Κυρ04222018

Τελευταία ΕνημέρωσηΚυρ, 22 Απρ 2018 1pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Οικονομια Ελλαδα

Η διαφωνία ΔΝΤ και Βερολίνου στην λύση για το Ελληνικό χρέος

lagard germano ypoik

Δύο ρήτρες και ένας πολιτικός φόβος χωρίζουν το ΔΝΤ και το Βερολίνο στο ζήτημα της ρύθμισης του ελληνικού χρέους και της τελικής συμφωνίας για την έξοδο από το Μνημόνιο.

Η «αυτοδύναμη έξοδος», ήτοι η λήξη του προγράμματος χωρίς πιστοληπτική γραμμή, αποτελεί κοινό τόπο και ουσιαστικά ειλημμένη απόφαση για όλες τις πλευρές, όπως επιβεβαιώθηκε και στις διαδοχικές συναντήσεις που είχε το τελευταίο διήμερο στην Ουάσιγκτον ο Ευκλείδης Τσακαλώτος στο περιθώριο της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ.

Το κλειδί όμως για να είναι επιτυχής αυτή η αυτοδύναμη έξοδος – για να είναι «καλή έξοδος», όπως είπε χαρακτηριστικά ο Πολ Τόμσεν – είναι το μοντέλο ρύθμισης του χρέους, κι εκεί δεν έχει επέλθει ακόμη ο συμβιβασμός ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Το γαλλικό και το γερμανικό μοντέλο

Ο συμβιβασμός αυτός, όπως αναφέρουν κοινοτικές πηγές με γνώση των συζητήσεων της Ουάσιγκτον, αναζητείται ανάμεσα στο γαλλικό και το γερμανικό μοντέλο – δηλαδή, ανάμεσα στο μοντέλο ρύθμισης του χρέους με «ρήτρα ανάπτυξης» που έχει προτείνει το Παρίσι και στην παραλλαγή που προκρίνει το Βερολίνο και η οποία περιλαμβάνει «ρήτρα αιρεσιμότητας».

Το γαλλικό μοντέλο, στην πράξη, προβλέπει έναν αυτοματοποιημένο μηχανισμό, με βάση τον οποίο η Αθήνα θα προχωρά σε αποπληρωμές του χρέους μόνον εάν το ΑΕΠ κινείται πάνω ένα επίπεδο (στην Ουάσιγκτον φέρεται να συζητήθηκε ένα επίπεδο κοντά στο 2,5%), ενώ εάν ο ρυθμός ανάπτυξης είναι χαμηλότερος θα τίθενται αυτόματα σε εφαρμογή τα μέτρα ελάφρυνσης και αναστολής πληρωμών.

Με το μοντέλο αυτό συντάσσεται και το ΔΝΤ, το Βερολίνο όμως δεν επιθυμεί την αυτοματοποιημένη διαδικασία, κινούμενο από τον πάγιο φόβο του συντηρητικού πολιτικού συστήματος της Γερμανίας: Θεωρεί ότι μια τέτοια λύση θα δημιουργήσει δεδικασμένο στο σύνολο της ευρωζώνης, θα άρει την πίεση των μεταρρυθμίσεων από την Αθήνα και θα εκληφθεί ως απόφαση που ζημιώνει τους γερμανούς φοροολογούμενους. Με αυτό το σκεπτικό, αντιπροτείνει στην ρήτρα ανάπτυξης να προστεθεί και ρήτρα αιρεσιμότητας – δηλαδή, ο μηχανισμός ελάφρυνσης του χρέους να ενεργοποιείται όχι μόνον με βάση το ΑΕΠ, αλλά και υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα υλοποιεί συγκεκριμένες μεταρρυθμίσες εν είδει προαπαιτούμενων.

Το ΔΝΤ αντιτείνει ότι η «αιρεσιμότητα» ακυρώνει στην πράξη την αυτοδύναμη έξοδο, αποτελεί λάθος σήμα προς τις αγορές σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη προς την ελληνική οικονομία και, κυρίως, δεν του δίνει την δυνατότητα να παρουσιάσει θετική έκθεση για την βιωσιμότητα του χρέους από την στιγμή που δεν θα υπάρχει αυτοματοποιημένη διαδικασία ελάφρυνσης.

Τα μέτρα του 2019 - 2020

Με δεδομένο, δε, ότι το Ταμείο δείχνει πλέον καθαρά ότι επιθυμεί να παραμείνει στο πρόγραμμα – και δη με χρηματοδότηση -, στην Ουάσιγκτον έγινε σαφές ότι η διαπραγμάτευση των επόμενων εβδομάδων θα εστιάσει ακριβώς στην γεφύρωση αυτής της διαφοράς. Τα χρονικά περιθώρια όμως είναι στενά, ο Πολ Τόμσεν είπε ευθέως ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ προϋποθέτει τουλάχιστον μία αξιολόγηση και τούτο απαιτεί χρόνο, κι ο κίνδυνος για την Αθήνα είναι να βρεθεί ξανά ενώπιον ενός συμβιβασμός στον οποίο θα καλείται να «πληρώσει» εκείνη την διαφορά δια της δημοσιονομικής οδού. Ενας τέτοιος συμβιβασμός θα μπορούσε να είναι η «βίαιη» εφαρμογή των ψηφισμένων μέτρων του 2019-2020, δηλαδή είτε η επίσπευση της μείωσης του αφορολόγητου, είτε η μείωση των συντάξεων χωρίς θετικά αντίμετρα.

Επ’ αυτού, ο Πολ Τόμσεν επέμεινε στην Ουάσιγκτον να τονίζει την νέα, «ήπια» προσέγγιση του Ταμείου, δηλώνοντας μάλιστα ότι ορισμένα μέτρα θα μπορούσαν να μην εφαρμοστούν άμεσα και να μετατεθούν σε μεταγενέστερο χρόνο – γεγονός, που άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμη και αναβολής της μείωσης των συντάξεων, την οποία εξακολουθεί να επιδιώκει η κυβέρνηση.

Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει το Βερολίνο να συναινέσει σε πιο ριζικά βήματα απομείωσης του χρέους, προοπτική που αυτή την στιγμή δείχνει δύσκολη πολιτικά για τον σοσιαλδημοκράτη υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας Ολαφ Σολτς. Οι εσωτερικές αντιδράσεις στην κυβέρνηση συνασπισμού άλλωστε – προερχόμενες κυρίως από την πλευρά των Χριστιανοκοινωνιστών – ήταν και ο βασικός λόγος που ο Ολαφ Σολτς έδειξε αναμονή τουλάχιστον έως τον Ιούνιο, δηλώνοντας ότι η επίτευξη συμφωνίας για την Ελλάδα θα απαιτήσει «αρκετές εβδομάδες»...

tvxs

ΔΝΤ: Σε ελεύθερη πτώση η ανάπτυξη στην Ελλάδα

DNT vouli

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όχι μόνο επιμένει ξεκάθαρα στη θέση του για χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στην Ελλάδα φέτος και τα επόμενα χρόνια, αλλά και προβαίνει σε δραστική επιδείνωση των εκτιμήσεών του για την πορεία της οικονομίας.

Οι νέες αυτές προβλέψεις έχουν προφανείς "παρενέργειες" στη διαπραγμάτευση που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη αναφορικά με την πίεση να εφαρμοσθούν πιο νωρίς τα μέτρα για την περικοπή του αφορολογήτου ή έστω να μην εφαρμοσθούν τα αντίμετρα του 2019.

Στην έκθεσή του World Economic Outlook (WEO) που δόθηκε στη δημοσιότητα στο πλαίσιο της κορύφωσης της συνόδου στην Ουάσιγκτον, το ΔΝΤ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης μόλις 2% φέτος, έναντι ρυθμού ανόδου του ΑΕΠ 2,6% που υπολόγιζε τον Οκτώβριο του 2017 (όταν είχε εκδώσει τις προηγούμενες εκτιμήσεις του). Για το 2019 υπολογίζει ότι η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα επιβραδυνθεί περαιτέρω (με ρυθμό ανόδου του ΑΕΠ  1,8%).

Σημειώνεται τον προηγούμενο Οκτώβριο το Ταμείο προέβλεπε για το 2022 ανάπτυξη μόλις στο 1% του ΑΕΠ. Πρόβλεψη η οποία είναι σημαντικά χαμηλότερη από τις προβλέψεις των ευρωπαϊκών θεσμών, γεγονός το οποίο οδηγεί το ΔΝΤ στην άσκηση πίεσης προς δυο κατευθύνσεις: Είτε μεγαλύτερες παρεμβάσεις  στο χρέος (για τις οποίες αντιδρούν οι ευρωπαίοι εταίροι) ή είτε λήψη πιο πολλών δημοσιονομικών μέτρων από το 2019 και μετά ώστε να διασφαλιστεί ο δημοσιονομικός στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022.

Οι δυσμενείς αυτές προβλέψεις του ΔΝΤ για το ΑΕΠ εδράζονται στο γεγονός ότι η ανάπτυξη το 2017 έκλεισε τελικά στο 1,4% (σημαντικά χαμηλότερα από τις αρχικές προσδοκίες περί ρυθμού ανάπτυξης 1,8% που υπολόγιζε προηγουμένως το Ταμείο).

Οι νέες εκτιμήσεις του ΔΝΤ είναι χαμηλότερες και σε σχέση με τις επικαιροποιημένες προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Στην εγκύκλιο του ΥΠΟΙΚ για το νέο Μεσοπρόθεσμο -που ανακοινώθηκε προ λίγων εβδομάδων- προβλέπεται ότι φέτος ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι 2,3%  (από 2,5% που υπολόγιζε προηγουμένως και το ΥΠΟΙΚ και η Κομισιόν) και 2,5% το 2019.

Δηλαδή υπάρχει μία "ψαλίδα" 0,3% φέτος και 0,7% για το 2019 ανάμεσα στις εκτιμήσεις του ΔΝΤ και του ΥΠΟΙΚ, η οποία μένει να... φανεί πως θα αποτυπωθεί στην "υπερδιαπραγμάτευση για αφορολόγητο και αντίμετρα.

Οι επιπτώσεις σε αφορολόγητο/αντίμετρα

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επιμένει να ζητά την εμπροσθοβαρή εφαρμογή του αφορολογήτου (σ.σ. από το 2019 μαζί με την περικοπή των συντάξεων). Αυτό προέκυψε από τις διαπραγματεύσεις που έγιναν την προηγούμενη εβδομάδα σε επίπεδο Euroworking Group αλλά και Washington Group.

Μάλιστα, ακόμη και αν αποφύγει η κυβέρνηση την επιβολή του μειωμένου αφορολογήτου από το 2019, θεωρείται πολύ πιθανό ο "συμβιβασμός" που επιχειρείται με το ΔΝΤ να οδηγήσει στη "θυσία" των αντιμέτρων. Σε πρώτη φάση αυτών του 2019 (δηλαδή των αυξήσεων στις επενδύσεις και του κοινωνικού πακέτου)  και εν συνεχεία σε αυτών του 2020-2021.

Πλέον, οι διαπραγματεύσεις μεταφέρονται στην... Ουάσιγκτον και στη Σύνοδο του ΔΝΤ με την Παγκόσμια Τράπεζα.  Ο υπουργός οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος που αναχώρησε ήδη για τις Ηνωμένες Πολιτείες μαζί με τον αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ Γιώργο Χουλιαράκη αναμένεται να έχει ραντεβού με την πρόεδρο του ΔΝΤ  Κριστίν Λαγκάρντ, με τον αρμόδιο Ευρωπαίο Επίτροπο Πιερ Μοσκοβισί αλλά και με άλλα στελέχη των Θεσμών και όχι μόνο. Προηγουμένως θα έχει επαφές με επενδυτές, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται σε σχετική επίσημη ενημέρωση του υπουργείου Οικονομικών.

Σημειώνεται ότι τα επόμενα στοιχεία για το ΑΕΠ από ελληνικής πλευράς (ΕΛΣΤΑΤ) θα ανακοινωθούν στις 4 Ιουνίου και το ΔΝΤ έχει κάνει σαφές ότι τα περιμένει προκειμένου να λάβει τις τελικές αποφάσεις του.

Στα όρια του αποπληθωρισμού

Οι πιέσεις που ασκεί το ΔΝΤ αναφορικά με το χρέος και τη βιωσιμότητά του γίνονται φανερές και από μία άλλη πρόβλεψη, αυτή για την πορεία του πληθωρισμού. Ο λόγος για έναν εξαιρετικά σημαντικό δείκτη καθώς θα καθορίσει (μαζί με το ΑΕΠ) την ονομαστική ανάπτυξη, βάσει της οποίας μετράται (ως αξία) το χρέος αλλά και το "γαλλικό κλειδί" (δηλαδή ο υπό διαμόρφωση μεταμνημονιακός μηχανισμός σύνδεσης των μελλοντικών παρεμβάσεων στο χρέος με το ΑΕΠ).

Το ΔΝΤ εκτιμά πλέον ότι το 2018 ο πληθωρισμός θα είναι μόνο 0,7% έναντι πρόβλεψης για 1,3% τον Οκτώβριο του 2017. Για  το 2019  υπολογίζει σε άνοδο τιμών κατά  1,1%.

Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τόσο τον Μάρτιο όσο και τον Ιανουάριο υπήρξε αποπληθωρισμός 0,2% στην Ελλάδα..

Οι προβλέψεις για ανεργία  και εξωτερικό ισοζύγιο

Επιδείνωση παρατηρείται και σε έναν άλλο βασικό δείκτη της ελληνικής οικονομίας. Για το 2018 αναμένεται πλέον μεγαλύτερο έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, δηλαδή στο ισοζύγιο που περιλαμβάνει τις ροές προϊόντων και υπηρεσιών. Υπολογίζεται πλέον ότι φέτος θα υπάρχει έλλειμμα ίσο με το 0,8% του ΑΕΠ, έναντι οριακού ελλείμματος (ίσο με το 0,1% του ΑΕΠ) που υπολόγισε το Ταμείο στις προβλέψεις του 2017.

Καλύτερη πάντως είναι η εικόνα για την ανεργία, με το Ταμείο να υπολογίζει ότι το 2018 θα υποχωρήσει στο 19,8% του εργατικού δυναμικού (έναντι 20,7% προηγούμενης πρόβλεψης).

Για το 2019 υπολογίζεται ότι θα υποχωρήσει περαιτέρω στο 18%  του εργατικού δυναμικού. Η βελτίωση συνδέεται με το καλύτερο του αναμενόμενου αποτέλεσμα για το 2017 (ανεργία στο 21,5% με βάση το τρόπο μέτρησης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου).

Επιμένει το ΔΝΤ και σε προληπτικές ανακεφαλαιοποιήσεις

Τα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα το ΔΝΤ αφορούν μόνο στη μακροοικονομική εικόνα της ελληνικής οικονομίας. Οι προβολές του για τα δημοσιονομικά μεγέθη και τις τράπεζες αναμένεται να ανακοινωθούν αύριο με δύο ξεχωριστές εκθέσεις.

Μία πρώτη ένδειξη υπάρχει  ωστόσο,  σε μία λεκτική αναφορά ότι κράτη όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Πορτογαλία έχουν μεγάλα προβλήματα κόκκινων δανείων που προκαλούν προβλήματα χρηματοδότησης της οικονομίας. Αναφέρει επίσης ότι "γενικότερα, υπάρχει ανάγκη βελτίωσης της αποδοτικότητας κόστους και της κερδοφορίας των τραπεζών, η οποία απαιτεί προληπτική εποπτεία και συγχωνεύσεις.

"Η κατάλληλη και προβλέψιμη χρησιμοποίηση εργαλείων προστασίας καταθετών (creditor bail-ins) και προληπτικών ανακεφαλαιοποιήσεων θα είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση της αβεβαιότητας και των κινδύνων των  αντισυμβαλλομένων σε καταστάσεις χρηματοοικονομικής πίεσης (financial stress) καθώς και για τον περιορισμό των βαρών που μπορεί να επωμισθούν οι φορολογούμενοι" αναφέρει το ΔΝΤ. Επισημαίνει ακόμη ότι "η ολοκλήρωση τής τραπεζικής ένωσης εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για την ισχυροποίηση της θέσης του χρηματοπιστωτικού συστήματος".

capital

Σεντένο: Aνοίγουν 5 πακέτα - μέτωπα για την Ελλάδα μέσα στον Απρίλιο

senteno

Πέντε μεγάλα μέτωπα αναφορικά με το ελληνικό ζήτημα αναμένεται να ανοίξουν διάπλατα μέσα στον Απρίλιο, απαιτώντας εντατική προεργασία από την ελληνική πλευρά ακόμα και τις ημέρες του Πάσχα. Ο λόγος για την Τέταρτη αξιολόγηση με τα 88 προαπαιτούμενα (σ.σ. και το μεγάλο αγκάθι του ενεργειακού), για το ελληνικό σχέδιο ανάπτυξης, για το λεγόμενο γαλλικό κλειδί, για τις πιθανές παρεμβάσεις στο χρέος, αλλά και την μετα-μνημονιακή εποπτεία.

Όπως προκύπτει από την απολογιστική επιστολή του νέου προέδρου του Eurogroup Μάριο Σεντένο για την σύνοδο του Μαρτίου, την οποία απέστειλε στους ομολόγους του, ο τελικός στόχος για όλα αυτά τα πεδία είναι η άτυπη συνάντηση των υπουργών οικονομικών της Ευρωζώνης που θα λάβει χώρα στη Σόφια στις 27 Απριλίου.

Ωστόσο, το πραγματικό ορόσημο είναι πολύ πιο... κοντινό: αμέσως μετά το Πάσχα συνεδριάζει το Euroworking Group (12 Απριλίου) για να προετοιμάσει την συγκεκριμένη Σύνοδο αλλά και την συνάντηση στην Ουάσιγκτον που θα προηγηθεί (Σύνοδος ΔΝΤ). Και εκεί αναμένεται να φανεί η "ετοιμότητα", κυρίως της Ελληνικής πλευράς αλλά και από πλευράς των Θεσμών (σ.σ. δεδομένων των αντιθέσεων που υπάρχουν ανάμεσα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και στην Κομισιόν και όχι μόνο).

Η κουβέντα τελικά άνοιξε στις Βρυξέλλες παρουσία Τόμσεν

Μάλιστα στην επιστολή Σεντένο αναφέρεται ότι τα παραπάνω ζητήματα συζητήθηκαν τελικά και στην υπουργική συνάντηση της 12ης Μαρτίου που έλαβε χώρα στις Βρυξέλλες. Και τούτο παρά το γεγονός ότι Ευρωπαίος αξιωματούχος στην καθιερωμένη ενημέρωση δημοσιογράφων για το συγκεκριμένο γεγονός είχε πει λίγες μέρες πριν από την σύνοδο ότι το θέμα του χρέους τελικά μεταφέρεται για τον Απρίλιο.

Στην επιστολή του προέδρου του Eurogroup χαιρετίζεται επιπλέον και η παρουσία του Πόλ Τόμσεν "ο οποίος συμμετείχε μαζί μας στις συζητήσεις για την Ελλάδα" όπως αναφέρεται για την σύνοδο του Μαρτίου...

Αναλυτικά, επισημαίνεται για την Ελλάδα ότι "ζητήσαμε από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να εργαστούν για την έγκαιρη ολοκλήρωση των 88 προαπαιτούμενων της τέταρτης και τελικής αναθεώρησης του προγράμματος".

Αναφέρεται ότι οι ΥΠΟΙΚ και οι θεσμοί "πληροφορήθηκαν επίσης από τις ελληνικές αρχές σχετικά με τις συνεχιζόμενες εργασίες για μια συνολική αναπτυξιακή στρατηγική που θα παρουσιαστεί εγκαίρως για την επόμενή μας σύνοδο. Ενημερωθήκαμε ότι οι τεχνικές εργασίες σχετικά με τον μηχανισμό προσαρμογής στην ανάπτυξη (γαλλικό κλειδί) ως μέρος των πιθανών μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος προχωρούν ικανοποιητικά. Θα επανέλθουμε στο θέμα αυτό καθώς και στο πλαίσιο του προγράμματος μετά την επόμενή μας συνάντηση" αναφέρεται.

Δεσμεύσεις για επιτάχυνση και κίνδυνος καθυστέρησης

Προς το παρόν οι θεσμοί έδωσαν τις τελευταίες "κατευθύνσεις" στην ελληνική κυβέρνηση στην τηλεδιάσκεψη που είχαν το βράδυ της Τρίτης (λίγο μετά την συνεδρίαση του ESM για την καταβολή της δόσης αλλά και για την αναθεώρηση της σύμβασης του 2015 για το δάνειο των 86 δις ευρώ) και κατεβάζουν... ρυθμούς λόγω του καθολικού Πάσχα.

Όσον αφορά στη θέση της ελληνικής πλευράς επιμένει στον στόχο ολοκλήρωσης όλων των μετώπων της 4ης αξιολόγησης έως την 21η Ιουνίου κορυφαίοι αξιωματούχοι της έχουν εκφράσει πλέον (κατ ιδίαν) και οι ίδιοι τις αμφιβολίες τους. Στις επίσημες δηλώσεις τους παραμένουν αισιόδοξοι αλλά και εκφράζουν τόσο στο εσωτερικό όσο και προς τους θεσμούς τη βούλησή τους να προχωρήσουν με ταχύτερα βήματα. Άλλωστε και οι πληροφορίες για ένα σενάριο παράτασης της συμφωνίας (αλλά και του μνημονίου) "μεταφράζεται" από κάποιες πηγές ως μία προσπάθεια άσκησης πίεσης...

 

Βερολίνο: «Νέα σχέση» με Ελλάδα στην ίδια «σκληρή γραμμή» για χρέος-εποπτεία. Προβληματικό το αναπτυξιακό προσχέδιο της Ελλάδας

solts tsakalotos

Το μήνυμα για μία "νέα σχέση" Ελλάδας - Γερμανίας στο πλαίσιο της συνάντησης του Ευκλείδη Τσακαλώτου με τον Γερμανό ομόλογό του, Όλαφ Σολτς, αποδείχθηκε ως μία τυπική ευχή, καθώς στη συνέχεια το γερμανικό ΥΠΟΙΚ μπήκε στην ουσία της υπόθεσης και απέδειξε πως θα επιμείνει στη σκληρή στάση έναντι της χώρα μας.

Όπως έγραψε το Reporter και νωρίτερα, η Γερμανία παρά την αλλαγή φρουράς στο υπουργείο Οικονομικών δεν πρόκειται να αλλάξει τη στάση της έναντι της χώρας μας, ιδιαίτερα για το ζήτημα του χρέους, αλλά και για το καθεστώς της μεταμνημονιακής εποπτείας.

Εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών σε σχόλιό του για τη συνάντηση Σολτς Τσακαλώτου επισήμανε πως "για το θέμα «Ελλάδα», οι αποφάσεις θα ληφθούν με το τέλος του προγράμματος στις 20 Αυγούστου".

Το γερμανικό ΥΠΟΙΚ καλεί τη χώρα μας να παρουσιάσει ένα αξιόπιστο αναπτυξιακό πρόγραμμα, γεγονός που φανερώνει τις ανησυχίες των θεσμών σχετικά με το προσχέδιο που παρουσιάστηκε από τον Γιώργο Χουλιαράκη στο EuroWorking Group της Πέμπτης.

"Συμβουλεύουμε την Ελλάδα να παρουσιάσει ένα αξιόπιστο (αναπτυξιακό) πρόγραμμα", σημείωσε το γερμανικό ΥΠΟΙΚ μετά τη συνάντηση Σολτς- Τσακαλώτου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως η γερμανική πλευρά επιμένει ιδιαίτερα και στις ιδιωτικοποιήσεις.

Για το ζήτημα του χρέους, η Γερμανία δεν δείχνει να... βιάζεται με τον εκπρόσωπο του Σολτς να σχολιάζει συγκεκριμένα πως "με αυτό θα ασχοληθούμε με το τέλος του προγράμματος". Στο μεταξύ, όπως είπε "θα περιμένουμε την τελική ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους μέχρι τις θερινές διακοπές".

Η αναφορά αυτή προκαλεί αίσθηση, καθώς τόσο η ελληνική πλευρά όσο και οι θεσμοί έχουν θέσει ως κομβική ημερομηνία για συμφωνία "πακέτο" την 21η Ιουνίου ή το αργότερα τα μέσα Ιουλίου. Ωστόσο, η σημερινή αναφορά του γερμανικού ΥΠΟΙΚ παραπέμπει τις αποφάσεις για το χρέος για μετά το τέλος του προγράμματος, δηλαδή τις 20 Αυγούστου.

Ο Σολτς παραμένει σε σκληρή γραμμή και είναι ξεκάθαρο πως δεν πρόκειται να χαριστεί σε τίποτα και θα πιέσει την Ελλάδα να πάρει αποφάσεις που δεν θα προκαλέσουν αντιδράσεις στο εσωτερικό της Γερμανίας, αλλά και της συγκυβέρνησης Χριστιανοδημοκρατών - Σοσιαλδημοκρατών.

Ο Σολτς, άλλωστε, δέχεται ισχυρές πιέσεις από τους συγκυβερνώντες Χριστιανοδημοκράτες και δεν είναι εύκολο να αλλάξει τη γραμμή του έναντι της Ελλάδας, που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε χαράξει ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

reporter

Κόντρα που «μυρίζει» εκλογές - Το ΔΝΤ ζητάει εδώ και τώρα όλα τα νέα επώδυνα μέτρα για αφορολόγητο και συντάξεις από.. το 2019!

troika

Η εντολή στην Αθήνα σαφής. Μειώστε τώρα τις συντάξεις έως 18%, μειώστε το αφορολόγητο στα 5.000 ευρώ, «παγώστε» τα ισοδύναμα…

Στο άκουσμα όλων αυτών, η κυβέρνηση απαντά «δεν γίνεται!». Πολλοί μιλούν για πιθανή πρόωρη προσφυγή στις κάλπες. Άρνηση της κυβέρνησης, καταγγελία από τους δανειστές και στο βάθος εκλογές.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Αν πάμε σε αφορολόγητο στα 5.000, «η αύξηση του φόρου θα είναι από 220-620 ευρώ για όλους!» τονίζει ο φοροτεχνικός Αντώνης Μουζάκης. Αν πάμε σε μείωση έως 18% των συντάξεων, «τότε χάνονται μία-τρεις συντάξεις», τονίζει ο καθηγητής Αλέξης Μητρόπουλος.

Αν δεν εφαρμοστούν τα ισοδύναμα, «τότε χιλιάδες Έλληνες θα υποστούν τη μεγαλύτερη πίεση εισοδήματος που συνέβη τα τελευταία δέκα έτη», τονίζει η δικηγόρος Ολυμπία Νικολοπούλου. Αν συμβούν όλα αυτά μαζί, «τότε η αγορά θα υποστεί βαρύτατο πλήγμα», αναφέρει ο πρόεδρος των Εμπόρων Βασίλης Κορκίδης. Αν οδηγηθούμε άμεσα σε τέτοια εξέλιξη, «θα αυξηθούν τα χρέη των Ελλήνων σε ΕΦΚΑ και Εφορία», λέει ο καθηγητής Φορολογίας Γιώργος Χριστόπουλος.

Τι απαντά η κυβέρνηση

Κορυφαίος παράγοντας του οικονομικού επιτελείου τονίζει ότι «η κυβέρνηση θα εφαρμόσει το πρόγραμμά της και οι δείκτες επιβεβαιώνουν την καλή πορεία της οικονομίας». Η Νέα Δημοκρατία από την πλευρά της αναφέρει ότι «όλα αυτά δείχνουν αποτυχία της οικονομικής πολιτικής».

Ωστόσο, ο επίτροπος Οικονομικών Π. Μοσκοβισί σημειώνει ότι «η τέταρτη αξιολόγηση έχει 88 προαπαιτούμενα που πρέπει να ολοκληρωθούν, όπως η αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών, ιδιωτικοποιήσεις, αλλά και φόβους κατά πόσο η κυβέρνηση θα αποκτήσει την κυριότητα των μεταρρυθμίσεων και δεν θα ξεκινήσει τα πισωγυρίσματα στα ήδη συμφωνηθέντα».

Ταυτόχρονα το ΔΝΤ αποσαφηνίζει: «Να εφαρμοσθούν έναν χρόνο νωρίτερα τα μέτρα, όπως από το 2019, η μείωση του αφορολογήτου συν η περικοπή των συντάξεων, χωρίς να εφαρμοσθούν τα αντίμετρα και του 2019, δηλαδή το κοινωνικό πακέτο, αλλά η μείωση συντελεστών ΕΝΦΙΑ και συντελεστών φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, όπως και η μείωση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης».

Ταυτόχρονα έχουμε τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης, που είναι τα εξής:

1. Ακίνητα: Αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών.

2. Ενέργεια: Ιδιωτικοποιήσεις.

3. Δημόσιο: Τοποθέτηση των νέων στελεχών.

Ενδιάμεσα υπάρχουν κίνδυνοι για μετά το πρόγραμμα, όπως ο κίνδυνος χαλάρωσης, ο κίνδυνος μη εφαρμογής των μέτρων στην προεκλογική περίοδο, αλλά και ο κίνδυνος στασιμότητας.

«Τρελοί» φόροι με αφορολόγητο στα 5.000 ευρώ

Άγαμος – έγγαμος χωρίς παιδιά:

  • Μηνιαίο εισόδημα 400 ευρώ (ετήσιο 5.600 ευρώ): φόρος 132 ευρώ.
  • Μηνιαίο εισόδημα 617 ευρώ (ετήσιο 8.638 ευρώ): φόρος 800 ευρώ.

Έγγαμος με 1 παιδί:

  • Μηνιαίο εισόδημα 450 ευρώ (ετήσιο 6.300 ευρώ): φόρος 286 ευρώ.
  • Μηνιαίο εισόδημα 633 ευρώ (ετήσιο 8.862 ευρώ): φόρος 850 ευρώ.

Έγγαμος με 2 παιδιά:

  • Μηνιαίο εισόδημα 500 ευρώ (ετήσιο 7.000 ευρώ): φόρος 440 ευρώ.
  • Μηνιαίο εισόδημα 650 ευρώ (ετήσιο 9.100 ευρώ): φόρος 900 ευρώ.

Έγγαμος με 3 παιδιά:

  • Μηνιαίο εισόδημα 550 ευρώ (ετήσιο 7.700 ευρώ): φόρος 594 ευρώ μηνιαίο.
  • Εισόδημα 682 ευρώ (ετήσιο 9.550 ευρώ): φόρος 950 ευρώ.

του Γιώργου Αυτιά