείται απίθανη η επιστροφή της χώρας στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Ένα ενδεχόμενο είναι η χρηματοδότηση της Ελλάδας ως τις αρχές του 2016, οπότε και εκπνέει το πρόγραμμα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, με ένα ποσό το οποίο εκτιμάται σε «μεγάλο μονοψήφιο αριθμό» δισεκατομμυρίων.

Η «Zeit» υποστηρίζει μάλιστα ότι οι Ευρωπαίοι επιχείρησαν να πείσουν για αυτό το ΔΝΤ κατά την πρόσφατη σύνοδο στην Ουάσιγκτον, το Ταμείο ωστόσο φαίνεται να επιμένει για ένα πραγματικό «κούρεμα» του ελληνικού χρέους.-

news 247

Κανείς δεν πιστεύει πια την κυβέρνηση για την οικονομία...! Tην διαψεύδουν από παντού!!

Ούτε καν το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους, που έχει συσταθεί στη... Βουλή (!), δεν μπορούν πλέον να πείσουν οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης Σαμαρά - Βενιζέλου για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας βάσει της μνημονιακής πολιτικής που εφαρμόζεται. Καταπέλτης είναι η έκθεση του Γραφείου αυτού.

Τινάζει στον αέρα τις κυβερνητικές εκτιμήσεις. «Είναι ψευδαίσθηση να αναμένουμε ότι η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές μετά το 2014 για να καλύψει με λογικούς όρους τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους», τονίζει χωρίς περιστροφές.

«Η χώρα είναι σε χειρότερη θέση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του δημόσιου χρέους της, αφού έχει καταρρεύσει η παραγωγική της βάση», υπογραμμίζει η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους του Κοινοβουλίου.

Συνεχίζει τινάζοντας στον αέρα τους μύθους αφενός των «πρωτογενών πλεονασμάτων» και αφετέρου της «σωτηρίας» της Ελλάδας μέσω του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας: «Η επίτευξη και κυρίως η διατήρηση μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων στο μέλλον (πάνω σε μια εξασθενημένη οικονομία) είναι σχεδόν αδύνατη. Ούτε μπορεί κανείς να αναμένει σοβαρή μείωση του χρέους μέσω ιδιωτικοποιήσεων», ξεκαθαρίζουν οι οικονομολόγοι της Βουλής.

Το συμπέρασμά τους είναι σαφέστατο και διατυπώνεται πεντακάθαρα: «Το χρέος δεν πρόκειται να τεθεί σε τροχιά μείωσης και να γίνει βιώσιμο έως το 2022 αποκλειστικά με εθνικές προσπάθειες αποταμίευσης». Εχουν απόλυτο δίκιο.

Χθες το «Εθνος» δημοσίευσε στις οικονομικές σελίδες του ένα πολύ διαφωτιστικό γράφημα.
Κατά την τετραετία 2013-2016 η χώρα μας πρέπει να πληρώσει συνολικά και για τα τέσσερα χρόνια 74,7 δισεκατομμύρια ευρώ για ομόλογα που έχει εκδώσει και τόκους 36,5 δισεκατομμυρίων ευρώ για δάνεια που έχει πάρει - συνολικά δηλαδή... 111,2 δισεκατομμύρια ευρώ!

Υπάρχει σοβαρός άνθρωπος που να νομίζει ότι με τέτοιου ύψους δανειακές υποχρεώσεις μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει το δημόσιο χρέος της χωρίς αυτό να «κουρευτεί» κατά μεγάλο ποσοστό; Οι αριθμοί είναι συντριπτικοί. Στα τέλη του 2009 το ελληνικό δημόσιο χρέος ήταν 299 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αφού «κουρεύτηκε» υποτίθεται κατά 53% και αφού και με την «επαναγορά ομολόγων» οι δύστυχοι κάτοχοι ελληνικών κρατικών ομολόγων, που ζουν κυρίως στην Ελλάδα και είναι άτομα ή ασφαλιστικά ταμεία, πανεπιστήμια, νοσοκομεία κ.λπ., έχασαν το 80% (!) των χρημάτων τους, το ελληνικό δημόσιο χρέος αυτήν τη στιγμή έχει... εκτιναχθεί στα 321 δισεκατομμύρια ευρώ!

Και επειδή ταυτόχρονα η μνημονιακή πολιτική οδήγησε σε καταβαράθρωση το ΑΕΠ της χώρας, η κυβέρνηση Γιώργου Παπανδρέου μάς είπε ότι έχουμε χρεοκοπήσει επειδή το δημόσιο χρέος ανερχόταν στο 129% του ΑΕΠ το 2009 και η κυβέρνηση Σαμαρά μάς λέει ότι μας έχει σώσει τώρα που το δημόσιο χρέος έχει απογειωθεί στο... 175,5% του ΑΕΠ!

Με χρέος 129% του ΑΕΠ χρεοκοπήσαμε, με χρέος 175% του ΑΕΠ σωθήκαμε! Θα μας τρελάνουν ή απλούστατα μας θεωρούν τόσο ηλίθιους που απλώς μας χλευάζουν;

Φτάσαμε στο εξωφρενικό σημείο να κατηγορεί την ελληνική κυβέρνηση ότι λέει ψέματα για την άθλια οικονομική κατάσταση της Ελλάδας στον ελληνικό λαό το... ΔΝΤ! Δεν θα παρθεί κανένα νέο αντιλαϊκό μέτρο το 2014, ισχυρίζεται η κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου, μόνο για το 2015 και το 2016 απαιτούνται νέα μέτρα ύψους 4,1 δισ. ευρώ που έχουν ήδη συνομολογηθεί με την ΕΕ και συμπεριλαμβάνονται στο Μνημόνιο, στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο του Αυγούστου.

Ψέματα, λέει το ΔΝΤ, για την τριετία 2014-2016 θα απαιτηθούν μέτρα κατά 60% επαχθέστερα - αντί για 4,1 θα χρειαστούν μέτρα ύψους 6,7 δισεκατομμυρίων ευρώ!

Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής προτείνει τη δική του λύση: «Η οργανωμένη διαγραφή μέρους του χρέους εντός της ΕΕ και της Ευρωζώνης θα δημιουργούσε νέα δεδομένα. Θα κατένεμε πιο ισόρροπα τα βάρη σε δανειστές και οφειλέτες», γράφει. Την αναγκαιότητα διαγραφής μεγάλου μέρους του ελληνικού δημόσιου χρέους υποστηρίζει και το ΔΝΤ, οι εκθέσεις του οποίου φαντάζουν... «αριστερίστικες (!)» σε σχέση με την πολιτική που έχει επιβάλει η Γερμανία σε ολόκληρη την ΕΕ.

Η σκληρή λιτότητα τελικά αποδεικνύεται ότι υπονομεύει την ανάπτυξη που είναι η βασική προϋπόθεση για τη μείωση του δημόσιου χρέους οποιασδήποτε ανεπτυγμένης χώρας, έγραφε π.χ. έκθεση του ΔΝΤ που δημοσιεύθηκε προ δύο εβδομάδων, στις 26 Σεπτεμβρίου. Αντί γι' αυτό, τεχνοκράτες της Κομισιόν προτείνουν να... αυξηθούν κατά 10% οι τιμές των τροφίμων, των φαρμάκων κ.λπ. στην Ελλάδα μέσω αύξησης του ΦΠΑ! Τι να πει κανείς;

Γ. Δελαστίκ, ethnos 

 

2014: Παράταση της κατάρρευσης, ή "σωτηρία";

Σε εισπρακτικές εταιρείες σχεδιάζει να αναθέσει η κυβέρνηση την είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών, ευελπιστώντας να καλύψει την μαύρη τρύπα που δημιουργεί στον προϋπολογισμό το ασφαλιστικό έλλειμμα. 

Και με τους χιλιάδες υπαλλήλους των ασφαλιστικών ταμείων που μέχρι σήμερα είναι επιφορτισμένοι να εισπράττουν εισφορές και να μην δίνουν συντάξεις, τι θα κάνει; Θα τους απολύσει για ανεπάρκεια και για εξοικονόμηση κόστους;

Όχι φυσικά... Απλά το σοβιετικό κράτος λόγω παράλυσης μεταχειρίζεται μεθόδους της ελεύθερης αγοράς προκειμένου να κερδίσει λίγο χρόνο πριν την κατάρρευση.

Προ λίγων εβδομάδων η κυβέρνηση είχε αρχίσει να απειλεί με κατασχέσεις όσους ελεύθερους επαγγελματίες δεν πλήρωναν ασφαλιστικές εισφορές. Όπως γράφαμε τότε ακολουθούσαν το δόγμα θα σου πάρω το σπίτι για να σου δώσω σύνταξη.

Για την ακρίβεια θα σου πάρω το σπίτι για να δώσω σύνταξη σ' αυτόν που λαμβάνει σύνταξη σήμερα και όταν έρθει η σειρά σου να πάρεις δεν θα υπάρχει ούτε σύνταξη ούτε σπίτι να μείνεις.

Οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα συνεχίζουν να εργάζονται σε οριακό επίπεδο. Το ίδιο συμβαίνει και με τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Πολλές από αυτές αν αναγκαστούν να καταβάλλουν εισφορές θα περάσουν στις ζημιές και θα κατεβάσουν ρολά.Αυτό σημαίνει πως οι απασχολούμενοι σ' αυτές εκτός της έλλειψης ασφαλιστικής κάλυψης θα χάσουν και το πενιχρό εισόδημα από τη μαύρη εργασία.

Η κυβέρνηση αντί να λύσει το πρόβλημα του ελλείμματος στα ασφαλιστικά ταμεία θα το επιδεινώσει.

 

Μια από τα ίδια...

Η κυβέρνηση στο οικονομικό πεδίο είναι παγιδευμένη να καταθέτει προσχέδιο προϋπολογισμού ο οποίος προβλέπει αύξηση των φόρων κατά 2,5 δισ. ευρώ περίπου και μείωση των δαπανών κατά 2,7 δισ. ευρώ περίπου με τις προσφιλείς μεθόδους των οριζόντιων περικοπών λόγω παράλυσης του πελατειακού κράτους.

Η κυβέρνηση εμμένει στην εμφάνιση με κάθε τρόπο πρωτογενούς πλεονάσματος γιατί αυτό θα εξασφαλίσει αναδιάρθρωση του χρέους.

Στην προσπάθεια αυτή έχει βάλει σαν στόχο την ανάλωση από το κράτος όσων καταθέσεων έχουν απομείνει στις τράπεζες μέσω των υψηλών φόρων.

Δεν έχει πράξει τίποτα για να καταστήσει τη χώρα ελκυστική και συμφέρουσα για ιδιωτικές επενδύσεις. Το 43% από ένα μεικτό μισθό στην Ελλάδα αφορά φόρους και εισφορές. Έχουμε αναλύσει πως αυτό σημαίνει πως κάποιος που λαμβάνει στο χέρι 1.000 ευρώ κοστίζει στην επιχείρηση περί τα 1.750 ευρώ, όταν στη Γερμανία στοιχίζει περί τα 1.500 στην Πορτογαλία, περί τα 1.350 και στην Ιρλανδία κάτω από τα 1.100 ευρώ.

Είναι φανερό πως όσες ιδιωτικές εταιρείες και να βάλει να εισπράττουν δεν θα πετύχει αύξηση των εσόδων αλλά μείωση των επιχειρήσεων. Αν μειώσει όμως τους φόρους και τις εισφορές (και κάνει και πολλά άλλα) θα είναι στο σωστό δρόμο...

Για να το κάνει αυτό όμως θα πρέπει να πει π.χ. σε 2,7 εκατ. συνταξιούχους πως δεν υπάρχουν συντάξεις παρά μια πενιχρή εθνική σύνταξη που μπορεί να εξασφαλίσει ο προϋπολογισμός. Οι νυν εργαζόμενοι και εργοδότες θα καταβάλλουν σε ένα κεφαλαιοποιητικό ασφαλιστικό τις εισφορές τους για να έχουν μια καλύτερη πέραν τις πενιχρής εθνικής σύνταξης.

Βέβαια όποιος πολιτικός το πει αυτό σε 2,7 εκατ. συνταξιούχους θα πρέπει να φύγει από την Ελλάδα. Ούτε καν στους 700.000 συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 65 ετών που είναι το όριο δεν τολμούν να το πουν. Υπενθυμίζεται πως 200.000 συνταξιούχοι είναι κάτω των 55 ετών με τους μισούς κάτω των 50 ετών...

Η κοινή γνώμη όμως δεν είναι ώριμη να ακούσει τη αλήθεια, ιδιαίτερα σε ένα ασταθές πολιτικό σκηνικό δημαγωγών που υπόσχονται ευημερία με ένα άρθρο και ένα νόμο ή με την εκδίωξη και το λιντσάρισμα των Πακιστανών...

Ως εκ τούτου απολαύστε το πάρτι για το πρωτογενές πλεόνασμα και έστε έτοιμοι για το αδιέξοδο της επομένης, όταν θα αντιληφθούν πως το εμπορικό πρωτογενές πλεόνασμα είναι σημαντικότερο από το δημοσιονομικό...

Προς το παρόν το σενάριο κατάρρευσης του ελληνικού σοβιετικού μοντέλου φαίνεται πιθανότερο από αυτό της μεταρρύθμισης.

capital

Yστατη λύση ... «σωτηρίας»: Ομόλογο.... 50 ετών λήξης... 2064, ποσού 130 δις !!

Ως ύστατη λύση για να «σωθεί» η Ελλάδα παρουσιάζεται το ομόλογο των 50 ετών για το οποίο πρώτη έγραψε η «κυριακάτικη δημοκρατία» στις 28 Ιουλίου.

Το θέμα στον παρόντα χρόνο άνοιξαν σχετικές δηλώσεις του υπουργού στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», όπου, εκτός των άλλων, εντυπωσιάζει και η στροφή που κάνει αναφορικά με τη στάση του απέναντι στην τρόικα.

Καταρχάς υιοθετεί θέσεις που δεν υιοθετούσε μέχρι τώρα και κυρίως εμφανίζεται διατεθειμένος να πει «όχι» αν η τρόικα ζητήσει νέα μέτρα.

Το ομόλογο, αν και εμφανίζεται σαν σωτηρία, θα αποτελεί στην ουσία ένα νέο Μνημόνιο μακράς διάρκειας, το οποίο θα «βασανίσει» τουλάχιστον δύο γενιές Ελλήνων. Αν υποθέσουμε ότι η λήξη του συγκεκριμένου τίτλου θα γίνει το 2064, δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στο ενδιάμεσο διάστημα η Ελλάδα θα εξυπηρετεί όρους και δεσμεύσεις. Υποτίθεται ότι το δάνειο αυτό, που υπολογίζεται στα 130 δισ. ευρώ, θα εκδοθεί με εγγύηση του EFSF, ο οποίος, ως ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης, θα έχει στην Ελλάδα τους ανθρώπους του, που θα παρακολουθούν την πορεία των συμφωνιών.

Τρεις σταθμοί

Σε τρεις σταθμούς, από τον Νοέμβριο έως και τον ερχόμενο Μάιο, θα κριθούν όλα για την οικονομία, λέει ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας. «Μέχρι τον Μάιο παίζονται όλα, αφού θα καθοριστούν μέχρις ευρώ οι στόχοι της οικονομικής πολιτικής έως το 2017, που θα αποτυπωθούν στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα» δηλώνει χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Στο πολύπλοκο σκηνικό που σχηματίζεται μέχρι τότε προβάλλει για πρώτη φορά η λύση του 50ετούς «ομολόγου σωτηρίας» με χαμηλό επιτόκιο, το οποίο θα αντικαταστήσει δάνεια περίπου 130 δισ. ευρώ, τα οποία έχει λάβει η Ελλάδα από τον EFSF.

Μία τέτοια απόφαση, που οδηγεί σε μεγάλη μείωση του χρέους, θα αποτελούσε οδηγό για την επιμήκυνση όλων των διμερών δανείων του επίσημου τομέα, πλην του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, που δεν το προβλέπει το καταστατικό του.

Τα Eurogroup

Οπως εξηγεί ο υπουργός, στις τελικές αποφάσεις θα οδηγηθούμε με σταδιακά βήματα. Πρώτος σταθμός είναι το Eurogroup του Νοεμβρίου του 2013, όπου, παρουσία της τρόικας, θα υπάρξει ενημέρωση για το κλείσιμο του τρέχοντος Προϋπολογισμού και τους στόχους του 2014.

Δεύτερος σταθμός είναι το Eurogroup του Δεκεμβρίου, όπου θα καθοριστούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού προγράμματος. Τρίτος σταθμός είναι το Eurogroup του Απριλίου, στο οποίο θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.

Οπως αναφέρει μεταξύ άλλων ο Γ. Στουρνάρας, σε ό,τι αφορά την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, η Ελλάδα αναμένεται να βρεθεί προ του εξής διλήμματος: Είτε θα δεχτεί να καλυφθεί από μία έξτρα βοήθεια 9-11 δισ. ευρώ για το 2014, με χαμηλό επιτόκιο -ίσως και κάτω από 1,5%-, είτε να βγει στις αγορές για να δανειστεί με υψηλό επιτόκιο 5%-6%, ανακτώντας όμως μέρος της ανεξαρτησίας στην άσκηση οικονομικής πολιτικής.

Ο ίδιος περιγράφει ως εξής τη στάση του σε αυτό το δίλημμα: «Η απάντηση είναι “ναι”, αν μας ζητήσουν διαρθρωτικά μέτρα για την οικονομία, όπως η άρση των εμποδίων εισόδου επιχειρήσεων στην οικονομία, η ολοκλήρωση της απελευθέρωσης των αγορών και των επαγγελμάτων και αλλαγές εκσυγχρονισμού.

Η απάντηση είναι “όχι”, αν απαιτήσουν πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα και πολύ περισσότερο οριζόντιες παρεμβάσεις και διαφοροποιήσουν τον στόχο που έχουμε συμφωνήσει για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3% του ΑΕΠ το 2015 και 4,5% το 2016».

dimokratia