Κυρ04222018

Τελευταία ΕνημέρωσηΚυρ, 22 Απρ 2018 1pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Αυτοδιοικητικα Τοπικη Αυτοδιοικηση

Silvercity.gr | Τοπικη Αυτοδιοικηση

Το κοινό ψήφισμα 1ου κοινού Συνεδρίου ΕΝΠΕ - ΚΕΔΕ: Απαράδεκτη και μη αποδεκτή η απλή αναλογική στην Τ.Α. Υπηρετεί μόνο μικροκομματικές σκοπιμότητες

patoulisagorastosyn
Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του πρώτου Κοινού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ με την έκδοση κοινού ψηφίσματος το οποίο και επισυνάπτεται.

Οι Πρόεδροι της ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ Γ. Πατούλης και Κ. Αγοραστός διαμήνυσαν ότι η Αυτοδιοίκηση ενωμένη και πιο ώριμη από ποτέ, εκπέμπει ισχυρό μήνυμα στην κοινωνία: «Μέσα από τη σύνθεση και τη συνεννόηση διεκδικεί μια ουσιαστική μεταρρύθμιση στη λειτουργία του κράτους και της Αυτοδιοίκησης».  

Γ. Πατούλης

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης υπογράμμισε ότι το πρώτο κοινό συνέδριο ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ είναι μόνο η αρχή μια συντονισμένης προσπάθειας ενίσχυσης και συνεργασίας των δύο βαθμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

«Θα συνεχίσουμε το κοινό μας βηματισμό με στόχο την δυναμική διεκδίκηση επίλυσης των προβλημάτων που λειτουργούν ως τροχοπέδη στην τοπική και  εθνική ανάπτυξη. Η Ελλάδα μπορεί, η Αυτοδιοίκηση μπορεί. Είμαστε ώριμοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας.  
«Αναμένουμε από το Υπουργείο Εσωτερικών να μας δώσει το σχέδιο νόμου και  να δεσμευθεί ότι θα υπάρξει επαρκής χρόνος διαβούλευσης, τουλάχιστον δύο μηνών πριν την κατάθεση του στη βουλή.  

Θα μας βρουν απέναντι όσοι επιχειρήσουν να φέρουν το νομοσχέδιο κατευθείαν στη βουλή χωρίς να μας δοθεί η δυνατότητα διαβούλευσης, στα Δημοτικά και Περιφερειακά συμβούλια καθώς και στα θεσμικά  μας όργανα» σημείωσε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και πρόσθεσε:   

«Δεν θα δεχθούμε την εφαρμογή μιας απλής αναλογικής που θα οδηγήσει σε ακυβερνησία τους Δήμους. Δεν συμβιβαζόμαστε με τίποτε λιγότερο από μια πραγματική μεταρρύθμιση. Η Αυτοδιοίκηση διεκδικεί μία ουσιαστική μεταρρύθμιση που θα εισάγει ένα νέο μοντέλο αυτοδιοικητικής διακυβέρνησης της χώρας».

Κ. Αγοραστός 

«Το πρώτο κοινό συνέδριο της Αυτοδιοίκησης καταγράφεται στην ιστορία ως ορόσημο και συνάμα ως κατάκτηση για το αυτοδιοικητικό κίνημα», επισήμανε στην ομιλία του ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) κ. Αγοραστός και σημείωσε:

«Από τον γνήσιο, καθαρό δημοκρατικό διάλογο και τις εποικοδομητικές τοποθετήσεις τις δύο ημέρες του συνεδρίου επαναβεβαιώσαμε ότι
-η δύναμη της Αυτοδιοίκησης έγκειται στην ενότητά της και στη ζωτικότητα της σχέσης της με τον λαό
-Περιφέρειες και Δήμοι είμαστε του «υπέρ» και όχι του «αντί», της σύνθεσης και όχι της αφαίρεσης, της γόνιμης συνεργασίας κι όχι της στείρας αντιπαράθεσης,
-εργαζόμαστε να ανανεώσουμε το νήμα της ιστορίας της Αυτοδιοίκησης και τη δυναμική της προόδου, 
-αναζητούμε νέες λύσεις αντί να ανακυκλώνουμε παλαιά προβλήματα.

Η επόμενη ημέρα σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας περιόδου δημιουργικής συνεργασίας στις σχέσεις των θεσμικών φορέων της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού προς όφελος της κοινωνίας και της πατρίδας μας», υπογράμμισε ο κ. Κ. Αγοραστός και κατέστησε σαφές ότι «αυτό το θετικό μομέντουμ, το κεκτημένο του κοινού συνεδρίου είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε εμβαθύνοντας και επεκτείνοντας τη συνεργασία μας.

Άλλωστε, κοινή είναι η θέση μας ότι έκλεισε ο κύκλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όπως την ξέραμε κι ήρθε η ώρα για τη μετάβαση στη νέα εποχή της Περιφερειακής και Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης με πρωταγωνιστή τον πολίτη», τόνισε.

Ψήφισμα 

Μέσω του κοινού ψηφίσματος ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ ζητούν συγκεκριμένες απαντήσεις από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και επισημαίνουν ότι το κυοφορούμενο νομοσχέδιο δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα, όπως η αποκέντρωση και η προώθηση της Αυτοδιοίκητικής Διακυβέρνησης, αλλά περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος. 

Το ψήφισμα υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία. Καταψήφισε η παράταξη του Γ. Ιωακειμίδη Νέα Αυτοδιοίκηση και απείχε η  παράταξη Ριζοσπαστική Αυτοδιοικητική Πρωτοβουλία με επικεφαλής το Δ. Μπίρμπα. Ο εκπρόσωπος του Συντονισμού αιρετών Τ. Κανταράς και η εκπρόσωπος της παράταξης Λαϊκή Συσπείρωση Ελπίδα Παντελάκη  καταψήφισαν και κατέθεσαν δικά τους ψηφίσματα.   

ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ

Για το υπό κατάρτιση Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών

Μετά από τις δημόσιες τοποθετήσεις, τις συνεντεύξεις και την ομιλία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Π. Σκουρλέτη στο συνέδριό μας, αλλά και από τις τοποθετήσεις των Προέδρων και εκπροσώπων των κομμάτων του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και των Συνέδρων που συμμετέχουν στις εργασίες του Κοινού Συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Ε. και της ΕΝ.Π.Ε. με θέμα την «Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση», διαπιστώνουμε ότι, το κυοφορούμενο εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, για την βελτίωση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ:
➢    Δεν προωθεί καμία σημαντική αλλαγή στο μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας, στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης.
➢    Περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος ανάδειξης των αιρετών της  Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού, καθώς και στην αναιτιολόγητη συρρίκνωση της θητείας τους από τα πέντε, στα τέσσερα χρόνια.
➢    Παραπέμπει γενικώς στο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, συνδέοντας τις με το εγχείρημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης αλλά και την δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας.
➢    Δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα στρατηγικής ενίσχυσης της αποκέντρωσης και προώθησης της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, όπως αυτά κατά κανόνα έχουν εκφραστεί ομόφωνα, σε συνέδρια των αυτοδιοικητικών συλλογικών οργάνων. 
Με βάση τα παραπάνω:

  1.  Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, περί αλλαγής του συστήματος εκλογής των αυτοδιοικητικών οργάνων, γιατί αν εφαρμοστεί ως ακούγεται, υπακούοντας μόνο σε μικροκομματικές σκοπιμότητες, οδηγεί σε ακυβερνησία και πλήρη λειτουργική αναποτελεσματικότητα τους δήμους και τις περιφέρειες, παραβιάζοντας τη συνταγματική επιταγή με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τους πολίτες, όσο και για τη χώρα. Προτείνοντας μάλιστα την υιοθέτηση δύο διαφορετικών εκλογικών συστημάτων, αναλογικό με παρατάξεις για τις Περιφέρειες και τους Δήμους και πλειοψηφικό με ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις τοπικές κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων, διευκολύνει την είσοδο στα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης εξωπολιτικών συμφερόντων ή πολιτικών μειοψηφιών που εκφράζουν τα άκρα. 
    2.    Το εκλογικό σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις εκάστοτε επικρατούσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες καλείται να επιτελέσει τη λειτουργία της η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
    Η όποια αλλαγή του εκλογικού συστήματος θα πρέπει να γίνει σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, με την πρόβλεψη να ισχύσει από τις μεθεπόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και να μην υπηρετεί σκοπιμότητες αναγόμενες στο στενό πολιτικό συμφέρον της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.
    3.    Εκφράζουμε την κατηγορηματική αντίθεσή μας στη μείωση της θητείας των αιρετών, από 5 σε 4 έτη.
    4.    Αξιώνουμε τη δημόσια δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών ότι θα δοθεί επαρκής χρόνος δημόσιας διαβούλευσης, που δε θα είναι λιγότερος των δύο μηνών.
    5.    Δεσμευόμαστε αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του Νομοσχεδίου, για την ανάληψη πρωτοβουλιών προκειμένου αφενός να ενημερωθούν και να αποφασίσουν πάνω στο περιεχόμενο του τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια, οι Περιφερειακές Ενώσεις και αφετέρου να διοργανώσουμε έκτακτο κοινό Συνέδριο για να καθορίσουμε την περαιτέρω στρατηγική μας. 
    6.    Αξιώνουμε την προώθηση ενός νέου κανονιστικού πλαισίου, που θα προωθεί μια ουσιαστική αλλαγή στο μοντέλο συγκρότησης, οργάνωσης και λειτουργίας του Κράτους, με στόχο την αποκέντρωση και την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, με βάση τις αρχές της ενότητας, του προγραμματισμού, της ολοκλήρωσης των διοικητικών ενεργειών, της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου, της καταλληλότητας και της επάρκειας των πόρων.

Κ.Μητσοτάκης: Οι αυτοδιοικητικές εκλογές δεν θα γίνουν με απλή αναλογική. Δεν θα διαλύσουν και την Τ.Α.

mitsotakis1 kede synedri

Την θέση που είχε εκφράσει στην δήλωσή του στην aftodioikisi.gr την περασμένη Δευτέρα, ότι, δηλαδή, «οι αυτοδιοικητικές εκλογές δεν θα γίνουν με απλή αναλογική», επανέλαβε από το βήμα του κοινού συνεδρίου των ΚΕΔΕ-ΕΝΠΕ, ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Οι αυτοδιοικητικές εκλογές δεν θα γίνουν με απλή αναλογική, ώστε να διαλυθεί το βασικό κύτταρο της κοινωνίας. Θα γίνουν με το σημερινό εκλογικό νόμο και με κυβέρνηση ΝΔ», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΝΔ και ζήτησε από την κυβέρνηση να σταματήσει να κάνει «παιχνίδια με τους θεσμούς....Η απλή αναλογική είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε ακυβερνησία....

Ο σκοπός της κυβέρνησης είναι να πληγεί το ίδιο το συνταγματικά αυτοδιοίκητο της Αυτοδιοίκησης», πρόσθεσε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θα συντριβεί στις ευρωεκλογές και θα οδηγηθεί στην έξοδο

Παράλληλα προέβλεψε ότι οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα διεξαχθούν μετά τις εθνικές, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ «θα συντριβεί στις ευρωεκλογές και θα οδηγηθεί στην έξοδο» και η ΝΔ ως κυβέρνηση «θα επαναφέρει το σημερινό εκλογικό νόμο και μέσα από διάλογο θα συναποφασίσει με τους αιρετούς το εκλογικό σύστημα με το οποίο θα γίνουν οι μεθεπόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές».

Ωστόσο, προειδοποίησε την κυβέρνηση να μην τολμήσει να κάνει τις αυτοδιοικητικές μαζί με τις εθνικές εκλογές: «Δεν μπορούν οι αυτοδιοικητικές εκλογές να γίνουν ταυτόχρονα με εθνικές εκλογές, καθώς, όπως είπε ο κ. Σκουρλέτης, μεταθέτει τις αυτοδιοικητικές εκλογές για να μην γίνουν ταυτόχρονα με τις ευρωεκλογές και αλλοιωθεί το νόημα της ψήφου για τους δήμους και τις περιφέρειες. Αυτό ισχύει σε υπερθετικό βαθμό για τις εθνικές εκλογές», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι «είναι αυτονόητη προϋπόθεση ότι οι εθνικές εκλογές θα έχουν διεξαχθεί πολύ νωρίτερα».

Ο Τσίπρας φοβάται την ετυμηγορία του ελληνικού λαού

Ο πρόεδρος της ΝΔ άσκησε κριτική προσωπικά στον πρωθυπουργό για μικροκομματικά παιχνίδια με την απλή αναλογική στην Αυτοδιοίκηση αλλά και την ημερομηνία των εθνικών και αυτοδιοικητικών εκλογών, τονίζοντας ότι «με τις κάλπες παίζει όποιος φοβάται την ετυμηγορία το ελληνικού λαού. Ούτε εγώ ούτε οι πολλοί καλοί αυτοδιοικητικοί που βρίσκονται εδώ φοβούνται. Μόνο ο κ. Τσίπρας», είπε χαρακτηριστικά ο Κ. Μητσοτάκης. Μάλιστα άφησε αιχμές για τη μη παρουσία του πρωθυπουργού στο κοινό συνέδριο ΚΕΔΕ-ΕΝΠΕ:

«Μου κάνει εντύπωση που ο κ. Τσίπρας επέλεξε να μην είναι εδώ. Προφανώς δεν έχει κάτι σημαντικό να πει για την Αυτοδιοίκηση», τόνισε.

Τα περίεργα της βάπτισης του .... "Καλλικράτη junior"

kleisthenis gg dimon

Τελέσθηκε το Σάββατο 14/4 η βάπτιση του νέου Καλλικράτη από τον Υπουργό Εσωτερικών, Π. Σκουρλέτη. Το γεγονός έλαβε χώρα σε συνέντευξή του (στην Εφημερίδα των Συντακτών) και παρουσιάζει σημαντικές “ιδιομορφίες”.

Κατ’ αρχάς, ο κ. Σκουρλέτης παρέμεινε πιστός στην παράδοση ονοματοδοσίας που εφάρμοσε το ΠΑΣΟΚ, το οποίο χρησιμοποίησε ονόματα από ιστορικές προσωπικότητες της Ελλάδας στις αυτοδιοικητικές μεταρρυθμίσεις που υλοποίησε (Καποδίστριας, Καλλικράτης).

Μόνο που η ιστορική έμπνευση του νονού αποδείχθηκε εξαιρετικά περιορισμένη.Που χρόνος άλλωστε να ψάχνει κανείς την ελληνική Ιστορία για να βρει όνομα.
Αντέγραψε ή -πιο κομψά- εμπνεύστηκε από το όνομα της Πανελλήνιας Ένωσης Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης (www.kleisthenis.org ).
“Κλεισθένης” ονομάζεται η Πανελλήνια Ένωση Γενικών Γραμματέων ΟΤΑ, “Κλεισθένη” βάπτισε και ο Υπουργός το νομοσχέδιό του.

Ευτυχώς δηλαδή που η πανελλήνια ένωση Δημάρχων ονομάζεται απλά με το αρκτικόλεξο ΚΕΔΕ χωρίς ιστορικό όνομα και αποφύγαμε τα χειρότερα.

Σημειώνεται πάντως ότι την ιδέα του -τόσο πρωτότυπου στον αυτοδιοικητικό χώρο- ονόματος, δώρισε στο νονό η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρ. Δούρου, η οποία και στο πρόσφατο περιφερειακό Συνέδριο στο Λαύριο πρότεινε να ονομαστούν “Κλεισθένης” «οι απαραίτητες, για να θωρακιστεί το νέο μοντέλο παραγωγικής ανασυγκρότησης, μεταρρυθμίσεις, που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος».

Δεύτερη “ιδιορρυθμία” της βάπτισης, επιπλέον της εμφανούς καινοτομίας του ονόματος, υπήρξε το γεγονός ότι είδαμε μεν το όνομα, αλλά όχι ...το βαπτιζόμενο.

Ο Υπουργός, αποδεικνύοντας ότι προέχει η ουσία και όχι η επικοινωνία, μπορεί να μην πρόλαβε πριν το κοινό Συνέδριο ΕΝΠΕ – ΚΕΔΕ να οριστικοποιήσει το ν/σ, μερίμνησε και πρόλαβε την οριστικοποίηση του ονόματος.

Τι και εάν ν/σ μέχρι στιγμής δεν υπάρχει, τι και εάν υπάρχουν μόνο διαρροές που αυτοαναιρούνται.Καθημερινά π.χ. διαρρέουν πληροφορίες για μείωση της θητείας Αιρετών, η οποία μπορεί και να μη μειωθεί.

Για μέγιστο αριθμό θητειών, που ίσως και να μην έχουν μέγιστο αριθμό.
Για νέα κριτήρια κατανομής των Κ.Α.Π., που ενδέχεται να είναι μόνο η σύσταση μιας νέας Επιτροπής που θα τα μελετήσει στο μέλλον.
Η δε απλή αναλογική τον τελευταίο καιρό θυμίζει περισσότερο ποτό σε άγνωστο μαγαζί παρά εκλογικό σύστημα, καθώς,όπως γράφεται, μπορεί να είναι ανόθευτη, μπορεί και ...νοθευμένη, με δικλείδες κυβερνησιμότητας.

Σημειώνεται ότι ιδιαίτερα κατατοπιστικό για τους Αιρετούς -που καταφθάνουν στην Αθήνα από όλη τη Χώρα με αγωνία για το μέλλον της T.A. και τα προβλήματα των τοπικών κοινωνιών- είναι ότι ο νονός, για κάποιο λόγο, πρόσθεσε μετά το όνομα και ένα Νούμερο:“Κλεισθένης 1”.

Ίσως για να έχει και αυτός, εκτός από την κα Δούρου, Υπουργός γαρ, κάποια συμβολή στη βάπτιση.

Ενδεχομένως και ως δοκιμασία πολύχρονης ψυχολογικής προετοιμασίας των Αιρετών για το “σίκουελ” που ευελπιστεί ότι θα αναγκαστούν, όπως τώρα, να παρακολουθήσουν, έστω και εάν η προβολή του επιμελώς σπρώχτηκε ήδη στο απώτερο μέλλον, μετά την ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης...

airettos

Πρόεδρος ΕΝ.Π.Ε, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας : Το τελευταίο που αφορά σήμερα τον πολίτη είναι το εκλογικό σύστημα στην Αυτοδιοίκηση

dimarxeio

«Η χώρα μας εξακολουθεί να δοκιμάζεται από παρατεταμένη κρίση. Το τελευταίο που αφορά σήμερα τον πολίτη είναι το εκλογικό σύστημα στην Αυτοδιοίκηση», επισήμανε ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός σε συνέντευξή του σήμερα στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ.

«Αυτά που αφορούν τον πολίτη στην καθημερινότητά του – πρόσθεσε ο κ. Κ. Αγοραστός – είναι αν μπορεί να εξυπηρετηθεί με αξιοπρέπεια σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας, αν έχει σχολεία και παιδικούς σταθμούς για τα παιδιά του, αν έχει δρόμους και πεζοδρόμια για να μετακινηθεί με ασφάλεια και ταχύτητα, αν οι δημόσιες υπηρεσίες είναι λειτουργικές και φιλικές προς τον πολίτη. 

Ας βάλουμε, λοιπόν, το άλογο μπροστά από το κάρο κι όχι το αντίστροφο όπως επιχειρεί η κυβέρνηση», σημείωσε με νόημα και υπογράμμισε ότι σήμερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση «έχουμε αναλογικό σύστημα συνδυασμένο με πλειοψηφική διάσταση».

Ο κ. Κ. Αγοραστός εξέφρασε την άποψη ότι «η απλή αναλογική αρέσει σ’ όλους, στα λόγια. Ως άκουσμα. Ως ταμπέλα. Τι γίνεται όμως την επόμενη ημέρα; Όταν καλείσαι να προσφέρεις στο συνάνθρωπό σου πιο γρήγορα και αποτελεσματικά και να προχωρήσεις στην παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας;», διερωτήθη.

Ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ χαρακτήρισε «εύγλωττη την ιστορική σιωπή των Συνταγμάτων ως προς το εκλογικό σύστημα των ΟΤΑ» καθώς, όπως εξήγησε, «αν ήθελε ο συντακτικός νομοθέτης, τότε θα μπορούσε να καθιερώνει τον αναλογικό ή τον πλειοψηφικό χαρακτήρα της εκλογής. 

Δεν το έπραξε, διότι το εκλογικό σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις εκάστοτε επικρατούσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες, μέσα στις οποίες καλείται να επιτελέσει τη λειτουργία της η τοπική αυτοδιοίκηση.

Οι πολιτικές περιστάσεις συνδέονται με αντικειμενικούς περιορισμούς του εκλογικού συστήματος και αυτό ακριβώς σημαίνει ότι οι νομοθετικές επιλογές δεν μπορούν να είναι αυθαίρετες ούτε να υπηρετούν κομματικές σκοπιμότητες αναγόμενες στο στενό πολιτικό συμφέρον της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας».

Επιπλέον οικονομική επιβάρυνση των Δήμων με Π.Δ. - Αντίδραση της ΚΕΔΕ

dimarxeio

Την έντονη διαμαρτυρία του Προέδρου της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλη προκάλεσε η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος το οποίο επιβαρύνει σημαντικά τα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από το νέο Προεδρικό Διάταγμα 31/2018 «Σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες» οι δήμοι θα είναι υποχρεωμένοι να καλύψουν επιπλέον δαπάνες.

Μάλιστα η υποχρέωση των δήμων αφορά, όχι μόνο τις παραλίες που διαχειρίζονται οι ίδιοι αλλά και αυτές που παραχωρούνται σε τρίτους από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις και τα Αυτοτελή Γραφεία Δημόσιας Περιουσίας.

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης με επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Π. Κουρουμπλή ζητεί την τροποποίηση των επίμαχων διατάξεων.

Όπως υπογραμμίζει, «είναι μια ακόμη πολιτική πράξη κόντρα στην κοινή λογική, που αναδεικνύει τον αυταρχικό χαρακτήρα του συγκεντρωτικού σχεδιασμού με τον οποίο λειτουργεί το Κεντρικό Κράτος, αγνοώντας επιδεικτικά τις απόψεις της Αυτοδιοίκησης, του θεσμού που βρίσκεται εγγύτερα στον πολίτη και στις καθημερινές του ανάγκες του.

Θεωρούμε αδιανόητο το Κεντρικό Κράτος να μεταβιβάζει στους Δήμους νέες ευθύνες και αρμοδιότητες, χωρίς να προβλέπει και την αντίστοιχη μεταβίβαση των απαραίτητων πόρων. Αυτό δεν συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, που στόχο έχει αφενός να αφαιρέσει από τους Δήμους το αυτονόητο δικαίωμά τους να έχουν αυτοί τον πρώτο λόγο στην αξιοποίηση των παραλιών που βρίσκονται στα όρια τους.

Αφετέρου, να τους «φορτώσει» με νέα οικονομικά βάρη, για να μην μπορούν να ανταποκρίνονται στις στοιχειώδεις ευθύνες και υποχρεώσεις τους, ώστε μακροπρόθεσμα να αυξηθεί η εξάρτηση τους από το Κεντρικό Κράτος.

Ο σχεδιασμός αυτός αποδεικνύεται άλλωστε και στις πρόσφατες δηλώσεις και ομιλίες της υφυπουργού Οικονομικών Α. Παπανάτσιου, η οποία ουσιαστικά προανήγγειλε τον αποκλεισμό των Δήμων και των τοπικών κοινωνιών από το δικαίωμα να έχουν τον πρώτο λόγο στην αξιοποίηση των παραλιών τους. Ενώ αντίθετα προβλέπει ότι η αξιοποίηση θα γίνεται αποκλειστικά και μόνον με δημοσιονομικά κι όχι αναπτυξιακά κριτήρια, με στόχο να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του προϋπολογισμού».

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ προσθέτει ότι «ως συνέχεια αυτής της αντιαναπτυξιακής αντίληψης, έρχεται και το επίμαχο Π/Δ 31/2018, με το οποίο η Κυβέρνηση μετακυλύει στους Δήμους το σημαντικό οικονομικό κόστος της ναυαγοσωστικής ασφάλειας.

Από τη μια ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, μας αποκλείει από τη διαχείριση των παραλιών και από τα έσοδα που μπορεί να μας αποφέρει η εκμετάλλευσή τους και από την άλλη, μας «φορτώνεται» ο λογαριασμός ναυαγοσωστικής ασφάλειας ακόμα και για εκείνες τις παραλίες που δεν μας έχουν παραχωρηθεί».

«Πρόκειται για έναν παραλογισμό τον οποίο ως Τοπική Αυτοδιοίκηση Πρώτου Βαθμού δε θα δεχθούμε. Δε θα επιτρέψουμε άλλος να έχει την ευθύνη εκμετάλλευσης και άλλος την ευθύνη κάλυψης του κόστους ασφάλειας. Δε θα επιτρέψουμε το ναυάγιο των οικονομικών των δήμων. Τέτοιου είδους ενέργειες επιβεβαιώσουν με τον πλέον φανερό τρόπο ότι η Κυβέρνηση δεν προχωρεί σε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση, αλλά σε μια συντεταγμένη απορρύθμιση. Σε μια συστηματική αφαίρεση πόρων και προσθήκη υψηλού κόστους αρμοδιοτήτων κι υπηρεσιών».

Επίσης, με το νέο διάταγμα προβλέπεται η πρόσληψη από το Δήμο περισσότερων ναυαγοσωστών από εκείνων που αρχικά προβλεπόταν. Όπως ορίζει το νέο Π. Δ/γμα κάθε ναυαγοσώστης ελέγχει έκταση ακτής σε ακτίνα 200 μ. εκατέρωθεν του βάθρου και εφόσον ο υπόχρεος Δήμος πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον τρεις (3) ναυαγοσώστες και υποχρεούται να προσλαμβάνει και έναν (1) συντονιστή - επόπτη ναυαγοσωστών.

Ρητά επίσης διευκρινίζεται ότι καθόσον αφορά το μηχανοκίνητο ταχύπλοο σκάφος θα πρέπει να οδηγεί χειριστής που θα είναι νέο πρόσωπο, πέραν των ναυαγοσωστών, και το οποίο επίσης θα προσλαμβάνει ο Δήμος.

Με δεδομένη την ύπαρξη πολλών παραλιών ιδίως σε νησιωτικούς Δήμους, από την εφαρμογή του άρθρ.7 του νέου προεδρικού διατάγματος 31/2018 θα προκύψει μεγάλη δαπάνη που θα αφορά προμήθεια ή εκμίσθωση ταχύπλοων σκαφών, πρόσληψη χειριστών, πρόσληψη ναυαγοσωστών και μάλιστα περισσότερων, αφού αφενός μεν μικραίνει η απόσταση από 300 στα 200 μέτρα που θα επιτηρείται από τους ναυαγοσώστες, αλλά ταυτόχρονα αλλάζει και ο ορισμός της πολυσύχναστης παραλίας για την οποία ο Δήμος υπέχει την υποχρέωση ναυαγοσωστικής κάλυψης (300 λουόμενοι/Km ακτογραμμής αντί των 500 λουόμενων/km που ίσχυε).

Επιπλέον, στην περίπτωση υλοποίησης της παρ. 3 του αρθρ. 7, δηλαδή της ανάθεσης σε σχολές ναυαγοσωστών της τήρησης όλων των υποχρεώσεων που αναφέρονται στις περ. α, β, γ, δ και ε της παρ. 1 του άρθρ. 7 και πάλι η ανάθεση με διαγωνιστική διαδικασία θα επιβαρύνει τους Δήμους σε μεγάλο βαθμό που θα αδυνατούν να καλύψουν το αντίστοιχο κόστος.

Τι ζητά η ΚΕΔΕ

Ο Πρόεδρος Γ. Πατούλης αφού στοιχειοθετεί ότι στην ουσία, απονέμεται μία πρόσθετη αρμοδιότητα στους Δήμους για την ναυαγοσωστική κάλυψη όλων των ακτών, καταλήγει ότι δεν εκχωρούνται και οι αντίστοιχοι οικονομικοί πόροι όπως επιβάλλεται και από το Σύνταγμα.

«Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων.

Μετά από τα παραπάνω προκύπτει:

- η αναγκαιότητα τροποποίησης του συγκεκριμένου άρθρου 7 προς την κατεύθυνσης της ρητής πρόβλεψης του ειδικού τρόπου και του ύψους της χρηματοδότησης των Δήμων για την επιπρόσθετη αρμοδιότητα που αναλαμβάνουν, αυτή της ναυαγοσωστικής κάλυψης των ακτών της διοικητικής τους επικράτειας.

- κρίνεται σκόπιμη η κατάργηση της παρ. 2 του άρθρου 7 του επίμαχου Π.Δ/γματος που ορίζει την υποχρέωση ναυαγοσωστικής κάλυψης παραλιών που παραχωρούνται από τις Περ. Δ/νσεις ( Π.Δ.Δ.Π) και Αυτοτελή Γραφεία Δημόσιας Περιουσίας, προκειμένου οι Δήμοι να υπέχουν την ευθύνη της νέας αυτής αρμοδιότητας αποκλειστικά και μόνο για τις παραλίες που παραχωρούν ή εκμισθώνουν και για καμία άλλη εκτός δικαιοδοσίας τους.

epoli