Πεμ12122019

Τελευταία ΕνημέρωσηΠεμ, 12 Δεκ 2019 1am

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Φορολογικα Ελλαδα

Eρχεται νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ το 2020

enfia

Σε νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ την επόμενη χρόνια πρόκειται να προχωρήσει η κυβέρνηση.

Το οικονομικό επιτελείο εξετάζει όλα τα σενάρια προκειμένου να βρεθεί ο τρόπος που θα οδηγήσει στη μείωση του φόρου χωρίς όμως να δημιουργηθεί δημοσιονομικό κενό, γεγονός που θα προκαλούσε «γκρίνια» από τους θεσμούς.

Ωστόσο, η συγκυρία της διεύρυνσης του συστήματος των αντικειμενικών αξιών και τα επιπλέον χρήματα που θα φέρει ευνοεί τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου.

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο ΣΚΑΙ δήλωσε βέβαιος για την μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% το 2020 με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο

Όπως είπε ο υπουργός οικονομικών τα επιπλέον χρήματα θα προκύψουν από την αναμόρφωση των αντικειμενικών αξιών που θα ολοκληρωθεί όπως είπε τον Μάιο.

Ξεκαθάρισε πάντως ότι δεν τίθεται θέμα αύξησης του ΕΝΦΙΑ σε αγροτεμάχια.

Όπως είπε η αύξηση της φορολόγησης θα γίνει σε ζώνες και στόχο θα έχει την δικαιότερη φορολόγηση των ακινήτων.

Δεύτερη ευκαιρία ρύθμισης χρεών. Όλοι θα υπάγονται στην πάγια ρύθμιση των 24/48 δόσεων

eyro xeria 

Όλα τα αρρύθμιστα χρέη και όχι μόνο αυτά που θα καταστούν ληξιπρόθεσμα μετά την 1/1/2020 θα μπορούν τελικώς να ενσωματωθούν στην νέα πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων της εφορίας κάτι που σημαίνει ότι περισσότεροι από τρία εκατομμύρια οφειλέτες που εξακολουθούν να έχουν αρρύθμιστες τις οφειλές τους, θα αποκτήσουν μια δεύτερη –και μάλιστα χωρίς ημερομηνία λήξεως- ευκαιρία να τακτοποιήσουν τις ανοικτές υποθέσεις τους.

Η αρχική μορφή της διάταξης για την πάγια ρύθμιση, προέβλεπε ότι θα μπορούσαν να τακτοποιηθούν μόνο τα χρέη που θα γίνονταν ληξιπρόθεσμα μετά την 1/1/2020.

Ωστόσο, επειδή αυτό θα δημιουργούσε μια δαιδαλώδη κατάσταση –άλλη η ρύθμιση των 120 δόσεων άλλη ρύθμιση για τα χρέη έως το τέλος του 2019 και άλλη η ρύθμιση από το 2020 και μετά- αποφασίστηκε να δημιουργηθεί τελικώς ένα ενιαίο πλαίσιο που θα μπορούν να αξιοποιήσουν όλοι όσοι δεν εντάχθηκαν στη ρύθμιση των 120 δόσεων.

Πάντως, το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να ξεκαθαρίσει άμεσα τις τελικές προθέσεις του. Ενώ η εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου εξακολουθεί να γράφει ότι «οι προτεινόμενες διατάξεις εφαρμόζονται για οφειλές που βεβαιώνονται στις Δ.Ο.Υ, τα ελεγκτικά κέντρα και τα τελωνεία μετά την 1/1/2020» στο κείμενο του νομοσχεδίου δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη κάτι που αναφερόταν ρητά στην διάταξη που είχε δοθεί προ εβδομάδων στη δημοσιότητα.

Αν ισχύσει το ευνοϊκό για τους φορολογούμενους σενάριο, ουσιαστικά, όποιος έχει χρέη από ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος ή ΕΝΦΙΑ ο οποίος είναι και αυτή τη στιγμή ληξιπρόθεσμος, θα μπορεί να τον ρυθμίσει σε έως και 24 δόσεις. Μάλιστα, ο αριθμός των δόσεων δεν εξαρτάται από την εισοδηματική κλίμακα που προβλέπει ο νόμος και η οποία θα αφορά μόνο τις οφειλές από φόρους κληρονομιάς ή πρόστιμα. Αυτές, οι ειδικές κατηγορίες οφειλών, θα τακτοποιούνται σε έως και 48 δόσεις με κριτήριο το ύψος του εισοδήματος του καθενός.

Το επιτόκιο θα διαμορφώνεται στο 4,95% αν οι δόσεις δεν ξεπερνούν τις 12 και θα φτάνει στο 6,2% αν φτάνουν έως και τις 24. Όποιος όμως πληρώνει με συνέπεια όλες τις δόσεις θα παίρνει «δώρο» το 25% των τόκων ως επιστροφή η οποία θα συμψηφίζεται με την τελευταία δόση. Με αυτό τον τρόπο το υπουργείο Οικονομικών θέλει να επιδοτήσει τους «συνεπείς».

Τι σημαίνουν όλα αυτά στην πράξη; Ότι ένας οφειλέτης με εισόδημα 10.000 ευρώ θα μπορεί να αποπληρώσει χρέος 1000 ευρώ σε 24 δόσεις.

Αν και θα επιβαρύνεται με επιτόκιο 6,2%, θα πληρώνει 44,4 ευρώ τον μήνα και συνολικά θα καταβάλλει 1065,8 ευρώ μέχρι να τελειώσει η ρύθμιση. Αν πληρώσει μάλιστα τις δόσεις με συνέπεια, θα πάρει «δώρο» 16,46 ευρώ από τόκους και ο τελικός λογαριασμός θα πέσει στα 1049,39 ευρώ. Δηλαδή, το κόστος της ρύθμισης θα είναι μόλις 49,39 ευρώ στα δύο χρόνια ή λίγο κάτω από το 5%.

thetoc

Ποιοι θα δικαιούνται και με τι κόστος τις 24 ή 48 δόσεις στην εφορία από 1-1-2020, αναλυτικά

eforia doy grafeia

Έως και διπλάσιες σε σχέση με την ισχύουσα πάγια ρύθμιση θα γίνουν οι δόσεις εξόφλησης βεβαιωμένων χρεών στην εφορία από την 1η Ιανουαρίου του 2020.

Ωστόσο, παρόλο που η ίδια η αύξηση των δόσεων είναι θετική εξέλιξη για τους οφειλέτες, θα επιφέρει ταυτόχρονη αύξηση του χρέους τους καθώς το επιτόκιο θα αυξάνεται παράλληλα με το πλήθος των δόσεων.

Μάλιστα, αν ο φόρος προέρχεται από έκτακτη αιτία, όπως είναι μια κληρονομιά ή κατόπιν ελέγχου, το μέγιστο πλήθος των δόσεων θα προκύπτει με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

Οι σχετικές διατάξεις περιλαμβάνονται στο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο, εκτός απροόπτου, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα και συνθέτουν ένα νέο σκηνικό, το οποίο θα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2020 και μετά (για «φρέσκα» χρέη) υπό μορφή πάγιας ρύθμισης.

Περισσότερες δόσεις

Οι οφειλές που βεβαιώνονται από την 1-1-2020, μετά από αίτηση που υποβάλλεται πριν ή μετά τη λήξη της προθεσμίας καταβολής τους, ρυθμίζονται και καταβάλλονται σε έως 24 μηνιαίες δόσεις για τακτικές οφειλές (φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ κ.λπ.) και σε έως 48 μηνιαίες δόσεις, εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται από φόρο κληρονομιών, από φορολογικό και τελωνειακό έλεγχο, καθώς και για μη φορολογικές και τελωνειακές οφειλές. Η ελάχιστη μηνιαία δόση ανέρχεται σε 30 ευρώ.

Εισοδηματικά κριτήρια

Ο αριθμός των δόσεων της ρύθμισης για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 48 δόσεις καθορίζεται από τη Φορολογική Διοίκηση με βάση την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης των 30 ευρώ. Ειδικότερα για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα, με βάση:

– τον μέσο όρο του συνολικού εισοδήματός τους (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) κατά τα τελευταία τρία φορολογικά έτη πριν την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση για τα οποία έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ή

– το συνολικό εισόδημα (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση, για το οποίο έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο.

Πώς υπολογίζονται οι δόσεις

Το συνολικό εισόδημα πολλαπλασιάζεται τμηματικά με προοδευτικά κλιμακωτό συντελεστή ως εξής:

– 4% για εισόδημα από 0,01 ευρώ έως 15.000 ευρώ

– 6% από 15.000,01 ευρώ έως 20.000 ευρώ

– 8% από 20.000,01 ευρώ έως 25.000 ευρώ

– 10% από 25.000,01 ευρώ έως 30.000 ευρώ

– 12% από 30.000,01 ευρώ έως 50.000 ευρώ

– 15% από 50.000,01 ευρώ έως 75.000 ευρώ

– 20% από 75.000,01 ευρώ έως 100.000 ευρώ

– 25% πάνω από 100.000 ευρώ.

Οι συντελεστές μειώνονται ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων του οφειλέτη, κατά 1 εκατοστιαία μονάδα για ένα παιδί, κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες για δύο παιδιά και κατά 3 μονάδες για τρία παιδιά και άνω.

Στη συνέχεια, το άθροισμα των γινομένων του εισοδήματος με τους αντίστοιχους συντελεστές αναγόμενο σε μηνιαία βάση διαιρεί το ποσό της ρυθμιζόμενης οφειλής. Ο αριθμός των δόσεων προκύπτει από το ακέραιο μέρος του πηλίκου της διαίρεσης αυτής, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης.

Αν για παράδειγμα ένας φορολογούμενος χωρίς παιδιά έχει εισόδημα 15.000 ευρώ και θέλει να βάλει σε έως 48 δόσεις, φόρο κληρονομιάς συνολικού ύψους 1.000 ευρώ. Το πλήθος των δόσεων υπολογίζεται ως εξής: 15.000 ευρώ ( το εισόδημα) *4% συντελεστής= 600 ευρώ (τοn χρόνο, η δυνατότητα αποπληρωμής).

Στη συνέχεια, η ετήσια δυνατότητα αποπληρωμής των 600 ευρώ διαιρείται με 12 για να προκύψει η μηνιαία δόση (600/12 =50). Προκύπτει 50 ευρώ τοn μήνα. Ο φορολογούμενος χρωστά 1.000 ευρώ και θα δίνει 50 ευρώ για 20 μήνες ( 1.000 ευρώ δια 50 ευρώ). Θα επιβαρυνθεί όμως με αυξημένο επιτόκιο 6,5%, διότι οι υπό κατάθεση διατάξεις ορίζουν «πέναλτι» τόκου για περισσότερες από 12 δόσεις (τόκος 5%).

Πώς ανεβαίνει το επιτόκιο

Για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 12 δόσεις, ο τόκος υπολογίζεται με βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα Πιστωτικά Ιδρύματα στην Ελλάδα σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον 0,25%.

Το επιτόκιο αυτό ανέρχεται σήμερα σε 5%. Για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις, το επιτόκιο προσαυξάνεται κατά 1,5% και με βάση τα σημερινά δεδομένα διαμορφώνεται στο 6,5%.

Δεύτερη ευκαιρία
Σε περίπτωση απώλειας και υπαγωγής των ίδιων οφειλών στη ρύθμιση για δεύτερη φορά από τον ίδιο οφειλέτη, το επιτόκιο προσαυξάνεται κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα, ακόμα και εάν οι δόσεις είναι λιγότερες από 12.

in.gr

Απευθείας πρόσβαση της ΑΑΔΕ σε ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου, θανάτου & πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης - Παύει η ταλαιπωρία πολιτών

 aade

Aπό 1ης Δεκεμβρίου αρχίζει η διασύνδεση της της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω του αναβαθμισμένου Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ).

Την σχετική απόφαση υπέγραψε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, με στόχο να μπει τέλος στην διαχρονική ταλαιπωρία των πολιτών να προσκομίζουν οι ίδιοι τα έγγραφα στις φορολογικές αρχές για  ληξιαρχικά γεγονότα που τους αφορούν όπως η γέννηση, γάμος, σύμφωνο συμβίωσης, διαζύγιο, θάνατος ή άλλες μεταβολές στην οικογενειακή τους κατάσταση. 

«Οι πολίτες απαλλάσσονται από ένα σημαντικό βάρος και μια ταλαιπωρία δεκαετιών που σχετίζεται με την προσκόμιση πιστοποιητικών στην Εφορία για σημαντικές πράξεις όπως η σύναψη γάμου, συμφώνου συμβίωσης κ.α. Προχωράμε με σταθερά βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Κράτους με γνώμονα την απλοποίηση των διαδικασιών και την επικοινωνία των φορέων του Δημοσίου» δήλωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Στην πράξη οι ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου και θανάτου καθώς και τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης θα συλλέγονται από την ΑΑΔΕ απευθείας και μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της ΓΓΠΣΔΔ ενώ οι πολίτες δεν θα αναγκάζονται να συλλέξουν τα αντίστοιχα πιστοποιητικά από τον Δήμο ή τα ΚΕΠ καθώς αυτό θα γίνεται ηλεκτρονικά και αυτοματοποιημένα.

Επιπλέον, μέσω της παραπάνω διαλειτουργικότητας επιτυγχάνεται η καλύτερη άσκηση των αρμοδιοτήτων της ΑΑΔΕ, καθώς θα μπορεί από σήμερα να αξιοποιεί άμεσα δεδομένα σχετικά με: 

– Μεταβολές στοιχείων στο Φορολογικό Μητρώο,

– Μεταβολές στοιχείων Δήλωσης Απόδοσης ΑΦΜ / Μεταβολής Ατομικών Στοιχείων,

– Ορισμό φορολογικού εκπροσώπου στην Ελλάδα, 

– Απενεργοποίηση κωδικών πρόσβασης χρήστη σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες Taxisnet σε περίπτωση θανάτου.

Η διάθεση των στοιχείων του Μητρώου Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας στην ΑΑΔΕ είναι μόνο ένα παράδειγμα του πώς ωφελείται ο πολίτης μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών και της καλύτερης επικοινωνίας των φορέων του Κράτους μεταξύ τους. Η διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφόρων φορέων και υπηρεσιών του Δημοσίου βρίσκεται σε πλήρη υλοποίηση καθώς ήδη αρκετά Υπουργεία και Δήμοι έχουν αξιοποιήσει το Κέντρο Διαλειτουργικότητας για να ενημερωθούν για τα στοιχεία πολιτών.

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής υπογράμμισε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός της υπηρεσίας συνεχίζεται απρόσκοπτα. «Η διασύνδεση των ΔΟΥ με τα ληξιαρχεία όλης της χώρας αποτελεί το επόμενο βήμα, στην κατεύθυνση πάντα της εξυπηρέτησης του πολίτη και της διευκόλυνσης της καθημερινότητάς του.

Με αυτό το στόχο, συνεχίζουμε να προσφέρουμε άμεσες και ποιοτικές υπηρεσίες, που οδηγούν και στη μείωση του γραφειοκρατικού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις» τόνισε.

Ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος δήλωσε από την πλευρά του: «Το αναβαθμισμένο Κέντρο Διαλειτουργικότητας  παράγει ήδη τα πρώτα θετικά αποτελέσματα για την εξυπηρέτηση του πολίτη και την δραστική βελτίωση της καθημερινότητας του.

Ήδη η ΓΓΠΣΔΔ διαχειρίζεται ετησίως εκατομμύρια διαδικτυακές κλήσεις μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας. Καλούμε τους φορείς του Δημοσίου να αξιοποιήσουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό το Κέντρο Διαλειτουργικότητας για να απαλλαγούν από ακόμα μεγαλύτερα γραφειοκρατικά βάρη οι πολίτες και επιχειρήσεις».

Αυτές οι δαπάνες θα μετρούν στην εφορία για να μην πληρώσετε έξτρα φόρο

pos

Κάθε φυσικό πρόσωπο πρέπει από το 2020 να εξοφλεί με πλαστικό χρήμα ή με άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δαπάνες αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών συνολικής αξίας έως 30% του συνολικού ποσού του ετήσιου πραγματικού εισοδήματός του, εφόσον το ποσό αυτό προέρχεται από μία ή περισσότερες εκ των πέντε βασικών πηγών εισοδήματος, δηλαδή από μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματικές δραστηριότητες, αγροτικές ή κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και μισθώματα ακινήτων.

Σε περίπτωση μη κάλυψης του απαιτούμενου ποσοστού, το ακάλυπτο ποσό θα φορολογείται με συντελεστή 22%.

Οι φορολογούμενοι που αποκτούν και εισοδήματα προερχόμενα από τόκους καταθέσεων, εντόκων γραμματίων, ομολόγων και ρέπος ή από κέρδη λόγω επενδύσεων σε μετοχές και άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα δεν έχουν την παραπάνω υποχρέωση για τα εισοδήματά τους αυτά. 

Για φορολογουμένους που ανήκουν σε ορισμένες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως οι ηλικιωμένοι, οι ανάπηροι και μακροχρονίως νοσηλευόμενοι, καθώς και για ορισμένες άλλες ομάδες πολιτών θα ισχύει εξαίρεση από την υποχρέωση εξόφλησης δαπανών έως 30% του ετήσιου εισοδήματος με κάρτες ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Για τις περιπτώσεις των φορολογουμένων αυτών δεν θα ισχύει καν η υποχρέωση συλλογής και διακράτησης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών αξίας έως 30% του ετήσιου εισοδήματος.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τις διατάξεις του άρθρου 7 του φορολογικού νομοσχεδίου:

1. Κάθε φορολογούμενος με ετήσιες απολαβές προερχόμενες εκ μίας ή περισσοτέρων από τις 5 βασικές πηγές εισοδήματος, δηλαδή από μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και ενοίκια ακινήτων, θα πρέπει να πραγματοποιήσει εντός του έτους 2020 δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών συνολικού ύψους ίσου με το 30% του ετήσιου ατομικού πραγματικού εισοδήματός του από τις πηγές αυτές. Για να αναγνωριστούν, οι δαπάνες αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών θα πρέπει να εξοφληθούν με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή με άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (προπληρωμένες κάρτες, πληρωμές μέσω e-banking κ.λπ.). Στο εισόδημα που θα λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του 30% δεν θα περιλαμβάνεται η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης, θα περιλαμβάνεται όμως ο φόρος εισοδήματος. Επιπλέον, στο εισόδημα από μισθωτή εργασία που θα λαμβάνεται υπ’ όψιν θα περιλαμβάνονται και αφορολόγητα ποσά επιδομάτων και άλλων παροχών, όπως π.χ. το επίδομα επικίνδυνης εργασίας, το οικογενειακό επίδομα που χορηγείται από τον ΟΠΕΚΑ και το επίδομα στέγασης. Τεκμαρτά εισοδήματα προσδιοριζόμενα με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων δεν θα λαμβάνονται υπ’ όψιν. 

2. Από την κάλυψη του ποσοστού 30% εξαιρούνται οι έχοντες εισοδήματα άνω των 66.667 ευρώ. Για τους φορολογουμένους αυτούς θα προβλέπεται ανώτατο όριο 20.000 ευρώ στο ποσό των δαπανών που θα πρέπει να πραγματοποιούν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Δηλαδή όσοι φορολογούμενοι έχουν ετήσιο πραγματικό εισόδημα άνω των 66.667 ευρώ θα αρκεί να καλύψουν ποσό δαπανών 20.000 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστά χαμηλότερα του 30%.

3. Από την υποχρέωση να έχουν καλύψει το πολύ υψηλό ποσοστό του 30% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής θα εξαιρεθούν επίσης και όσοι φορολογούμενοι θα έχουν πραγματοποιήσει το 2020 δαπάνες για πληρωμές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, για τοκοχρεολυτικές δόσεις δανείων και για ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν αθροιστικά το 60% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα πρέπει να καλύψουν ποσοστό 20% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Προϋπόθεση όμως για να ισχύσει αυτό το μειωμένο ποσοστό είναι οι δαπάνες για φόρους, δάνεια και ενοίκια να έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. 

4. Σε κάθε φορολογούμενο του οποίου έχει κατασχεθεί ο τραπεζικός λογαριασμός, το απαιτούμενο όριο δαπανών θα περιορίζεται στις 5.000 ευρώ.

5. Σε κάθε περίπτωση φορολογουμένου ο οποίος δεν θα έχει καταφέρει να πραγματοποιήσει το απαιτούμενο συνολικό ποσό δαπανών, το «ακάλυπτο» ποσό θα φορολογείται με 22%. Π.χ. σε περίπτωση που το ετήσιο ατομικό εισόδημα ανέρχεται σε 10.000 ευρώ, το απαιτούμενο ποσό δαπανών έτους 2020 ανέρχεται σε 3.000 ευρώ (30% των 10.000 ευρώ). Αν ο φορολογούμενος που έχει αυτό το εισόδημα πραγματοποιήσει συνολικό ποσό δαπανών 1.000 ευρώ, τότε θα χρεωθεί με επιπλέον φόρο 22% επί της «ακάλυπτης» διαφοράς των 2.000 ευρώ, δηλαδή θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον φόρο 440 ευρώ (2.000 ευρώ Χ 22%).

6. Στις δαπάνες που θα λαμβάνονται υπ’ όψιν για την κάλυψη του ποσοστού αυτού περιλαμβάνονται τα περισσότερα από τα καθημερινά, μηνιαία και ετήσια έξοδα κάθε νοικοκυριού, όπως οι δαπάνες για αγορές τροφίμων, ποτών, ρούχων, παπουτσιών, κλινοσκεπασμάτων, χαρτικών ειδών, τσιγάρων, ειδών υγιεινής και καθαριότητος, για αγορές ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών συσκευών, επίπλων και άλλων διαρκών ειδών οικιακής χρήσης, οι δαπάνες για παντός είδους υπηρεσίες επισκευών, καθώς και τα έξοδα για πληρωμές λογαριασμών ΔΕΚΟ και κοινοχρήστων, για δίδακτρα, ιατρικές επισκέψεις, ιατρικές εξετάσεις, νοσήλια και ασφάλιστρα. Εξαιρούνται οι πληρωμές για ενοίκια, δάνεια, φόρους και τέλη υπέρ του Δημοσίου, καθώς και οι δαπάνες για αγορές ακινήτων, αυτοκινήτων, δικύκλων (πλην ποδηλάτων), σκαφών, αεροπλάνων, αεροσκαφών, αποταμιευτικών και επενδυτικών προϊόντων (μετοχών, ομολόγων κ.λπ.).

 12 κατηγορίες φορολογουμένων που εξαιρούνται πλήρως

Από την υποχρέωση να καλύψουν το 30% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής θα εξαιρούνται πλήρως:

α) Φορολογούμενοι 70 ετών και άνω.

β) Ατομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.

γ) Φορολογούμενοι που βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.

δ) Φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα. 

ε) Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή.

στ) Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

ζ) Oι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.

η) Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.

θ) Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).

ι) Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).

ια) Οσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα.

ιβ) Οι φυλακισμένοι.

Κάθε φορολογούμενος που υπάγεται σε μία ή περισσότερες από τις παραπάνω 12 περιπτώσεις «εξαιρέσεων» δεν θα οφείλει καν να συγκεντρώσει και να διαφυλάξει χάρτινες αποδείξεις δαπανών αξίας 30% του συνολικού ετήσιου πραγματικού εισοδήματος.

ΑΓΑΘΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Πιο αναλυτικά, θα αναγνωρίζονται δαπάνες που αφορούν σε αγαθά και υπηρεσίες των παρακάτω κατηγοριών:

Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά:Ψωμί, δημητριακά, ρύζι, ζυμαρικά, κρέας, ψάρια, αλλαντικά, γαλακτοκομικά, έλαια, φρούτα, λαχανικά, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά, χυμοί, νερό, αναψυκτικά κ.λπ.

 

Αλκοολούχα ποτά και καπνός:Αλκοολούχα, οινοπνευματώδη ποτά, κρασιά, μπίρες, καπνός, τσιγάρα, πούρα, πουράκια.

Eνδυση και υπόδηση: Υφάσματα, ενδύματα, καθαρισμός και μεταποίηση ενδυμάτων, παπούτσια, επιδιορθώσεις υποδημάτων.

Στέγαση:Ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, φυσικό αέριο, υγραέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, αποχέτευση, κοινόχρηστα, δημοτικά τέλη, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, εργασίες υδραυλικού, ηλεκτρολόγου, ελαιοχρωματιστή κ.λπ., υπηρεσίες για τη συντήρηση πολυκατοικιών. Περιλαμβάνονται δηλαδή όλες οι δαπάνες για την πληρωμή λογαριασμών ΔΕΚΟ και κοινοχρήστων, καθώς και όλα τα έξοδα επισκευής και συντήρησης κατοικιών.

Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες: Επιπλα, διακοσμητικά είδη, έπιπλα κήπου, φωτιστικά, χαλιά, μοκέτες, κουρτίνες, κλινοσκεπάσματα, οικιακές συσκευές, ψυγεία, πλυντήρια, ηλεκτρικές κουζίνες, κλιματιστικά, συσκευές θέρμανσης, εργαλεία, υπηρεσίες καθαρισμού, είδη καθαρισμού κ.λπ., καθώς και επισκευές όλων αυτών των ειδών.

Μεταφορές:Ποδήλατα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα, λιπαντικά, μίσθωση γκαράζ και χώρων στάθμευσης, μαθήματα οδήγησης, εισιτήρια τρένων, λεωφορείων, ταξί, αεροπλάνων και πλοίων.

Επικοινωνίες:Κινητή και σταθερή τηλεφωνία, σύνδεση Internet, ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες: Υπολογιστές, κάμερες, μουσικά όργανα, άνθη, κατοικίδια ζώα, αθλητικές δραστηριότητες, θέατρα, κινηματογράφοι, συναυλίες, μουσεία, βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, πακέτα διακοπών.

 

Εκπαίδευση:Δίδακτρα για προσχολική, Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια, κυλικεία.

Υγεία:Εξοδα ιατρικής και φαρμακευτικής περίθαλψης (πληρωμές για αμοιβές γιατρών κατόπιν επισκέψεων, έξοδα για νοσήλια, εξετάσεις σε διαγνωστικά κέντρα, φάρμακα, φαρμακευτικά είδη κ.λπ.). Περιλαμβάνονται επίσης: Φακοί επαφής και υγρά καθαρισμού, τεστ εγκυμοσύνης, προφυλακτικά, οινόπνευμα καθαρό, ιατρικά προϊόντα, γυαλιά μυωπίας, πατερίτσες, πιεσόμετρα, ζώνες παθήσεων, θεραπευτικές συσκευές και εξοπλισμός, οδοντιατρικές υπηρεσίες (σφράγισμα, λεύκανση, καθαρισμός δοντιών, τοποθέτηση θήκης), μικροβιολογικές εξετάσεις, υπηρεσίες φυσικοθεραπείας κ.λπ.

Aλλα αγαθά και υπηρεσίες:Κουρεία, κομμωτήρια, κοσμήματα, ρολόγια, είδη για μωρά, οίκοι ευγηρίας και ιδρύματα για άτομα με ειδικές ανάγκες, υπηρεσίες για βοήθεια στο σπίτι, ασφάλιστρα κατοικίας, ασφάλιστρα ζωής και υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

etypos