Πεμ10182018

Τελευταία ΕνημέρωσηΠεμ, 18 Οκτ 2018 1am

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Οικονομια Ελλαδα

Ντράγκι: Η ΕΚΤ δεν έχει κανένα λόγο στο θέμα των συντάξεων στην Ελλάδα

dragi
Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), Μάριο Ντράγκι, ξεκαθάρισε σήμερα μιλώντας στην επιτροπή Oικονομικών και Nομισματικών Yποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες, ότι η ΕΚΤ δεν έχει πλέον κανένα λόγο όσον αφορά το ζήτημα των συντάξεων στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, ερωτηθείς από τον ανεξάρτητο ευρωβουλευτή, Νότη Μαριά, εάν η ΕΚΤ επιμένει στη μείωση των συντάξεων στην Ελλάδα, ο πρόεδρος της ΕΚΤ απάντησε τα εξής:

«Η ΕΚΤ, σε πρόσφατη εξέτασή της για τη συμμετοχή της στα προγράμματα διάσωσης, κατέληξε στο ότι χρειάζεται ένα διαφορετικό πλαίσιο λειτουργίας. Αυτό σημαίνει ότι θα ασχοληθεί ουσιαστικά με τη μακροοικονομική και χρηματοπιστωτική πτυχή της οικονομίας. Οπότε η ΕΚΤ δεν θα πει τίποτε άλλο πλέον, ούτε για τις συντάξεις, ούτε για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ιδιωτικοποιήσεις , ούτε για τίποτα από τα ζητήματα για τα οποία τα τελευταία χρόνια η ΕΚΤ είχε κάποιο λόγο, ως μικρός εταίρος».

Λαμβάνοντας το λόγο, ο πρόεδρος της επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ρομπέρτο Γκουαλτιέρι, υπενθύμισε ότι τα μέτρα που αφορούσαν περικοπές στις συντάξεις, της τάξεως του 1% του ΑΕΠ και τα φορολογικά μέτρα 1% του ΑΕΠ, τα είχε ζητήσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και κανένα άλλο θεσμικό όργανο της ΕΕ. «Η ΕΕ δεν χαίρεται ιδιαιτέρως γι' αυτό», ανέφερε ο Ρ. Γκουαλτιέρι.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ποια ανάπτυξη; Στις τελευταίες θέσεις της Ευρωζώνης κατατάσσεται η Ελλάδα ως προς την ανάπτυξη

ellada anab trimino

Στις τελευταίες θέσεις της Ευρωζώνης κατατάσσεται η Ελλάδα ως προς την ανάπτυξη που σημείωσε το δεύτερο τρίμηνο.

Η οικονομία της ευρωζώνης αναπτύχθηκε με ρυθμό 0,4% το δεύτερο τρίμηνο του έτους, σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat. 

H ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία επιβεβαίωσε την πρώτη μέτρηση για την τριμηνιαία άνοδο του ΑΕΠ στις 19 χώρες της ευρωζώνης, ενώ αναθεώρησε οριακά την ετήσια αύξηση στο 2,1% από 2,2% προηγουμένως. 

Την ισχυρότερη ανάπτυξη μεταξύ των 19 κρατών μελών κατέγραψαν η Μάλτα, η Εσθονία και Ρουμανία με 1,9% η πρώτη και 1,4 οι άλλες δύο.

Η Ελλάδα, η Γαλλία και η Ιταλία ήταν οι χώρες με τη μικρότερη ανάπτυξη το δεύτερο τρίμηνο, στο 0,2%, όπως φαίνεται και στο γράφημα της Eurostat.

Αναφορικά με την ανάπτυξη σε ετήσια βάση μόνο τρία κράτη της Ευρωζώνης είχαν χαμηλότερες επιδόσεις από την Ελλάδα, που κατέγραψε ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ κατά 1,8%. Χαμηλότερα ήταν η Δανία (0,6%), η Ιταλία (1,2%) και Γαλλία (1,7%).

 

Reuters: Μην ανοίγετε σαμπάνιες για την "'εξοδο (?)" της Ελλάδος από το 3ο μνημόνιο

eyro khdeia

«Η Ευρώπη έχει επιτέλους στα χέρια της μια έξοδο που της επιτρέπει να πανηγυρίζει αντί να φοβάται. Μετά από οκτώ χρόνια η Ελλάδα αφήνει σήμερα πίσω της το τρίτο πρόγραμμα στήριξης», μεταδίδει το πρακτορείο Reuters και προσθέτει:

«Πρόκειται για ένα καλοδεχούμενο Grexit, όμως πριν ανοίξουν οι σαμπάνιες είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η Αθήνα παραμένει δέσμια των πιστωτών, που απέτυχαν να θέσουν την ελληνική οικονομία σε βιώσιμη τροχιά. Μόλις τρία χρόνια πριν, μια φιλική αποχώρηση της Ελλάδας από οποιοδήποτε πρόγραμμα φαινόταν αδιανόητη.

Το πρώτο εξάμηνο του 2015, η ριψοκίνδυνη πολιτική του νεοεκλεγμένου ριζοσπάστη της Αριστεράς Αλέξη Τσίπρα παραλίγο να προκαλέσει ένα καταστροφικό Grexit. Μετά από το βιαστικά διοργανωμένο δημοψήφισμα, αποτέλεσμα του οποίου ήταν ένα ηχηρό «Όχι» στους όρους των δανειστών, η Γερμανία πίεσε για προσωρινή έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη.

Με τις ελληνικές τράπεζες ήδη κλειστές, ο Τσίπρας τελικά υποχώρησε, συμφωνώντας να υλοποιήσει σαρωτικές μεταρρυθμίσεις. Ακόμα και τότε όμως το μέλλον της νέας συμφωνίας έμοιαζε αβέβαιο. Η Ελλάδα και η ευρωζώνη απέφυγαν το χείριστο από τα πιθανά ενδεχόμενα που φαινόταν επικείμενο κατά την διάρκεια της αναμέτρησης του 2015.

Ωστόσο -συνεχίζει το δημοσίευμα- οι διαχωριστικές γραμμές παραμένουν. Η ευρωζώνη ήθελε απελπισμένα να αποφύγει την διάσπασή της. Μια έξοδος θα έθετε εν αμφιβόλω τη μη αναστρέψιμη πορεία του κοινού νομίσματος, ωθώντας τις χρηματαγορές να ποντάρουν εναντίον των προβληματικών οικονομιών. Επίσης, έπρεπε να βρεθεί τρόπος για να πειθαρχήσει μια χώρα που επεδίωξε να εκμεταλλευτεί τις ατέλειες του κοινού νομίσματος. Αυτές οι ατέλειες αναδείχθηκαν επειδή η ευρωζώνη υποτίθεται πως ήταν μια νομισματική ένωση και μόνον, χωρίς δημοσιονομικές σχέσεις ή άλλη υποστήριξη.

Οι ευσεβείς αυτοί πόθοι δεν άντεξαν στην πρώτη δοκιμασία της πραγματικότητας όταν η Ελλάδα έχασε την πρόσβαση στις αγορές. Οι χώρες της ευρωζώνης ξεφορτώθηκαν όπως-όπως την ρήτρα «μη διάσωσης». Επανερμηνεύοντας βολικά την Συνθήκη του Μάαστριχτ, τα προγράμματα διάσωσης έγιναν τελικά εφικτά, αρκεί να είχαν τη μορφή δανείων αντί για μείωση της ονομαστικής αξίας των χρεών.

Εκεί έγκειται η πηγή των βασάνων της Ελλάδας. Αν και η χώρα εξέρχεται του προγράμματος, παραμένει δέσμια των πιστωτών της ευρωζώνης και των δανείων που της χορηγήθηκαν. Τα δάνεια αυτά είναι η μερίδα του λέοντος του δημόσιου χρέους. Το υψηλό χρέος καθιστά τις χώρες ευάλωτες στις αναταράξεις των αγορών.

Οφείλουν να συμπεριφέρονται άψογα για να διασφαλίζουν την πρόσβασή τους στην ιδιωτική χρηματοδότηση, αλλά ακόμη και έτσι μπορεί να πέσουν θύματα της αστάθειας όταν οι επενδυτές χάσουν το ενδιαφέρον τους για επισφαλείς επενδύσεις. Χωρίς τη θωράκιση του προγράμματος, η Ελλάδα θα πρέπει να αντλεί κεφάλαια από τις αγορές για την εξυπηρέτηση του χρέους της. Αυτός είναι ο λόγος που σε έναν ιδανικό κόσμο η Ελλάδα θα έπρεπε να εξέλθει του προγράμματος με πολύ μικρότερο χρέος, μέσω απομείωσης της ονομαστικής αξίας των δανείων της ευρωζώνης.

Όμως, «κουρέματα» αυτού του είδους αποτελούν ανάθεμα για τους ευρωπαίους πιστωτές που έχουν ένοχες συνειδήσεις και οι οποίοι φοβούνται τις αντιδράσεις των φορολογουμένων τους για τις απώλειες από τα δάνεια προς την Ελλάδα. Αντίθετα, η ευρωζώνη εφαρμόζει προ πολλού την λαθραία πολιτική της ελάφρυνσης του χρέους με άλλα μέσα. Επιτόκια που στην αρχή ήταν τιμωρητικά, είναι πλέον τόσο χαμηλά όσο γίνεται και η αποπληρωμή των τόκων σημαντικού μέρους των δανείων έχει μετατεθεί.

Οι ωριμάνσεις των δανείων έχουν επιμηκυνθεί κατά δεκαετίες. Αυτή η “extend and pretend” προσέγγιση θα εξασφαλίσει για μια δεκαετία περίπου και ως ένα βαθμό την Ελλάδα από τις διαθέσεις των αγορών, αλλά κρατά τη χώρα δεσμευμένη για πολύ περισσότερο. Για τους πιστωτές της ευρωζώνης που φοβούνται πως η Ελλάδα θα επιστρέψει στις κακές δημοσιονομικές της συνήθειες, λύση αυτή έχει πλεονεκτήματα, επειδή τους επιτρέπει να ασκούν επιρροή ακόμη και μετά τη λήξη του προγράμματος.

Είναι όμως συνταγή», προστίθεται στην ίδια ανάλυση, «που θα προκαλέσει υποβόσκουσα δυσαρέσκεια, καθώς η Ελλάδα πρέπει να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060. Αυτό το πρωτοφανές εγχείρημα θα ήταν εφικτό σε αίσιους καιρούς, αλλά πρέπει να γίνει μετά από δύσκολους καιρούς.

Εκτός από το βάρος του χρέους, υπάρχει μια κληρονομιά πικρίας και στις δύο πλευρές. Οι βόρειοι πιστωτές αποδίδουν τα βάσανα της χώρας στην δημοσιονομική ασωτία των Ελλήνων. Οι Έλληνες κατηγορούν τους σωτήρες τους για την λιτότητα και τις δυσάρεστες μεταρρυθμίσεις που αναγκάστηκαν να υποστούν.

Όπως έχουν τα πράγματα, χρειάζεται ένα οικονομικό θαύμα - όπως μια διαρκής περίοδος ισχυρής ανάπτυξης – για να δραπετεύσει η Ελλάδα από τα δεσμά του χρέους.

Μετά τη μεγάλη πτώση του ΑΕΠ, η ανάκαμψη φαίνεται πιθανή, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Όμως οι προβλέψεις για το μέλλον είναι απογοητευτικά χαμηλές και δείχνουν πως η χώρα δεν θα μπορέσει να ξεπεράσει τα προβλήματά της.

Το ΔΝΤ προβλέπει μακροπρόθεσμη αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ στο 1% ετησίως. Ακόμη και αυτή η μέτρια εκτίμηση ίσως αποδειχθεί αισιόδοξη. Τα δημογραφικά στοιχεία της Ελλάδας είναι ιδιαίτερα αρνητικά. Η απροθυμία της ευρωζώνης να αντιμετωπίσει την αλήθεια και να διαγράψει ορισμένα από τα δάνειά της αποτελεί σφάλμα κατανόησης.

Οι πολιτικές της θα κλείσουν την Ελλάδα σε μια φυλακή χρέους επί δεκαετίες, με δεσμοφύλακες του πιστωτές. Δεν είναι τρόπος αυτός να οικοδομηθεί μια νέα σχέση μεταξύ της ευρωζώνης και του άσωτου παιδιού της», καταλήγει το Reuters...

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νέα χαλάρωση των Capital Controls – Πόσα χρήματα θα μπορούμε να τραβήξουμε

atm

Μέσα στον Σεπτέμβριο αναμένεται νέα χαλάρωση στα capital controls. Όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη, μέσα στο φθινόπωρο θα ανακοινωθεί περαιτέρω χαλάρωση των περιορισμών στη μεταφορά κεφαλαίων και ειδικά στην αποστολή εμβασμάτων στο εξωτερικό.

Όπως εκτιμούν, το ύψος των εμβασμάτων προς το εξωτερικό μπορεί να διαμορφωθεί στις 4.000 με 5.000 ευρώ το μήνα. 

Σημειώνουμε πως σήμερα, το ποσό διαμορφώνεται στις 4.000 ευρώ ανά κωδικό πελάτη και ανά ημερολογιακό δίμηνο (απόφαση που τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2018).

Η αύξηση του ορίου στις 5.000 ευρώ είναι κυρίως ψυχολογικού χαρακτήρα, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των νοικοκυριών έχει λιγότερα χρήματα στον λογαριασμό του κάθε μήνα. Το μέσο όριο ανάληψης μετρητών είναι κοντά στα 1.500 ευρώ τον μήνα, ενώ αυτοί που έχουν μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα, τραβάνε συνήθως το 90% του ορίου.

Στις θετικές εξελίξεις όσον αφορά τα Capital Controls αναμένεται να αναφερθεί και ο Τσίπρας κατά την ομιλία του στη ΔΕΘ 2018.

crash

 

Στις 10 Σεπτεμβρίου 2018 ξεκινά η 1η αποστολή της ενισχυμένης εποπτείας της Ελλάδας

moskobisi

Η πρώτη αποστολή της μεταμνημονιακής, ενισχυμένης εποπτείας της Ελλάδας θα ξεκινήσει στις 10 Σεπτεμβρίου, ανακοίνωσε ο αρμόδιος Επίτροπος Πιέρ Μοσκοβισί, κατά τη διάρκεια δηλώσεών του σήμερα στις Βρυξέλλες, για το τέλος του τρίτου προγράμματος διάσωσης.

Ο Επίτροπος κατέστησε σαφές ότι η ενισχυμένη εποπτεία, με τις τέσσερις αποστολές το χρόνο (δύο εκ των οποίων θα συμπέσουν με τους ελέγχους του ευρωπαϊκού εξαμήνου) θα είναι "πολύ πολύ πιο ελαφρά" σε σχέση με την τρόικα, "δεν θα υπάρχουν οι άνδρες με τα μπλε που θα ακολουθούν τους άνδρες με τα μαύρα" και ξεκαθάρισε ότι η νέα κατάσταση δεν αποτελεί νέο πρόγραμμα, ούτε περιέχει νέους όρους και προϋποθέσεις.

Ο Επίτροπος ξεκαθάρισε ακόμα, σε σχέση με την κατάργηση του μέτρου της νέας περικοπής στις συντάξεις τον Ιανουάριο, ότι οι δεσμεύσεις και οι στόχοι πρέπει να τηρούνται, αλλά σημείωσε ότι στο νέο πλαίσιο προφανώς και υπάρχει ευελιξία κινήσεων και "θα πρέπει πρώτα να πιστοποιηθεί το αν υπάρχει όντως το δημοσιονομικό περιθώριο για μια τέτοια κίνηση. Παρέπεμψε τέλος, για το θέμα στην αξιολόγηση του προσχεδίου του προϋπολογισμού.

Ο Επίτροπος κατέστησε ακόμα σαφές ότι η Ελλάδα θα ήταν σε ασύγκριτα χειρότερη θέση αν είχε αφεθεί να χρεοκοπήσει και να βγει από την ευρωζώνη, ενώ τόνισε πως καθώς σήμερα έχει σημαντικά υψηλότερο δημόσιο χρέος και έχει δεχθεί σημαντικά μεγαλύτερα ποσά δανείων, έχοντας σημαντικά περισσότερα προβλήματα από κάθε άλλη χώρα σε πρόγραμμα θα πρέπει να παρακολουθηθεί πιο στενά.

Ξεκαθάρισε δε ότι το τέλος του προγράμματος δεν είναι το τέλος των μεταρρυθμίσεων, ότι η χώρα οφείλει να παρουσιάσει προσχέδιο προϋπολογισμού προς κρίση το φθινόπωρο . Σημείωσε μάλιστα ότι πρέπει να θυμόμαστε πως "η κρίση έφερε τη λιτότητα" και όχι το αντίθετο, ενώ οι πολίτες που έχουν υποστεί θυσίες θα δρέψουν σταδιακά τα οφέλη των μεταρρυθμίσεων, σημειώνοντας ότι η Κομισιόν δεν ξεχνά τους πλέον ευάλωτους πολίτες, υπενθυμίζει ότι η ανεργία, που παραμένει υψηλή, έπεσε για πρώτη φορά ξανά στα επίπεδα του 20%.

madata